Apple Iphone 6S uppvisar stora skillnader i batteritid beroende på processorleverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det är ingen fel på kretsen. Och du drar upp i en Apple tråd att du är nöjd över din note 5. Tråden handlade väl om en Apple lur?

Apple har inte gjort något fel här. Luren följer sin spec.
Så tagga ner lite du istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara så att då det handlade om 2 kretsar därav en är från Samsung och således diskuteras det om just Samsung?

Hur som helst så har ju folk redan skrivit vettiga inlägg om detta, Apple har ju beställt och Samsung har tillverkat. Såklart att de inte drar till med något random utan de har ju fått spec på hur Apple vill ha den. Och om man inte jobbar på Apple eller Samsung inom just detta område så kan man ju bara gissa sig till hur det ligger till.
Det är väl knappast osannolikt att Samsung levererat en produkt som uppfyller Apples krav då de säljer telefoner med den.

Såklart som konsument vill man ju alltid ha det bästa oavsett om det skulle vara 2 olika batterier, 2 olika kameramoduler osv. Men inte för att någon part gjort något fel här men om man får för sig att klaga så är det ju hos Apple man ska klaga.

Att de tagit bort den där appen däremot gör att min åsikt om Apple inte förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Precis, 2000-tals teknik, gammal uråldrig teknik alltså, Apple har något nyare, molntjänster så du kommer åt informationen från valfri dator. Att minneskort fortfarande finns i mobiler är lika obegripligt som att det fortfarande går att köpa floppy disk.

Molnet är bra när man har internet. Som jag sällan har när jag reser på solsemester med ungarna, perfekt att fylla telefonen med film o sen koppla upp den på TV:n - eller använda den som HDD

Om telefonen skall vara min mini-dator, så behöver den storage.

Att bara tänk internet/moln är extremt kortsiktigt och tyder på att man är c00l än smart tycker jag.

Även perfekt att kunna trycka in minneskortet från kameran direkt, alternativt tanka ur kameran in i telefonen när man är i djupa skogen med 1 stapel 2G

// LZ

OBS! Har iPhone 5s idag, o hade en 4:a innan...skriver detta på en MBA, har iPad.... så jag gillar Apple, men det är bättre att tänka på VAD man behöver än att vara en blind fan boy.

Permalänk
Medlem

En tanke.
Det kan ju också vara som så att TSMC-prollen kräver aningens högre volt än Samsung-prollen för samma klockfrekvens. Om Apple använder samma firmware-Efi i lurarna kanske Samsungen går på högre volt än vad den egentligen behöver och därmed drar mer kräm?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Dom är import så eventuella köpare är medvetna om det, saftigt överprisade just därför, annars ligger den på motsvarande ca 6000SEK för 32GB.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Att de tagit bort den där appen däremot gör att min åsikt om Apple inte förbättras.

Det är inte Apple som tagit bort appen:
http://www.cultofmac.com/391546/no-apple-didnt-purge-chipgate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Apple har något nyare, molntjänster så du kommer åt informationen från valfri dator.

Du kan svänga dig med det argumentet, men det är ju inte rätt. Minneskort utesluter inte molntjänster, något som finns till alla smartphones, och flera inte så smarta... Att inte erbjuda plats för minneskort ÄR ett val, som ger användaren färre valmöjligheter. Somliga, som jag, har inte fritt surf i abonnemanget, och vill därför ogärna vara beroende av molntjänster.
Nu har min Nokia N9 inte plats för minneskort i heller, men jag klarar mig helt uppenbart i alla fall, vilket visar, åtminstone för min del, att minneskortplatsen inte är nödvändig, men det ÄR en nackdel att inte det erbjuds, sen får man själv välja om man tänker låta det påverka köpet eller ej.

Skrivet av Rajat:

Att minneskort fortfarande finns i mobiler är lika obegripligt som att det fortfarande går att köpa floppy disk.

Floppydiskar används flitigt, så jag förstår inte din jämförelse. Avsikten verkar ha varit att få något att framstå som kolossalt märkligt, eller rent av korkat, men floppies är fortfarande enda möjligheten för att jobba med en mängd industrirobotar, gamla syntar, osv. Det är rent av sådant sug efter floppies som inte lägre går att köpa nya, att man kan sälja begagnade, otestade DD's i bulkpack, och få köpare som slåss om dem...

Skrivet av DasIch:

En uppdaterad version ska komma ut om... ett par månader. Jag är skeptisk. Någon som tror att Apple lite diskret har tryckt på för att få bort appen? Hur som helst finns det tydligen fler sätt att kolla vilken CPU man har.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

jag tog hem appen precis nu, så den finns

Visa signatur

nörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Precis, 2000-tals teknik, gammal uråldrig teknik alltså, Apple har något nyare, molntjänster så du kommer åt informationen från valfri dator. Att minneskort fortfarande finns i mobiler är lika obegripligt som att det fortfarande går att köpa floppy disk.

Det är inte sant. Windows har molntekniknen med, inklusive NSA backup och keylogger i fall man glömmer något lösenord. Går knappast vara säkrare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Dom är import så eventuella köpare är medvetna om det, saftigt överprisade just därför, annars ligger den på motsvarande ca 6000SEK för 32GB.

$250 på amazon.com med 2-års abonnemang av något slag?
http://www.amazon.com/dp/B0134TU5Q2/ref=asc_df_B0134TU5Q23933...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

Molnet är bra när man har internet. Som jag sällan har när jag reser på solsemester med ungarna, perfekt att fylla telefonen med film o sen koppla upp den på TV:n - eller använda den som HDD

Om telefonen skall vara min mini-dator, så behöver den storage.

Att bara tänk internet/moln är extremt kortsiktigt och tyder på att man är c00l än smart tycker jag.

Även perfekt att kunna trycka in minneskortet från kameran direkt, alternativt tanka ur kameran in i telefonen när man är i djupa skogen med 1 stapel 2G

// LZ

OBS! Har iPhone 5s idag, o hade en 4:a innan...skriver detta på en MBA, har iPad.... så jag gillar Apple, men det är bättre att tänka på VAD man behöver än att vara en blind fan boy.

Så 128GB internlagring räcker inte tycker du? Som dessutom är snabbare än att läsa från minneskort. Vad det har med fanboy att göra att minneskort är uråldrigt, förlegat och slött har jag inte en aning om. Att man ens vill HA minneskort övergår också mitt förstånd, det är bara att leva i det förgångna, är det inte på Sweclockers folk brukar förespråka "ny och häftig teknik" med orden "Det här är framtiden", för minneskort så ser jag ingen framtid alls, jag ser bara folk som envist etsat sig fast vid dem bara för att och hämmar utvecklingen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Du kan svänga dig med det argumentet, men det är ju inte rätt. Minneskort utesluter inte molntjänster, något som finns till alla smartphones, och flera inte så smarta... Att inte erbjuda plats för minneskort ÄR ett val, som ger användaren färre valmöjligheter. Somliga, som jag, har inte fritt surf i abonnemanget, och vill därför ogärna vara beroende av molntjänster.
Nu har min Nokia N9 inte plats för minneskort i heller, men jag klarar mig helt uppenbart i alla fall, vilket visar, åtminstone för min del, att minneskortplatsen inte är nödvändig, men det ÄR en nackdel att inte det erbjuds, sen får man själv välja om man tänker låta det påverka köpet eller ej.

Floppydiskar används flitigt, så jag förstår inte din jämförelse. Avsikten verkar ha varit att få något att framstå som kolossalt märkligt, eller rent av korkat, men floppies är fortfarande enda möjligheten för att jobba med en mängd industrirobotar, gamla syntar, osv. Det är rent av sådant sug efter floppies som inte lägre går att köpa nya, att man kan sälja begagnade, otestade DD's i bulkpack, och få köpare som slåss om dem...

Förstod du inte jämförelsen så läs den igen...och igen...och igen tills du förstår den och ja, jag vet att floppy diskar används flitigt idag men endast inom VÄLDIGT begränsade områden, men det var inte alls vad jag skrev.

Skrivet av anon127948:

Det är inte sant. Windows har molntekniknen med, inklusive NSA backup och keylogger i fall man glömmer något lösenord. Går knappast vara säkrare än så.

Du förstod precis vad jag menade, men du kände bara för att göra ett inlägg som var väldigt betydelselöst i sammanhanget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så 128GB internlagring räcker inte tycker du?

Vad är prispåslaget per gigabyte för det jämfört med pris per gigabyte på ett minneskort?
Att det övergår ditt förstånd hur någon tycker det är rimligare att lägga 200 spänn på 64GB minneskort istället för 1500 för 64GB extra minne inbyggt tycker jag är konstigt.
Har du verkligen tänkt till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Vad är prispåslaget per gigabyte för det jämfört med pris per gigabyte på ett minneskort?
Att det övergår ditt förstånd hur någon tycker det är rimligare att lägga 200 spänn på 64GB minneskort istället för 1500 för 64GB extra minne inbyggt tycker jag är konstigt.
Har du verkligen tänkt till?

Minneskort är väldigt billigt i jämförelse med inbyggt minne i telefonerna.

Säkerligen också en anledning till varför många tillverkare väljer att inte erbjuda expanderbart minne via minneskort. De tjänar mer pengar på att erbjuda ett par modeller med olika mängd minne istället.

Permalänk

Ni kan fortfarande ladda ner appen, genom länken som nu är struken i inlägget.

https://itunes.apple.com/us/app/lirum-device-info-lite-system...

Appar försvinner någorlunda ja men som jag till exempel, jag kan ladda ner flappy bird fortfarande genom att gå till app store -> köpt

Och sedan ladda ner den därifrån, och då försvann flappy bird för...? 1år sedan? Mer kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så 128GB internlagring räcker inte tycker du? Som dessutom är snabbare än att läsa från minneskort. Vad det har med fanboy att göra att minneskort är uråldrigt, förlegat och slött har jag inte en aning om. Att man ens vill HA minneskort övergår också mitt förstånd, det är bara att leva i det förgångna, är det inte på Sweclockers folk brukar förespråka "ny och häftig teknik" med orden "Det här är framtiden", för minneskort så ser jag ingen framtid alls, jag ser bara folk som envist etsat sig fast vid dem bara för att och hämmar utvecklingen.

Det ENDA det här handlar om är att du kräver att alla ska se värden på exakt samma sätt som du. Vilket helt enkelt aldrig kommer att hända. Men det är en världsåskådning du uppvisar regelbundet. Faktum är att inte alla använder sin teknik på samma sätt som du gör, och att en minneskortläsare hade medfört ett ökat värde för somliga, men inte betytt motsvarande förlust i värde från ditt perspektiv. Att du enögt vägrar se andras perspektiv gör inte att du har rätt, snarare tvärt om.

Skrivet av Rajat:

Förstod du inte jämförelsen så läs den igen...och igen...och igen tills du förstår den och ja, jag vet att floppy diskar används flitigt idag men endast inom VÄLDIGT begränsade områden, men det var inte alls vad jag skrev.

Tack, jag läste den, flera gånger, och konstaterade att du helt enkelt, som vanligt, utgår från att alla har exakt samma behov som du, och att allt utöver dina behov, är helt oväsentligt. Det fungerar inte så, något jag demonstrerade väldigt tydligt med mediet du jämförde med. En mer samtida jämförelse för att hålla sig till minneskort är någon annans surfplatta. Det är lätt att flytta över bilder med hjälp av ett minneskort, men inte riktigt lika enkelt, utan.

Skrivet av Rajat:

Du förstod precis vad jag menade, men du kände bara för att göra ett inlägg som var väldigt betydelselöst i sammanhanget.

Om vi nu ska anklaga folk för meningslösa inlägg, tror jag att du ska börja med att vara villig att vidga dina vyer för andras åsikter och behov.

Skrivet av Angus_Flair:

Säkerligen också en anledning till varför många tillverkare väljer att inte erbjuda expanderbart minne via minneskort. De tjänar mer pengar på att erbjuda ett par modeller med olika mängd minne istället.

Det är säkert en del i det hela.

Det hela är egentligen rätt simpelt. Minneskortläsare tillför något för somliga, och tar inte bort något för de som inte vill ha / behöver den. Så att i det närmaste idiotförklara folk som vill ha dem, är löjligt. I realiteten är det dock så att kortläsaren kostar, det är lättare att göra telefonen kompakt, och mer vattentålig utan. Som konsument får man därför välja. Jag tror att minneskort kommer vara med i ett par generationer telefon till, men då inte främst i topp-modellerna, eftersom tillverkarna förutsätter att någon som köper en sådan lur nog även betalar för en fast mängd datatrafik, och det redan från början sitter en försvarlig mängd flash-lagring i de lurarna.
Det blir i stället i de billigare telefonerna där man som jag, väljer bort fastpris på datatrafik, nyttjar data ytterst sparsamt, eller inte alls, och mängden fast flash är betydligt mindre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Nehemja:

Apple har tagit bort/lagt ner appen "Lirum Device Info Lite - System Monitor" från AppStore

Nope, finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nope, finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom valde att lägga upp den igen. Enligt deras Facebook så hade Apple inget med nerläggningen att göra(tvek på det). Deras anledning var först att den behövde uppdateras så att den visade korrekt info för dom nya lurarna

https://m.facebook.com/Lirum.Labs?fref=nf

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Vad är prispåslaget per gigabyte för det jämfört med pris per gigabyte på ett minneskort?
Att det övergår ditt förstånd hur någon tycker det är rimligare att lägga 200 spänn på 64GB minneskort istället för 1500 för 64GB extra minne inbyggt tycker jag är konstigt.
Har du verkligen tänkt till?

Det är inte så högt och får snabbare skriv-/läshastighet än att hålla på att fippla med förlegad teknik som slöar ner det.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det ENDA det här handlar om är att du kräver att alla ska se värden på exakt samma sätt som du. Vilket helt enkelt aldrig kommer att hända. Men det är en världsåskådning du uppvisar regelbundet. Faktum är att inte alla använder sin teknik på samma sätt som du gör, och att en minneskortläsare hade medfört ett ökat värde för somliga, men inte betytt motsvarande förlust i värde från ditt perspektiv. Att du enögt vägrar se andras perspektiv gör inte att du har rätt, snarare tvärt om.

Går inte det åt båda håll i så fall då "alla" kräver att man ska se världen som dom och deras fetisch för minneskort? Minneskort ÄR lika förlegat som floppy.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Tack, jag läste den, flera gånger, och konstaterade att du helt enkelt, som vanligt, utgår från att alla har exakt samma behov som du, och att allt utöver dina behov, är helt oväsentligt. Det fungerar inte så, något jag demonstrerade väldigt tydligt med mediet du jämförde med. En mer samtida jämförelse för att hålla sig till minneskort är någon annans surfplatta. Det är lätt att flytta över bilder med hjälp av ett minneskort, men inte riktigt lika enkelt, utan.

Ja, för det är jätte svårt att flytta bilder via molntjänst och fyller exakt samma "behov"...sen gällande din jämförelse med att flytta bilder begriper jag inte heller, hur ofta har man behov av att flytta så många bilder mellan olika surfplattor att man behöver ett minneskort för det?

Skrivet av XHI:

Nope, finns kvar.

Nope, den VAR borta under gårdagen så den är tillbaka.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta prata om minneskort och molntjänster? Vet inte vad det har med ämnet och göra med.

Iallafall. Imore.com skrev i ett inlägg att dom fått kontakt med en från Apple och han skrev till dom:

"With the Apple-designed A9 chip in your iPhone 6s or iPhone 6s Plus," an Apple spokesperson told iMore, "you are getting the most advanced smartphone chip in the world. Every chip we ship meets Apple's highest standards for providing incredible performance and deliver great battery life, regardless of iPhone 6s capacity, color, or model.

"Certain manufactured lab tests which run the processors with a continuous heavy workload until the battery depletes are not representative of real-world usage, since they spend an unrealistic amount of time at the highest CPU performance state. It's a misleading way to measure real-world battery life. Our testing and customer data show the actual battery life of the iPhone 6s and iPhone 6s Plus, even taking into account variable component differences, vary within just 2-3% of each other."

http://m.imore.com/apple-comments-a9-chipset-performance

Nu får man se om detta stämmer sen när flera tester genomförts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Rajat:

Nope, den VAR borta under gårdagen så den är tillbaka.

Kan också varit de själva som drog tillbaka den för att tjäna pengar genom att få giriga folk att köpa den riktiga appen istället för att ladda ned gratis versionen, det har hänt innan.

Edit: Hade rätt.

Hur som haver är den tillbaka och folk kan börja klaga på batteritiden bäst de vill

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Du förstod precis vad jag menade, men du kände bara för att göra ett inlägg som var väldigt betydelselöst i sammanhanget.

Windows är först med iris igenkänning så där ligger de framför apple vad gäller att använda idiotisk teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Förväntade mig att Samsungs 14nm hade haft längre batteritid, någon som kan förklara varför den inte har det?

Skrivet av Monarchy:

Oväntat at samsung var den dåliga av dom två. Saboterar dom eller vad är grejjen? Dom brukar ju vara klassledande.

Skrivet av AquaRelliux:

Jag tror faktiskt det hela handlar om firmware, potentiellt borde Samsung chippet hålla längre så detta kanske ändras när firmwaren mognar. Jag tror faktiskt att det är ganska troligt Samsung chippet kanske kör för hög spänning just nu

Skrivet av xcluzive:

Jag får min Iphone 6s imorgon, kan man redan nu ta reda på vilken man har? TSMC står väl för tillverkningen av telefoner med 128GB eller var det tvärtom? Någon som vet?

Skrivet av Delerium:

Det är inte alltid som en mindre tillverkningsprocess ger lägre energiförbrukning. Ibland kan det göra kretsen mer otät. Kanske helt enkelt är högre strömläckage i samsungprocessorn?

Skrivet av MuLLvaD3n:

Trodde, som många andra också skrev, att det skulle vara Samsungs CPU som skulle vara den svala och strömsnåla.

I alla fall, lustigt att se att det blev så. Undrar varför Apple valde att använda två olika tillverkare. Kanske för att enskilt kunde producera tillräckligt med kretsar?

Skrivet av XHI:

Aj, jag var så säker på att Samsung var det bättre alternativet när jag fick reda på att det var två aktörer som tillverkade dem och att Samsung var mindre.

Detta hoppas jag fixas ifall det visar sig vara avsevärt många som påverkas, som Bendgate.

Skrivet av 2good4you:

Vilken katastrof... Säger en del om Apple's kvalitetskontroll. Detta förtjänar dom och kommer kosta Apple sjuka summor. Själv är man helnöjd med Note 5

Skrivet av Wordian:

Tycker det verkar genomsyra allt för mycket inom många bolag att kvalitetskontrollen har försämrats enormt. Mer om att pumpa ut produkter och tjäna pengar och hoppas man inte åker dit.
Är ju löjligt att det ska vara sådan skillnad på batteritiden. Lotteri för er som köper en 6S. Lycka till!

Det nedan kan vara en förklaring på det hela. lägre nm är inte svaret alltid på lägre strömförbrukning. Snarare kan den öka, det som ger mest effekt på lägre strömförbrukning idag är 3D chipp/nand.

Handlar inte om kvalité, utan är enormt många saker som bestämmer prestanda/watt. Viktigaste enligt mig är att båda chippen har likvärdig prestanda.

Så inte så förvånande att samsungs blir varmare=tätare kretsar är svårare att kyla och blir ju varmare för den sakens skull.

Titta på Yoshman skriver.

Skrivet av Yoshman:

Antagligen är det så.

Verkar också som allt fler parametrar spelar en avgörande roll ju mer avstånden krymper. Samsung har i PR-material tryckt på att deras 14nm process är "tätare" än TSMC 16nmFF, problemet är att tätare är inte är entydigt bättre (har varit så sedan s.k. Dennard scaling havererade vid 45/65nm). Vill man nå högre frekvenser verkar det vara bättre att ha lite lägre densitet, i alla fall för vissa områden.

Som jag förstått det är en av skillnaderna i Twister (namnet på CPU i A9) mot Cyclone (CPU i A8) att Twister har högre maxfrekvens. Kanske är så att de frekvenser man nu når gör sig bättre på TSMC lägre transistordensitet?

Oavsett, det positiva är i alla fall att TSMC har en fungerande 16nmFF process, då borde 16nmFF+ (den som kommer användas av GPUer) inte vara så långt borta!

Det negativa är att 10nm känns väldigt avlägset, inte ens säkert att det blir en fördel att gå dit inom överskådlig tid...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte så högt och får snabbare skriv-/läshastighet än att hålla på att fippla med förlegad teknik som slöar ner det.

Går inte det åt båda håll i så fall då "alla" kräver att man ska se världen som dom och deras fetisch för minneskort? Minneskort ÄR lika förlegat som floppy.

Ja, för det är jätte svårt att flytta bilder via molntjänst och fyller exakt samma "behov"...sen gällande din jämförelse med att flytta bilder begriper jag inte heller, hur ofta har man behov av att flytta så många bilder mellan olika surfplattor att man behöver ett minneskort för det?

Nope, den VAR borta under gårdagen så den är tillbaka.

Betalar hellre ett minneskort än betalar 2000kr extra för utrymmet i mobilen. Finns flertalet saker som inte påverkas av hastigheten som man lägger på minneskort, som bilder,musik och filmer.

Molnet får man inte alltid tag i och dessutom finns det ställen med dålig mottagning. Hemma går det fint att använda molnet på mobilen, där man har fiber och snabb anslutning på nätet. Har aldrig fått det fungera bra med mobilnätet på språng (går bitvis riktigt slött).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Apple har tagit bort/lagt ner appen "Lirum Device Info Lite - System Monitor" från AppStore

Det var Lirium som tog bort den. För övrigt behövs den inte för att utröna vilket chip man har utan man kan se det direkt i diagnos och användning i inställningar i telefon utan tredje parts program.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Betalar hellre ett minneskort än betalar 2000kr extra för utrymmet i mobilen. Finns flertalet saker som inte påverkas av hastigheten som man lägger på minneskort, som bilder,musik och filmer.

Molnet får man inte alltid tag i och dessutom finns det ställen med dålig mottagning. Hemma går det fint att använda molnet på mobilen, där man har fiber och snabb anslutning på nätet. Har aldrig fått det fungera bra med mobilnätet på språng (går bitvis riktigt slött).

Vilken tur att det bara skiljer 1000kr mellan de olika storlekarna då.
Självklart påverkar även bilder, musik och filmer hastigheten på minneskort, när du både läser och skriver till dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vilken tur att det bara skiljer 1000kr mellan de olika storlekarna då.
Självklart påverkar även bilder, musik och filmer hastigheten på minneskort, när du både läser och skriver till dem.

Har inte märkt någon skillnad alls. Inte ens när jag lagt över appar på SD kortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Går inte det åt båda håll i så fall då "alla" kräver att man ska se världen som dom och deras fetisch för minneskort? Minneskort ÄR lika förlegat som floppy.

Knappast, eftersom ingen kräver att du ska använda minneskortplatsen.

Skrivet av Rajat:

Ja, för det är jätte svårt att flytta bilder via molntjänst och fyller exakt samma "behov"...sen gällande din jämförelse med att flytta bilder begriper jag inte heller, hur ofta har man behov av att flytta så många bilder mellan olika surfplattor att man behöver ett minneskort för det?

Återigen sett ur din egen synvinkel endast. Det finns folk som inte använder molntjänster, men fortfarande vill flytta bilder från den egna enheten till släktingars.

Skrivet av Broken-arrow:

Har inte märkt någon skillnad alls. Inte ens när jag lagt över appar på SD kortet.

Antagligen mest för att dagens snabba minneskort är så pass snabba att det är CPU'n som är begränsande när mjukvara ska laddas in. Visst, i teorin är internlagringen snabbare, men ska man bearbeta det man läser in spelar det ingen som helst roll längre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knappast, eftersom ingen kräver att du ska använda minneskortplatsen.

Och ingen kräver att Apple ska bygga in en heller, för ingen använder dem och de försvinner mer och mer, t.o.m Samsung börjar ta bort dem mer å mer.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Antagligen mest för att dagens snabba minneskort är så pass snabba att det är CPU'n som är begränsande när mjukvara ska laddas in. Visst, i teorin är internlagringen snabbare, men ska man bearbeta det man läser in spelar det ingen som helst roll längre.
B!

Så snabba är de inte, de har inte lagts ner så stora resurser på att utveckla dem de senaste 10 åren.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knappast, eftersom ingen kräver att du ska använda minneskortplatsen.

Återigen sett ur din egen synvinkel endast. Det finns folk som inte använder molntjänster, men fortfarande vill flytta bilder från den egna enheten till släktingars.

Antagligen mest för att dagens snabba minneskort är så pass snabba att det är CPU'n som är begränsande när mjukvara ska laddas in. Visst, i teorin är internlagringen snabbare, men ska man bearbeta det man läser in spelar det ingen som helst roll längre.
B!

Kör ändå ett minneskort som är 4/5 år gammalt minst

Skrivet av Rajat:

Och ingen kräver att Apple ska bygga in en heller, för ingen använder dem och de försvinner mer och mer, t.o.m Samsung börjar ta bort dem mer å mer.

Jag köpte min mobil just för jag kan byta batteri (bytte faktiskt i år, för den tappade laddningen fort) och sätta in minneskort.

LG kör ju vidare på konceptet och kan bli den eller Motorola, beror på hur jag prioriterar oled.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inte för att jag hade brytt mig något överdrivet men det kändes gött när jag såg det stå "N71MAP" på min imorse

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte så högt och får snabbare skriv-/läshastighet än att hålla på att fippla med förlegad teknik som slöar ner det.

Klagar på att minneskort är långsamma.
Tycker att molnet är mycket bättre.

Personer har olika behov.
Jag kan mycket enkelt förstå om en inte behöver eller vill ha minneskortläsare.
Men att det övergår ditt förstånd att någon annan skulle vilja tänkas ha det säger mig att du inte är särskilt intresserad av att tänka utifrån andra perspektiv än ditt eget.