MSI Geforce GTX 980 Ti Gaming

Permalänk
Melding Plague

MSI Geforce GTX 980 Ti Gaming

Med den påkostade kylaren Twin Frozr V och uppskruvade klockfrekvenser vill MSI utmana i prestandatoppen. SweClockers testar Geforce GTX 980 Ti Gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, trodde att MSI's kylare var tystast av alla 980 Ti kort, tack för en gedigen recension!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sjukt vilket prestandamonster 980Ti är. Speciellt med tanke på att fler och fler modeller med eftermarknadskylare börjar krypa ner under 7000kr. Tex detta är sjukt billigt från KFA:
https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-980-Ti-OC-Black...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sjukt vilket prestandamonster 980Ti är. Speciellt med tanke på att fler och fler modeller med eftermarknadskylare börjar krypa ner under 7000kr. Tex detta är sjukt billigt från KFA:
https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-980-Ti-OC-Black...

Prestandamonster indeed, men inte tillräckligt för att motivera uppgradering från 780 Ti, iallafall inte för mig. För min del blir det Pascal

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Att EVGAs kylare skulle vara (i sammanhanget) så pass överlägsen trodde jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

hade varit intressant med prestanda index med överklockning...

kanske skiljer för mycket mellan olika kort för att det ska ge en rättvis bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Att EVGAs kylare skulle vara (i sammanhanget) så pass överlägsen trodde jag inte.

Msi kortet är dock något högre klockat men ja evga kylaren ser en aningen vassare ut. Tycker iof alla ser rätt bra ut utom gigabyte, hut kan det både vara varmare och mer högljutt med en stor trefläktskylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur kommer det sig att ni inte har med övriga 980ti i prestandaindexen? Kikar man på testet av Asus Strix så verkar ju det prestera lite bättre än detta kort. Av bilderna i testet att döma skulle man ju kunna få för sig att detta kortet är det bästa 980ti som finns ute nu... Annars varför jämföra med Gainward-kortet som placerar sig någonstans i mitten prestandamässigt?

Asus Strix:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10209?key=f3ce7f34...

Gainward Phoenix Golden Sample:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10544?key=546a5142...

MSI:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10768?key=4d4bed0c...

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Oj, trodde att MSI's kylare var tystast av alla 980 Ti kort, tack för en gedigen recension!

Det trodde jag också efter vad jag läst tidigare. Därav att jag köpte det. Annars hade det inte blivit något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Samma kort som jag har. Mycket nöjd. Kul att kunna skruva upp i 1450 MHz utan att pilla på något särskilt.

Att det skulle vara högljutt håller jag inte riktigt med om. Det lyckas inte låta högre än en 120 mm fläkt på 800 rpm i load iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

Hur kommer det sig att ni inte har med övriga 980ti i prestandaindexen? Kikar man på testet av Asus Strix så verkar ju det prestera lite bättre än detta kort. Av bilderna i testet att döma skulle man ju kunna få för sig att detta kortet är det bästa 980ti som finns ute nu... Annars varför jämföra med Gainward-kortet som placerar sig någonstans i mitten prestandamässigt?

Asus Strix:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10209?key=f3ce7f34...

Gainward Phoenix Golden Sample:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10544?key=546a5142...

MSI:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10768?key=4d4bed0c...

Antar för att testerna inte är utförda med samma drivrutiner mm så kan bli missvisande resultat att jämföra mot de testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Samma kort som jag har. Mycket nöjd. Kul att kunna skruva upp i 1450 MHz utan att pilla på något särskilt.

Att det skulle vara högljutt håller jag inte riktigt med om. Det lyckas inte låta högre än en 120 mm fläkt på 800 rpm i load iaf.

Förstår mig inte heller på Sweclockers ljudtester.

Först Gigabytes Windforce kort som beskrivs på många andra stora eller större hårdvarusajter som tyst och sedan detta MSI kortet som är tystare än min polares ASUS GTX 980 ti strix.

Borde väl inte skilja så mycket från exemplar till exemplar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

Hur kommer det sig att ni inte har med övriga 980ti i prestandaindexen? Kikar man på testet av Asus Strix så verkar ju det prestera lite bättre än detta kort. Av bilderna i testet att döma skulle man ju kunna få för sig att detta kortet är det bästa 980ti som finns ute nu... Annars varför jämföra med Gainward-kortet som placerar sig någonstans i mitten prestandamässigt

Sant att det kanske inte vore nå större arbete att lägga till det. Men är ju bara att titta klockfrekvenserna för de olika korten för att se hur de presterar. Men imo är det egentligen bara priset och kylaren som är det viktiga, frekvenser och fläktkurva kan man ju sen ställa själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har Gigabytes 980Ti Gaming. Och ljudnivån på det är faktiskt högt.
Trots en gigantisk kylanordning med 3 fläktar lyckas den inte kyla.
80mm fläktar förvisso men med kylpaketet bör den gå mycket tystare.
Gigabyte bör istället köra på 2st 100mm fläktar som evga och msi för att få ner ljudnivåerna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår mig inte heller på Sweclockers ljudtester.

Först Gigabytes Windforce kort som beskrivs på många andra stora eller större hårdvarusajter som tyst och sedan detta MSI kortet som är tystare än min polares ASUS GTX 980 ti strix.

Borde väl inte skilja så mycket från exemplar till exemplar?

Det känns som om det gör det. Vilka fläktkurvor som används etc. Det är inte i många spel jag ser mitt kort i 100% load heller. Man borde ju göra ett test vid optimal kurva.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon81912:

Det känns som om det gör det. Vilka fläktkurvor som används etc. Det är inte i många spel jag ser mitt kort i 100% load heller. Man borde ju göra ett test vid optimal kurva.

Problemet är att tillverkarna ändrar, BIOS som ändrar fläktkurvor på samma kort.
Revision ändras hela tiden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Problemet är att tillverkarna ändrar, BIOS som ändrar fläktkurvor på samma kort.
Revision ändras hela tiden.

Ja, precis. Det är därför Sweclockers själva borde optimera kurvan i förhållande till ljudnivå och accepterad temperatur.

Det hade ju varit mer intressant att jämföra vilken ljudnivå ett kort har vid 100% användning och 90 grader istället för att bara jämföra vilken ljudnivå ett kort har vid 100% användning.

Samma test skulle då också kunna göras vid 70% användning och max 80 grader så man kan jämföra temperaturen vid normalanvändning.

Givetvis skulle man kunna kommentera på hur defaultinställningen förhåller sig till en bra kurva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår mig inte heller på Sweclockers ljudtester.

Först Gigabytes Windforce kort som beskrivs på många andra stora eller större hårdvarusajter som tyst och sedan detta MSI kortet som är tystare än min polares ASUS GTX 980 ti strix.

Borde väl inte skilja så mycket från exemplar till exemplar?

Tycker de förklarar det rätt bra i texten, dels är ju ingen av dessa kort direkt högljudda sen att MSI-kortet låter "trevligare". Ett kort med högre dB kan ju uppfattas tystare än ett med lägre beroende på hur det låter, det gäller ju alla fläktar. Vi uppfattar väl låga frekvenser som lägre än höga vid samma ljudtryck, sen spelar ju motorljud och missljud in också, detta ser man ju inte om man bara mäter dB.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha testat 6 versioner 980 TI så kanske man kan testa en version av R9 390

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Trodde också att MSI var en av de tystare men tydligen inte. Tycker själv inte att ljudet är störande varför jag förstår förklaringen till att ljudbilden är "behaglig". EVGA har verkligen jobbat hårt då mitt gamla 780Ti ACX SC lät bra mycket mer i jämförelse.

Tur SweC hade med silikonlotteriet, känns som ASIC 74% eller bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Prestandamonster indeed, men inte tillräckligt för att motivera uppgradering från 780 Ti, iallafall inte för mig. För min del blir det Pascal

samma här, sålde nyligen mitt ena 780 Ti för jag enbart spelar WoW på min dator i princip och SLI inte skalar särskilt bra samt att min CPU flaskar i WoW ändå

sen 3gb grafikminne som tar slut i nyare titlar när man ska upp på max inställningar fast jag väntar tills jag kan köpa ett kort runt 4000kr med minst 40% högre prestanda och 6gb+ vram

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

*suck* Det vore verkligen drömmen att få äga ett topklass kort som detta.. men mitt gamla 560ti får snurra ett tag till.

Har planerat att försöka uppgradera till sommaren, men något 980ti blir det nog aldrig.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

*suck* Det vore verkligen drömmen att få äga ett topklass kort som detta.. men mitt gamla 560ti får snurra ett tag till.

Har planerat att försöka uppgradera till sommaren, men något 980ti blir det nog aldrig.

Har du ett 560ti idag kommer du inte behöva ett 980ti för att få en stor prestandaboost.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Har du ett 560ti idag kommer du inte behöva ett 980ti för att få en stor prestandaboost.

Om jag har uppfattat det rätt kommer pascal korten piska ett 980 ti fast till ett lägre pris.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det kort jag saknar verkligen som ett test är Zotac AMP! Extreme av 980 Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om jag har uppfattat det rätt kommer pascal korten piska ett 980 ti fast till ett lägre pris.

Jo, även om jag inte riktigt hängt men så har jag också uppfattat det som att Pascal kommer bli riktigt fint utan att priset ska höjas för mycket men det återstår att se. Ville mest bara säga att det finns kort nu som är bra mycket bättre än ett 560ti utan att man för den delen behöver dra in på massa saker i det 'vanliga' livet.

Skrivet av Vangen:

Det kort jag saknar verkligen som ett test är Zotac AMP! Extreme av 980 Ti.

Jag skulle helst vilja se detta: https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-980-Ti-OC-Black...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Märkligt att vissa påstår att det inte skulle vara tyst eller att det väsnas. Mitt är helt knäpptyst, men så kör jag med G-Synk och då blir kortet svalare pga mindre belastning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon39592:

Märkligt att vissa påstår att det inte skulle vara tyst eller att det väsnas. Mitt är helt knäpptyst, men så kör jag med G-Synk och då blir kortet svalare pga mindre belastning.

Gör ju ingen skillnad med g-sync om du inte får över 144FPS

Sen vilka spel får du över 144 FPS som du vill ha det i?
Svårt köra en framelimiter?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad man kan komma fram till är att samtliga 980Ti modeller (inte referens) presterar så pass likvärdigt att det som avgör för bästa köp är priset.

Så välkomna att börja priskriga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Märkligt att vissa påstår att det inte skulle vara tyst eller att det väsnas. Mitt är helt knäpptyst, men så kör jag med G-Synk och då blir kortet svalare pga mindre belastning.

Kör du G-Sync med 60hz då eller?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64