Komplett ger kostnadsfri support till alla – inklusive hembesök

Permalänk
Medlem

Vilket ger oanade möjligheter till nysälj, och då även till folk som inte är vana vid Internethandel.
Smart och en bra idé, för företaget och dess kunder/användare.

Permalänk
Medlem

Bör inte sådana här "artiklar" vara tydligt märkta om det är marknadsföring eller sponsring i bakgrunden?

Full disclosure please!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Hepp, då blir det inga mer köp från komplett.

Har ingen lust att ge pengar till dator-analfabeter som tryckt på varje pop-up dom sett och inte dammsugit datorn på två år.

Jag handlar där det är billigast, mellanskillnaden kan gå till BRIS eller nått.

Permalänk
Medlem

Det bör nämnas att företaget som Komplett hyr in för detta ändamål tror på organisk motion, och det kan tolkas hur som helst, men jag såg en intervju med vd'n och det han sa var i stort sett "Inga bilar till våra anställda, som jobbar mot provision, alla ska klara sig med cykel eller buss/tåg, det är en förutsättning" om man sen ser det som bra eller dåligt är väl individuellt, personlgen ser jag problem med den modellen..

Och nej, minns inte vad företaget heter.. Men det var snarlikt Geek Squad..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Är ju ett bra sätt att åka ut och säga att något är "trasigt" och du behöver köpa ny del från "oss" (komplett). Blir lite nojig med sådana här s.k. gratis saker då det brukar tyvärr vara någon baktanke med det. Hoppas att det inte är så och då är det givetvis en bra idé och kan ge dem kunder i längden men inte så säkert. Kan bli att det blir en allt för stor efterfrågan på supporten och de drar tillbaka den ganska snabbt eller börjar ta betalt för den helt enkelt och det kommer ge ett stor negativt intryck av bolaget istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Hepp, då blir det inga mer köp från komplett.

Har ingen lust att ge pengar till dator-analfabeter som tryckt på varje pop-up dom sett och inte dammsugit datorn på två år.

Jag handlar där det är billigast, mellanskillnaden kan gå till BRIS eller nått.

Hur tänker du nu?
Så om skumdatorbutik#1 har samma pris på en vara som komplett så köper du från skumdatorbutik#1 för att du inte vill stödja ett företag som råkar ge gratis support? Låter jättekonstigt.

Permalänk
Medlem

Undrar om man törs fortsätta med att handla på Komplett. Lär ju bli stört omöjligt att komma fram på supporten som kund nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wordian:

Är ju ett bra sätt att åka ut och säga att något är "trasigt" och du behöver köpa ny del från "oss" (komplett). Blir lite nojig med sådana här s.k. gratis saker då det brukar tyvärr vara någon baktanke med det. Hoppas att det inte är så och då är det givetvis en bra idé och kan ge dem kunder i längden men inte så säkert. Kan bli att det blir en allt för stor efterfrågan på supporten och de drar tillbaka den ganska snabbt eller börjar ta betalt för den helt enkelt och det kommer ge ett stor negativt intryck av bolaget istället.

Klart det är en baktanke med det, företag finns för att tjäna pengar, inget annat.
Oavsett, komplett har skött sig bra mot mig i många år, så jag anser att idèen är bra även om jag anser att företaget vars folk faktiskt gör dessa uppdrag är lite iffy.

Att sen ha en stor in-house support, och/eller en stor styrka som kan hantera yttre tjänst är en fördel, vare sig dom tar betalt för det eller ej, vi svenskar älskar snabba svar, och är generellt redo att betala för det.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Det sa jag inte. Läs igen. Jag ifrågasätter, eller snarare sagt är nyfiken på hur den här jättesatsningen ska finansieras. Fri support är en sak att erbjuda, men inklusive fria hembesök? Det säger sig själv att om även om den här satsningen endast är tillägnad storstäderna så är det många kostnader som ska täckas upp. Transportkostnader, timkostnader plus diverse andra utgifter. Så försök inte få det att låta som att jag är anti till ideen, för det är jag inte.
Det är en oerhört inspirerande idé.
Att sen beskylla mig för dålig fantasi är rent taskigt sagt, som du söker en konflikt. Jag tänker dock inte bemöta den meningen eller ge mig in i det ordbråk du så tydligt söker med den där meningen Dock tycker jag det är underligt hur du kopplar min ifrågasättning av en eventuell finansiering till dålig fantasi.
Fast man kanske måste ha en bra fantasi för att förstå den kopplingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ställer frågan om vilka uppoffringar i prissättningen Komplett behöver göra för att finansiera satsningen. Vilket på ett sätt förutsätter att några uppoffringar alls behöver göras. Med en gnutta fantasi kan man tänka sig hur detta kan finansiera sig självt.

Skrivet av CFSsss:

Hepp, då blir det inga mer köp från komplett.

Har ingen lust att ge pengar till dator-analfabeter som tryckt på varje pop-up dom sett och inte dammsugit datorn på två år.

Jag handlar där det är billigast, mellanskillnaden kan gå till BRIS eller nått.

Vilket helknasigt argument.

Så om Komplett plötsligt säljer en pryl du söker billigast bland alla likvärdiga konkurrenter så skulle du köpt prylen dyrare någon annanstans för att inte finansiera en laserspecifik detalj i Kompletts affärsplan?

Permalänk
Medlem

Haken lär vara att komplett kommer försöka få sina konkurrenter att göra liknande, annars så kommer man få betydligt många fler kunder än de andra. Gissningsvis kommer inet haka på inom kort.

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha bra betalt för att sitta i den där supporten. Den saken är klar!
Att supporta datorer utan en plattform, och dessutom med möjlighet till hård och mjukvara från sent 1800-tal. Ja, det hade varit ren lögn att säga att jag är avundsjuk. Har en känsla av att personalen kommer att behöva rehabiliteras efter några månader i den supporten.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hembesöken kommer kosta för mycket i längden och läggas ned.
Bra idé annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du ställer frågan om vilka uppoffringar i prissättningen Komplett behöver göra för att finansiera satsningen. Vilket på ett sätt förutsätter att några uppoffringar alls behöver göras. Med en gnutta fantasi kan man tänka sig hur detta kan finansiera sig självt.

Du utgår från att du redan vet kostnaden för detta, då ej Komplett har redovisat på vilket detaljerat sätt detta ska finansieras finns det anledning att ställa den frågan. Det krävs inte mycket till fantasi för att förstå den enkla logiken att allt kostar på ett eller annat sätt.
Ditt argument går ut på att du helt litar blint på dina egna påhittade siffror.
"Staten säger att det ska kosta si och så mycket" den vanligaste frågan man hör efter varje ny politiskt satsning så kommer frågan hur ska ni finansiera det här?. Det är möjligt att detta kanske inte är planerat att fortgå alltför länge så man inte behöver höja priserna för att tillgodose sina marginaler. Det är fullt rimligt att ställa samma fråga i det här sammanhanget, tills dess att Komplett går ut med mer uppgifter.
Med en gnutta fantasi kan du själv komma fram till samma slutsats. Likt att ingenting är gratis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det som gör detta till en stor risk är att PR-vinsten är ofattbart svårt att uppskatta på förhand, samtidigt som projektet borde innebära en betydande kostnad.

Att omedelbart (typ) fasa ut det hela om det visar sig att det inte alls ger någon vidare ROI kan istället skapa en skopa badwill eftersom man framstår som att man inte kan hålla vad man lovar.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Grymt

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Alltså ni som pratar om att det är något lurt. Ni är helt fel ute.

Varför gör komplett detta:
#1 Ökad kundservice => Nöjdare kunder
#2 Merförsäljning
#3 Goodwill
#4 Når en mycket större marknad.

Alltså mervärdet för konsumeter är ENORMT. Folk på swec är i allmänhet duktiga på datorer, men kom ihåg att ni utgör en minoritet i dator-sverige.
Om din dator går sönder idag, så måste du släpa in den till butiken (vilket är bökigt om man har en 10-20kg burk), betala en dyr undersökningsavgift (500-800) och sen få ett förslag på överprisade komponenter från butiken ifråga.

Är 100% övertygad att deras merkostnader för detta kommer att täckas av merförsäljningen, givet att de kommunicerar ut att de faktiskt erbjuder tjänsten.

I komplett's fall, när datorn går sönder;
1) De kommer hem till dig
2) Tar inte betalt för undersökningen
3) Om något är sönder, kan man köpa det från komplett (vilket jag anser man bör göra om man nyttjar dess service) istället för att betala den fysiska butikens priser.

Alltså både undersökningsavgiften och att koppla ur datorn och släpa ner den till datorbutiken är enorma barriärer för de flesta. Skulle tippa på att en försvinnande liten del av befolkningen gör detta, och att många istället köper nya datorer. Därmed tappar komplett in i ett helt nytt spektrum av potentiella kunder.

Genialiskt om ni frågar mig.

Permalänk
Avstängd

Jag behöver ingen support men vi som bor i norra delen av landet får ingen support då med andra ord typiskt.

Permalänk
Medlem

Börjar dom förlora kunder

Permalänk
Medlem

Att få service hemma lär ju kräva X antal vändor med telefonsupport innan de slutligen efter ett par veckor skickar ut en till dig som VERKLIGEN behöver det.

Permalänk
Medlem

Konstigt drag, kommer ihåg när jag köpte lite datorkomponenter från dem för ett gäng år sedan. Bytte tangentbord och därefter paja moderkortet konstigt nog, tog dem 3 månader av argumentation innan de skickade mig ett nytt. Lämnade dessutom in det och fick det felsökt av annan firma vilket de sket i att betala.
Har andra vänner som skickat in saker, fått tillbaka andra delar (nytt serienr) och sen blivit fakturerade för felsökning... lurendrejeriföretag är vad det är. Detta låter konstigt men, säkert så att de har två gubbar för detta så kön blir oändlig men reklamen hög. Men om kön bli oändlig så fattar ju kunder det rätt snabbt och blir bara mer förbannade, de lär på något sätt försöka tjäna pengar på det hela, vi får väll höra ur om ett tag...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller i tråden. Komplett erbjuder fri service och ni klagar? Vad är det som är så negativt med att de nu erbjuder bättre service?

Har inte sett någon klaga på inet's pingvin-stänger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förstår inte varför folk gnäller i tråden. Komplett erbjuder fri service och ni klagar? Vad är det som är så negativt med att de nu erbjuder bättre service?

Har inte sett någon klaga på inet's pingvin-stänger.

Inets service är ju inte den bästa heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förstår inte varför folk gnäller i tråden. Komplett erbjuder fri service och ni klagar? Vad är det som är så negativt med att de nu erbjuder bättre service?

Har inte sett någon klaga på inet's pingvin-stänger.

Det är för att du inte har insett att ett företag måste tjäna pengar, annars är det ingen poäng att bedriva det. Så går du inte med vinst så är det bara att lägga ned. Så, vad tjänar komplett på detta? Sen om du okrkat läsa andra kommentarer så borde du innset att det finns anledning till att vara försiktiga när det gäller komplett.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CFSsss:

Hepp, då blir det inga mer köp från komplett.

Har ingen lust att ge pengar till dator-analfabeter som tryckt på varje pop-up dom sett och inte dammsugit datorn på två år.

Jag handlar där det är billigast, mellanskillnaden kan gå till BRIS eller nått.

Dammsuga?..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är för att du inte har insett att ett företag måste tjäna pengar, annars är det ingen poäng att bedriva det. Så går du inte med vinst så är det bara att lägga ned. Så, vad tjänar komplett på detta? Sen om du okrkat läsa andra kommentarer så borde du innset att det finns anledning till att vara försiktiga när det gäller komplett.

Ifrågasätter du när företag gör något av följande:
-arbetar pro bono
-skänker pengar till välgörenhet

Båda har inget ekonomiskt värde i den meningen att de genererar kassa-flöden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Bör inte sådana här "artiklar" vara tydligt märkta om det är marknadsföring eller sponsring i bakgrunden?

Full disclosure please!

Då bör väl alla artiklar vara märkta med det? Det här är väl exakt lika mycket marknadsföring som det är när de skriver att Nvidia har lanserat ett nytt grafikkort

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Sitter själv på telefonsupport åt ett stort företag, och det är en jävla massa hårdvara man ska veta hur allt fungerar. Hur en tekniker kan fixa allt på alla produkter vettefan. Lär bli väldigt många hänvisningar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ifrågasätter du när företag gör något av följande:
-arbetar pro bono
-skänker pengar till välgörenhet

Båda har inget ekonomiskt värde i den meningen att de genererar kassa-flöden.

Ja det gör jag. När de skänker pengar så ofta är det inte mycket att hurra för. Kan vara en stor reklamgrej, men sen visade sig att det i det finstilta att det bara gällde tills de hade sålt för 10kkr eller något fjantigt. Jag har sett för mycket mygel och båg och per automatik så autoanalyserar jag och överväger varför de gör vad de gör och vad de tjänar på det.
Om du har en vetenskaplig gen i dig så lär du dig det för du är den du är eller så lär du dig det om du studerar att man skall inte acceptera information bara för att någon säger det, du bör kunna verifiera det själv eller kunna lita på källan annars saknar informationen värde, typ som religiös religon och serietidingar saknar värde då det bara är humor eller till för att kontrollera folk. Så, tänk, analysera, för vissa av oss så kommer det automatiskt för vissa eller mer godtrogna/ possitiva så är det inget de tänker på... ingen myndighet gör någonsin något dåligt eller misstag och alla företag är goda när de samlar information om dig.. finns inget som kan gå emot din personliga integritet... Bli inte missledd, undersök och förstå varför.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar med IT-support redan men kan tänka mig att göra det på ledig tid med. Jag tycker att det är roligt att hjälpa människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Haha, så lätt kan ni inte lura mig komplett!

Vänta nu... det är ju långt kvar till första april