Permalänk
Medlem

Hjälp mig att välja laptop!

Hej alla SweC-are!

Jag är musikproducent och behöver nu en laptop som är lätt, smidig att ta med sig och kraftfull.

Har en budget på ca 9900.

Det som är viktigt för mig är att den inte är jätteful(kanske), haha och att det är minst 8GB Ram och en 4 kärnig i7:a med minst 6M Cache.

Självklart är det ett stort +plus om det sitter en SSD i den på 120GB eller mer, men om inte annat så kan jag lösa detta på annat håll!

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem

Hur stor skärm ska det vara? något mer som är viktigt ? typ nått med ljudet ?

Här är en av mina favoriter. MSI DATOR

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad T440p 8794:-

CPU: i7-4800MQ, 2.7 GHz (4 riktiga kärnor)
GPU: GT 730M
Skärm: 14" Full HD
Vikt: 2.3 kg
SSD: 258GB, ingen mekanisk, så kommer troligen behöva en extern lagring också.
USB: 2st 3.0, 2st 2.0

Permalänk
Medlem

@nozen
Har de överklockat CPUn? Annars så är Intel Core i7-4720HQ 2.6 GHz, inte 3.3 Ghz.

Måste säga att IT-shoppen aldrig skriver korrekt på sina datorer, slänger jämnt in felaktigheter... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@nozen
Har de överklockat CPUn? Annars så är Intel Core i7-4720HQ 2.6 GHz, inte 3.3 Ghz.

Måste säga att IT-shoppen aldrig skriver korrekt på sina datorer, slänger jämnt in felaktigheter... :/

Ja du bra fråga , ska kolla upp de , men MSI datorerna är inte överklockat då ? försöker läsa mer på hemsidan MSI
jag köpte min där och var ingen problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nozen:

Ja du bra fråga , ska kolla upp de , men MSI datorerna är inte överklockat då ? försöker läsa mer på hemsidan MSI
jag köpte min där och var ingen problem.

MSI GP60 2QE-850NE, 9028:-
Samma dator på prisjakt fast 1k billigare. Ska vara 2.6 GHz dessutom, så står tyvärr (som vanligt) fel på IT-shoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nozen:

Hur stor skärm ska det vara? något mer som är viktigt ? typ nått med ljudet ?

Här är en av mina favoriter. MSI DATOR

Skrivet av Landmark90:

Lenovo ThinkPad T440p 8794:-

CPU: i7-4800MQ, 2.7 GHz (4 riktiga kärnor)
GPU: GT 730M
Skärm: 14" Full HD
Vikt: 2.3 kg
SSD: 258GB, ingen mekanisk, så kommer troligen behöva en extern lagring också.
USB: 2st 3.0, 2st 2.0

Skrivet av Landmark90:

@nozen
Har de överklockat CPUn? Annars så är Intel Core i7-4720HQ 2.6 GHz, inte 3.3 Ghz.

Måste säga att IT-shoppen aldrig skriver korrekt på sina datorer, slänger jämnt in felaktigheter... :/

Skrivet av nozen:

Ja du bra fråga , ska kolla upp de , men MSI datorerna är inte överklockat då ? försöker läsa mer på hemsidan MSI
jag köpte min där och var ingen problem.

Skrivet av Landmark90:

MSI GP60 2QE-850NE, 9028:-
Samma dator på prisjakt fast 1k billigare. Ska vara 2.6 GHz dessutom, så står tyvärr (som vanligt) fel på IT-shoppen.

Tack för alla svaren! Nej, CPU och RAM är det viktigaste. Jag lagrar allt nu på extern 4TB och 1TB 3.0 hårddiskar, så det är lugnt.

Ang. i7-4720HQ så klockar den väl 2.6 -> 3.6GHz i Turbo? Verkar stå rätt på sidan nu!
Skärmstorlek är inte något som är jätteviktig. Men är behagligt med 1920x1080 i upplösning eller högre. Om det gick att få högre upplösning för runt 9900:- vore ju det grymt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Lenovo ThinkPad T440p 8794:-

CPU: i7-4800MQ, 2.7 GHz (4 riktiga kärnor)
GPU: GT 730M
Skärm: 14" Full HD
Vikt: 2.3 kg
SSD: 258GB, ingen mekanisk, så kommer troligen behöva en extern lagring också.
USB: 2st 3.0, 2st 2.0

Den såg bra ut! Men det är exkl. moms. Jag kan inte räkna till moms. Vad blir det då?

Permalänk
Medlem

Mer tips vore mer än uppskattat!

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

Om du inte behöver en sdd ( Vilket jag ser som ett måste i en laptop) får du lite mer för pengarna i denna än den andra från MSI på itshoppen.
Sitter själv och letar laptop men vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt och det är jobbigt i detta format

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinin94:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

Om du inte behöver en sdd ( Vilket jag ser som ett måste i en laptop) får du lite mer för pengarna i denna än den andra från MSI på itshoppen.
Sitter själv och letar laptop men vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt och det är jobbigt i detta format

Klart jag måste ha SSD. Men har en på lager.

17,3" är lite väl stort. :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

Har kollat på den. Verkar vara lite för stor, vill ha en ganska tunn.