Permalänk
Medlem

Streaming av film till TV

HejHej. Då jag ofta tittar på film genom datorn till min tv men jag ogillar där jag har datorn nu så tänkte jag köpa en liten sketen stationär dator för att ha bakom tv.

MEN vad gäller egentligen för att kunna spela upp 1080p bluray på tv?

Kontakt Hdmi eller DVi behövs på datorn såklart.

Men behöver datorn ha ett grafikkort som stödjer 1080p? Eller räcker det bara med att den har sådana kontakter.

För Tv är 1080p såklart.

Vet inte riktigt om frågan blev så bra formulerad och innan jag öppnade forumtråden så hade jag fler funderingar men de kanske poppar upp medans folk diskuterar.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Det fungerar bra med den allra billigaste datorn du kan köpa. Typ en compute stick. Sen blir det givetvis snabbare och roligare ju mer du betalar. Poängen är att även den sämsta nya datorn spelar 1080p felfritt.

Billig: http://www.inet.se/produkt/1972697/intel-compute-stick-32gb-w...

Bättre: sikta på en dator likt dessa http://www.inet.se/kategori/802/barebone-nettop (+ hårddisk och minne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudish:

MEN vad gäller egentligen för att kunna spela upp 1080p bluray på tv?

En Blu-ray-spelare?

Permalänk
Medlem

Kan rek. en Amazon Fire TV, köpte en via Tradera. Den är konfad med Kodi och jag kan köra 1080p-meterial utan problem. Kostade ca: 1300

Permalänk
Medlem

Om din TV har stöd för DLNA är det enklaste att koppla en nätverkssladd till den och spela upp film från din nuvarande dator mha tex http://universalmediaserver.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det fungerar bra med den allra billigaste datorn du kan köpa. Typ en compute stick. Sen blir det givetvis snabbare och roligare ju mer du betalar. Poängen är att även den sämsta nya datorn spelar 1080p felfritt.

Billig: http://www.inet.se/produkt/1972697/intel-compute-stick-32gb-w...

Bättre: sikta på en dator likt dessa http://www.inet.se/kategori/802/barebone-nettop (+ hårddisk och minne)

Fast stödjer dessa DTS passthrough etc?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med bluray 1080p? Menar du köpta skivor då eller isos eller vad syftar du på? Komprimerat material är såklart lättare att streama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det fungerar bra med den allra billigaste datorn du kan köpa. Typ en compute stick. Sen blir det givetvis snabbare och roligare ju mer du betalar. Poängen är att även den sämsta nya datorn spelar 1080p felfritt.

Billig: http://www.inet.se/produkt/1972697/intel-compute-stick-32gb-w...

Bättre: sikta på en dator likt dessa http://www.inet.se/kategori/802/barebone-nettop (+ hårddisk och minne)

Hade då tänkt köpa en begagnad dator för cirka tusenlappen. Tänkte bara om det var något speciellt man behövde tänka på för att kunna koppla hdmi mellan dem och bara titta på film. Eller om det fungerar utan problem att köra högkvalitativt på tv även om datorn är kass.

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi kanske?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gudish:

Hade då tänkt köpa en begagnad dator för cirka tusenlappen. Tänkte bara om det var något speciellt man behövde tänka på för att kunna koppla hdmi mellan dem och bara titta på film. Eller om det fungerar utan problem att köra högkvalitativt på tv även om datorn är kass.

Det enda man kan tänka på är väl att det är smidigt med HDMI så man får ljud och bild i samma sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det enda man kan tänka på är väl att det är smidigt med HDMI så man får ljud och bild i samma sladd

Nice. Tänkte mera på om bilden blir affected av att man då använder sig av en dålig dator vars grafikkort kanske inte stödjer 1080p gaming. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudish:

HejHej. Då jag ofta tittar på film genom datorn till min tv men jag ogillar där jag har datorn nu så tänkte jag köpa en liten sketen stationär dator för att ha bakom tv.

MEN vad gäller egentligen för att kunna spela upp 1080p bluray på tv?

Kontakt Hdmi eller DVi behövs på datorn såklart.

Men behöver datorn ha ett grafikkort som stödjer 1080p? Eller räcker det bara med att den har sådana kontakter.

För Tv är 1080p såklart.

Vet inte riktigt om frågan blev så bra formulerad och innan jag öppnade forumtråden så hade jag fler funderingar men de kanske poppar upp medans folk diskuterar.

Tack på förhand!

Kanske lite bökigt. Men skulle inte en Chromecast funka ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Gudish:

Nice. Tänkte mera på om bilden blir affected av att man då använder sig av en dålig dator vars grafikkort kanske inte stödjer 1080p gaming. ?

grafikkortet belastas inte äns nära lika mycket vid filmtittande som vid spel...

min mediadator jag använder är en 5år gammal Intel atom med et Nvidia ion grafikchip.

burken är slö som fan men film klarar den att spela utan problem både från skiva och iso.

tänk på dock att om du vill spela BR skivor i datorn är du mer eller mindre låst till att köpa en kopia av en mediaspelare som betalar för BR licensen och där med kan koda av BRskivorna finns tyvärr inga gratisalternativ.

vilket stört mig mer än 1 gång då jag vill använda XBMC/kodi för att se mina filmer men får sitta med ett bloatat PowerDVD istället när ja ska se BRskivor...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

grafikkortet belastas inte äns nära lika mycket vid filmtittande som vid spel...

min mediadator jag använder är en 5år gammal Intel atom med et Nvidia ion grafikchip.

burken är slö som fan men film klarar den att spela utan problem både från skiva och iso.

tänk på dock att om du vill spela BR skivor i datorn är du mer eller mindre låst till att köpa en kopia av en mediaspelare som betalar för BR licensen och där med kan koda av BRskivorna finns tyvärr inga gratisalternativ.

vilket stört mig mer än 1 gång då jag vill använda XBMC/kodi för att se mina filmer men får sitta med ett bloatat PowerDVD istället när ja ska se BRskivor...

Tackar så mycket! Var allt jag behövde veta. Köper jag en skitdator som spelar upp min media till tv.

Permalänk
Skrivet av Gudish:

Tackar så mycket! Var allt jag behövde veta. Köper jag en skitdator som spelar upp min media till tv.

jo typ en sketen Craptop som kosta 2000:- ny skulle klara att köra filmer utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows