Bygga ATX chassi av OpenBeam 15x15mm, stabilt nog?

Permalänk
Medlem

Bygga ATX chassi av OpenBeam 15x15mm, stabilt nog?

Tjo sweC,

Då mitt nuvarande chassi är på tok för stort tänkte jag försöka bygga mig ett eget och då jag saknar CNC och verktyg för att kunna fräsa, bocka osv så sneglade jag lite på OpenBeam 15x15mm aluminium profiler. Tanken är då att bygga ett skelett av detta och sedan täcka allt med aluminiumplåtar och eventuellt något fönster. Men jag är rädd att det inte kommer bli stabilt nog, eller kommer aluminiumplåtarna att hjälpa till med stabiliteten? Det ska inte in någon vattenkylning eller liknande, utan det blir enbart luft så vikten på komponenterna är inte jättehög.

Så är det gångbart eller kommer det bli svajigt tror ni?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

@AlbertMwugabi: dom kommer bli overkill, tror jag,,,

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: På vilket sätt skulle dom vara overkill?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att bli stabilt och plåten gör det ännu mer stabilt. Du kan också använda 90° profil av ALU eller stål som du nitar.

Permalänk
Medlem

@AlbertMwugabi: Dom liknar stängerna som man bygger akvariumställningar av så dom borde klar minst 200kg om du skulle bygga en bänk. Inte för att du ska bygga en bänk men jag tror att dom kommer klara vad du vill göra med dom.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Jag har jobbat mycket med aluminiumprofiler och om du skulle bygga en låda av det så är den kärnvapen-säkrad i princip.

Permalänk
Medlem

Jag tror hållbarhet kommer vara ditt sista bekymmer. Snarare vikten om något Var är tråden med killen som skulle göra dator chassi med 5cm tjockt stål? Denna tråden påminner mig om den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@AlbertMwugabi: Dom liknar stängerna som man bygger akvariumställningar av så dom borde klar minst 200kg om du skulle bygga en bänk. Inte för att du ska bygga en bänk men jag tror att dom kommer klara vad du vill göra med dom.

Hmm, då kanske jag ska kika på dom som bara är 10mm i stället då.

Skrivet av GeneralRushHour:

Jag har jobbat mycket med aluminiumprofiler och om du skulle bygga en låda av det så är den kärnvapen-säkrad i princip.

Som ovan, då bör jag med säkerhet kunna gå ner till 10x10mm för ett enklare datorchassi.

Skrivet av philipborg:

Jag tror hållbarhet kommer vara ditt sista bekymmer. Snarare vikten om något Var är tråden med killen som skulle göra dator chassi med 5cm tjockt stål? Denna tråden påminner mig om den.

Den tråden minns jag mycket väl. Dock om mina beräkningar stämmer kommer det inte bli så tungt. 15x15mm profilen väger 0,297g/mm, jag behöver lite drygt 5m så vikten av ramen bör bli 1.5kg om jag räknar rätt. Sen 1.5mm aluminiumplåt väger ca 4kg/m^2 och jag behöver inte ens 1m^2.

Haha trodde inte det var så illa och detta visar bara hur dålig koll jag har på hur mycket dom klarar av. Men tack för inputs, då ska jag kika mer på 10x10mm profilerna eller kanske till och med skrota denna ide och bara köpa ett chassi i butik i stället.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Haha trodde inte det var så illa och detta visar bara hur dålig koll jag har på hur mycket dom klarar av. Men tack för inputs, då ska jag kika mer på 10x10mm profilerna eller kanske till och med skrota denna ide och bara köpa ett chassi i butik i stället.

Scratch byggen är intressanta så skrota inte idéen bara för att det inte är ömtåligt nog Jag ser gärna detta utvecklas!

EDIT: Det jag påmindes om med den 5cm stål tråden var extremt tåligt för användnings området.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@AlbertMwugabi:

Måste säga att det såg relativt enkelt ut att bygga ett chassi med den typen av aluminiumbalkar. Blev nästan lite sugen att göra ett eget försök

Kanske återupplivar en död tråd nu men jag kunde inte låta bli att kasta in en kommentar!

Permalänk
Medlem

Apropå svajigt eller något så tror jag på sätt och vis att man kan jämföra det med en hylla från Ikea, det blir stabilt när baksidan kommer på. Hade jag varit du hade jag nog ändå kollat efter 90 graders Alu profil som kanske är 10x10 mm med en godstjocklek på 3mm för jag antar att du ändå kommer få borra i plåtarna och då kan du ju lika gärna borra i profilerna också.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Här är ett par svenska firmor jag har beställt material för diverse byggen. Alu profiler m.m. För de intresserade av egna byggen.
http://www.alucon.se/
http://www.maskindelen.se/

Litet demo, rostfri ram för huvud bordskivan, alu rör å alu-profiler för skärm hållarna å hyllskiva, som ej är med på bilden.

Visa signatur

De som vänter på nöe gött, vänter int fö läng ;)
Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |