Permalänk
Medlem

Comhem bredband bra?

Heeej alla SweC!

jag har äntligen fått en ny lägenhet och flyttar in där ganska snart. Det är en HSB hyresrätt så det finns Comhem där samt lokalt fiber ifrån LidenData.. Jag är lite skeptisk då man måste använda en utav deras router. Sen har jag läst massa recesioner att deras service tydligen inte håller måtten med hastighet samt mycket strul.

Vad är era ärfarenheter med Comhem?

Visa signatur

ok

Permalänk
Rekordmedlem

Att det som för alla nät av liknande typ är enorma skillnader beroende på var du bor eftersom sista bitet av nätet för det mesta inte är i deras kontroll.

Comhem har haft en del strul sedan de uppgraderade lägstafarten från 10 till 50Mbit för alla utan att först förvissa sig om att näten klarade det men det har gått bra på vissa ställen men en del har fått problem men det bygger de så sakta bort men det är väl inte klart ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Heeej alla SweC!

jag har äntligen fått en ny lägenhet och flyttar in där ganska snart. Det är en HSB hyresrätt så det finns Comhem där samt lokalt fiber ifrån LidenData.. Jag är lite skeptisk då man måste använda en utav deras router. Sen har jag läst massa recesioner att deras service tydligen inte håller måtten med hastighet samt mycket strul.

Vad är era ärfarenheter med Comhem?

Jag tycker du ska prata med dina blivande grannar. De är de enda som vet hur det fungerar i just ditt område. Comhem fungerar väldigt bra inom vissa områden medan andra områden har stora problem. Det är ingen som direkt kan säga hur det är i ditt område.

Sen är det ju en bra anledning till att hälsa på grannarna.

Permalänk
Medlem

Det bästa är prata med folk i huset, jag har kört comhem nu i många år och det är sällan strul hos mig, valde dem fast vi fick BBB fiber installerat nu. Har kört comhem 100/10, 250/10 och kör nu 500/50 och får full hastighet på alla dessa både upp och ner.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har kört comhem sedan de grävde in kabeln runt 2005 eller något. Inga större problem varken för dom eller mig när jag använde det. Det skulle vara Routern/modemet de fick med när de uppgraderade till 100mbit var ganska dåligt (ostabilt wifi )men det brukar inte vara bra grejer bolagen skickar ut.

Jag personligen märkte ingen skillnad på 100mbit fiber från telia som jag hade i gamla lägenheten och deras 100mbit. Men jag är inte direkt den känsligaste när det kommer till sånt heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Heeej alla SweC!

jag har äntligen fått en ny lägenhet och flyttar in där ganska snart. Det är en HSB hyresrätt så det finns Comhem där samt lokalt fiber ifrån LidenData.. Jag är lite skeptisk då man måste använda en utav deras router. Sen har jag läst massa recesioner att deras service tydligen inte håller måtten med hastighet samt mycket strul.

Vad är era ärfarenheter med Comhem?

Din tjänst till MAC-adressen på ditt kabelmodem, vilket är enda anledningen till varför du måste använda just det.
Är du inte nöjd med dess andra funktioner så är det fritt fram att brygga det och sätta din egen utrustning bakom. Jag använder t ex den RGW de tillhandahåller för deras "FiberLAN"-tjänst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mina föräldrar har kört comhem sedan de grävde in kabeln runt 2005 eller något. Inga större problem varken för dom eller mig när jag använde det. Det skulle vara Routern/modemet de fick med när de uppgraderade till 100mbit var ganska dåligt (ostabilt wifi )men det brukar inte vara bra grejer bolagen skickar ut.

Jag personligen märkte ingen skillnad på 100mbit fiber från telia som jag hade i gamla lägenheten och deras 100mbit. Men jag är inte direkt den känsligaste när det kommer till sånt heller.

Det är ingen skillnad om det är samma prestanda, hur man ansluter spelar egentligen ingen roll så länge det fungerar, fiber är däremot mindre känsligt för yttre störningar än koppar så chansen att det strular är mindre än om man har ett äldre kabeltvnät sista biten, men har man ett fräscht kopparnät så matar det utan problem 100/1000Mbit det också med låg latens på kortare sträckor.

Comhem kan alltså innebära mer lokala variationer så man bör kolla hur det funkar just på den plats det ska anslutas och hur det preterar på andra ställen går inte direkt att jämföra på det sätt som man kan jämföra fiber för fibern "vet" man hur den kommer att prestera, det är ju troligen ett relativt nytt nät och den är i stort sett immun mot yttre signalpåverkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frankoz:

Heeej alla SweC!

jag har äntligen fått en ny lägenhet och flyttar in där ganska snart. Det är en HSB hyresrätt så det finns Comhem där samt lokalt fiber ifrån LidenData.. Jag är lite skeptisk då man måste använda en utav deras router. Sen har jag läst massa recesioner att deras service tydligen inte håller måtten med hastighet samt mycket strul.

Vad är era ärfarenheter med Comhem?

Mina erfarenheter av Comhem är att de är absolut sämst. De ljuger om sin hastighet, de ljuger att hastighetsproblemen skall lösas med hjälp av: ny firmware till modemet, med nya modem, med om starter av modem, med "reparatörer" som skall komma som aldrig kommer, de skickar sms om att "nu är felet avhjälpt" fast det är precis lika mycket fel som innan. Och när man har klagat tillräckligt länge så svarar dem "nästa vecka kommer det fungera, helt säkert"

Jag hade deras 200mbit och deras 100mbit och deras 50mbit tjänster, och jag fick under 7 (SJU!) månader ut ca 1-15mbit.
Efter dessa sju månader flyttade jag, och fick fiber via stadsnät och Bahnhof och problemen var som bortblåsta.

Håll dig undan Comhem är mitt råd.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Mina erfarenheter av Comhem är att de är absolut sämst. De ljuger om sin hastighet, de ljuger att hastighetsproblemen skall lösas med hjälp av: ny firmware till modemet, med nya modem, med om starter av modem, med "reparatörer" som skall komma som aldrig kommer, de skickar sms om att "nu är felet avhjälpt" fast det är precis lika mycket fel som innan. Och när man har klagat tillräckligt länge så svarar dem "nästa vecka kommer det fungera, helt säkert"

Jag hade deras 200mbit och deras 100mbit och deras 50mbit tjänster, och jag fick under 7 (SJU!) månader ut ca 1-15mbit.
Efter dessa sju månader flyttade jag, och fick fiber via stadsnät och Bahnhof och problemen var som bortblåsta.

Håll dig undan Comhem är mitt råd.

Ett sakligt och konstruktivt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Mina erfarenheter av Comhem är att de är absolut sämst. De ljuger om sin hastighet, de ljuger att hastighetsproblemen skall lösas med hjälp av: ny firmware till modemet, med nya modem, med om starter av modem, med "reparatörer" som skall komma som aldrig kommer, de skickar sms om att "nu är felet avhjälpt" fast det är precis lika mycket fel som innan. Och när man har klagat tillräckligt länge så svarar dem "nästa vecka kommer det fungera, helt säkert"

Jag hade deras 200mbit och deras 100mbit och deras 50mbit tjänster, och jag fick under 7 (SJU!) månader ut ca 1-15mbit.
Efter dessa sju månader flyttade jag, och fick fiber via stadsnät och Bahnhof och problemen var som bortblåsta.

Håll dig undan Comhem är mitt råd.

Varför stannade du så länge hos Comhem då? Det måste väl ha gått att få in en annan leverantör? Eller var det endast Comhem som kunde erbjuda internet i ditt gamla boende?

Permalänk
Medlem

Coax nät kan vara seriekopplade. Så om en granne fuckar upp ett uttag kan de ge störningar i resten av huset

Men det kan oftast vara betydligt bättre än dsl.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb