Permalänk

Prao?

Tjena, Jag ska praoa med skolan v42 - 43. Är det någon som har tips på några bra datorbutiker där man kan göra det? Jag är sugen på att praoa på någon butik som inet, webbhallen och liknande. Är det någon som har någon erfarenhet av det här? Ber om ursäkt ifall jag har placerat tråden fel men det var den bästa forumdelen jag kunde hitta.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Tjena, Jag ska praoa med skolan v42 - 43. Är det någon som har tips på några bra datorbutiker där man kan göra det? Jag är sugen på att praoa på någon butik som inet, webbhallen och liknande. Är det någon som har någon erfarenhet av det här? Ber om ursäkt ifall jag har placerat tråden fel men det var den bästa forumdelen jag kunde hitta.

Det enda sättet att få prao-plats på liknande ställen är att känna någon där eller helt enkelt gå dit och presentera sig och säga vad man är intresserad av och vad du kan bidra med. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Tjena, Jag ska praoa med skolan v42 - 43. Är det någon som har tips på några bra datorbutiker där man kan göra det? Jag är sugen på att praoa på någon butik som inet, webbhallen och liknande. Är det någon som har någon erfarenhet av det här? Ber om ursäkt ifall jag har placerat tråden fel men det var den bästa forumdelen jag kunde hitta.

Att prova på att arbeta i en butik som säljer datorutrustning är kanske inte som du tänkt dig.. att plocka på lagret och ställa fram varor på hyllorna. Är du teknikintresserad så kanske det skulle passa med någon mindre firma som håller på med detta? Kanske en service tekniker m.m. Prata annars med någon lärare om vad som finns inom det område du är intresserad över

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Att prova på att arbeta i en butik som säljer datorutrustning är kanske inte som du tänkt dig.. att plocka på lagret och ställa fram varor på hyllorna. Är du teknikintresserad så kanske det skulle passa med någon mindre firma som håller på med detta? Kanske en service tekniker m.m. Prata annars med någon lärare om vad som finns inom det område du är intresserad över

Dessa butiker (Inet, Komplett, Webhallen etc.) bygger/felsöker mycket stationära datorer också, det är inte enbart försäljning. Hur mycket en prao-elev får ta del av detta är väl dock tveksamt.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Det enda sättet att få prao-plats på liknande ställen är att känna någon där eller helt enkelt gå dit och presentera sig och säga vad man är intresserad av och vad du kan bidra med. Lycka till!

Japp det är det jag ska göra, men det känns lite onödigt att åka till ett ställe ifall jag vet att dom inte tar emot praoelever. Jag håller på och skriver en lista just nu om möjliga ställen.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Japp det är det jag ska göra, men det känns lite onödigt att åka till ett ställe ifall jag vet att dom inte tar emot praoelever. Jag håller på och skriver en lista just nu om möjliga ställen.

webhallen i stockholm tar inte in prao iaf när jag frågade förra året

Permalänk
Medlem

Jag är också lite tveksam till butiksjobb. Blir mycket kartonger och packa upp troligen. Är det datorer som ska repareras vågar de nog inte att du gör det. Men visst du får en inblick i hur det är att jobba som säljare i en teknikbutik. Fast kan du visa att du kan så borde du få ta kundcase med

Permalänk
Medlem

De är svårt att få praktik/prao i butiker. De säger oftast typ, "va ska du göra då?", eller "nä vi har inte så mycket o göra" osv.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Japp det är det jag ska göra, men det känns lite onödigt att åka till ett ställe ifall jag vet att dom inte tar emot praoelever. Jag håller på och skriver en lista just nu om möjliga ställen.

Det är aldrig onödigt att försöka få en praktikplats om det är på ett ställe där du vill vara. Kontakta alla möjliga ställen där du kan tänka dig att utföra din praktik och hör om det finns möjlighet till en praktikplats, det värsta som kan hända är att du får ett nej!

Lycka till!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Japp det är det jag ska göra, men det känns lite onödigt att åka till ett ställe ifall jag vet att dom inte tar emot praoelever. Jag håller på och skriver en lista just nu om möjliga ställen.

Åk till ställena, ring inte. Då får du garanterat ett rakt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

De är svårt att få praktik/prao i butiker. De säger oftast typ, "va ska du göra då?", eller "nä vi har inte så mycket o göra" osv.

Håller med.

Jag hade provat söka till ICA Supermarket, Konsum eller liknande. Där brukar de ha behov av folk.