Permalänk
Medlem

Pentium 4-kärnig eller i3/i5?

Sitter och kollar efter en ny laptop modell mindre 11-13" så lätt som möjligt (ej Apple) och har kört fast lite vad är egentligen att föredra en fyrkärnig propp modell Pentium (fyrkärnig) eller en i3/i5:a som är två-kärnig?
Jag kommer inte spela på datorn alls utan endast surfa, titta tv-serier/filmer, köra diverse Office program och liknande arbetsrelaterade programvaror.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Sitter och kollar efter en ny laptop modell mindre 11-13" så lätt som möjligt (ej Apple) och har kört fast lite vad är egentligen att föredra en fyrkärnig propp modell Pentium (fyrkärnig) eller en i3/i5:a som är två-kärnig?
Jag kommer inte spela på datorn alls utan endast surfa, titta tv-serier/filmer, köra diverse Office program och liknande arbetsrelaterade programvaror.

skriv ner vilka dator modeller du tittat på så kan man ju jämföra

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Cyberhof:
En tvåkärnig processor räcker gott och väl för dina behov.
i3-processorn blir bra med en SSD-hårddisk.

Permalänk
Medlem

Även om det låter bättre med 4 kärnig så är jag ganska säker på att den 2 kärniga i detta fallet är snabbare.

Saken är nämligen den att pentium är en instegsprocessor som använder 4 stycken atom liknande processorkärnor vilka är väldigt svaga, så då är det bättre med 2 kraftigare kärnor.

Den generella rengordningen bland intels processorer går som följande:

celeron
pentium
i3
i5
i7

Nu är detta främst en marknadsföringsgrej men det ger en någolunda överblick. Vill du jämföra två olika processorer kan exempelvis passmark användas för detta. Googla exempelvis i3-4010 (ca 2400) passmark och jämför detta med den poäng som till exempel pentium n3530 får (ca 1900).

Då ser vi att i3 processorn med två kärnor på ynka 1.7ghz ändå presterar mycket bättre än pentium processorn med 4 kärnor och turbo upp till 2.6 ghz.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

4-kärniga pentiums och celerons nominerade med "N" är av typen Smallcore, Intel Atom.
De är byggda för att vara energisnåla.

En ordentlig big core från intels "Intel Core" är bra mycket responsivare och snabbare.
Om man bara vill ha en surf/facebook/räkningar/netflix dator så är intels small cores helt ok.

Finns även big core pentiums, t ex alla som slutar på U eller M är big core. Även dessa är snabbare och rappare att arbeta med än N och small core varianterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

4-kärniga pentiums och celerons nominerade med "N" är av typen Smallcore, Intel Atom.
De är byggda för att vara energisnåla.

En ordentlig big core från intels "Intel Core" är bra mycket responsivare och snabbare.
Om man bara vill ha en surf/facebook/räkningar/netflix dator så är intels small cores helt ok.

Finns även big core pentiums, t ex alla som slutar på U eller M är big core. Även dessa är snabbare och rappare att arbeta med än N och small core varianterna.

Tack nu klarnade det rejält fick precis det svaret jag har försökt söka mej till nu i några dagar.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Cyberhof: Kul att höra.

Skillnaderna mellan U modellerna:
Pentium U Endast 2kärnor, ingen Turbo
i3 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) ingen turbo
i5 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) Turbo
i7 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) Högre Turbo

Oftast tycker jag att i7:orna har ett lite högt prispremium då i5:orna bara har lite lägre frekvenser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidtheDoom Har inte i7U fyra riktiga kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andreaz1:

@DavidtheDoom Har inte i7U fyra riktiga kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, endast modeller av MQ, HQ eller XQ har 4 kärnor. Q = Quad och är nyckeln i det hela.
Alla U är 2kärniga med HT förutom pentium som även saknar HT.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Cyberhof: Kul att höra.

Skillnaderna mellan U modellerna:
Pentium U Endast 2kärnor, ingen Turbo
i3 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) ingen turbo
i5 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) Turbo
i7 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) Högre Turbo

Oftast tycker jag att i7:orna har ett lite högt prispremium då i5:orna bara har lite lägre frekvenser.

Det lutar helt klart åt någon modell med i3 eller i5 nu istället, i7 är som du säger rätt överprisade speciellt när dom flesta inte har 4 kärnor i alla fall (speciellt om man tittar på 11" och 13"s datorer).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cyberhof:

Det lutar helt klart åt någon modell med i3 eller i5 nu istället, i7 är som du säger rätt överprisade speciellt när dom flesta inte har 4 kärnor i alla fall (speciellt om man tittar på 11" och 13"s datorer).

Finns ju lite guldkorn med där man kan få en 4-kärnig för inte en hel förmögenhet.
Vad skall du göra på datorn?

Jag köpte mig en 13" med en i5:a som jag sitter och väntar på. Misstänker att det är overkill för mig men det var dumsnålt att inte köpa i5:an när den var så lite dyrare än en modell med en i3:a.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom

Det kommer bli en i första hand arbetsdator för diverse Office program och även specialprogram utvecklade av mina arbetsgivare som är mindre krävande.

Sen i andra hand kommer det vara en portabel mediastation med diverse filmer och tv-serier på datorn samt mycket streaming från diverse sidor.
Jag prioriterar en liten lätt dator eftersom den kommer hänga med mycket när jag inte är hemma så jag kikar på maskiner under 2 kg.
Sen måste maskinen ha minst 2 usb-portar då jag måste ha ett usb-headset och en riktig mus till den men det verkar alla datorer minst ha.

Sen upplösningen på skärmen är nästa grej att köra full-hd känns nästan lite dumt på en så här liten maskin när man ska skriva och läsa mycket på skärmen och jag tror inte jag kan ställa om textstorleken i alla program.

Kollar på den här datorn just nu http://www.billigteknik.se/dator-for-familj/13748-hp-pavilion...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Cyberhof:

Jag säger tvärt om.
1080p är ett måste, om du skall sitta med text så vill du ha skarp text, inte suddiga tecken som ger huvudverk.

Själv har jag 1200p på en surfplatta. Det går alldeles utmärkt att skala om både i windows direkt men även i program så som office suiten och webbläsarna.

Vad snackar vi för prisklass?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom
Problemet är att jag inte tror dom specialprogrammen skalar bra alls men det märker jag imorgon när jag ska jobba nästa pass jag ska dra in programmen på min dator med Windows 10 på och se hur dom fungerar tillsammans med skalningen.

Utan skalning blir det nog omöjligt för mej att jobba på den då allt blir väldigt smått och jag har synfel och glasögon dessutom.

Prisklassen är så billigt som möjligt men gärna inte mycket över 10 000.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Cyberhof: Kul att höra.

Skillnaderna mellan U modellerna:
Pentium U Endast 2kärnor, ingen Turbo
i3 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) ingen turbo
i5 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) Turbo
i7 U, 2 Kärnor med hyperthreading (4trådar) Högre Turbo

Oftast tycker jag att i7:orna har ett lite högt prispremium då i5:orna bara har lite lägre frekvenser.

i7 U har även en MB mera cache minne. Inte för att det betyder särskilt mycket. Men mer är ju bättre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@1r1d1um: Finns säkert modellvariationer där med så dumt att säga att i7 alltid har större cache-minne, i3 6100 har t ex 3MB L2 och i3 6300 har 4MB L2-cache.

Då är det bättre att påpeka att i7:orna för laptops har högre turbofrekvenser än i5:orna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skalningen fungerade faktiskt helt ok även om texten blev lite suddig så det blir nog en högupplöst laptop.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cyberhof:

Skalningen fungerade faktiskt helt ok även om texten blev lite suddig så det blir nog en högupplöst laptop.

Att texten blir suddig kommer alltid ske om du skalar till något märkligt förhållande. Dvs skalar du 150% så kommer inte skärmen helt magiskt kunna visa text i 1.5pixlars bredd. Detta avhjälper du genom att skala 200% eller inte alls.
Sedan har ju Windows även Cleartype som skall avhjälpa detta något, har dock inte koll på om det är på by default.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att texten blir suddig kommer alltid ske om du skalar till något märkligt förhållande. Dvs skalar du 150% så kommer inte skärmen helt magiskt kunna visa text i 1.5pixlars bredd. Detta avhjälper du genom att skala 200% eller inte alls.
Sedan har ju Windows även Cleartype som skall avhjälpa detta något, har dock inte koll på om det är på by default.

Ja precis jag är medveten om detta men är mest tacksam att programmen skalar överhuvudtaget så nu är jag på jakt efter en laptop med full HD istället.

När man kollar laptops så verkar det vara antingen TN-paneler eller IPS-paneler, sitter hemma på ett par VA-paneler och undrar tillverkas inte dessa alls för laptops?
Gillar inte de TN-paneler jag sett i andra laptops pga tråkiga färger och snäva vinklar men har också svårt för IPS-paneler med jobbig backlight bleed i hörn och kanter.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cyberhof:

Ja precis jag är medveten om detta men är mest tacksam att programmen skalar överhuvudtaget så nu är jag på jakt efter en laptop med full HD istället.

När man kollar laptops så verkar det vara antingen TN-paneler eller IPS-paneler, sitter hemma på ett par VA-paneler och undrar tillverkas inte dessa alls för laptops?
Gillar inte de TN-paneler jag sett i andra laptops pga tråkiga färger och snäva vinklar men har också svårt för IPS-paneler med jobbig backlight bleed i hörn och kanter.

Jag kan nog inte minnas att jag sett en laptop med VA. VA generellt sett är en liten marknad till att börja med.

Jag har en UX32LN med IPS, Backbleeden är riktigt illa i ena hörnet men bara på svarta bakgrunder.
Inget jag tänker på förutom när jag såg det första gången.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Att texten blir suddig kommer alltid ske om du skalar till något märkligt förhållande. Dvs skalar du 150% så kommer inte skärmen helt magiskt kunna visa text i 1.5pixlars bredd. Detta avhjälper du genom att skala 200% eller inte alls.
Sedan har ju Windows även Cleartype som skall avhjälpa detta något, har dock inte koll på om det är på by default.

Har laptops både där 150% är lämpligt (Dell Venue 11, 1920x1080 på 11") och 200% är lämpligt (Dell XPS15, 3200x1800 på 15"). Helt klart är 200% att föredra, men just text är ett icke-problem även med 150% då det skalas precis som man vill att det ska göra och blir inte suddigt.

Problemet är att applikationer som inte hanterar variabel PPI (som funnits i Windows sedan Vista...) blir suddig med 150% i de grafiska delarna då skalningen blir allt annat än optimal. T.ex. ser Steam-klienten lite dassig ut med 150%, Microsoft verkar dock kunna följa sina egna design guidelines så MS Office, Visual Studio etc fungerar fint även med 150%, det gör även moderna versioner av Chrome och Firefox.

Cleartype är som förval påslaget och lär nog inte finnas någon anledning att slå av det i dagens läge, är en mogen och väl fungerande teknik nu (kom inte det också med Vista?).

Edit: Tror att Microsofts program och alla "viktiga" program från stora tillverkare kommer fungera fint med 150% framöver då bl.a. Surface och Surface Pro kör med just 150% som förval.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan nog inte minnas att jag sett en laptop med VA. VA generellt sett är en liten marknad till att börja med.

Jag har en UX32LN med IPS, Backbleeden är riktigt illa i ena hörnet men bara på svarta bakgrunder.
Inget jag tänker på förutom när jag såg det första gången.

Jo jag vet vi är inte så många som har fastnat för VA men jag tycker det är det bästa av två världar.

Egentligen spelar skärmen en mindre roll då jag kommer använda laptopen som en mediastation först i andra hand.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har laptops både där 150% är lämpligt (Dell Venue 11, 1920x1080 på 11") och 200% är lämpligt (Dell XPS15, 3200x1800 på 15"). Helt klart är 200% att föredra, men just text är ett icke-problem även med 150% då det skalas precis som man vill att det ska göra och blir inte suddigt.

Problemet är att applikationer som inte hanterar variabel PPI (som funnits i Windows sedan Vista...) blir suddig med 150% i de grafiska delarna då skalningen blir allt annat än optimal. T.ex. ser Steam-klienten lite dassig ut med 150%, Microsoft verkar dock kunna följa sina egna design guidelines så MS Office, Visual Studio etc fungerar fint även med 150%, det gör även moderna versioner av Chrome och Firefox.

Cleartype är som förval påslaget och lär nog inte finnas någon anledning att slå av det i dagens läge, är en mogen och väl fungerande teknik nu (kom inte det också med Vista?).

Tack för extra input i ämnet det är alltid bra att ha!
Jo när jag körde mitt lilla mindre experiment körde jag helt riktigt på 150% vilket verkar bli lagom till en laptop med full hd i 11-13"s klassen.
Men suddigheten i texten kan jag helt klart leva med när jag jobbar jag kan enkelt köra en annan profil på 100% till vardags då man inte ständigt behöver sitta och läsa innantill på skärmen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Har laptops både där 150% är lämpligt (Dell Venue 11, 1920x1080 på 11") och 200% är lämpligt (Dell XPS15, 3200x1800 på 15"). Helt klart är 200% att föredra, men just text är ett icke-problem även med 150% då det skalas precis som man vill att det ska göra och blir inte suddigt.

Problemet är att applikationer som inte hanterar variabel PPI (som funnits i Windows sedan Vista...) blir suddig med 150% i de grafiska delarna då skalningen blir allt annat än optimal. T.ex. ser Steam-klienten lite dassig ut med 150%, Microsoft verkar dock kunna följa sina egna design guidelines så MS Office, Visual Studio etc fungerar fint även med 150%, det gör även moderna versioner av Chrome och Firefox.

Cleartype är som förval påslaget och lär nog inte finnas någon anledning att slå av det i dagens läge, är en mogen och väl fungerande teknik nu (kom inte det också med Vista?).

Edit: Tror att Microsofts program och alla "viktiga" program från stora tillverkare kommer fungera fint med 150% framöver då bl.a. Surface och Surface Pro kör med just 150% som förval.

Jag upplever just att text blir suddigt 150%. I program som t ex LTSpice orkar man inte sitta överhuvudtaget. Det hanterar dock definitivt inte PPI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag upplever just att text blir suddigt 150%. I program som t ex LTSpice orkar man inte sitta överhuvudtaget. Det hanterar dock definitivt inte PPI.

Du har helt rätt, finns program där även text blir suddig
Körde Wordpad/Notepad (eller vad det nu heter i Win8/10) och av någon anledning är text helt skarp med 200% men tycker det ser lite suddigt ut med 150%. Är nog mest att jag inte använder Dell Venue dator speciellt mycket, är min extra laptop som jag tar med på resor eller om man kan tänkas vara utan möjlighet att ladda hela dagen (~15 timmars batteritid ).

Noterade att även min VPN-klient har lite suddig text, vid 150% men det ser bra ut vid 200% (bra i detta fall är att text verkar renderas med halva upplösningen, så motsvarande 1600x900 på min dator). Inget större problem då det knappast är ett program man läser text i speciellt ofta...

Innan man fått till detta bra på Windows är det nog bäst att hålla sig till 100-125% (där används en äldre skalningsmekanisk som inte påverkar text negativt) eller så ska man nog se till att man kan köra 200%.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Du har helt rätt, finns program där även text blir suddig
Körde Wordpad/Notepad (eller vad det nu heter i Win8/10) och av någon anledning är text helt skarp med 200% men tycker det ser lite suddigt ut med 150%. Är nog mest att jag inte använder Dell Venue dator speciellt mycket, är min extra laptop som jag tar med på resor eller om man kan tänkas vara utan möjlighet att ladda hela dagen (~15 timmars batteritid ).

Noterade att även min VPN-klient har lite suddig text, vid 150% men det ser bra ut vid 200% (bra i detta fall är att text verkar renderas med halva upplösningen, så motsvarande 1600x900 på min dator). Inget större problem då det knappast är ett program man läser text i speciellt ofta...

Innan man fått till detta bra på Windows är det nog bäst att hålla sig till 100-125% (där används en äldre skalningsmekanisk som inte påverkar text negativt) eller så ska man nog se till att man kan köra 200%.

200% skalning bör ju alltid vara skarpt, blir ju 1:4 för pixlarna, således går det lätt att printa på skärmen utan att skärmen skall försöka hantera utplaceringen av halva pixlar.

Vad använder sig windows för skalningsmetod under 125%?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

200% skalning bör ju alltid vara skarpt, blir ju 1:4 för pixlarna, således går det lätt att printa på skärmen utan att skärmen skall försöka hantera utplaceringen av halva pixlar.

Vad använder sig windows för skalningsmetod under 125%?

Kanske jag som blandat ihop två koncept i Windows, nämligen Windows PPI (hette DPI tidigare) och Desktop Window Manager (DWM) scaling.

Det jag refererade till är att redan i Win95 (möjligen redan i Win3.x) så kunde man ändra PPI från 96 (som är värdet Windows använt som referens sedan start) till 120 PPI (125%). Många applikationer fungerade helt OK, men fanns fall där text i knappar och menyer endera kapades eller så kunde andra grafiska element delvis täckas. Fördelen med denna mekanism är att text har man kunna skala utan problem ända sedan "True Type" fonts började användas (och det fanns då i alla fall redan i Win3.x).

Tror det var Vista som Microsoft införde en flagga där applikationer kan tala om huruvida de är testade för att hantera olika PPI-värden, applikationer som inte explicit säger att de kan detta antas bara fungera med PPI på 96 (går att ändra detta per applikation och globalt har jag för mig).

Applikationer som inte är PPI-aware skalas i stället genom att allt bara renderas med fler pixels av DWM, en 500x500 bild blir då med 150% 750x750. Tyckte detta fungerade sådär innan Win8.1, numera fungerar det helt OK men nackdelen är som sagt att vissa applikationer kan bli lite suddiga.

Och för att understryka, nog för att det finns problem i en del program med 150% men skulle ändå välja en högupplöst skärm där 150% är mest lämpligt över att köra med så låg upplösning att man inte behöver skalning. I praktiken tycker jag de flesta program fungerar bra, men kan naturligtvis vara så att ett program som är väldigt viktigt för någon strular och i det läget kan det vara så att man inte har något annat val än att gå med lågupplöst skärm (om 200% inte är möjligt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer