Köpråd högtalare till pc

Permalänk
Medlem

Köpråd högtalare till pc

Hej!

Jag har tänkt köpa ett par högtalare till min dator och jag skulle vilja få lite tips på vad som är bra för en budget på ca 1500kr. Högtalarna ska användas till musik, film och spel.

Jag har tittat på Argon 6340A på hifi klubben, vad tror ni om dem?

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig varje gång jag köper högtalare hur mycket ljud man får för pengarna..

https://www.netonnet.se/art/dator/hogtalarekommunikation/logi...
Nåt sånt här kanske?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

OM du väljer Logitech så bör du kolla på begagnade Logitech Z-5500. Lillbrorsan har sådana och det är mycket bra ljud (i mina öron) i dom för vad de kostar .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Det förvånar mig varje gång jag köper högtalare hur mycket ljud man får för pengarna..

Beror på lite hur man ser på saken

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Swans M10

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Köp inte Argon, det är väldigt svajig byggkvalitet på dem. Jag bytte mitt par en gång, sen tog jag pengarna tillbaka.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Hade köpt ett par Aktiva Studiomonitorer för 1500kr eller runt där.
Swans har fått delvis bra kritik också, aldrig hört dom.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Argons nya Octave är helt okej, men de är lite dyrare också.

Välj ett par studiomonitorer från thomann i passande prisklass. Eller Swans.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köpte ett par "studiomonitorer" efter att ha blivit tipsad här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1387171-basta-2-0-2-1-s...

Hämtar upp dem på väg hem från jobb i ikväll. Meddelar utlåtande efter att jag faktiskt pluggat in dem!

Permalänk

Som jag ser det så har du lite olika alternativ.
Antingen Swans för drygt en tusenlapp
Eller M-Audio Bx5 för 2000. De har fått riktigt bra kritik.

Sedan så såg jag även Swissonic ASM5 för 1700kr, de har fått bra betyg men jag har aldrig hört talas om dem förut

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av anton_mjor:

Köp inte Argon, det är väldigt svajig byggkvalitet på dem. Jag bytte mitt par en gång, sen tog jag pengarna tillbaka.

Okay då ska jag nog hålla mig undan från det!

Skrivet av lakej:

Hade köpt ett par Aktiva Studiomonitorer för 1500kr eller runt där.
Swans har fått delvis bra kritik också, aldrig hört dom.

Har du något förslag på vad för några?

Skrivet av floppa:

Köpte ett par "studiomonitorer" efter att ha blivit tipsad här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1387171-basta-2-0-2-1-s...

Hämtar upp dem på väg hem från jobb i ikväll. Meddelar utlåtande efter att jag faktiskt pluggat in dem!

Det låter ju som att vi är ute efter samma sak på ett ungefär så jag hör väldigt gärna vad du tycker om dem!

Skrivet av Wille1504:

Som jag ser det så har du lite olika alternativ.
Antingen Swans för drygt en tusenlapp
Eller M-Audio Bx5 för 2000. De har fått riktigt bra kritik.

Sedan så såg jag även Swissonic ASM5 för 1700kr, de har fått bra betyg men jag har aldrig hört talas om dem förut

Jag ska titta lite på dem!

Permalänk
Medlem

Som utlovat; ett utlåtande...

Jag har iofs bara hunnit köra igenom ett par låtar och sedan spelat, en timme eller så, Act of Aggression.
Så något supertestande har knappats blivit av.

Men...
Någon "Professional Studio Quality" (som det stod på kartongen) håller jag väl inte riktigt med om att de håller...
Väl värda pengarna, dock! Byggkvaliteten känns faktiskt riktigt bra.

Ljudet är ganska "rent".
Kanske är det de menar med "professional studio quality" - För ett otränat öra uppfattas det kanske som välljud.
Jag tycker dock att det låter ganska tunt. Både vad gäller lågfrekvens och mellanregister.
Så här "in hindsight" hade jag nog valt att satsa på någonting med minst 5" element, istället för 4", som det nu blev.
Lyssnar mycket på hip-hop, varför det är en del vunnit i lite mer "stuns" i basen.
Eventuellt kommer de dock att kompletteras med min gamla sub - det var, som tur var, bara en av satelliterna som kapsejsat.

Förmodligen kommer de väl ta sig en del efterhand som de blir inspelade, och förmodligen så är jag överdrivet kritisk då jag (framför allt) jämför med mina Monitor Audio-golvhögtalare.
...vilket verkar lite oschysst, trots allt!

Överlag - för pengarna - så är de högst dugliga!
Givet allting så hade jag nog köpt M-Audio högtalarna som det tipsas om tidigare i tråden. Visst några hundringar dyrare, och saknar volymkontroll/Line-in/Earphone på framsidan - men med 5" bas/mellanregister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Beror på lite hur man ser på saken

Ja mycket ljud kan man få för en billig peng, men bra ljud är en annan femma, å det är knappast något man får utav kompakthögtalare i 1500 kr klassen.

Permalänk
Medlem

vad blev det för hötalare då? förstod inte vilken av dom du köpte i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av floppa:

Som utlovat; ett utlåtande...

Jag har iofs bara hunnit köra igenom ett par låtar och sedan spelat, en timme eller så, Act of Aggression.
Så något supertestande har knappats blivit av.

Men...
Någon "Professional Studio Quality" (som det stod på kartongen) håller jag väl inte riktigt med om att de håller...
Väl värda pengarna, dock! Byggkvaliteten känns faktiskt riktigt bra.

Ljudet är ganska "rent".
Kanske är det de menar med "professional studio quality" - För ett otränat öra uppfattas det kanske som välljud.
Jag tycker dock att det låter ganska tunt. Både vad gäller lågfrekvens och mellanregister.
Så här "in hindsight" hade jag nog valt att satsa på någonting med minst 5" element, istället för 4", som det nu blev.
Lyssnar mycket på hip-hop, varför det är en del vunnit i lite mer "stuns" i basen.
Eventuellt kommer de dock att kompletteras med min gamla sub - det var, som tur var, bara en av satelliterna som kapsejsat.

Förmodligen kommer de väl ta sig en del efterhand som de blir inspelade, och förmodligen så är jag överdrivet kritisk då jag (framför allt) jämför med mina Monitor Audio-golvhögtalare.
...vilket verkar lite oschysst, trots allt!

Överlag - för pengarna - så är de högst dugliga!
Givet allting så hade jag nog köpt M-Audio högtalarna som det tipsas om tidigare i tråden. Visst några hundringar dyrare, och saknar volymkontroll/Line-in/Earphone på framsidan - men med 5" bas/mellanregister.

Tack så mycket!

Jag har nog börjat luta mot Swans M10, en vän köpte dem för några veckor sedan så jag ska se om jag kan provlyssna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

vad blev det för hötalare då? förstod inte vilken av dom du köpte i tråden.

Frågar du mig?
Dessa - http://www.emusic.se/product/30819/Mackie-CR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaQstERz:

Tack så mycket!

Jag har nog börjat luta mot Swans M10, en vän köpte dem för några veckor sedan så jag ska se om jag kan provlyssna lite.

De verkar helt okej.
Horribelt fula är de dock... Inte ofta man kan känna "plastigheten" genom skärmen på samma sätt som här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Det förvånar mig varje gång jag köper högtalare hur mycket ljud man får för pengarna..

https://www.netonnet.se/art/dator/hogtalarekommunikation/logi...
Nåt sånt här kanske?

Skrivet av Mega-Dark:

OM du väljer Logitech så bör du kolla på begagnade Logitech Z-5500. Lillbrorsan har sådana och det är mycket bra ljud (i mina öron) i dom för vad de kostar .

Inte för att vara sån men nu är jag sån ändå, dessa rekommendationer passar bra om man vill spela mycket basigt utan speciellt schysst mellanregister eller diskant (lämpar sig helt okej för hardstyle & D'n'B men så fort man sätter igång någonting med klang i blir det bara som en soppa.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Inte för att vara sån men nu är jag sån ändå, dessa rekommendationer passar bra om man vill spela mycket basigt utan speciellt schysst mellanregister eller diskant (lämpar sig helt okej för hardstyle men så fort man sätter igång någonting med klang i blir det bara som en soppa.

Vad bra då för det är precis det vi lyssnar på Samt action filmer, Battlefield och andra spel med mycket bas, det ska vibrera i hela huset annars kan det kvitta Eller behövs det något mer?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad bra då för det är precis det vi lyssnar på Samt action filmer, Battlefield och andra spel med mycket bas, det ska vibrera i hela huset annars kan det kvitta Eller behövs det något mer?

Då är det ju bara att köra, om du ändrar dig senare går det ju alltid att gå uppåt i klasser men jag nöjde. Mig länge med ett z5500 och lite EQ-inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8