Bristfällig vattentätning och självspickande display Sony Xperia Z1C (verkar vara normalt fel) - Går ej på garanti/reklammation

Permalänk
Medlem

*reklamation *reklamerad

Permalänk
Medlem

Klart Sony vill att du går till ARN, då inte har något juridisk ansvar inför dig. De kommer snabbt lägga ner ärendet tyvärr.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Utöver är väl handläggningstiden hos ARN ca 6 månader.

I övrigt har jag för mig att en fuktindikator inte är tillräcklig grund för verkstaden att hävda vätskada (enligt ARN). Det ska finnas dokumenterad korrosion t ex. Ska se om jag hittar mer angående detta.

Edit: Hittade något ärende hos ARN här: https://lagen.nu/arn/2009-4644

"...säljaren - som i detta fall - påstår att felet uppstått genom fuktinträngning i telefonen efter avlämnandet torde krävas att andra rimliga förklaringar till felets uppkomst med övervägande sannolikhet kan uteslutas. I det aktuella fallet har säljaren inte presenterat tillräcklig utredning som kan ligga till grund för någon sådan slutsats. Säljarens påstående om att felet orsakats av fuktinträngning efter leveransen stöds varken av foton eller av annan utredning. Bolaget synes mena att dess påstående om att fuktindikatorn slagit ut skulle vara tillräckligt för att undgå ansvar, vilket enligt nämnden inte är godtagbart."

En väldig byråkratiska där, men det framgår tydligt att en fuktindikator inte är tillräcklig grund för att hävda fuktskada.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@lappen81: Np. Tänk dock på det som nämndes tidigare i tråden att Sony per se inte har något som helst ansvar mot dig som slutkund. Du skulle egentligen göra krav mot leverantören i detta fallet som bara hänvisar till Sony. Jag har ingen erfarenhet alls när det gått så långt att återförsäljaren har konkat, men detta bör du höra dig för om med en konsumentvägledare. Det kan nämligen visa sig att ARN lägger ner ditt ärende när de tittar på det efter 6 månader då ditt anspråk är felaktigt riktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Klart Sony vill att du går till ARN, då inte har något juridisk ansvar inför dig. De kommer snabbt lägga ner ärendet tyvärr.

Skrivet av Caldetron:

@lappen81: Np. Tänk dock på det som nämndes tidigare i tråden att Sony per se inte har något som helst ansvar mot dig som slutkund. Du skulle egentligen göra krav mot leverantören i detta fallet som bara hänvisar till Sony. Jag har ingen erfarenhet alls när det gått så långt att återförsäljaren har konkat, men detta bör du höra dig för om med en konsumentvägledare. Det kan nämligen visa sig att ARN lägger ner ditt ärende när de tittar på det efter 6 månader då ditt anspråk är felaktigt riktat.

Jag har skickat ett mail till konsumentvägledaren