Betala TV avgift för att äga en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skagget78:

Eller plocka ur tv mottagaren ur tv'n så klarar du dig..

Det där gäller tyvärr inte längre, det gjordes en lagändring för några år sedan för att tecka igen det kryphålet för privatpersoner. Företag kan dock fortfarande ta bort tvmottagaren och slippa betala. Om en produkt hade en tv-mottagare när den var ny är den licenspliktig oavsett vad man tar bort/förstör mottagaren.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Helt fucket up...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Eftersom du har en tv mottagare så är du skyldig att betala summan.

"Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla hushåll och företag som har tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Har du flera tv-mottagare? Du betalar bara en avgift.
Är ni flera i hushållet? Det är bara en av er som ska betala.
Du kanske hyr eller lånar din tv-mottagare? Du ska ändå betala.
Du kanske inte tittar på tv? Du ska ändå betala.
Använder du tv:n som en datorskärm? Du ska ändå betala.
Betalar du för kabel-tv eller satellit-tv? Du ska också betala till Radiotjänst.
Hyr du din bostad av någon annan som äger tv-mottagaren? Det är du som ska betala radio- och tv-avgiften.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också till exempel fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort."

för mer info: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Påminner en del om följande klassiska filmcitat:

Skrivet av Goodfellas:

But now the guy's gotta come up with Paulie's money every week, no matter what. Business bad? Fuck you, pay me. Oh, you had a fire? Fuck you, pay me. Place got hit by lightning, huh? Fuck you, pay me.

Angående ämnet så kan man tycka att lagen är lite dum när det gäller vem som får betala licens men tyvärr är det så lagen ser ut. Här där jag bor så kan man exempelvis inte se på TV utan ett abonnemang då en bordsantenn inte får någon mottagning och de har släckt ner kabelnätet och ersatt det med ett fibernät. Då känns det ju lite fel att jag ska vara tvungen att betala för att jag råkar ha en TV som skärm, bara för att den har en TV-mottagare som jag inte kan använda. Jag har också svårt att se varför en analog TV-mottagare ska motivera en avgift för kanaler som bara går att se på via en digital mottagare. Å andra sidan får vi vara glada att Radiotjänst fick avslag på sin tolkning av lagen att alla datorer, surfplattor och smarta mobiler var TV-mottagare.

Samtidigt förstår jag ju varför lagen är utformad som den är. Vi behöver finansiering av oberoende media och TV-licensen var ju bra mycket mer rättvis för sådär tjugo år sedan eller så när en TV betydde att man kunde se på TV, alla lägenheter och hus hade en antennkoppling osv. Idag så har den inte riktigt hängt med den tekniska utvecklingen dock. Frågan är hur man skulle lägga upp avgiften för att det skulle bli mer rättvist idag. Man hade kunnat göra SVT till kanaler som kräver abonnemang men då når man ju inte alla som är hela syftet med public service. Man hade kunnat göra lagen mer detaljerad så att bara de som faktiskt kan titta på SVT behöver betala, men det är extremt svårt att kontrollera, och hur gör man med SVTPlay-tittare? Jag lutar åt någon generell media-avgift som tas ut på skattesedeln, men det har förstås sina problem också.

Sen uppstår förstås andra problem med att ha en mediakanal som är finansierad via tvång när alla andra inte är det. Hur ska DN eller TV4s Nyheter kunna konkurrera med Aktuellt när Aktuellt får förhållandevis stora mängder pengar som de andra inte får? På TV är det en sak, men SVT lägger upp alla nyheter på nätet och då konkurrerar man med alla andra nyhetskanaler där och då är det inte riktigt rättvis konkurrens i mina ögon. Å andra sidan kan vi ju inte ge upp oberoende journalistik för att skydda medieföretag, det hade varit helt befängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Över tjugo svar utan ett enda riktigt svar på ts fråga.

"Det är så för det står så på SVTs hemsida" är inget svar på varför man ska betala för något man inte använder.

Om du betänker att det står så på SVTs hemsida eftersom det är så våra lagar är skrivna så får man väl ändå anse att det är ett vettigt svar på frågan. Använder du inte en TV-mottagare så behöver du ju inte heller betala eftersom det inte finns någon anledning för dig att äga en isåfall.

Skrivet av MuffinManxD:

Det sa killen som jag snackade med, berättade att den inte ens var inkopplad och då sa han, men eftersom du äger en TV så måste du betala. Varför lägger de inte in de på skatten istället?

Helt enkelt för att avgiften skall vara partipolitiskt obunden.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Om du betänker att det står så på SVTs hemsida eftersom det är så våra lagar är skrivna så får man väl ändå anse att det är ett vettigt svar på frågan. Använder du inte en TV-mottagare så behöver du ju inte heller betala eftersom det inte finns någon anledning för dig att äga en isåfall.

Helt enkelt för att avgiften skall vara partipolitiskt obunden.

Nej, det är inte ett vettigt svar på ts fråga. Det är som att svara "för att det är så".
TS vet mycket väl att det är en avgift som måste betalas. Frågan är varför denna avgift måste betalas när SVTs tjänster inte används.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Att lägga tvavgiften på skatten blir väl samma sak som idag, oavsett vilket måste du betala. Enda skillnaden blir väl att alla som betalar skatt då tvingas att betala istället för som nu en person per hushåll

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Över tjugo svar utan ett enda riktigt svar på ts fråga.

"Det är så för det står så på SVTs hemsida" är inget svar på varför man ska betala för något man inte använder.

Svaret på den frågan är att lagen säger att innehav är avgiftspliktigt.

Om du ändå inte använder TV'n du innehar är det ju bara att du gör dig av med den, eller hur?
Skulle du använda den till något annat än att ta emot TV-sändningar kan du ju ersätta den med en bildskärm eller projektor utan inbyggd tv-mottagare.

Det är situationen idag.
Om sedan detta är ett lämpligt förfarande nästan 60 år efter att TV-licensen infördes är ju en annan diskussion.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det är inte ett vettigt svar på ts fråga. Det är som att svara "för att det är så".
TS vet mycket väl att det är en avgift som måste betalas. Frågan är varför denna avgift måste betalas när SVTs tjänster inte används.

Är detta något ovanligt? Varför ska jag betala trängselskatt så att Göteborg kan bygga järnväg till Borås?
Varför ska jag betala inkomstskatt så att kommunen kan driva dagis och skola när jag inte har några barn?

Det är ju hela grunden till det svenska samhällets ekonomi att man inte bara betalar för sig själv.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Är detta något ovanligt? Varför ska jag betala trängselskatt så att Göteborg kan bygga järnväg till Borås?
Varför ska jag betala inkomstskatt så att kommunen kan driva dagis och skola när jag inte har några barn?

Det är ju hela grunden till det svenska samhällets ekonomi att man inte bara betalar för sig själv.

Ligger det på den här nivån ska jag hålla mig utanför den här tråden.
Tack och hej.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

vill man ha skärm stor som en tv å slippa avgiften är det ju bara att köpa en "Public Display" ..finns på komplett.se upp till 105" så alternativ finns även om inte alla vet om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det är inte ett vettigt svar på ts fråga. Det är som att svara "för att det är så".
TS vet mycket väl att det är en avgift som måste betalas. Frågan är varför denna avgift måste betalas när SVTs tjänster inte används.

Av precis samma anledning som du betalar skatt och försäkring för att äga en bil även om du inte använder den. Vill du undvika det så ställer du av bilen, precis som du kan göra dig av med en tv-mottagare om du ändå inte använder den.

Skrivet av Storage Jar:

Ligger det på den här nivån ska jag hålla mig utanför den här tråden.
Tack och hej.

Så någon kommer med en relevant kommentar och du gnäller över nivån diskussionen ligger på och drar dig undan? Detta utan något svar öht, seems legit.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Men räcker det inte att man har en mobil/tablet/laptop/dator för att behöva betala tv-licens? Alla dem klassades väl som en tv-mottagare för ett tag sedan eller?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Men räcker det inte att man har en mobil/tablet/laptop/dator för att behöva betala tv-licens? Alla dem klassades väl som en tv-mottagare för ett tag sedan eller?

De försökte få pengar för dem men domstolarna eller vilka det nu var som kom med det slutgiltiga beslutet insåg hur absurt fånigt det var så det är borttaget.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Men räcker det inte att man har en mobil/tablet/laptop/dator för att behöva betala tv-licens? Alla dem klassades väl som en tv-mottagare för ett tag sedan eller?

Nej det är ändrat. Du får lov att se på SVTplay på dator, mobil eller platta men om du ser via "väggen" så måste du betala.
Det är helt galet egentligen.
Det enda jag använder är SVTPlay men eftersom jag råkar ha en tv i sovrummet som inte ens är inkopplad till tvnätet (används endast som display for chromecast) så måste jag ändå betala licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Varför lägger de inte in de på skatten istället?

För att det inte är alla som äger en TV, och vi har nog med kollektiv bestraffning i detta landet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Radio går väl också under samma avgift?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Radio går väl också under samma avgift?

Då borde nästan alla bilägare tvingas att betala, radio/tv-licens. I och med att nästan alla bilar har radio, och då kan man snabbt sätta den skatten på alla som redan betalar bilskatt!
Då borde dem kunna komma åt ännu fler än vad som görs idag

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hela idén med tv-avgift är att det är en finansiering som gör att SR och SVT kan vara politiskt neutrala.
Jag kan tänka mig betala när P3 blir politiskt neutrala.
Nästa tv får bli en Public led display, dvs en tv utan mottagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Hela idén med tv-avgift är att det är en finansiering som gör att SR och SVT kan vara politiskt neutrala.
Jag kan tänka mig betala när P3 blir politiskt neutrala.
Nästa tv får bli en Public led display, dvs en tv utan mottagare

Jepp nästa tv blir en utan mottagare eller så kör jag endast med projektor nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej det är ändrat. Du får lov att se på SVTplay på dator, mobil eller platta men om du ser via "väggen" så måste du betala.
Det är helt galet egentligen.
Det enda jag använder är SVTPlay men eftersom jag råkar ha en tv i sovrummet som inte ens är inkopplad till tvnätet (används endast som display for chromecast) så måste jag ändå betala licensen.

Precis samma här, använder den bara för chromecast, men ändå måste jag betala en summa som är högre än en månadshyra varje år för något som jag aldrig använt eller kommer att använda. Jag är egentligen ingen rebell men det är helt fel att man måste betala bara för att man äger en TV som råkar innehålla en mottagare vilken jag, du och många andra öht inte använder.

Jag ska köpa lite vit färg och måla upp ett par parkeringsrutor någonstans i min stad, sen ska jag tvinga alla här som äger en bil att betala min parkeringslicens! Sen om de någonsin använder den eller inte skiter jag fullständigt i, bara jag får mina pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Jag fick nyss ett telefonsamtal från Radiotjänsten att jag skulle betala TV avgiften då jag flyttat till ny egen lägenhet.
Det jag tycker är konstigt är att man måste, även fast man inte ens har TV'n inkopplad, eller bara använder den som en datorskärm och inte ser på någon TV över huvud taget så ska man betala denna avgiften. Varför är det så? Det är ju bara lustigt på alla sätt o vis.

Varje söndag ringer jag runt och frågar om folk har ögon, har de det ska de betala en avgift till mig då de kan se saker jag har gjort, vare sig de vill eller inte.

De finns nog få i vårt avlånga land som avskyr radiotjänst så mycket som jag. Det hela började egentligen med att jag och min bror köpt en TV i julklapp åt morsan. Eftersom det var jag som köpte TV'n kom det ett samtal kort därpå om att jag minsann skulle betala en avgift till någon tjomme i Kiruna. Jag förklarade att det var en julklapp åt morsan(köpte tvn i mitten av november då de var rea om jag minns rätt), men de sa att jag köpt tvn och har nu möjlighet att titta på tv och ska därför betala. Jag sa att morsan redan betalar tv-avgift och det är hennes tv men de sket personen blankt i. Jag sa att jag inte tänker betala ett skit då tv:n är i sin kartong och inslagen till morsan.

Några dagar senare dank de ner en fet faktura från rånartjänst-ab i brevlådan. Det var mitt första möte med rånartjänst. Efter många många många dryga samtal och mejl fick jag dock äntligen rätt. Men min lycka var inte långvarig. Någon månad senare ringer de igen och frågar om jag har dator eller surfplatta. När jag svarade "självklart" fick personen bakom luren kraft och drog till med nöjd röst "DÅ SKA DU BETALA".

Kan fortsätta i timmar men är nog bäst jag ger mig.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

@MuffinManxD:
Lagen om TV licens är kraftigt föråldrad.
Avgiften borde skrotas och alla anställda som sysslar med detta bör avskedas så att de kan söka riktiga jobb som gör nytta i samhället.

Jag har hör talas om att vissa människor ljuger och säger att de har gett bort TVn eller att den har gått sönder...

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Men du kan inte bli sjuk i USA om du inte pröjsar en massa för en försäkring, något som inte alla har råd med och även om du har en försäkring så gäller den ENDAST på ett sjukhus, är du ute och reser och blir dålig så måste du ha en försäkring som gäller för det sjukhus där du befinner dig annars så kommer de att skicka dig till det sjukhus där din försäkring gäller om du så dör på kuppen, så visst är det bra med skatter, jag tycker t.o.m att vi betalar för lite skatt just nu, de skulle behöva öka skatten 1-2 procentenheter och kicka igång skolor, polisväsen och sjukhus igen.

Vi kunde lätt sänkt skatten med 3-5 procentenheter istället och ändå kicka igång skolor, sjukhus och polisväsendet igen om bara skattepengarna användes till sånt de skulle. Det slösas bort fantastiskt många miljarder som det ser ut nu på helt vansinniga saker, bara en sån sak att de olika myndigheterna "måste" bränna sin budget oavsett om det är på nått vettigt eller inte för annars riskerar de ju att få mindre pengar att bränna nästa år...
Om något borde tjänstemannaansvar införas igen och alla politiker borde få en ordentlig realitycheck att pengarna de hanterar faktiskt kommer från folket som arbetar och inte magiskt dyker upp i "ladan".

Permalänk
Skäggig legend

Tyvärr måste man betala för någonting som ändå inte är neutralt, många bra dokumentärer men lika många som inte är tillräckligt neutrala för att man skall betala hutlösa pengar. (utan att behöva gå in i det politiska)

Min sambo fick för sig att börja betala efter att det kom en tjock gubbe som var rätt aggressiv mot henne. Efter ett år fick förstod jag fortfarande inte varför hon betalade för skiten (som borde gå på skatten), så jag tog på mig fullmakten och sa upp skiten. Är det Lag på något tycker jag det är samma sak som att dra det på skatten. Finns nästan ingen kotte idag som inte har en TV, inte för att kolla på television utan för att en tv på 55" är billigare än en bildskärm i liknande storlek för att kolla på, DVD, Bluray, netflix, viaplay, HBO etc...

Bananrepubliken Sverige!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Vi kunde lätt sänkt skatten med 3-5 procentenheter istället och ändå kicka igång skolor, sjukhus och polisväsendet igen om bara skattepengarna användes till sånt de skulle. Det slösas bort fantastiskt många miljarder som det ser ut nu på helt vansinniga saker, bara en sån sak att de olika myndigheterna "måste" bränna sin budget oavsett om det är på nått vettigt eller inte för annars riskerar de ju att få mindre pengar att bränna nästa år...
Om något borde tjänstemannaansvar införas igen och alla politiker borde få en ordentlig realitycheck att pengarna de hanterar faktiskt kommer från folket som arbetar och inte magiskt dyker upp i "ladan".

Det där är en sanning med modifikation, det gäller inte myndigheter, det gäller kommuner och deras nämnder och det systemet är ett bra system. Nej, vi skulle inte kunna sänka skatten och samtidigt få igång skolor, sjukhus och polisväsen och vad är det för "vansinniga" saker du anser de slösar miljarder på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Över tjugo svar utan ett enda riktigt svar på ts fråga.

"Det är så för det står så på SVTs hemsida" är inget svar på varför man ska betala för något man inte använder.

SVT har ingenting med TV-licensen att göra mer än att de får en del av pengarna. Det som står på Radiotjänsts hemsida är det som gäller (sedan de backade om licensplikt på datorer).

Själva frågan är rätt enkel att svara på - Det är som det är för att det står i lagboken. De flesta tycker nog att det är användningen som ska vara avgiftspliktig men nu är det bara hårdvaran som styr. Kanske för att TV-mottagning under lång tid var det enda du kunde använda en TV till, så en person som ägde en TV var förmodligen också en person som då och då tittade på TV.

Permalänk
Medlem

Ring och säg att du gjort dig av med tvn.

Lagen om TV-licens har alltid varit flummig och idiotiskt utformad.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det där är en sanning med modifikation, det gäller inte myndigheter, det gäller kommuner och deras nämnder och det systemet är ett bra system. Nej, vi skulle inte kunna sänka skatten och samtidigt få igång skolor, sjukhus och polisväsen och vad är det för "vansinniga" saker du anser de slösar miljarder på?

Lite snabba exempel som jag kommer på direkt på rak arm.

Kostnad i bidragsutbetalningar som olika myndigheter vet är fusk men inte kan göra något åt då det gäller sekretess mellan myndigheterna, beräknad kostnad en till någon miljard om året. Efter problemet uppdagades senast för ungefär ett halvår sen har regeringen i alla fall börjat kolla på att sätta ihop en grupp för att titta över det men det är ju bara minst en miljard om året så inget man ska ta så seriöst.

Något annat med mycket media uppmärksamhet är väl två kända byggprojekt i Stockholmstrakten som nog börjar närma sig en miljard i bortslösade resurser pga byråkrati nu. Lägg till att det lär finnas hundratals om inte tusentals liknande projekt i resten av Sverige med onödiga kostnader i storleksordningen 10 till många miljoner bortslösade kronor.
Lokalt exempel är en fin kontorsbyggnad som blev renoverad, när det nästan var färdigt så kom en tomte på att det vore ju trevligt med en annan rumsfördelning så byggarna fick dra ner alla innerväggarna och börja om, budgeterat till 10miljoner, total kostnad 37miljoner. Var det skattepengar? Självklart!

Som tredje exempel för att nämna sjukvården så är problemet till stor del att de använder sina resurser helt åt skogen. Frugan är läkare och där hon jobbar var där ett fint exempel med en sjuksköterska som sa upp sig för att kolla om gräset var grönare i bemanningsbranschen. Till allas förvåning så kom hon till den vanliga avdelningen måndagen efter hon slutat och den största skillnaden mot tidigare är att hon har högre lön, bättre arbetstider och slipper bli nödinkallad i tid och otid samtidigt som jobbet verkar rätt säkert då det är brist på sjuksköterskor. Du kan få gissa hur många av de andra på den avdelningen som sagt upp sig och nu jobbar där via bemanningsföretaget ett halvår senare? Rätt svar är nästan alla. Sjukhuset skulle alltså kunnat höja lönen med 5lök och anställa minst 30% fler sjuksköterskor istället så de fick en bättre arbetsmiljö och blev en attraktivare arbetsplats men väljer att slänga pengarna på ett bemanningsföretag istället. Det är rent slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Det sa killen som jag snackade med, berättade att den inte ens var inkopplad och då sa han, men eftersom du äger en TV så måste du betala. Varför lägger de inte in de på skatten istället?

Jadu, det här har det väl tvistats om dom senaste 10-15 åren? Misstänker att du är rätt ung?
Reggad 2012.

Testa sökfunktionen här på swec så kommer du hitta många många trådar om detta.
http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=5aec2dbe-c0b8-4...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20531096.ab

Som sagt.. finns hur mkt som helst att läsa, bara googla runt!

Skrivet av JimmieSan:

Ring och säg att du gjort dig av med tvn.

Lagen om TV-licens har alltid varit flummig och idiotiskt utformad.

Njao, i tidernas begynnelse fanns det ju inte så mkt mer än SVT, och då var den ju rätt rimlig.

Det är festligt hur folk alltid hoppar på denna lag, jag gillar den inte heller, men det är ju fortfarande en lag på samma sätt som att man måste betala skatt eller inte bör stjäla
Gillar man den inte så får man väl politiskt börja kampanja för att bli av med den.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en TV åt brorsan i present... tror ni dom släppte mig lätt? hehe...tycker det är sjukt som i detta fall att Komplett meddelar Radio/TV-tjänst att jag köpt en TV av dom.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Och på många vapen är det dessutom en tidsbegränsad licens, som i praktiken ( i några län i synnerhet) innebär att du får låna det 5 år och kan bli tvingad ( mot lagen egentligen ) att skrota det efter 5 år, om du faller i synfältet för vissa handläggares personliga nycker.. Under den tiden är du dessutom kraftigt begränsad i hur och var du befinner dig med ditt vapen.

Tror många skyttar i de länen tycker TV-licensen är ganska shysst

Jodå så är det men min liknelse var att licensen gäller hårdvaran, inte vad du gör med den (skjuta eller titta på TV)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard