185 gb i bios, 128 i win2k...

Permalänk
Medlem

185 gb i bios, 128 i win2k...

Som sagt, har en 180 GXP 180 GB, i bios så hittas den som 185 gb, i windows så hittar den inte mer än 128. Vet att man måste ha 48 bitars LBA grejs, men jag tror att mitt Abit Kx7-333 har det.
Och om den hittas som 185 gb i bios borde ju inte moderkortet vara nå problem.
Så då är det väl windows som bråkar, har win2k med sp3 som man visst skulle behöva för att ha större diskar än 137 gb. Men det hjälper inte för det.
Så är det nå speciella drivrutiner jag kan ladda ner eller?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem

Tanka ner och installera senaste Via Hyperion 4in1 från http://www.viaarena.com

Du kan också behöva nya drivrutiner till RAID-kontrollern om du har och använder en sån, kolla på Abits sida.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Donan Fear jag har samma problem jag, men jag har ett asus a7v 333 och en WD 180 gig min hittar bara 128 gig?
Vad gör den nya VIA 4in1 drivisarna?
Jag har redan formaterat den nya disken om den nu hittar alla 180 gig hur ser jag de?:/
Kotan har du fått till dE?

MvH Micke

Permalänk
Medlem

Installerade nyaste Via4in1 utan att det hjälpte, nåja måste väl installera xp =(. Å se om det funkar med XP + SP1 när det inte funkade för mig med Win2k + SP3.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Klarar KT 333 chipset att hitta så stora diskar då?:/
Jag tror inte det blir nån skillnad när du lägger in win XP!
Men om de blir det ska jag också testa..
Lite jobbigt att förlora 50 gig..:/

MvH Micke

Permalänk
Medlem

Det finns en registrysetting som ibland (men tydligen inte alltid) har med saken att göra. Läs mer på http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Det funkade för mig med windows XP + Sp1.
Stack tack för registry filen, kan ju vara bra för jag vill helst ha win2k. Så jag kanske provar den senare.
Nu har jag iaf partitionerat disken så att det är 128 gb på ena å resten på andra, hade ändå tänk ha ungefär de uppdelningara.

Så nu till en fråga angående det,
Nu när jag har den partitionerad, hjälper det tex win2k att hitta hela disken då? Nu när ingen av partitionerna är för stora för windows.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, det hjälper inte. Problemet är ju inte partitionerna utan sättet drivrutinerna adresserar hårddisken.
Via 4in1 har uppdaterade drivrutinerna för IDE-kontrollern så det borde ha hjälpt, och om du fortfarande körde med standarddrivarna borde SP3 har fixat det där så jag vet inte riktigt vad det beror på.
KT333 ska ha inga problem med stora diskar, till och med gamla KT133 klarar av stora diskar med rätt drivrutiner och bios.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ett lite tips har ni inte byglat skiten fel då - kolla sånt för fan innnan man ställer onödiga frågor

Visa signatur

AMD Duron 1100@1246MHz
SDRAM PC133 768MB
PoV GeForce 2 Pro 64MB Tv-out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZASGHU
Ett lite tips har ni inte byglat skiten fel då - kolla sånt för fan innnan man ställer onödiga frågor

Lol, du kan ju lägga ner din negativa attityd när du inte ens läst igenom alla inlägg.

Men svar ja, jag har byglat den rätt, eftersom den visar rätt antal GB i bios och den funkar som den ska nu i win xp.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

istället för att starta en ny onödig tråd tänkte jag fråga om det finns nå lista på moderkort som stödjer hdd,s över 137gbs gränsen?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Kotan, då testar jag att lägga in WIN XP till veckan.
Lite jobbigt att bli av med 50 gig..:)

MvH Micke

Permalänk
Hedersmedlem

ZASGHU: Snarare tänk efter innan man skriver inlägg med mindre hövligt innehåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iZno
Kotan, då testar jag att lägga in WIN XP till veckan.
Lite jobbigt att bli av med 50 gig..:)

MvH Micke

Jo bara att göra så, hoppas det löser problemet för dig också.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

äntligen fick jag till de..:>
XP + SP1 fick jag till 170 gig..
Har du fått till det i WIN2000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iZno
äntligen fick jag till de..:>
XP + SP1 fick jag till 170 gig..
Har du fått till det i WIN2000?

Nä har inte orkat prova ännu, ska nog göra det sen när jag får tid.
Då ska jag prova skapa en dword fil i registret å se om win2k fattar bättre då.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

En polare med en Dell dimension 8200 p4 2ghz, intel 850 chipset har detta problem med sin 200gigare. Som han nyligen. Men även att datorn inte hittar diskarna om man startar om burken, men om man stänger av strömmen och sätter på störmmen igen så hittar den diskarna som den ska lite skumt.

Iaf så tänker jag be han testa den där register ändringen. Får väl hoppas att det fungerar. Tack för tipset...

Permalänk
Medlem

Det där med att den inte hittar disken vid uppstart låter som om det är läge för en BIOS-uppdatering.

Den där registergrejen till Win2000 lär vara för att när koden skrevs (i samband med nåt SP) kom var 48-bit LBA bara "en teori" (det fanns inga så stora diskar), som inte testades tillräckligt noga. Därför är den avstängd, och används inte om man inte pillar i registret.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Stack
Det funkar för han med kontrollerkort, men han måste köpa eget det han har nu har han bara lånat... och jag uppdaterade till senaste bioset när jag var där, men det är ju tyvärr dell grejer han har :/..

Permalänk
Medlem

man måste ju köpa tweak manager för att kunna fixa 48 bitars lba!

Visa signatur

How peculiar

Permalänk

Hur är det med sp4 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det där med att den inte hittar disken vid uppstart låter som om det är läge för en BIOS-uppdatering.

Den där registergrejen till Win2000 lär vara för att när koden skrevs (i samband med nåt SP) kom var 48-bit LBA bara "en teori" (det fanns inga så stora diskar), som inte testades tillräckligt noga. Därför är den avstängd, och används inte om man inte pillar i registret.

Ok nu har jag Win 2k med sp4 och har skrivit in dwordet i registert men får endå inte mer en 127GB, finns det något jag borde kolla eller göra?

ZerXes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Pro-c]ZerXes
Ok nu har jag Win 2k med sp4 och har skrivit in dwordet i registert men får endå inte mer en 127GB, finns det något jag borde kolla eller göra?

ZerXes

Dina resterarande GB är nog opartitionerade. Högerklicka på "den här datorn" -> hantera -> lagring -> diskhantering.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Dina resterarande GB är nog opartitionerade. Högerklicka på "den här datorn" -> hantera -> lagring -> diskhantering.

Jag har tydligen 518MB opartitionerat och hårddisken är en 160GB så jag saknar fortfarande 39,5GB...

ZerXes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Pro-c]ZerXes
Jag har tydligen 518MB opartitionerat och hårddisken är en 160GB så jag saknar fortfarande 39,5GB...

ZerXes

Då måste det ha blivit nå fel när du gjort ditt dword, kontrollerna om den är på rätt plats och med rätt namn osv. Annars kan du ju alltid prova göra om.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Då måste det ha blivit nå fel när du gjort ditt dword, kontrollerna om den är på rätt plats och med rätt namn osv. Annars kan du ju alltid prova göra om.

Göra om? vad? *edit* har dubbel och trippel kollat, allt i registret verkar stämma...