Cortana på svenskt windows 10 OEM?

Permalänk
Medlem

Cortana på svenskt windows 10 OEM?

Köpte häromdagen en key för 8.1 OEM, svenska. Anledningen var ju givetvis windows 10. Har inte riktigt varit den som kört legit windows men efter att ha kört windows 10 RTM 10240 så kände jag att det kunde vara värt pengarna. Det som imponerade mig mest var Cortana och hur lätt det var att hantera henne men till min besvikelse så går hon inte att använda i svenskt OEM. Finns det något sätt att ta sig runt detta? I RTM:en räckte det med att byta region men de verkar ha tagit bort denna funktion. Känns ju som att windows 10 tappade hela charmen i mina ögon genom att inte ha detta tillgängligt...Någon som har en lösning eller måste man bara vänta?

Skriv gärna svar och tips, går även att pma om det skulle finnas ett sätt att lösa de.

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det ska gå att få igång Cortana genom att ställa in allt som har med location/land/region att göra till USA, även tangentbordslayouten. Krävs säkert även en språkändring till US/engelska.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Där se man att Win10 är inte riktigt räddo.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det ska gå att få igång Cortana genom att ställa in allt som har med location/land/region att göra till USA, även tangentbordslayouten. Krävs säkert även en språkändring till US/engelska.

Har ställt in US som region samt laddat ner språk/tal för amerikansk engelska, funkar ändå inte. Dessutom översätts inte allt till engelska utan vissa saker förblir med svensk text. Sjukt irriterande..

Why isn't Cortana in my region or language?

Cortana is available in the following countries/regions: China, France, Germany, Italy, Spain, United Kingdom, and United States. Cortana is available in these languages: Chinese (Simplified), English (U.K.), English (U.S.), French, Italian, German, and Spanish
To use Cortana, all these settings must be set to the same language:•Languages (this is your device language)
•Speech language (language pack must be installed)
•Country or region

Note: If you change your region, you might not be able to shop at Store, or use things you've purchased, like memberships and subscriptions, games, movies, TV, and music.

ändrat ovanstående

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk

Jag ändrade om språk, tid och plats till usa. fick hämta ner språk material för det också. Har Cortana nu och har provat både brittiska och amerikanska. Ska ni prova så kör amerikanska för att den brittiska låter riktigt robot i jämnförelse med den amerikanska (ja det är 2 olika brudar) finns ett par bra finesser me henne just nu. Min mic kan ställas in så att den plockar up det jag säger i hela min 1:a så att byta låt, spela låt. öppna app / program medens jag äter är lite små roliga finesser :-3 Funderar på å fria te henne redan

Permalänk
Medlem

Jag får då fasen inte igång henne. Har US på allt men kan trots det inte aktivera speech. Tips?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag är på samma ställe som @holmberg
Har ändrat allt men kan inte få igång henne. Säger att min location och land inte passar....

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför MS inte kan aktivera Cortana på engelska på OS som inte är på engelska.

Permalänk
Medlem

Nån som vet när cortana kommer på svenska eller när man kan aktivera henne på engelska även om man har svenskt Windows?

Permalänk
Medlem

Själv körde jag engelsk iso och svensk region och språk. I slutet av installationen visade de cortana, även fast jag inte kommer kunna använda det ännu. Tycker det är dåligt, hade vart bättre med en riktig introduktionsvideo när man väl kunde använda det. Nu kommer man bara leta efter det, om man inte som jag redan visste att det inte kommer vara tillgängligt från lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag är på samma ställe som @holmberg
Har ändrat allt men kan inte få igång henne. Säger att min location och land inte passar....

Fick igång det till slut. Kolla så att du har aktiverat "location" i settings.

Jag fick även fippla med mikrofonen och rösttyrningen (gamla hederliga kontrolllpanelen).

Edit: Jag lyckas dock inte att få igång henne i Edge..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Fick igång det till slut. Kolla så att du har aktiverat "location" i settings.

Jag fick även fippla med mikrofonen och rösttyrningen (gamla hederliga kontrolllpanelen).

Edit: Jag lyckas dock inte att få igång henne i Edge..

Tackar! Precis vad som fattades.

Fick igång henne!
Har inte börjat använda Edge så mycket, men jag ska kika på det också.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

Tackar! Precis vad som fattades.

Fick igång henne!
Har inte börjat använda Edge så mycket, men jag ska kika på det också.

Får det inte att fungera. "Cortana isn't supported in the region..."

Har satt om location och locale, bytt språk. Dock skriver Windows på
svenska vid omboot och i välkomstskärmen. Jag har nog inte lyckats helt.

Är det någon som kan ge lite mer detaljerade inställningar man måste göra?

Tack på förhand.

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjakesson:

Får det inte att fungera. "Cortana isn't supported in the region..."

Har satt om location och locale, bytt språk. Dock skriver Windows på
svenska vid omboot och i välkomstskärmen. Jag har nog inte lyckats helt.

Är det någon som kan ge lite mer detaljerade inställningar man måste göra?

Tack på förhand.

Per

Windows måste visas/skriva på engelska.
Vad jag gjorde var att plocka bort det svenska, startade om så att Windows visade på engelska, sedan la jag till svenska igen som andra språk.

Annars var det bara att ställa om Röst till engelska och location till USA, måste även vara i-prickat att du delar location med Windows. Det gör du under Privacy/Integritet.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

Windows måste visas/skriva på engelska.
Vad jag gjorde var att plocka bort det svenska, startade om så att Windows visade på engelska, sedan la jag till svenska igen som andra språk.

Annars var det bara att ställa om Röst till engelska och location till USA, måste även vara i-prickat att du delar location med Windows. Det gör du under Privacy/Integritet.

Hoppas det löser sig

Tack. Jag skall pröva igen.

Per