[Hjälp] CMD ruta kommer upp och spelet tabbas ner

Permalänk
Medlem

[Hjälp] CMD ruta kommer upp och spelet tabbas ner

Hej SweC!

Har haft problem med att jag tabbas ut ur mina spel direkt jag klickar på en länk via steam overlay chatten hela tiden.
Har inte brytt mig så mycket om det eller lagt ner så mycket energi på det, mer än att det är djävulskt störande, men nu har jag fått nog.
Det är alltså när jag klickar på en länk som någon av mina vänner skickar till mig på steam (när jag är ingame), jag klickar på länken via steam overlay (shift+tab in-game) och tabbas ner. Men det är inte bara att spelet minimeras, utan det är även en CMD-ruta som poppar upp med någon text i. Jag hinner aldrig läsa texten, då rutan är uppe väldigt väldigt kort stund, den försvinner i princip direkt den kommer fram.

Efter lite sökningar på google så hittar jag denna länk från "Malware Tips" (en sida dedikerad till att hjälpa med diverse virus o.s.v) länk, som beskriver mitt problem. Jag tror även att det är den texten "NOT SANDBOXED" som kommer upp för mig, vilket i sin tur är ett virus som jag läste om på answers.microsoft.com men denne använder sin webbläsare och får denna popup, jag använder steams inbyggda webbläsare i deras overlay... jag får aldrig upp denna när jag klickar på länkar i Opera eller i steam.

Det jag fått reda på är att en webbläsare som är i "Sandbox"-mode gör så allt som sker i webbläsaren stannar i webbläsaren. Det gör att ingen skadlig kod kan komma ut ur denna "sandbox"-miljö och skada min dator. Och att då rutan säger "NOT SANDBOXED" betyder ju då att koden KAN vara skadlig och KAN skada min dator.

Något att nämna är väl att jag på senaste tiden(runt 4 veckor) har blivit hackad på facebook, men då kontot blir spärrat så har ingen tagit sig in i själva kontot. Någon annan som stött på detta och vet hur F*N jag får bort det? Har kört igenom med MSE (Microsoft Security Essentials) och Malwarebytes utan framgång... Hjälp!

Spec:
Windows 7 64Bit
16GB Ram
GPU & CPU i signaturen
Gigabyte H97N WiFi

[EDIT]
Läste på Steam's supportsida där en moderator svarade på en användares tråd, där denne fick reklam och diverse annan adware i sin in-game webbläsare. Moderatorn bad denne installera om steam då dennes webbläsare var infekterad av malware.
Jag har nu gjort det och hoppas på det bästa. Riktigt svårt att testa då jag inte kan påtvinga det verkar det som...

Citat:

It is a virus/malware that has infected your Steam Browser.

If you move your SteamApps folder to another location, you can then uninstall Steam, reinstall and move the folder back. This will make it so you don't have to re-download the games.

Try what Legitti said first. If you can remove it, then that would be better then reinstalling Steam.

[EDIT 2]
Det ovan löste inte mitt problem... tabbades ner och likförbannat är CMD-rutan där direkt.
Söker fortfarande en lösning på detta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Formatera helt enkelt.
Antivirusskydd är inte alltid så bra att ta bort virus, utan de är där för att hindra dem från början att komma in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tog du bort alla användarinställningar vid avinstallation? Det som finns under C:\Användare\användarnamn\AppData t.ex.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Tog du bort alla användarinställningar vid avinstallation? Det som finns under C:\Användare\användarnamn\AppData t.ex.

Nej.. det gjorde jag inte, det är endast för steam som jag behöver ta bort eller?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB