Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

@Jimpstyle: Dra hem windows media creation tool och få igång uppgraderingen. Bättre än att sitta och vänta på det....

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Jimpstyle:

För jag tog ytterligare en koll på sidan jag länkade och såg att jag inte ens ska få upp appen "Skaffa Windows 10" om jag inte har en giltig version?

Det verkar nästan som att Microsoft glömt bort NSLP. Ring Microsoft och fråga. Det verkar inte vara någon alls på nätet som vet vad som gäller. Många har samma fråga som du - men inga svar.

Permalänk
Medlem

Fler som reagerat på att f*rbannade flash är integrerat i W10 ?
Personligen tycker jag att styggelsen skall exorceras med våld från alla datorer det infekterar idag.
Att MS valt att integrera det (uppdateringar via WU t.o.m.) måste man tolka som att en otrolig mängd pengar har bytt ägare.

Permalänk

Vet inte riktigt hur startmenyn fungerar, för att lägga sina program...

Däremot så fungerade ju inte Nvidia drivers: då följde jag detta:
http://www.ibtimes.co.uk/windows-10-how-fix-nvidia-driver-iss...

Jag struntade i alltså att uppdatera automatiskt via nvida experience fastän win 10 driver var tillgänglig där.

Sen hade jag problem med Comodo Firewall. Fick installera helt ny version av Comodo Firewall som fungerar i win 10.

Sedan Steelseries Engine fungerade inte så fick installera Steelseries Engine 3.

Samsung skrivaren fick installeras om och laddas ner en ny Easy Printer Manager.

Annars är jag nöjd iallafall med förloppet hur installationen gick och att allt var kvar i datorn efteråt.

Jag har inte märkt något fancy stuff direkt ang. windows 10 merän menyer ändrat lite utseende samt aktivitetsfältet med andra ikoner för wlan etc.

Har inte testat alla mina program ifall de fungerar.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Windows 10 ger mig lite Terminator: Genisys och Kingsman: The Secret Service vibbar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Svensktiger:

Fler som reagerat på att f*rbannade flash är integrerat i W10 ?
Personligen tycker jag att styggelsen skall exorceras med våld från alla datorer det infekterar idag.
Att MS valt att integrera det (uppdateringar via WU t.o.m.) måste man tolka som att en otrolig mängd pengar har bytt ägare.

Flash är onekligen en blasfemisk vämjelig styggelse!
Misstänker att det är av säkerhetsskäl de integrerat den, det ger dem bättre koll på skändligheten.
MS badar redan i pengar, de är nog svårmutade.
Går tack och lov att slå av vidrigheten under avancerade inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Största problemet för mig är att de gjort ikonerna för minimera-, maximera- samt stäng- fönster större, vilket leder till att jag inte längre kan ha lika många flikar öppna i Chrome utan att ikonerna för hemsidorna försvinner vilket är hemskt!

Tyvärr kommer detta samtidigt som den senaste versionen av Chrome som dessutom tvingar en till att använda "avatar" för bytande av användare i Chrome vilket tar bort ytterligare fyra flik ikoner

Är det här en "feature" från Chrome eller nya windows? Vill INTE ha det och finns det risk att chrome autouppdaterar dit så behöver jag stänga av de automatiska uppdateringarna innan chrome förpassas till papperskorgen. Är det Win10 så är det en fullständig dealbreaker. Har aldrig under 30 flikar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealjo:

Är det här en "feature" från Chrome eller nya windows? Vill INTE ha det och finns det risk att chrome autouppdaterar dit så behöver jag stänga av de automatiska uppdateringarna innan chrome förpassas till papperskorgen. Är det Win10 så är det en fullständig dealbreaker. Har aldrig under 30 flikar.

Windows 10. Måste du ha så mycket flikar så kan du väl installera ett tema, då får du de gamla knapparna igen.

Varför inte skaffa bookmarks istället för så många tabbar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Eftersom han faktiskt inte vet vad det innehåller eller åtminstone inte deklarerar något så nej, då litar jag på Microsoft. Han får buggfixar till säkerhetsfixar och de är ju också buggar. Övertolka inte grejer. Tittar du på bilden så ser du KB3081436 samt en säkerhetsuppdatering för flash plus antivirusdefinitioner. Inget annat installeras, och dessa innehåller inte fixar för några problem. De som har problem med Store har det fortfarande exempelvis.

Det står iofs "The security update for Windows 10 that is dated August 11, 2015, includes improvements to improve the functionality of Windows 10 and resolves the following vulnerabilities in Windows:"

Förbättrad funktionalitet tycker jag inte kan tolkas på något annat sätt än buggfixar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Windows 10. Måste du ha så mycket flikar så kan du väl installera ett tema, då får du de gamla knapparna igen.

Varför inte skaffa bookmarks istället för så många tabbar?

Måste och måste.. Nej, men bookmarks glöms lätt bort och man behöver aktivt gå in på dem, sen blir de liggande och så har man bookmarks för saker som var helt ointressanta på lång sikt men som jag ville återkomma till under någon vecka eller två. Jag har ca 10 siter som jag besöker varje dag, sen har jag olika projekt både privata och arbete som är pågående och då har jag ofta ett antal tabbar kvar för dem. Sen tillkommer lite insändare/krönikor/rapporter som jag vet att jag kommer återkomma till inom de närmaste dagarna och vips så är det 30+ tabbar.
Med dagens dator, processor och minnesmässigt, så borde de skapa flera möjligheter att låta folk surfa eller använda datorn som de vill istället för att indirekt tvinga på mig fler bookmarks för att ett designteam tycker att det är mer lättnavigerat för min mamma...

Tack för tipset om tema dock, ska googla lite och se om det går att få till på ett bra sätt eller om jag ska stanna kvar i win7-kostymen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealjo:

Är det här en "feature" från Chrome eller nya windows? Vill INTE ha det och finns det risk att chrome autouppdaterar dit så behöver jag stänga av de automatiska uppdateringarna innan chrome förpassas till papperskorgen. Är det Win10 så är det en fullständig dealbreaker. Har aldrig under 30 flikar.

Yisses... du har en lastbil full med RAM-Minne inkopplad också då? Chrome är inte nådig med RAM användningen, då varje flik drar som en separat webbläsare.

Att man kan ha många flikar det förstår jag, då jag ofta har 5-10 st själv när jag surfar och letar efter något. Håller dock med @LeVvE, att man kommer till en punkt där det går lika bra att sätta ett bokmärke, om du inte använder sidan på 2-3 dagar iaf. Blir lättare att hitta den istället för att virra runt bland 30+ andra flikar.

Är lite som tanken att plocka undan efter sig. Man kan ha allt i alla lådor framplockade, ifall man skulle jobba på dem "just nu", men när man inte gör det så är det lite lättare att jobba med annat, om inte allt ligger framme o stör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Yisses... du har en lastbil full med RAM-Minne inkopplad också då? Chrome är inte nådig med RAM användningen, då varje flik drar som en separat webbläsare.

Att man kan ha många flikar det förstår jag, då jag ofta har 5-10 st själv när jag surfar och letar efter något. Håller dock med @LeVvE, att man kommer till en punkt där det går lika bra att sätta ett bokmärke, om du inte använder sidan på 2-3 dagar iaf. Blir lättare att hitta den istället för att virra runt bland 30+ andra flikar.

Är lite som tanken att plocka undan efter sig. Man kan ha allt i alla lådor framplockade, ifall man skulle jobba på dem "just nu", men när man inte gör det så är det lite lättare att jobba med annat, om inte allt ligger framme o stör.

Crome är inte så passande för den typen av surfande just på grund av sin minneshantering men annars är det ju inget konstigt. När det börjar närma sig sådär hundra flikar så börjar det bli lite jobbigt att hantera dock men alla moderna webbläsare har väl något stöd för att gruppera flikar och så, vilket hjälper betänkligt.

Du kanske tycker det är rörigt men det beror ju helt på hur man beter sig liksom. Om jag exempelvis går in på en sida med artiklar, som Arstechnica, så öppnar jag alla intressanta artiklar i nya flikar tills jag kommer till en artikel jag läst och sen stänger jag grundfliken och börjar läsa den först öppnade artikeln och stänger den när jag är klar varpå jag är på nästa osv. Historiken blir tydligare och jag behöver sällan backa i webbläsaren liksom, det passar för mig. Än mer så på sidor där man inte hamnar där man var när man backar eller så, vilket verkar vara en uppgående trend. Samma om jag exempelvis ska köpa något och kollar på prisjakt. Jag öppnar alla relevanta produkter i egna flikar som är lätta att växla mellan och jämföra och om jag exempelvis öppnar vidare därifrån till tillverkarens sida eller recensioner eller så så hamnar de bredvid fliken jag öppnade dem från och så. För mig är det alltså mer organiserat än att hålla på att backa i flera steg mellan olika webbplatser och så.

På jobbet är det ännu mer så för där kan jag sitta med ett antal saker på gång samtidigt som alla kräver ett antal flikar för diverse saker. Och det är inte bara i webbläsaren jag jobbar på det sättet utan jag har ganska många filer/flikar öppna samtidigt i exempelvis min utvecklingsmiljö eller vad jag nu jobbar med.

Min "startsida" avspeglar också detta då mina webbläsare öppnar ett antal flikar vid start och så har jag haft det i många år. Varför inte ha saker i flikar om du ändå behöver komma åt dem om och om igen liksom. Typ nu har jag ett projekt med danskar inblandade så då har jag en translate-flik med danska till svenska uppe så att det bara är att klistra in när jag inte fattar. Samtidigt har jag vår Wiki uppe för att fylla i dokumentation löpande medan jag arbetar med något och exempelvis en tjänst för att formatera kod till typ HTML så att texten jag lägger in i wikin ser ut som den ska med rätt färger för allt och så. Sen brukar det förstås bli ett gäng flikar som har att göra med vad jag håller på med, och sen tillkommer mina egna flikar som min privata mail och liknande. Jag hade haft svårt att arbeta effektivt utan typ 30-50 flikar i webbläsaren, ofta utspritt mellan några fönster (på olika skärmar) dock och dessutom separerar jag så att vissa mer fasta saker ligger i Chrome och IE (intranätet främst) medan merparten av flikarna som jag faktiskt arbetar med ligger i FF och där organiserat i grupper och så.

Permalänk

Jag kan inte vara mer än nöjd. Det gick smidigt att installera utan fel. Det ser ut ungefär som mitt gamla Windows 7. Det går ungefär dubbelt så snabbt att starta datorn jämfört med förrut, är det någon som vet varför det är så snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag kan inte vara mer än nöjd. Det gick smidigt att installera utan fel. Det ser ut ungefär som mitt gamla Windows 7. Det går ungefär dubbelt så snabbt att starta datorn jämfört med förrut, är det någon som vet varför det är så snabbt?

Både Windows 8 (och 10), har kraftigt förbättrad uppstart.

Allt från UEFI Boot (som är märkbart snabbare) till att den sparar ner kärnan av Windows vid avslut, istället för att initiera den varje gång. Det sparar en hel del tid vid uppstart (speciellt på enklare datorer med HDD). Även en del av uppstartens bakgrundstjänster är lagda så att de sker senare, något man började göra redan i Win 7 vs Vista, och nu har jobbat vidare på.

Skrivet av snajk:

Crome är inte så passande för den typen av surfande just på grund av sin minneshantering men annars är det ju inget konstigt. När det börjar närma sig sådär hundra flikar så börjar det bli lite jobbigt att hantera dock men alla moderna webbläsare har väl något stöd för att gruppera flikar och så, vilket hjälper betänkligt.

Du kanske tycker det är rörigt men det beror ju helt på hur man beter sig liksom. Om jag exempelvis går in på en sida med artiklar, som Arstechnica, så öppnar jag alla intressanta artiklar i nya flikar tills jag kommer till en artikel jag läst och sen stänger jag grundfliken och börjar läsa den först öppnade artikeln och stänger den när jag är klar varpå jag är på nästa osv. Historiken blir tydligare och jag behöver sällan backa i webbläsaren liksom, det passar för mig. Än mer så på sidor där man inte hamnar där man var när man backar eller så, vilket verkar vara en uppgående trend. Samma om jag exempelvis ska köpa något och kollar på prisjakt. Jag öppnar alla relevanta produkter i egna flikar som är lätta att växla mellan och jämföra och om jag exempelvis öppnar vidare därifrån till tillverkarens sida eller recensioner eller så så hamnar de bredvid fliken jag öppnade dem från och så. För mig är det alltså mer organiserat än att hålla på att backa i flera steg mellan olika webbplatser och så.

På jobbet är det ännu mer så för där kan jag sitta med ett antal saker på gång samtidigt som alla kräver ett antal flikar för diverse saker. Och det är inte bara i webbläsaren jag jobbar på det sättet utan jag har ganska många filer/flikar öppna samtidigt i exempelvis min utvecklingsmiljö eller vad jag nu jobbar med.

Min "startsida" avspeglar också detta då mina webbläsare öppnar ett antal flikar vid start och så har jag haft det i många år. Varför inte ha saker i flikar om du ändå behöver komma åt dem om och om igen liksom. Typ nu har jag ett projekt med danskar inblandade så då har jag en translate-flik med danska till svenska uppe så att det bara är att klistra in när jag inte fattar. Samtidigt har jag vår Wiki uppe för att fylla i dokumentation löpande medan jag arbetar med något och exempelvis en tjänst för att formatera kod till typ HTML så att texten jag lägger in i wikin ser ut som den ska med rätt färger för allt och så. Sen brukar det förstås bli ett gäng flikar som har att göra med vad jag håller på med, och sen tillkommer mina egna flikar som min privata mail och liknande. Jag hade haft svårt att arbeta effektivt utan typ 30-50 flikar i webbläsaren, ofta utspritt mellan några fönster (på olika skärmar) dock och dessutom separerar jag så att vissa mer fasta saker ligger i Chrome och IE (intranätet främst) medan merparten av flikarna som jag faktiskt arbetar med ligger i FF och där organiserat i grupper och så.

Jag öppnar också flikarna på väldigt likt sätt som du beskriver, men... när jag har läst dem så väljer jag: något att spara? Bokmärka, sortera det rätt. Om det inte är det, så stänger jag den och den finns i historiken och kan enkelt tas fram "om" jag skulle behöva.

Visst har man lite flikar som "stannar kvar", som typ vädret, detta forum osv. Men de är där endast för att jag återkommer till dem väldigt ofta.

Är precis som jag sa ovan. Plocka undan det man inte jobbar med "just nu" så blir det lättare att jobba med annat. Det som gör att folk sitter med 30+ flikar är inte "effektivare", utan ren lathet som man tror gör en effektivare, och att man inte orkar sortera bokmärkena. Det kan också vara ett tecken på att man är dålig på att focusera på ett projekt i taget. Är sådant som en chef/fru märker när allt blir "halv-färdigt" överallt.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 på hybriddator Surfplatta/Laptop

Katastrof, katastrof och katastrof. Där har de att arbeta på. Har testat rätt länge nu och problem med att mus och tangentbord slutar fungera efter att växlat. Kommer säkert att fixas till men tror jag återgår till Windows 8.1. Finns en hel del andra småbuggar.

Nu när man haft 10:an installerad har man den för evigt på datorn? Återgår gärna efter att systemet polerats.

Permalänk
Medlem

@kskolle: Du kan återställa till ursprungliga OS:t genom att gå till kontrollpanelen - updatering/säkerhet - återställning (eller vad det blir på svenska, kör engelsk själv).

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yisses... du har en lastbil full med RAM-Minne inkopplad också då? Chrome är inte nådig med RAM användningen, då varje flik drar som en separat webbläsare.

Har just nu 46 tabbar i i chrome och 5 i ie. Har dock bara 16GB i den här burken. 8,18 GB allocated, resten blir cache. När jag läser nyheter och forum så klickar jag i regel på open in new tab när jag ser något intressant så en snabb visit in på ex sweclockers ger i regel minst 5 nya tabbar rakt av. Då vill man kunna se vad som är vad så att det lätt går att beta av dem.

Citat:

Är lite som tanken att plocka undan efter sig. Man kan ha allt i alla lådor framplockade, ifall man skulle jobba på dem "just nu", men när man inte gör det så är det lite lättare att jobba med annat, om inte allt ligger framme o stör.

Nu låter du precis som min sambo!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldritzh:

@kskolle: Du kan återställa till ursprungliga OS:t genom att gå till kontrollpanelen - updatering/säkerhet - återställning (eller vad det blir på svenska, kör engelsk själv).

Jo, jag vet. Gjorde det och tog 10 minuter, helt fantastiskt snabbt.
Nu fungerar tangentbordet på min Lenovo Yoga igen!

När jag använder Yogan som dator är Windows 10 smidigare och som pekplatta är Windows 8.1 smidigare. Men om Lenovo eller Microsoft löser problemet med att tangentbordet stängs av utan att man vikit Yogan som surfplatta så kör jag nog in Windows 10 igen. Ska hålla utkik på deras forum. Problemet är bara att folk slänger/arkiverar 2 år gamla fungerande grejer och köper nytt så ingen jättefart på Yoga-forum under version 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det står iofs "The security update for Windows 10 that is dated August 11, 2015, includes improvements to improve the functionality of Windows 10 and resolves the following vulnerabilities in Windows:"

Förbättrad funktionalitet tycker jag inte kan tolkas på något annat sätt än buggfixar.

Säkerhetshål är buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fler som reagerat på att f*rbannade flash är integrerat i W10 ?
Personligen tycker jag att styggelsen skall exorceras med våld från alla datorer det infekterar idag.
Att MS valt att integrera det (uppdateringar via WU t.o.m.) måste man tolka som att en otrolig mängd pengar har bytt ägare.

Såg det med, nu när Flash börjar kanske röra sig bort från nätet och MS gör så här är ju inte kul.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Såg det med, nu när Flash börjar kanske röra sig bort från nätet och MS gör så här är ju inte kul.

Flash har ju varit integrerat sedan Windows 8. Det är ju bara ActiveX-varianten däremot.

Permalänk
Avstängd

Flash-McAfee, Silverlight och Java-Yahoo är ju gamla tekniker. Varför har de inte dött ut? Okej, Silverlight är inte lastgammalt men utvecklas inte längre.

Windows 10 är däremot nytt.

Permalänk
Medlem

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Säger ju allt tycker jag.
W10 (alla betor verkar räknas in) 2.3%.
XP spöar W10 med 2.85%
W8 och dess versioner verkar ligga på c:a 35.7%
Herre på täppan är ju såklart W7 med över 54%
W10 "vinner" dock över Vista som får knappt 0.65%.

Mest intressant är dock att W10 bara har fördubblat sin andel den senaste månaden (som ju inkluderar release).
Detta trots MS's massiva kampanj för att få alla att "upgradera".
Det skall helt klart bli väldigt kul att se nästa månads resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Säger ju allt tycker jag.
W10 (alla betor verkar räknas in) 2.3%.
XP spöar W10 med 2.85%
W8 och dess versioner verkar ligga på c:a 35.7%
Herre på täppan är ju såklart W7 med över 54%
W10 "vinner" dock över Vista som får knappt 0.65%.

Mest intressant är dock att W10 bara har fördubblat sin andel den senaste månaden (som ju inkluderar release).
Detta trots MS's massiva kampanj för att få alla att "upgradera".
Det skall helt klart bli väldigt kul att se nästa månads resultat.

Verkar även vara problemn att ens uppgradera till nytt os också Så lär dröja innan fler går över.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Säger ju allt tycker jag.
W10 (alla betor verkar räknas in) 2.3%.
XP spöar W10 med 2.85%
W8 och dess versioner verkar ligga på c:a 35.7%
Herre på täppan är ju såklart W7 med över 54%
W10 "vinner" dock över Vista som får knappt 0.65%.

Mest intressant är dock att W10 bara har fördubblat sin andel den senaste månaden (som ju inkluderar release).
Detta trots MS's massiva kampanj för att få alla att "upgradera".
Det skall helt klart bli väldigt kul att se nästa månads resultat.

Siffror för juli för att ha synpunkter på ett program som lanserades 29 juli. Det ligger åtminstone på gränsen till att ljuga med statistik.

Permalänk
Medlem

Blir bara fler och fler problem ju fler uppdateringar jag får till win 10. Fick någe större uppdatering i natt och ljudet sluta funka. Har en Surface pro 2 man tycker ju dom borde ha mer koll på sina egna tillverkade saker. Nu funkar inte bluthooth tangentbordet och kopplar jag på det vanliga så börjar datorn jobba som fan och den suger ur batteriet på kort tid. Sen är problemen med skärmtangentbordet kvar att den skymmer rutan man skriver i och i Edge så hoppar bokstäverna lite hur som..

Permalänk
Medlem

På Windows 10 finns det något som kallas optimering. Är optimering och defragmentering samma sak? Vet att SSD ska aldrig defreagmenteras men ska optimeringen vara på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

På Windows 10 finns det något som kallas optimering. Är optimering och defragmentering samma sak? Vet att SSD ska aldrig defreagmenteras men ska optimeringen vara på?

Sedan Windows 8 så trimmar det bara SSDn när du "optimerar", om du menar där man defragmenterar disken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

På Windows 10 finns det något som kallas optimering. Är optimering och defragmentering samma sak? Vet att SSD ska aldrig defreagmenteras men ska optimeringen vara på?

Ja det är samma sak. De bytte namn på verktyget i Windows 8 år 2012.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Såg det med, nu när Flash börjar kanske röra sig bort från nätet och MS gör så här är ju inte kul.

Kan i alla fall slå av skiten, görs under avancerade inställningar.
Webbsidorna blir mycket lugnare och trevligare utan Flash.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |