Permalänk
Medlem

X99 vs Skylake

Hej, skylake har vi nog alla väntat på lite, men efter reviews så var jag inte lika säker längre.
Finns många trådar som det snackas lite om skillnaden, men för det mesta är det kommentarer om att x99 är bättre ''för den har 6 kärnor och att skylake är bättre på singeltråd''
Någon som kan förklara lite närmre? Olika scenarion kanske?

Tog och plockade ihop 2 olika datorer, en med skylake och en med x99.
Priskillnaden är att x99 är 1000kr dyrare, Vill köpa kommande PG279Q skärmen, så vill försöka skrapa in på varje krona men ändå inte tappa för mycket prestandard för den jäkla skärmen kommer ligga runt 8k säkert

Lägger upp X99 builden och Skylake. Lägg gärna synpunkter om min build och saker som jag kanske kan förbättra/byta

X99 Build <----------------
Skylake Build <-----------------

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Avstängd

Fast på x99 är det bättre att köra 4st minnen då den är fyrkanalig så 4x4gb istället

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

@Hytin: Jag får ta och ändra på det om jag beställer x99

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Håller med dig, det är väldigt jämnt. Jag skulle nog tagit Skylake. Kanske inte för just processorns skull utan mer skillnaderna på moderkortet.
Sitter på en SB i7 2600 och funderar på om man ska uppgradera. För mig ser det ut som man kanske kan få en 10-25 mer fps i spel bara genom att byta plattform.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Haswell-E utan tvekan. i7 6700k ligger konstigt prissatt i dagsläget när man jämför den med Haswell-E som vid samma klockfrekvens presterar ~40% bättre. Den har även 12 mer riktiga PCI-E 3.0 lanes eller 8 om man räknar in "peripherals".

Fördelen med Skylake är väl lägre energi åtgång samt värmeutveckling, speciellt i själva processorn. Skulle däremot hellre tagit den betydligt kraftfullare 5820k.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

*Skylake workstation* verkar ju dröja, så fortfarande X99 som gäller.

Permalänk
Medlem

Presterar inte en 4790k bättre i dom flesta spel än 5820k? Isf borde väl skylake i7 6700k vara ett ännu bättre val? Däremot när 5820k verkligen får använda alla cores så springer väl den om.

Permalänk
Medlem

@coopish: Precis detta som jag menar, det är lite delade åsikter osv
Kommer 5820k prestera bättre när den får använda alla kärnor? Kommer man använda alla kärnor hela tiden eller är det inom vissa spel bara?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Hej, skylake har vi nog alla väntat på lite, men efter reviews så var jag inte lika säker längre.
Finns många trådar som det snackas lite om skillnaden, men för det mesta är det kommentarer om att x99 är bättre ''för den har 6 kärnor och att skylake är bättre på singeltråd''
Någon som kan förklara lite närmre? Olika scenarion kanske?

Sitter själv i samma tankar, följer tråden slaviskt

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

@coopish: Precis detta som jag menar, det är lite delade åsikter osv
Kommer 5820k prestera bättre när den får använda alla kärnor? Kommer man använda alla kärnor hela tiden eller är det inom vissa spel bara?

Många handlar ju 6-8 kärnigt för att känna sig framtidssäkrade
Lustigt nog är det samma personer som vips hoppar på nästa hårdvarugeneration, trots att den förra ju var "framtidssäker"
Och många handlar ju x99 för att dom tänker köra SLI nån gång i framtiden, trots att PCIe bandbredden har väldigt liten betydelse för prestanda.
Mitt tips är att handla bästa pris/prestanda just nu (vilket ju borde vara 4790k) och byta system lite oftare istället.
Skylake är ju vara en rejäl besvikelse när den inte presterar bättre än den 2 generationer äldre Haswell.
Just nu så är ju Broadwell lite av en rolig dark horse, i vissa fall ger ju dess extra cache en rejäl prestandabump.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swepz:

@coopish: Precis detta som jag menar, det är lite delade åsikter osv
Kommer 5820k prestera bättre när den får använda alla kärnor? Kommer man använda alla kärnor hela tiden eller är det inom vissa spel bara?

6 kärnor så ja.
samma prestanda i spel.
allt som stödjer flera trådar dvs även en del spel idag så är helt enkelt 5820k ett bättre val.
mer flexibilitet med 5820k och lär bli utmärkt med dice kommande dx12 motor.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att vi kommer få DirectX 12 vilket kommer minska belastningen på vår CPU och sprida anroppen mer mellan de olika kärnorna.

http://www.winbeta.org/news/amd-directx-12-will-finally-unloc...

På grund av DirectX 12 så tror jag inte att 12 kärnor kommer ha ett direkt övertag mot 8 kärnor med fokus på spelning. Värt att notera är att samtliga 8 kärnor används. Me de är långt ifrån full load på samtliga. Hur ser ni andra på denna stora förändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Presterar inte en 4790k bättre i dom flesta spel än 5820k? Isf borde väl skylake i7 6700k vara ett ännu bättre val? Däremot när 5820k verkligen får använda alla cores så springer väl den om.

Om du kör stock, ja. Vem som däremot kör stock frekvens på X99 är en bra fråga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om du kör stock, ja. Vem som däremot kör stock frekvens på X99 är en bra fråga.

Jo men är väl rätt självklart att man jämför i stock, överklocka kan du väl göra med båda plattformarna?
Vad jag läst så ska skylake vara rolig att överklocka och många kommer upp i 4.7-4.8 utan problem!

Permalänk
Medlem

Många verkar köpa Skylake men ingen postar överklockningsresultat
Är mycket nära på att köpa själv då jag är osäker på om en 5820K kommer upp i de 4.7GHz jag siktar på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Sitter också och funderar på detta val, många tvärsäkra kommentarer här som rekommenderar 5820K.

I Sweclockers egna tester så är 5930K med, vilken är snäppet vassare än 5820K.

Om man jämför den vs 6700K i speltesterna så är det ingen direkt skillnad vad jag kan utläsa. I vissa spel är 6700K någon procent före och i andra är 5930K före.

Finns det några mer tester med 6700K vs 5820K som alla andra kikar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Jo men är väl rätt självklart att man jämför i stock, överklocka kan du väl göra med båda plattformarna?
Vad jag läst så ska skylake vara rolig att överklocka och många kommer upp i 4.7-4.8 utan problem!

Haswell-E är tänkt att överklockas medans det är lite mer frivilligt på Skylake, det är därför dem har så löjligt låg stock frekvens och inte det man bör jämföra med om man tittar på Haswell-E. (3GHz basfrekvens för 5960x) Om det du säger stämmer däremot så överklockar Skylake bättre än Haswell-E i frekvens, men inte procentuellt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Som jag ser på det så känns 5820k som det bästa valet i långa loppet, ok om man bara ser till vad som finns just nu vad det gäller spel så kanske en 6700k kan ha ett övertag i många spel om man når en bra överklockning, den ser ju grymt rolig ut att klocka med iaf, men ser man lite framåt så vem vet hur det kommer se ut med DX12 och sånt.
Det jag gillar med X99 är att det känns som att det är mindre begränsningar i systemet, fler pci-e lanes på cpu för grafikkort, quadchannel, enbart sata 6Gbit portar (iaf på mitt x99 deluxe) 6 cores osv, sen att IHS är fastlödd istället för nån billig kylpasta är ju ett plus i kanten
Kör själv på en 5930k, asus x99 deluxe, 2st 980ti plus en intel 750SSD så det finns bara 4 lanes kvar
Har man inte användning för integrerad grafik så tycker jag 2 extra känor är goare att ha för framtida bruk om inte annat.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Det här med PCIE-Lanes? Är dom till fyra som går till M.2 med i de totala 20 st?
Jag funderar på att på sikt köra 2st M.2 SSD och 2st 980ti. Är detta möjligt? Hur många av de 20 använder jag då?

Om detta är specifikt per moderkort så kollar jag på Gigabyte Z170 Gaming 5/7

När jag läser specifikationerna så nämns följande

Citat:

Expansion Slots
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
* The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2H_32G connector. The PCIEX4 slot will become unavailable when an SSD is installed in the M2H_32G connector.
4 x PCI Express x1 slots
(All of the PCI Express slots conform to PCI Express 3.0 standard.)

Är det då rätt uppfattat att jag kan köra 2x M.2 och 2x 980 ti dock kommer dessa köra i 8x läge samt att jag inte kan använda den tredje PCI-E slotten (4x)

Påverkas prestandan något av att köra i 8x istället för 16x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det här med PCIE-Lanes? Är dom till fyra som går till M.2 med i de totala 20 st?
Jag funderar på att på sikt köra 2st M.2 SSD och 2st 980ti. Är detta möjligt? Hur många av de 20 använder jag då?

Om detta är specifikt per moderkort så kollar jag på Gigabyte Z170 Gaming 5/7

När jag läser specifikationerna så nämns följande

Är det då rätt uppfattat att jag kan köra 2x M.2 och 2x 980 ti dock kommer dessa köra i 8x läge samt att jag inte kan använda den tredje PCI-E slotten (4x)

Påverkas prestandan något av att köra i 8x istället för 16x?

Det är 16 generella och 4 dedikerade för IO. Alltså, du bör kunna köra 8x per 980ti samt 2x per SSD om moderkortet stödjer det.
Rekommenderar att du läser här, har inte tid att kolla om moderkortet stödjer att dela upp det själv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Det här med PCIE-Lanes? Är dom till fyra som går till M.2 med i de totala 20 st?
Jag funderar på att på sikt köra 2st M.2 SSD och 2st 980ti. Är detta möjligt? Hur många av de 20 använder jag då?

Om detta är specifikt per moderkort så kollar jag på Gigabyte Z170 Gaming 5/7

När jag läser specifikationerna så nämns följande

Är det då rätt uppfattat att jag kan köra 2x M.2 och 2x 980 ti dock kommer dessa köra i 8x läge samt att jag inte kan använda den tredje PCI-E slotten (4x)

Påverkas prestandan något av att köra i 8x istället för 16x?

Det verkar finnas 2st M.2 på det moderkortet, så det bör inte va nåt problem.
Såhär står det på deras sida:
With two PCIe Gen3 x4 M.2 connectors onboard, GIGABYTE brings to the user PCI-Express connectivity for SSD devices. Delivering up to 32 Gb/s data transfer speed per connector, the dual M.2 provides an ideal storage solution as it also supports RAID modes.

Z170 Chipset ska klara upp till 3st M.2 om moderkortet har anslutningar för det, kolla testen på denna sidan
http://www.legitreviews.com/intel-z170-board-with-three-intel...

Sen vad det gäller grafikkort i x8 så skiljer det knappt något i 2x sli/cf
https://youtu.be/rctaLgK5stA?t=240

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

@coopish: Precis detta som jag menar, det är lite delade åsikter osv
Kommer 5820k prestera bättre när den får använda alla kärnor? Kommer man använda alla kärnor hela tiden eller är det inom vissa spel bara?

5820K ger 1-3 FPS mer i spel som utnyttjar flera kärnor, t.ex. GTA V eller BF4.

Dessutom större värmeutveckling, en äldre och dyrare plattform. Köp ett 980 Ti, och se fram emot Nvidia Pascal (som sannolikt kommer ut inom ett år) istället för att kladda med SLI.

Även om du kör SLI på 16 st PCIe 3.0-lanes så kan systemet fortfarande ge vardera kort ca 16 GB/s. Tror det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med dig, det är väldigt jämnt. Jag skulle nog tagit Skylake. Kanske inte för just processorns skull utan mer skillnaderna på moderkortet.
Sitter på en SB i7 2600 och funderar på om man ska uppgradera. För mig ser det ut som man kanske kan få en 10-25 mer fps i spel bara genom att byta plattform.

Upplys mig om skillnaderna mellan moderkorten som gör att Z170 är att föredra över X99?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Upplys mig om skillnaderna mellan moderkorten som gör att Z170 är att föredra över X99?

http://ark.intel.com/compare/81761,90591

DMI3 är dubbelt så snabbt som DMI2, ger en bandbredd på ungefär 4 GB/s, vilket är mer än tillräckligt för en hel bunt SSDs. Z170 har även 20 lanes mot 8 lanes på X99 till peripherals, och diverse andra uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

http://ark.intel.com/compare/81761,90591

DMI3 är dubbelt så snabbt som DMI2, ger en bandbredd på ungefär 4 GB/s, vilket är mer än tillräckligt för en hel bunt SSDs. Z170 har även 20 lanes mot 8 lanes på X99 till peripherals, och diverse andra uppdateringar.

Mig veterligen kommer ingen av dessa spela någon roll om man kör en "vanlig" desktop med en eller två SSD och en eller två GPUer. Finns det inga mer "konkreta" uppdateringar i Z170?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kollat lite och det ser ut som att M.2 anslutningar delar delvis lanes med PCI-E 4 porten och sata controllen.

För mig blev det ett MSI Z170A GAMING M7 moderkort och detta finns i deras manual.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

http://ark.intel.com/compare/81761,90591

DMI3 är dubbelt så snabbt som DMI2, ger en bandbredd på ungefär 4 GB/s, vilket är mer än tillräckligt för en hel bunt SSDs. Z170 har även 20 lanes mot 8 lanes på X99 till peripherals, och diverse andra uppdateringar.

Nu är jag inte helt säker och har inte tid att kolla upp, men är det inte så att processorerna till socket 2011-3 har många fler pci-e lanes och därmed kan koppla fler enheter direkt till processorn utan att behöva gå via chipset (och DMI)? På x99 används väl därför chipset:ets pci-e lanes bara till mindre krävande i/o?

Någon som har koll eller orkar läsa på får gärna rätta mig eller fylla i med mer information

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Har inte z170 inbyggt stöd för NVMe-diskar också? Vilket väl inte x99 har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Nu är jag inte helt säker och har inte tid att kolla upp, men är det inte så att processorerna till socket 2011-3 har många fler pci-e lanes och därmed kan koppla fler enheter direkt till processorn utan att behöva gå via chipset (och DMI)? På x99 används väl därför chipset:ets pci-e lanes bara till mindre krävande i/o?

X99 har upp till 40 lanes (beroende på CPU) till CPU, men bara 8 lanes till övriga grejer på moderkortet.

Z170 har 16 lanes till CPU samt 20 lanes till övriga grejer på moderkortet, samt dubbla bandbredden över DMI.

Jag vill fortfarande se ett test där 8 lanes PCIe 3.0 utgör en begränsning för de snabbaste grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

X99 har upp till 40 lanes (beroende på CPU) till CPU, men bara 8 lanes till övriga grejer på moderkortet.

Z170 har 16 lanes till CPU samt 20 lanes till övriga grejer på moderkortet, samt dubbla bandbredden över DMI.

Jag vill fortfarande se ett test där 8 lanes PCIe 3.0 utgör en begränsning för de snabbaste grafikkorten.

Ja någon begränsning verkar det ju inte vara, så det handlar ju bara om att det "känns bra att ha", eller något Men detsamma gäller väl DMI 2.0 vs DMI 3.0, eller tror du att det kommer finnas några scenarion där detta märks för gemene Sweclockare så att det är värt att välja Skylake p.g.a. detta?

Angående PCIe lanes så kan väl de som bygger moderkort välja att använda även processorn lanes till saker såsom M.2 m.m. och detta bör väl vara bättre än att behöva gå över DMI-bussen oavsett hastighet?

Egentligen var det väl mest kommentaren "Jag skulle nog tagit Skylake. Kanske inte för just processorns skull utan mer skillnaderna på moderkortet" från @Nautilus011 som jag reagerade på tillsammans med att du verkar ställa dig bakom det motiverat av de enligt mig för de flesta ganska irrelevanta skillnader du radar upp. Men jag kanske missförstår dig?

Enligt mig är skillnaden i processorprestanda det som borde spela allra störst roll för de flesta användare.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |