Problem med inloggning Windows 10

Permalänk
Medlem

Problem med inloggning Windows 10

Hej!

Uppdaterade min surfplatta Toshiba Encore gen1 i helgen. Har sedan dess problemet att den alltid kräver inlogg med Windowslösenord vid uppstart eller när jag väcker den från strömsparläget trots att jag under inställningat för konton lagt in att Windows aldrig skall kräva lösenord och lagt in att Pin-kod skall användas. Väldigt frusterande att alltid behöva lägga in sitt långa lösenord.

Någon som har en lösning på mitt problem eller varit med om samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hej!

Uppdaterade min surfplatta Toshiba Encore gen1 i helgen. Har sedan dess problemet att den alltid kräver inlogg med Windowslösenord vid uppstart eller när jag väcker den från strömsparläget trots att jag under inställningat för konton lagt in att Windows aldrig skall kräva lösenord och lagt in att Pin-kod skall användas. Väldigt frusterande att alltid behöva lägga in sitt långa lösenord.

Någon som har en lösning på mitt problem eller varit med om samma sak?

Det jag kan tänka mig är att du är inloggad på ditt microsoft-konto. Gå in under kontoinställningar och välj ditt lokala konto som inloggning.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/disable-remove-p...

Permalänk
Medlem

@57josa:
Ja, jag är inloggad på mitt Microsoftkonto och det vill jag vara, har fungerat bra förut att använda Pinkod i 8.1 och fungerar även bra på min HTPC som också kör Windows 10.

Permalänk
Medlem

Svaret i länken

Skrivet av nisselask:

@57josa:
Ja, jag är inloggad på mitt Microsoftkonto och det vill jag vara, har fungerat bra förut att använda Pinkod i 8.1 och fungerar även bra på min HTPC som också kör Windows 10.

Då har du svaret i länken ovan. Om du vill vara inloggad på ditt Microsoftkonto måste du logga in med lösenord (eller annan identifiering). Inga undantag.

Men om det är ok med pin-kod så ska du givetvis kunna aktivera det. Krånglade det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

@57josa:
Ja, jag är inloggad på mitt Microsoftkonto och det vill jag vara, har fungerat bra förut att använda Pinkod i 8.1 och fungerar även bra på min HTPC som också kör Windows 10.

Testa att gå till Kontrollpanel - Energialternativ, klicka högst upp på "Kräv lösenord vid uppvaknande"
Klicka sen på "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga"
Sen ska du kunna klicka i knappen "Kräv inte något lösenord"

Permalänk
Medlem

Detta är lösningen på ditt problem:

- Öppna Run och skriv control userpasswords2.
- Ta bort att markören där det står att användare måste ange lösenord samt användarnamn.
- Tryck Apply och skriv in ditt lösenord.

Klart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hittade felet, var bara att klicka på inloggningsalternativ på låsskärmen så fungerade det med Pin-kod sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hittade felet, var bara att klicka på inloggningsalternativ på låsskärmen så fungerade det med Pin-kod sedan.

Om du vill så finns möjligheten att skippa lösenord och pin helt samtidigt som du kan behålla det med ditt Microsoft-konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hittade felet, var bara att klicka på inloggningsalternativ på låsskärmen så fungerade det med Pin-kod sedan.

Aha..jag fattade fel. Trodde att du ville slippa lösen och pinkod. Får lära mig att läsa bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Aha..jag fattade fel. Trodde att du ville slippa lösen och pinkod. Får lära mig att läsa bättre.

Kan poängtera att det går att slippa lösen och pinkod också xD (Även med ett Microsoft-konto)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag vet att det gör det via netplwiz, kör så på mina stationära datorer hemma, men surfplattan vill jag ha något skydd på. @Cenorida: