Överklockare låser upp beräkningsenheter i AMD Hawaii, Tonga och Fiji

Permalänk
Melding Plague

Överklockare låser upp beräkningsenheter i AMD Hawaii, Tonga och Fiji

Händiga entusiaster av det mer äventyrliga slaget kan klämma fram mer prestanda ur AMD:s senaste grafikkort genom att låsa upp inaktiverade beräkningsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Med BIOS-switch borde det väl inte vara någon större fara?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa detta. Men vad exakt innebär detta? att 290 låses upp till 290x? och 390 till 390x osv? Men inte 290->390 antar jag,.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska bli intressant att följa detta. Men vad exakt innebär detta? att 290 låses upp till 290x? och 390 till 390x osv? Men inte 290->390 antar jag,.

290 och 390 har identisk arkitektur. 390 har bara rafinerad tillverkningsmetod samt 4GB mer VRAM. Alltså, det skulle inte fylla någon funktion att flasha 390 BIOS på 290 eller med X.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska bli intressant att följa detta. Men vad exakt innebär detta? att 290 låses upp till 290x? och 390 till 390x osv? Men inte 290->390 antar jag,.

Nej det fattas väl 4GB minne för det.

Tycker det är kul att folk lyckas med sånt här

Permalänk
Medlem

Kul nyhet för Tonga-ägare. Där lär ju de allra flesta kort vara fungerande i sin fullversion då dessa kretsar inte plockas ut på samma sätt för några 285X eller 380X.

Permalänk
Medlem

Det roligaste som har hänt sedan AMD Athlon upplåsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

290 och 390 har identisk arkitektur. 390 har bara rafinerad tillverkningsmetod samt 4GB mer VRAM. Alltså, det skulle inte fylla någon funktion att flasha 390 BIOS på 290 eller med X.

Minnena har även högre frekvens och andra timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Det roligaste som har hänt sedan AMD Athlon upplåsning!

Athlon XP var roligare

Hur många har låst upp sin athlon xp med en blyertspenna upp med en hand

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Minnena har även högre frekvens och andra timings.

Frekvensen iaf går ju under "rafinerad tillverkningsmetod" men timings kan faktiskt vara en skillnad även om jag inte tror det har större inverkan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nice faktiskt.

Vet inte om jag vill eller vågar mig på att testa på mitt kort, har aldrig brytt mig att överklocka den ens då prestandan ändå räckt bra. Riktigt trevligt för de som vill prova på och att det även stödjer nyaste korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Athlon XP var roligare

Hur många har låst upp sin athlon xp med en blyertspenna upp med en hand

Det var grejer det. Allra helst när man kunde köpa billiga XP-M, bättre kretsar än de högst klockade stationära kretsarna.
Stort steg framåt från Slot-A när man var tvungen att köpa till Golden Finger Devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Frekvensen iaf går ju under "rafinerad tillverkningsmetod" men timings kan faktiskt vara en skillnad även om jag inte tror det har större inverkan.

Timings påverkar nog inte prestandan särskilt mycket, ville bara påpeka att Grenanda har en nya minneschip. 390X har hälften så många minneschip jämfört med 290X 8 GB, trots samma storlek på minnet.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att GPU:s testas efter tillverkning och AMD vill givetvis sälja fungerade kretsar så dyrt som möjligt. Om en krets går att låsas upp har något(?) misslyckats i AMDs egna tester som gjort att man stängt av den delen och sålt den billigare? Man tar alltså ändå en hel del risker och det är inte ens säkert man får ut något av det.

Jag hoppas dock ni som provar får gott resultat Sånt här är trots allt ändå ganska kul

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Timings påverkar nog inte prestandan särskilt mycket, ville bara påpeka att Grenanda har en nya minneschip. 390X har hälften så många minneschip jämfört med 290X 8 GB, trots samma storlek på minnet.

Det visste jag faktiskt inte.

Skrivet av FredrikMH:

Värt att tänka på är att GPU:s testas efter tillverkning och AMD vill givetvis sälja fungerade kretsar så dyrt som möjligt. Om en krets går att låsas upp har något(?) misslyckats i AMDs egna tester som gjort att man stängt av den delen och sålt den billigare? Man tar alltså ändå en hel del risker och det är inte ens säkert man får ut något av det.

Jag hoppas dock ni som provar får gott resultat Sånt här är trots allt ändå ganska kul

Saken är ju den att för Tonga så är chansen enorm att man har en hel krets. Tonga XT, den fulla kretsen, säljs ju inte ens. En väldigt bra fråga varför den inte gör det, men så är situationen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det visste jag faktiskt inte.

Saken är ju den att för Tonga så är chansen enorm att man har en hel krets. Tonga XT, den fulla kretsen, säljs ju inte ens. En väldigt bra fråga varför den inte gör det, men så är situationen.

Tonga XT är exklusivt för Apple därav anledningen till att vi inte fått se den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Värt att tänka på är att GPU:s testas efter tillverkning och AMD vill givetvis sälja fungerade kretsar så dyrt som möjligt. Om en krets går att låsas upp har något(?) misslyckats i AMDs egna tester som gjort att man stängt av den delen och sålt den billigare? Man tar alltså ändå en hel del risker och det är inte ens säkert man får ut något av det.

Jag hoppas dock ni som provar får gott resultat Sånt här är trots allt ändå ganska kul

Nej eftersom det är från samma tillverkning så blir det inte så, om det inte är oerhört svårt att få fram fullt fungerande kretsar. Dom har en bestämd andel av kretsarna som ska gå till fullskaliga modellen och en till den nedskalade, om ej fungerande kretsar inte fyller andelen till den nedskalade så låser dom felfria kretsar. Annars står dom med dyra kretsar som ingen vill köpa och köpare till nedskalade kretsar dom inte kan tillgodose.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Athlon XP var roligare

Hur många har låst upp sin athlon xp med en blyertspenna upp med en hand

Silverlack och tejp Fast det var en Barton-kärna och då hade de börjat bränna banorna med laser istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det fanns många som låste upp sina 290 till 290x för något år sedan. Men sen försvann de korten så jag tror inte det är så stor chans att man har ett låst 290x i datorn idag. Finns en tråd om det på overclock.net:
http://www.overclock.net/t/1443242/the-r9-290-290x-unlock-thr...

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Om man nu vill göra detta så är det viktigt att ha en switch på bios på grafikkortet. Jag körde ett 6950 upplåst till 6970 men detta slutade fungera efter ett tag och det bioset var fullkomligt oanvändbart. Var bara att byta tillbaka till standard bios och köra på som vanligt. Men utan en switch kan det gå illa.

Permalänk

Nu kan alla ni med r9 380 prova på detta och återkomma med resultat, tack

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Tonga XT är exklusivt för Apple därav anledningen till att vi inte fått se den.

Det visste jag inte. Väldigt intressant att de skeppar den som en mobil GPU. Känns som dem har en väldigt udda binning process där dem som går vidare som fulla kretsar är nerklockade medans dem som säljs som avskalade bibehåller frekvenserna. Det är som om dem inte riktigt skulle få in Tonga XT i en bra klockfrekvens i sin pris struktur utan att den trängs undan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Om man nu vill göra detta så är det viktigt att ha en switch på bios på grafikkortet. Jag körde ett 6950 upplåst till 6970 men detta slutade fungera efter ett tag och det bioset var fullkomligt oanvändbart. Var bara att byta tillbaka till standard bios och köra på som vanligt. Men utan en switch kan det gå illa.

jag har ett hd 6950 med moddad bios och det funkar utmärkt än idag
Edit"har"

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Athlon XP var roligare

Hur många har låst upp sin athlon xp med en blyertspenna upp med en hand

Haha! Voltmodda min sempron och kom upp till 2.3ghz från 1.5

Permalänk
Medlem

Hm, intressant. Kommer dock inte göra det då jag inte vill riskera att kortet blir en dyr papperspress (trots bios switch).

På tal om detta.
Blev lite förvånad när jag märkte att Sapphires R9 290X OC 1040MHz och 1010 MHz kort inte var likadana. Trodde det bara var frekvensen som var skillnaden. Men 1010 MHz varianten har en beräkningsenhet extra och vissa andra mindre förbättringar.

Kan en beräkningsenhet vara låst i 1040 MHz varianten eller har de möjligtvis valt att faktiskt lägga till en extra i 1010 MHz varianten...?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det visste jag inte. Väldigt intressant att de skeppar den som en mobil GPU. Känns som dem har en väldigt udda binning process där dem som går vidare som fulla kretsar är nerklockade medans dem som säljs som avskalade bibehåller frekvenserna. Det är som om dem inte riktigt skulle få in Tonga XT i en bra klockfrekvens i sin pris struktur utan att den trängs undan.

Inte så konstigt. Värmeutveckling/effektbehov skalar ganska linjärt med antal berälningsenheter. Men exponentiellt med spänning och linjärt med frekvens samtidigt.

Så om du kapar 20% beräkningsenheter så sparar du inte alls lika mycket batteri/värmeutveckling som om du kapar 20% frekvens och kanske 15% spänning. Se bara på Fury X som blir en riktigt snål Fury Nano vid inte så fasligt mycket lägre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Athlon XP var roligare

Hur många har låst upp sin athlon xp med en blyertspenna upp med en hand

Jag fick aldrig till det där knepet med blyerts. Men däremot så satte jag små byglar direkt i socketen på moderkortet för att ändra multipliern.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hm, intressant. Kommer dock inte göra det då jag inte vill riskera att kortet blir en dyr papperspress (trots bios switch).

På tal om detta.
Blev lite förvånad när jag märkte att Sapphires R9 290X OC 1040MHz och 1010 MHz kort inte var likadana. Trodde det bara var frekvensen som var skillnaden. Men 1010 MHz varianten har en beräkningsenhet extra och vissa andra mindre förbättringar.

Kan en beräkningsenhet vara låst i 1040 MHz varianten eller har de möjligtvis valt att faktiskt lägga till en extra i 1010 MHz varianten...?

Var har du läst detta någonstans? När jag tittar Saphires hemsida så har samtliga 290X samma antal beräkningsenheter, det är bara minnet och GPU-frekvens som skiljer utöver kylarna.

Mer sannolikt med ett faktafel någonstans än att Saphire skulle göra specialare utan att skryta med det enligt mig.

On topic så väntar jag med stor spänning på att se folks resultat av detta!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Adapters detected: 1
Card #1 PCI ID: 1002:67B1 - 1043:0470
DevID [67B1] Rev [00] (0), memory config: 0x500046A9 Hynix
Hawaii-class chip with 11 compute units per Shader Engine
SE1 hw/sw: F8000005 / F8010000 [..........o]
SE2 hw/sw: F8000005 / F8010000 [..........o]
SE3 hw/sw: F8000005 / F8010000 [..........o]
SE4 hw/sw: F8000005 / F8010000 [..........o]
40 of 44 CUs are active. HW locks: 0 (R/O) / SW locks: 4 (R/W).
Wow! All 4 disabled CUs should be unlockable.

Damn... Blev sugen på att låsa upp mitt kort nu. Hehe.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Nej eftersom det är från samma tillverkning så blir det inte så, om det inte är oerhört svårt att få fram fullt fungerande kretsar. Dom har en bestämd andel av kretsarna som ska gå till fullskaliga modellen och en till den nedskalade, om ej fungerande kretsar inte fyller andelen till den nedskalade så låser dom felfria kretsar. Annars står dom med dyra kretsar som ingen vill köpa och köpare till nedskalade kretsar dom inte kan tillgodose.

Vi kan ju hoppas att den andelen är väldigt stor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC