MacBook Pro Retina - Tjutande Ljud

Permalänk
Medlem

MacBook Pro Retina - Tjutande Ljud

Hej allesammans,

Jag äger sedan en tid tillbaka en MacBook Pro Retina 2015 (13 tum), och något det inte tog mig lång tid att märka är att den avger ett tjutande ljud ifrån sig när man kollar på video eller kör Medium-tunga program. Ljudet verkar komma från övre vänstra hörnet av tangentbordet, där SSD:n sitter.

När jag prövade att köra BlackMagic Speed Test på Mac:en så var det som så att ljudet uppstod sekunden jag tryckte på "Start", och försvann sekunden jag tryckte på "Stop". Borde inte detta betyda att det är SSD:n som ger ifrån sig detta konstiga ljud? Det vore väldigt skumt om det var den, men kan inte tänka mig att det är något annat.

Min fråga är hursomhelst om någon annan av er MacBook Pro Retina ägare har hört ett liknande ljud, och isåfall om ni lyckats bli av med det?

Notering: Det är INTE fläkten.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har samma modell och upplevt ett liknande ljud. Det var dock väldigt svagt, endast hörbart om det var helt tyst i rummet. Hade problemet framförallt när datorn var ny, men det kommer tillbaka ibland när jag ser på film som du säger.

Jag gjorde alltså inget alls åt ljudet och upplever det allt mer sällan nu.

Daniel

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Det beror troligtvis på spoltjut (kallat "coil whine" på engelska). Även jag har samma "problem" på min MacBook, dock så hörs det bara när man är väldigt nära.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quadpod:

Hej!
Jag har samma modell och upplevt ett liknande ljud. Det var dock väldigt svagt, endast hörbart om det var helt tyst i rummet. Hade problemet framförallt när datorn var ny, men det kommer tillbaka ibland när jag ser på film som du säger.

Jag gjorde alltså inget alls åt ljudet och upplever det allt mer sällan nu.

Daniel

Hej Daniel,

Låter som vi har exakt samma problem, och då datorn är ny så kan jag inget annat än hoppas att det kommer bli allt mindre av ett problem som för dig. Dock kan jag tycka att Apple borde göra något åt detta ljud, så man inte behöver "vänta på att det ska försvinna".

Skrivet av ToJa92:

Det beror troligtvis på spoltjut (kallat "coil whine" på engelska). Även jag har samma "problem" på min MacBook, dock så hörs det bara när man är väldigt nära.

Hmm, antagligen har vi samma problem, men i mitt fall behöver jag inte vara så nära datorn för att det ska höras. Även på normalt avstånd hörs det (ibland) tydligt.

Jag är väl medveten om vad coil-whine är, men detta är nog inte det. Ljudet kommer utan fråga från SSD:n, om det var coil-whine skulle det väl komma från grafikdelen?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Har också en rMBP 13" -15 (128gb), men har aldrig hört det ljud du beskriver.. Minns dock att jag hade coil-whine på en Asus för några år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Har också en rMBP 13" -15 (128gb), men har aldrig hört det ljud du beskriver.. Minns dock att jag hade coil-whine på en Asus för några år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Pröva att sätta på en Youtube-video i 1080p med ljudet av, och sedan placera örat mot "W-A-S-D"-området på ditt tangentbord. Om du fortfarande inte hör ljudet måste det innebära att detta problem inte gäller för alla, vilket vore väldigt bra!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Hej,

Pröva att sätta på en Youtube-video i 1080p med ljudet av, och sedan placera örat mot "W-A-S-D"-området på ditt tangentbord. Om du fortfarande inte hör ljudet måste det innebära att detta problem inte gäller för alla, vilket vore väldigt bra!

Jag har testat några 1080p och 4k klipp nu och verkligen försökt lyssna efter det ljud som beskrivs och kan höra ett extremt svagt lite knastrande ljud, men inte från någon speciell del av datorn. Men något tjutande ljud hörs inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Jag har testat några 1080p och 4k klipp nu och verkligen försökt lyssna efter det ljud som beskrivs och kan höra ett extremt svagt lite knastrande ljud, men inte från någon speciell del av datorn. Men något tjutande ljud hörs inte..

Antagligen har du inte samma problem isåfall, åtminstone inte till samma utsträckning. När det gäller ljudets karaktär så skulle jag säga att det är tjutande, även om det ibland påminner mer om det ljud en mekanisk hårddisk skulle ge ifrån sig; ljudet låter inte alltid likadant, även om det oftast är ett tjutande ljud. Som tidigare nämnt kan jag höra det på normalt avstånd från datorn också.

Hursomhelst hoppas jag att mitt ljud försvinner, för själv kan jag inte stå ut med det längre...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med dig om ljudet från en mekanisk hdd (som jag beskrev som knastrande). Men det är extremt svagt och jag har mycket svårt att ens upptäcka det.

Men absolut inget coil-whine liknande ljud. Om din låter så mycket som du beskriver skulle jag nog lämnat in den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DanneCool:

Antagligen har du inte samma problem isåfall, åtminstone inte till samma utsträckning. När det gäller ljudets karaktär så skulle jag säga att det är tjutande, även om det ibland påminner mer om det ljud en mekanisk hårddisk skulle ge ifrån sig; ljudet låter inte alltid likadant, även om det oftast är ett tjutande ljud. Som tidigare nämnt kan jag höra det på normalt avstånd från datorn också.

Hursomhelst hoppas jag att mitt ljud försvinner, för själv kan jag inte stå ut med det längre...

Skrivet av Resorb:

Jag kan hålla med dig om ljudet från en mekanisk hdd (som jag beskrev som knastrande). Men det är extremt svagt och jag har mycket svårt att ens upptäcka det.

Men absolut inget coil-whine liknande ljud. Om din låter så mycket som du beskriver skulle jag nog lämnat in den

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att även spoltjut / coil whine kan låta knastrande, tjutande, blippande, kvittrande, vågigt eller egentligen på vilket vis som helst. Det kan vara kombinationer av komponenter som låter och kan göra väldigt lustiga ljud.

Som exempel hade releasevarianten av Xbox One problem med att den vid låga CPU hastigheter gav ifrån sig ett ljud som lät som en sökande hårddisk, men det var spoltjut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tänk på att även spoltjut / coil whine kan låta knastrande, tjutande, blippande, kvittrande, vågigt eller egentligen på vilket vis som helst. Det kan vara kombinationer av komponenter som låter och kan göra väldigt lustiga ljud.

Som exempel hade releasevarianten av Xbox One problem med att den vid låga CPU hastigheter gav ifrån sig ett ljud som lät som en sökande hårddisk, men det var spoltjut.

Isåfall är det kanske coil-whine, men kan det verkligen komma från SSD:n? För av allt att döma är det den som genererar ljudet.

Hursomhelst är Mac:en på reparation, så förhoppningsvis blir detta löst.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DanneCool:

Isåfall är det kanske coil-whine, men kan det verkligen komma från SSD:n? För av allt att döma är det den som genererar ljudet.

Hursomhelst är Mac:en på reparation, så förhoppningsvis blir detta löst.

Okej! Nice. Det kan komma från vilken komponent som helst som använder elektricitet. Det kan vara en SSD, fläkt, grafikkort, moderkort, tangentbord, skärm eller annan komponent.

Spoltjut får man då komponenterna inte är helt mattematiska. En kondensator/spole/resistor kommer alltså ändra egenskaper vid vissa spänningar, strömstyrkor och frekvenser. När de byter egenskaper kan de böja på sig, byta storlek, vibrera eller något annat spännande. Dessa specifika spänningar, strömstyrkor och frekvenser är unika för varje enskild komponent och kan vara låga, höga, stora eller små. Ju finare och dyrare komponenter man köper ju mer lika kommer dessa egenskaper vara för "samma" komponent.

Ljudet kommer alltså ifrån att någonting vibrerar, byter storlek eller dylikt i en hörbar frekvens.

Permalänk
Medlem

Hej grabbar, jag har samma problem!
Dock hände det efter att min MacBook åkte i golvet. Cirka 40 cm höjd, datorn var stängd och i övrigt hände ingenting.

Hör bara ett irriterande ljud hela tiden. Vad kan det vara? Det är extremt lågt och påminner lite om coil whine. Funderar på att öppna datorn och lokalisera ljudet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Okej! Nice. Det kan komma från vilken komponent som helst som använder elektricitet. Det kan vara en SSD, fläkt, grafikkort, moderkort, tangentbord, skärm eller annan komponent.

Spoltjut får man då komponenterna inte är helt mattematiska. En kondensator/spole/resistor kommer alltså ändra egenskaper vid vissa spänningar, strömstyrkor och frekvenser. När de byter egenskaper kan de böja på sig, byta storlek, vibrera eller något annat spännande. Dessa specifika spänningar, strömstyrkor och frekvenser är unika för varje enskild komponent och kan vara låga, höga, stora eller små. Ju finare och dyrare komponenter man köper ju mer lika kommer dessa egenskaper vara för "samma" komponent.

Ljudet kommer alltså ifrån att någonting vibrerar, byter storlek eller dylikt i en hörbar frekvens.

Intressant, då kan det ju faktiskt vara SSD:n. Om detta är coil-whine får vi hoppas att de byter min SSD till en som inte har detta problem (något säger mig att detta inte kommer hända, men man kan alltid hoppas)!

Skrivet av kwame:

Hej grabbar, jag har samma problem!
Dock hände det efter att min MacBook åkte i golvet. Cirka 40 cm höjd, datorn var stängd och i övrigt hände ingenting.

Hör bara ett irriterande ljud hela tiden. Vad kan det vara? Det är extremt lågt och påminner lite om coil whine. Funderar på att öppna datorn och lokalisera ljudet.

Antagligen har du också samma problem, och då är det nog coil-whine. Om du lyckas lista ut vilken komponent det är så vore det intressant om du återkom med denna fakta, då jag eventuellt har samma problem med samma komponent!

Att det uppstod efter att den åkt i golvet är väl det enda som talar emot för att du verkligen har samma problem, men jag tänker ändå inte utesluta denna teori. Potentiellt var det kanske så att du haft problemet hela tiden, men upptäckte det efter att du hade tappat den?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Hallå allesammans!

Kan idag meddela att min Mac är på väg hem igen efter att ha varit på service en längre tid, på grund av det felet som vi diskuterat i denna tråd. Tyvärr kunde dock inte de på serviceverkstaden återskapa felet, eller ja, de lyckades inte få ljudet att låta tillräckligt högt (beroende på hur man tolkar det de skrivit). Med andra ord kunde de inte identifiera "felet" eller lösa det, vilket minst sagt är aningen tråkigt, då det innebär att jag blev tvingad att vara utan datorn i ca 2 och en halv vecka för ingenting.

Hursomhelst hoppas jag att ni andra med samma problem kan ha nytta av dessa erfarenheter; det lär tyvärr inte löna sig att lämna in den på reparation.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super