Microsofts lansering av Windows 10 äter upp bandbredden på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av psa:

Skriv "wuauclt.exe /updatenow" i kör (Som Administratör) Det startade min uppgradering.

Tack!, låg visst i bakgrunden och körde utan att jag visste något.. 30%!

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Du kan upgradera me ISOn utan problem.

Man kan alltså uppgradera - i mitt fall Windows 7 Pro 64-bit till Windows 10 Pro 64-bit - med bibehållna inställningar & program på systemdisken utan att vänta på uppdateringen via Windows Update ?
Jag har nyss laddat ned ISO-filen och skapat en DVD med Windows 10 Pro på den PC där jag har utvärderingsversionen av Windows 10 men väntar på uppdateringen på den dator som är viktigast för mig att uppdatera till Windows 10 från Windows 7.
Jag vill dock inte tappa program och inställningar.
Kanske bäst att vänta på Windows update ändå?

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner usbmodellen istället, gick mycket snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tur att man redan är klar då med uppgraderingen Gick snabbt när man har 250/100.

är det värt uppgradera om jag har windows 7 ultimate nu ? spelar inga extrema spel.. surfar mest osv läser email

fin lina du har sitter själv på 1000/100 från telia

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Man kan alltså uppgradera - i mitt fall Windows 7 Pro 64-bit till Windows 10 Pro 64-bit - med bibehållna inställningar & program på systemdisken utan att vänta på uppdateringen via Windows Update ?
Jag har nyss laddat ned ISO-filen och skapat en DVD med Windows 10 Pro på den PC där jag har utvärderingsversionen av Windows 10 men väntar på uppdateringen på den dator som är viktigast för mig att uppdatera till Windows 10 från Windows 7.
Jag vill dock inte tappa program och inställningar.
Kanske bäst att vänta på Windows update ändå?

Jag extraherade och gjorde en ISO från install.esd igår och sedan uppgraderade från den ISOn. Och det gick jättebra, behöll alla mina inställningar och program och fick nya drivrutiner etc. Så det bör inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Man kan alltså uppgradera - i mitt fall Windows 7 Pro 64-bit till Windows 10 Pro 64-bit - med bibehållna inställningar & program på systemdisken utan att vänta på uppdateringen via Windows Update ?

Absolut, har 4 datorer jag gjort det på.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av RedRetro:

Har du provat påtvinga nedladdningen? Kör "wuauclt.exe /updatenow" i kommandotolken (observera att du gör detta på egen risk, tar inget ansvar för om något går fel). Sitter dock och tankar ISO:n från deras sida nu (då jag vill utföra en clean install och blåsa alla diskar).

"wuauclt.exe /updatenow" Gjorde absolut inte ett smack för mig

Inte får jag några fler updates när jag kollar genom vanliga Windows Updates heller (min knapp ligger kvar nere i hörnet).

Edit: Du lär använda "upgrade" funktionen först annars förblir din nyckel en W7/8/8.1.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Enligt poster på internet behöver man aktivera sin W10 key INNAN man gör en ren installation, för att annars är din nyckel en Win8, och när du ska aktivera den så blir det fel.

Permalänk
Skrivet av Borked:

Enligt poster på internet behöver man aktivera sin W10 key INNAN man gör en ren installation, för att annars är din nyckel en Win8, och när du ska aktivera den så blir det fel.

Det är precis det som gör mig tveksam till att göra uppgraderingen via ISO innan jag fått uppdateringsfilerna genom Windsows update.
Även om inställningar & program skulle bevaras så har jag nog också sett någonstans att man för licensens skull ska gå via uppdateringen innan man eventuellt gör en ren installation med ISO-filen.
Logiskt att det är Windows update som konverterar Windows 7/Windows 8/8.1 nyckeln till en genuin Windows 10-nyckel.
Kolla här:
"If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer. "
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/media-creation-...

Permalänk

Inne på mitt 3:e försök nu med att installera WIN10 då jag får blåskärmar efter 30%. MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS är mitt felmeddelande och det ska vara driver relaterat, någon annan som har samma problem eller dylikt? blir lite frustrerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Det är precis det som gör mig tveksam till att göra uppgraderingen via ISO innan jag fått uppdateringsfilerna genom Windsows update.
Även om inställningar & program skulle bevaras så har jag nog också sett någonstans att man för licensens skull ska gå via uppdateringen innan man eventuellt gör en ren installation med ISO-filen.
Logiskt att det är Windows update som konverterar Windows 7/Windows 8/8.1 nyckeln till en genuin Windows 10-nyckel.
Kolla här:
"If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer. "
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/media-creation-...

Jag väntar också på att uppdatera för att inte skapa något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

"wuauclt.exe /updatenow" Gjorde absolut inte ett smack för mig

Inte får jag några fler updates när jag kollar genom vanliga Windows Updates heller (min knapp ligger kvar nere i hörnet).

Edit: Du lär använda "upgrade" funktionen först annars förblir din nyckel en W7/8/8.1.

Jodå, sitter redan på Windows 10 (d.v.s. har redan uppgraderat) men laddar som sagt ner ISO:n för att köra en clean install. Vetefan vad det är för något fel, men laddar ner ISO:n i 1mbit/s. Sitter på 100/10 och får ut 124/12 enligt bredbandskollen. Antar att deras servrar är sjukt överbelastade, men tycker ändå inte att det borde gå så långsamt. Hållt på hämtat ISO:n i flera timmar nu (läs 4-5h). Bara för mig som det går så sjukt långsamt?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

@Evil Peter
Gött att det var som jag trodde då.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Jodå, sitter redan på Windows 10 (d.v.s. har redan uppgraderat) men laddar som sagt ner ISO:n för att köra en clean install. Vetefan vad det är för något fel, men laddar ner ISO:n i 1mbit/s. Sitter på 100/10 och får ut 124/12 enligt bredbandskollen. Antar att deras servrar är sjukt överbelastade, men tycker ändå inte att det borde gå så långsamt. Hållt på hämtat ISO:n i flera timmar nu (läs 4-5h). Bara för mig som det går så sjukt långsamt?

Ja det är hemskt långsamt. Jag började 11 och jag kommer nog inte vara klar förrns vid 20.

EDIT: jag laddar hem i 0.2-0.5 mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Jodå, sitter redan på Windows 10 (d.v.s. har redan uppgraderat) men laddar som sagt ner ISO:n för att köra en clean install. Vetefan vad det är för något fel, men laddar ner ISO:n i 1mbit/s. Sitter på 100/10 och får ut 124/12 enligt bredbandskollen. Antar att deras servrar är sjukt överbelastade, men tycker ändå inte att det borde gå så långsamt. Hållt på hämtat ISO:n i flera timmar nu (läs 4-5h). Bara för mig som det går så sjukt långsamt?

Kan ju också ha och göra med att många andra vill ha den också.

Omvandla uppdateringen till en ISO istället. Eller ta reset funktionen inbyggd.
Är löjligt oldschool att hålla på med ISO filer imho dock, nu när funktionen finns att slippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det låter konstigt, för jag hörde av en dev förra sommaren att dom lagt ner det helt.
https://torrentfreak.com/spotify-starts-shutting-down-its-mas...
http://techcrunch.com/2014/04/17/spotify-removes-peer-to-peer...

En Spotify Dev jag pratade med senare under sommaren, alltså för knappt ett år sedan:
Har du mer info om dom har börjat med det igen?

Jaha! Jag kan mycket väl ha fel. Känner inte killen ordentligt, träffade killen på fest bara i vintras. Han sa iaf att de på desktop fortfarande använder p2p för de mest spelade låtarna, typ top 100.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja det är hemskt långsamt. Jag började 11 och jag kommer nog inte vara klar förrns vid 20.

Ja, började också runt 11-tiden. Tyckte nämligen att det gick susen att hämta hem Windows 10 vid 8-tiden i morse. Men då låg väl alla amerikaner och sov.

Skrivet av Paddanx:

Kan ju också ha och göra med att många andra vill ha den också.

Omvandla uppdateringen till en ISO istället. Eller ta reset funktionen inbyggd.
Är löjligt oldschool att hålla på med ISO filer imho dock, nu när funktionen finns att slippa det.

Jo, precis som jag skrev så är väl deras servrar sjukt överbelastade. Förstår dock inte att man började rulla ut Windows så pass sent som man gjorde. Hade man börjat rulla ut det en vecka innan hade man till stor del undvikit dessa problem. Vill dessutom ha ISO då Windows 10 skall slängas in på flera datorer, inte bara min egen.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Jaha! Jag kan mycket väl ha fel. Känner inte killen ordentligt, träffade killen på fest bara i vintras. Han sa iaf att de på desktop fortfarande använder p2p för de mest spelade låtarna, typ top 100.

Ok.
Det är inte helt orimligt då jag vet att folk har klagat på upload ifrån spotify appen på olika sätt bland annat.

Lite tråkigt att dom inte är mer transparenta med sin arkitektur som dom väl var i början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bland annat det jag menar med smarta.
Att protokollet vet om dess begränsningar och peering. Så det kan styras på olika sätt så att det utnyttjar bandbredden inom olika nätverk och undviker "flaskhalsar" osv.
Men det är ju svårt att implementera om man inte jobbar tillsammans för att skapa ett sånt protokoll...

FAst oavsett hur smart det är, så kan det inte veta om begränsningar om man själv inte fyller i. Det närmaste jag sett är att man kan justera hastighet. Det går att göra i b.net klienten och alla torrent klienter.
Och det vore nog lätt att skapa en inställning där man kan skriva in hur många bytes man ska ladda upp på en månad.

Permalänk
Medlem

Min Windows 8.1 har inte fått en sån där reservations-flagga än. :/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Fast oavsett hur smart det är, så kan det inte veta om begränsningar om man själv inte fyller i.

Det jag menar är att protokollet typ kan fråga routers om det är begränsat eller inte.
Så att operatörerna också flagga för att tillåta P2P inom deras nätverk men inte utanför osv.

Skrivet av Snuffsis:

Det närmaste jag sett är att man kan justera hastighet. Det går att göra i b.net klienten och alla torrent klienter.
Och det vore nog lätt att skapa en inställning där man kan skriva in hur många bytes man ska ladda upp på en månad.

Jo, men det är ju inte så smidigt för random svenssons.
Det behöver skötas snyggare och mer automatiskt än så tänker jag.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan än jag som fått avsevärt sämre resultat på bredbandskollen idag?
Har under senaste året haft ~275/105mbit får idag ~95/95
Kan detta ha att göra med win10 släppet?

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det jag menar är att protokollet typ kan fråga routers om det är begränsat eller inte.
Så att operatörerna också flagga för att tillåta P2P inom deras nätverk men inte utanför osv.

Hade det varit en router som tillhör en ISP hade det ju varit skitsmidigt då de skulle kunna ha en mjukvara som kan uppdatera informationen på routern från deras håll om man ändrar abonnemang. Men det skulle ju skita sig om man hade en egen router, tror jag?
Förmodligen så är det nog dock bara "avancerade" användare som köper egna routers iofs. De flesta svenssons kör väl på den de får med.

Den enda långsiktiga lösningen för det här problemet med P2P är att helt enkelt göra sig av med begränsningar på data över marktrafik(?), så som det är här i Sverige. Det har liksom ingen plats i bredbandsamhället. Tycker jag då, vet inte om t.ex. Comcast, eller typ verizon håller med om det.

Skrivet av Kilroy:

Jo, men det är ju inte så smidigt för random svenssons.
Det behöver skötas snyggare och mer automatiskt än så tänker jag.

Absolut, det håller jag med om. Bör vara som ovan, att mjukvara hos ISP automatiskt skickar en update till kundens router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Är det någon annan än jag som fått avsevärt sämre resultat på bredbandskollen idag?
Har under senaste året haft ~275/105mbit får idag ~95/95
Kan detta ha att göra med win10 släppet?

Får ut 96/97 och har 100/100. Vet inte om detta är mindre än vanligt för jag brukar använda speedtest och där är det 95/95, och det är vad jag brukar ha.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Min Windows 8.1 har inte fått en sån där reservations-flagga än. :/

ok men ta https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och välj viken du ska ha. Det var samma för mig jag fick uppgradera manuellt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

ok men ta https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och välj viken du ska ha. Det var samma för mig jag fick uppgradera manuellt.

Men... man måste ju ändå uppgradera via Windows Update?
Uppgraderade själv via det där verktyget förut och det resulterade bara i ett oaktiverbart Windows 10 så nu sitter jag här med ett nyinstallerat Windows 7 igen...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Hade det varit en router som tillhör en ISP hade det ju varit skitsmidigt då de skulle kunna ha en mjukvara som kan uppdatera informationen på routern från deras håll om man ändrar abonnemang. Men det skulle ju skita sig om man hade en egen router, tror jag?
Förmodligen så är det nog dock bara "avancerade" användare som köper egna routers iofs. De flesta svenssons kör väl på den de får med.

Jag menade iofs riktig router när jag sade router, inte sån där NAT-gateway som vi kallar router som vi har hemma.
Utan dom routers som operatörerna har.
Att det styrs redan där.

Skrivet av Snuffsis:

Den enda långsiktiga lösningen för det här problemet med P2P är att helt enkelt göra sig av med begränsningar på data över marktrafik(?), så som det är här i Sverige. Det har liksom ingen plats i bredbandsamhället. Tycker jag då, vet inte om t.ex. Comcast, eller typ verizon håller med om det.
Absolut, det håller jag med om. Bör vara som ovan, att mjukvara hos ISP automatiskt skickar en update till kundens router.

Ja, det är ju en självklarhet tycker jag.
Men även då så är det ju bra om protokollet är smart så att folk som är nära varandra överför information mellan varandra i första hand osv.

Permalänk
Medlem

Finns inte Windows 10 ison att ladda ner som torrent från ms sida, vore ju klokast att dom gjorde så om det nu inte redan finns

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Är det någon annan än jag som fått avsevärt sämre resultat på bredbandskollen idag?
Har under senaste året haft ~275/105mbit får idag ~95/95
Kan detta ha att göra med win10 släppet?

Har du 1000 eller 100 länk mot bredbandsuttaget?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Min nerladdning hade fastnat på nåt vis, jag följde det här och lyckades trigga igång nerladdningen direkt:

1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |