Nya trängselskatts regler i Stockholm

Permalänk
Inaktiv

Höj trängselskatten och avgifterna för att åka kollektivtrafik i stockholm ändå mer. De i Stockholm har så gott ställt så de kan allt betala för sig. De få gångerna jag själv är i stockholm, typ 1 gång vart 10e år så är ändå denna kostnadshöjning försumbar.
Sedan kan man ha åsikten att stockarna ska ge f-n i landsbyggspolitik och vi andra ska ge f-n i sånt som berör stockholmarna, men sådan politik för vi ej i landet.

I Göteborg tycker jag även trängselavgiften har haft bra verkan och de kunde även där höja den ännu mer så att bussarna, spårvagnarna jag själv använder får mindre bilister att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan kan man ha åsikten att stockarna ska ge f-n i landsbyggspolitik och vi andra ska ge f-n i sånt som berör stockholmarna, men sådan politik för vi ej i landet.

Fast? Gör inte du tvärtom, när du intresserar dig för politik i stockholm "endast" när det ger stockholmare, men inte dig själv, nackdelar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Fast? Gör inte du tvärtom, när du intresserar dig för politik i stockholm "endast" när det ger stockholmare, men inte dig själv, nackdelar?

Jag förstår inte riktigt vad jag menar, jag bryr mig om all politik speciellt sådan som gynnar mig själv. Att stockholmarna får betala mer gynnar mig, alla nackdelar drabbar dock en annan part. När stockholmare lägger sig i sånt som inte angår dem, så är det dessutom positivt att få ge igen.

I Göteborg som jag däremot är i ofta till har vad jag förstått lett till mindre trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En dimension till är väl att administrativ cirkus skapar jobb. Någon stackare måste ju sitta och kolla kamerorna, de ska repareras, överklaganen osv ska behandlas... Nu vet jag inte hur många jobbtillfällen det blir men det minskar ju arbetslösheten lite. Den effekten får man ju inte om man bara lägger på 2.50Kr på kommunalskatten för alla som bor i stockholm. Men det är väl lite olika skolor. Personligen gillar jag inte åtgärder som leder till ökad administration även om det skapar jobb. Visst, de som får jobb blir väl glada men det skapar ju lidande för alla andra inblandade.

Du får fler meningsfulla jobb om samma pengar går via skatten och du får fler jobb i Sverige. För vad används 2,50 Kr på skatten till om inte skappa jobb inom kommunens ansvarsområden så som skola, sjukvård, äldreomsorg, stadsplanering, lokaltrafik, sop och avloppshantering osv osv osv.

Trängselskatten har säkert en stor del av sin IT och övriga utrustning från utlandet eller utländska eller utländskt ägda företag.
Dessa specialkonsulter eller ägare som tar ut den självklara vinsten lär ha en lön som kan betala minst två förskolelärare var.

Permalänk
Medlem

Med risk för hot om livet...Om nu bilarna är ett så stort problem så inför gratis kollektivtrafik istället.

/hides

Seriöst så är detta en ren kassako och tullarna kommer att fortsätta stiga vartefter, kommer inte att bli ett stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

1200 kr i månaden är väl inte ett skit.
Om jag som bor i Västerås skulle komma på den idiotiska idén att jobba i Stockholm, (som jag nu faktiskt gjort men har tjänstebil och behöver inte åka in till kontoret då jag har kontor hemma.), men om vi nu betänker att jag inte haft tjänstebil och skulle ta mig till exempel Hammarby och jag vill åka kollektivt dit så skulle det kosta mig massor mer än bara 1200 kr.
Just nu skulle ett månadskort kosta mig 2900 kr. Då får jag endast komma till Stockholms Central. Ska jag sen vidare mot Hammarby så behöver jag också ett SL-kort för 790 kr. Alltså sammanlagt 3690 kr/mån. Skulle nog slå ännu hårdare om man hade ansträngd ekonomi. Har jag sen otur att min Sambo också skulle vilja jobba i Stockholm så pratar vi dubbla den summan. Det är över 7000 kr/månad, skulle kunna göra en jädra massa roligt för de pengarna istället för att tillbringa fyra timmar på buss och tåg varje dag.

Kommer sen också garanterat råka ut för ett antal förseningar för att komma till jobbet och resan kommer ta drygt 2 timmar. Ni i Stockholm klagar alltid över era kostnader för kollektivt men tycker ni ska hålla käften helt enkelt och se hur det ser ut i världen utanför er stad.
Tänk då också att för ert SL-kort så kan ni åka från Nynäshamn i söder till Hallstavik i norr. Nykvarn i Väster (tror jag) till Norrtälje i Öster. För det betalar ni 790 kr. Jag skulle betala nästan 3000 kr för att endast få åka mellan Västerås och Stockholm.

Ni har dessutom bussar, pendeltåg och tunnelbana som går med korta intervaller. Skulle jag missa mitt ena tåg så får jag vänta mellan en halvtimme till en timme och jag bor ändå inte på landet. De som bor i mindre orter i detta land (har gjort det också) har kanske ingen buss alls eller någon tur på morgonen och någon tur på kvällen.

Bättre att lägga alla kostnader för era vägar och trafikproblem på era skatter istället för att få oss utanför Stockholm att betala skiten.

Om du läste mitt inlägg så framgick det där att jag inte försvarade trängselskatten på Essingeleden utan tvärtom är negativt inställd gentemot den. Jag klagade inte heller på lokaltrafiken (tvärtom berömde jag den) eller på dess prisnivå.
Sedan är det ju beklagligt om man som Västeråsbo måste pendla till Stockholm för att arbeta p.g.a. arbetsbrist på den egna orten eller p.g.a. av bostadsbrist på arbetsorten. Det förändrar dock inte det faktum att 1200 kr kan vara en inte helt obetydlig summa för t.ex. en mindre bemedlad småbarnsfamilj.

Skrivet av anon159643:

Höj trängselskatten och avgifterna för att åka kollektivtrafik i stockholm ändå mer. De i Stockholm har så gott ställt så de kan allt betala för sig. De få gångerna jag själv är i stockholm, typ 1 gång vart 10e år så är ändå denna kostnadshöjning försumbar.
Sedan kan man ha åsikten att stockarna ska ge f-n i landsbyggspolitik och vi andra ska ge f-n i sånt som berör stockholmarna, men sådan politik för vi ej i landet.

I Göteborg tycker jag även trängselavgiften har haft bra verkan och de kunde även där höja den ännu mer så att bussarna, spårvagnarna jag själv använder får mindre bilister att ta hänsyn till.

Samtidigt betalar med rådande skatteutjämningssystem "Stockholmares skatter" sannolikt för en inte helt oansenlig del av servicen i din hemkommun.

Permalänk
Medlem

Är superglad för avgiften på Essingen leden som kommer snart! Åker där varje dag nästan och ska bli så skönt med minskad trafik där, betalar gärna för det! Tycker de borde höja avgiften ännu mer än vad den ska bli!

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Avstängd

Wow, Du har riktigt dålig koll på fakta.

Fakta, Många ungdomar och vanliga vuxna i sthlm har ett stort problem att hitta egna lägenheter och dylikt och måste betala dyra kostnader för andrahands hyror, på andra orter i sverige så får du en lägenhet dagen efter.

Fakta: Bilförsäkringar i sthlm är generellt dyrare än resterade delar i landet.

Fakta: Stockholm har en stor arbetslöshet (vilket såklart finns i hela landet) Men % i antal är det fler i sthlm.

Fakta: Normal lön i stockholm är mellan 15-25 k i månaden, vilket är normalt för hela Sverige. Så att stockholmare skulle ha det bättre ställt än Anders i skövde som tjänar lika mycket och har hälften så dyra försäkringar och boendekostnader som vi i sthlm har det är ju ganska "korkat" att hävda ur sig.

Skrivet av anon159643:

Höj trängselskatten och avgifterna för att åka kollektivtrafik i stockholm ändå mer. De i Stockholm har så gott ställt så de kan allt betala för sig. De få gångerna jag själv är i stockholm, typ 1 gång vart 10e år så är ändå denna kostnadshöjning försumbar.
Sedan kan man ha åsikten att stockarna ska ge f-n i landsbyggspolitik och vi andra ska ge f-n i sånt som berör stockholmarna, men sådan politik för vi ej i landet.

I Göteborg tycker jag även trängselavgiften har haft bra verkan och de kunde även där höja den ännu mer så att bussarna, spårvagnarna jag själv använder får mindre bilister att ta hänsyn till.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Finns det statistisk bevisning att trängselskatten har minskat effekt på antal trafikanter (Bilar)

Skrivet av miscann:

Är superglad för avgiften på Essingen leden som kommer snart! Åker där varje dag nästan och ska bli så skönt med minskad trafik där, betalar gärna för det! Tycker de borde höja avgiften ännu mer än vad den ska bli!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Wow, Du har riktigt dålig koll på fakta.

...

Fakta: Normal lön i stockholm är mellan 15-25 k i månaden, vilket är normalt för hela Sverige. Så att stockholmare skulle ha det bättre ställt än Anders i skövde som tjänar lika mycket och har hälften så dyra försäkringar och boendekostnader som vi i sthlm har det är ju ganska "korkat" att hävda ur sig.

Inte mer "korkat" än att hävda att Stockholmare tjänar exakt lika mycket som resten av Sverige...

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Regional-statistik/Alla-l...

Median Stockholm 2013: 279401 SEK ( 23283 per månad )
Median Sverige 2013: 248690 SEK ( 20724 per månad )

Vem var det som hade dålig koll på fakta?

Enligt fakta på den siten ( enligt dem från SCB ) så tjänar snitt Stockholmaren 12% mer än Snittsvensken ( och då räknar de på medianinkomst vilket kapar bort de med extremt hög lön från statistiken, så jag gissar att medellönen är ännu högre ).

Permalänk
Medlem

Om trängselskatten faktiskt få effekt på antalet bilar på Essingeleden kan jag tycka att det är ok då det lite för ofta är väldigt segt. 10% färre bilar skulle spara mig ganska mycket tid misstänker jag. Så länge man kör med egen bil och får göra reseavdrag till jobbet kan man ju även dra av trängselskatten vilket åtminstone minskar kostnaden lite.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte mer "korkat" än att hävda att Stockholmare tjänar exakt lika mycket som resten av Sverige...

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Regional-statistik/Alla-l...

Median Stockholm 2013: 279401 SEK ( 23283 per månad )
Median Sverige 2013: 248690 SEK ( 20724 per månad )

Vem var det som hade dålig koll på fakta?

Enligt fakta på den siten ( enligt dem från SCB ) så tjänar snitt Stockholmaren 12% mer än Snittsvensken ( och då räknar de på medianinkomst vilket kapar bort de med extremt hög lön från statistiken, så jag gissar att medellönen är ännu högre ).

Skulle vara intressant att se hur jämförelsen ser ut om man skalade bort högsta och lägsta 10% av dessa. Undrar om det finns en sådan någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Skulle vara intressant att se hur jämförelsen ser ut om man skalade bort högsta och lägsta 10% av dessa. Undrar om det finns en sådan någonstans.

Median innebär ju att man skalat bort top och botten 49,9999% och bara tittar på mitten resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag märker att du inte bor i sthlm om du tycker att vi har ett "väl"fungerade kollektivtrafiksnät.
Innerstadstrafiken lär ju inte minska nu när det är trängselskatt på essingeleden, tvärtom så lär den ju öka då folk som valt att köra via essingeleden för att undvika trängselskatt väljer innerstaden istället då dom ändå får betala för det.

Vi har ett suveränt kollektivtrafiksnät, om man ser hur andra har det. Det är även väldigt billigt just i Stockholm, vi är bortskämda. I förhållande med tätheten utav trafik, antalet resenärer och vad det kostar är det oslagbart i min mening.

Sedan finns det väl inga fördelar med att åka genom innerstan istället för Essingeleden? Om målet är att endast ta sig norr till söder, så är det mer fördelaktigt att åka via leden.

Sedan tycker jag att det är bra med höjda skatter. Att åka bil ensam två timmar om dagen är inte försvarbart enligt mig, rent sett till miljöpåverkan. Om det är det ekonomiska som är problemet kan du väl samåka med någon? Sedan är det direkt bra med fler resenärer i kollektivtrafiken, då detta på sikt bidrar till en mer hållbar vardag, då vi kommer successivt att behöva utöka kollektivtrafiken.

De enda de faktiskt är "synd" om är ju isf. bla. enskilda yrkeschaufförer som redan har små marginaler. Medelsvensson som prioriterar komfort utöver samåkning eller kollektivtrafik kan gott och väl betala för det.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte mer "korkat" än att hävda att Stockholmare tjänar exakt lika mycket som resten av Sverige...

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Regional-statistik/Alla-l...

Median Stockholm 2013: 279401 SEK ( 23283 per månad )
Median Sverige 2013: 248690 SEK ( 20724 per månad )

Vem var det som hade dålig koll på fakta?

Enligt fakta på den siten ( enligt dem från SCB ) så tjänar snitt Stockholmaren 12% mer än Snittsvensken ( och då räknar de på medianinkomst vilket kapar bort de med extremt hög lön från statistiken, så jag gissar att medellönen är ännu högre ).

Frågeställningen var om Stockholmare har bättre ställt än övriga medborgare, och i detta har han fel.

Precis som föregående talare så har vi i överlag betydligt högre utgifter.

Jag har enligt snitt 3000 SEK brutto mer per månad att röra mig med. Dock kostar min lägenhet lika mycket som tio "vanliga" villor i Karlskoga. En andrahandshyra i Stockholm för en liten tvåa kan utan problem ligga runt 10 000 SEK / månad. Det som kostar mer på landsbygden är väl just transport, men inte i närheten utav vad vi Stockholmare betalar för våra bostäder mm.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Median innebär ju att man skalat bort top och botten 49,9999% och bara tittar på mitten resultatet.

Där lärde man sig något nytt, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Frågeställningen var om Stockholmare har bättre ställt än övriga medborgare, och i detta har han fel.

Precis som föregående talare så har vi i överlag betydligt högre utgifter.

Jag har enligt snitt 3000 SEK brutto mer per månad att röra mig med. Dock kostar min lägenhet lika mycket som tio "vanliga" villor i Karlskoga. En andrahandshyra i Stockholm för en liten tvåa kan utan problem ligga runt 10 000 SEK / månad. Det som kostar mer på landsbygden är väl just transport, men inte i närheten utav vad vi Stockholmare betalar för våra bostäder mm.

Hur vet du det? Har du bott i villa i Karlskoga och vet vad en sådan kostar bara i uppvärmning? Eller vad det kostar att bara hålla den i befintligt skick om du inte lägger ned en stor del av din egen tid på att arbeta och renovera hemma. Hur mkt är den tiden värd?

Har du dessutom en lägenhet som är värd 10 villor så ligger du nog inte under medianlönen iaf, och då är skillnaden betydligt större än 3000 SEK brutto.

När jag själv bodde i Stockholm för något år sedan köpte jag en liten etta 20min bort från Centralen med pendeln och den kostade mig under 3000 SEK i månaden inkl avgift och ränta på lånet. Jag tror inte du kan hitta speciellt mycket billigare boende än så på landet.

Inget av detta har visserligen med saken att göra dock så bäst vi lämnar det kanske men jag är inte övertygad att ena eller andra skulle ha det bättre ställt med pengar när man tar med allt i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Höj trängselskatten och avgifterna för att åka kollektivtrafik i stockholm ändå mer. De i Stockholm har så gott ställt så de kan allt betala för sig. De få gångerna jag själv är i stockholm, typ 1 gång vart 10e år så är ändå denna kostnadshöjning försumbar.
Sedan kan man ha åsikten att stockarna ska ge f-n i landsbyggspolitik och vi andra ska ge f-n i sånt som berör stockholmarna, men sådan politik för vi ej i landet.

I Göteborg tycker jag även trängselavgiften har haft bra verkan och de kunde även där höja den ännu mer så att bussarna, spårvagnarna jag själv använder får mindre bilister att ta hänsyn till.

Trängselskatten i Göteborg är ju feltänkt från början och har inte påverkar trafiken i någon meningsfull utsträckning.
De som har tjänstebil eller mindre ansträngd ekonomi kör fortfarande i sta'n och pendlarna har föga ändrat sitt beteende, men har istället ökad misstro mot politiker.

Trängselskatten i Göteborg har varit tarvligt genomförd och politikerna har hanterat allting runt trängselskatten på ett så dåligt sätt som det ens är möjligt. Inget bra har kommit ut från trängselskatten i Göteborg. Förutom för politikerna som nu har ännu mer pengar att bränna på fantasiprojekt hellre än åtgärda faktiska problem i sta'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Vi har ett suveränt kollektivtrafiksnät, om man ser hur andra har det. Det är även väldigt billigt just i Stockholm, vi är bortskämda. I förhållande med tätheten utav trafik, antalet resenärer och vad det kostar är det oslagbart i min mening.

Har man tillgång till tunnelbana så har vi absolut bra kollektivtrafik, måste du däremot förlita dig på pendeltåget så är kollektivtrafiken under all kritik.
Väldigt ofta förseningar eller inställda tåg, dåligt med information och inte alltid eventuella ersättningsbussar fungerar.

Började nytt jobb för en månad sedan och blev tvungen att åka kollektivt via Märstalinjen under de första 2 veckorna tills jag fick min tjänstebil.
Första dagen ville jag försäkra mig om att komma i tid så jag tog pendeln som gick 30 minuter innan den jag borde ha behövt ta för att komma dit i tid (detta är 2 tåg tidigare). Detta tåg blev stående pga signalfel i 35 minuter och jag blev självklart sen till jobbet då anslutningsbussen inte passade in med denna ankomst.
2 dagar senare så tog jag samma tåg och blev då stående i 20 minuter av okänd anledning, kom denna igång i tid men det var på håret, nästa dag så blev tåget stående i en kvart även denna gång av okänd anledning.
Veckan därpå var något bättre med förseningar endast 2 av dagarna.
Samtidigt så var Bålstalinjen avstängd mellan Spånga (tror jag) och Bålsta så de som vanligtvis tog det tåget så fick lägga på upp till 2 timmars restid beroende på vart längs linjen de bodde då ersättningsbussarna inte kunde hantera rusningstrafiken.

Och ser man till priset så är Stockholm bland de dyraste i världen när det kommer till kollektivtrafik i storstäder även om det är billigare än i övriga Sverige.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Så villan i Karlskoga som kostar 500 000 kostar mer att värma upp och underhålla än Villan i Stockholm som kostar 5000 000 ?

Skrivet av Ixos:

Hur vet du det? Har du bott i villa i Karlskoga och vet vad en sådan kostar bara i uppvärmning? Eller vad det kostar att bara hålla den i befintligt skick om du inte lägger ned en stor del av din egen tid på att arbeta och renovera hemma. Hur mkt är den tiden värd?

Har du dessutom en lägenhet som är värd 10 villor så ligger du nog inte under medianlönen iaf, och då är skillnaden betydligt större än 3000 SEK brutto.

När jag själv bodde i Stockholm för något år sedan köpte jag en liten etta 20min bort från Centralen med pendeln och den kostade mig under 3000 SEK i månaden inkl avgift och ränta på lånet. Jag tror inte du kan hitta speciellt mycket billigare boende än så på landet.

Inget av detta har visserligen med saken att göra dock så bäst vi lämnar det kanske men jag är inte övertygad att ena eller andra skulle ha det bättre ställt med pengar när man tar med allt i beräkningen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

När jag själv bodde i Stockholm för något år sedan köpte jag en liten etta 20min bort från Centralen med pendeln och den kostade mig under 3000 SEK i månaden inkl avgift och ränta på lånet. Jag tror inte du kan hitta speciellt mycket billigare boende än så på landet.

Vet inte var och vad det var för lägenhet. Men det var bra jäkla billigt. 25 kvm i Tumba?

Lite mer on topic är att det fortfarande är billigt att köra bil i sthlm om man redan har den. Dvs om man betalar alla fasta kostnader som en bil medför så kostar ju en tripp från norr till söder om stan och tillbaka kanske 100:- inkl trängselavgiften. Kollektivtrafik tur och retur: 90:-
En tripp in till stan och tillbaka från t ex danderyd kanske 65:-. Med kollektivtrafik 90:- 60:-
Då bortsett parkeringsavgifter.

Det tycker jag är det stora problemet - att kollektivtrafiken är för dyr och definitivt inte är attraktiv för någon som ändå tvingas äga en bil av andra skäl.

För den som pendlar och har ett heltidsarbete är dock kollektivtrafiken snuskbillig med endast 700:-/mån.

Jag tycker det saknas en balans och rättvisa i det där systemet. Själv tycker jag i varje fall att tunnelbanan skulle vara gratis i stockholm. Och likaså spårvagnen i gbg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Amen, Bor i haninge och jobbar i rotebro, och dessa linjer är fan inte roliga.

Skrivet av TiasE:

Har man tillgång till tunnelbana så har vi absolut bra kollektivtrafik, måste du däremot förlita dig på pendeltåget så är kollektivtrafiken under all kritik.
Väldigt ofta förseningar eller inställda tåg, dåligt med information och inte alltid eventuella ersättningsbussar fungerar.

Började nytt jobb för en månad sedan och blev tvungen att åka kollektivt via Märstalinjen under de första 2 veckorna tills jag fick min tjänstebil.
Första dagen ville jag försäkra mig om att komma i tid så jag tog pendeln som gick 30 minuter innan den jag borde ha behövt ta för att komma dit i tid (detta är 2 tåg tidigare). Detta tåg blev stående pga signalfel i 35 minuter och jag blev självklart sen till jobbet då anslutningsbussen inte passade in med denna ankomst.
2 dagar senare så tog jag samma tåg och blev då stående i 20 minuter av okänd anledning, kom denna igång i tid men det var på håret, nästa dag så blev tåget stående i en kvart även denna gång av okänd anledning.
Veckan därpå var något bättre med förseningar endast 2 av dagarna.
Samtidigt så var Bålstalinjen avstängd mellan Spånga (tror jag) och Bålsta så de som vanligtvis tog det tåget så fick lägga på upp till 2 timmars restid beroende på vart längs linjen de bodde då ersättningsbussarna inte kunde hantera rusningstrafiken.

Och ser man till priset så är Stockholm bland de dyraste i världen när det kommer till kollektivtrafik i storstäder även om det är billigare än i övriga Sverige.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Amen, Bor i haninge och jobbar i rotebro, och dessa linjer är fan inte roliga.

Bor i Rotebro och har kontoret i Nacka

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Ja du ser, som tur för dig så är ju inte trafiken lika farlig åt ditt håll som för mig. Ska vi byta lägenhet?

Skrivet av TiasE:

Bor i Rotebro och har kontoret i Nacka

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Orka att dom inför på essingeleden..

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Avstängd

ca 160 000 bilar dagligen passerar essingeleden, vi tar det och kör gånger 20 kr i snitt, Det är ca 3,2 miljoner i intäkt varje dag, Ca 16 miljoner varje vecka, CA 64 miljoner på en månad (4 veckor) ,, Därför orkar dom... ,

Skrivet av actiwe:

Orka att dom inför på essingeleden..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

1200 kr i månaden är väl inte ett skit.
Om jag som bor i Västerås skulle komma på den idiotiska idén att jobba i Stockholm, (som jag nu faktiskt gjort men har tjänstebil och behöver inte åka in till kontoret då jag har kontor hemma.), men om vi nu betänker att jag inte haft tjänstebil och skulle ta mig till exempel Hammarby och jag vill åka kollektivt dit så skulle det kosta mig massor mer än bara 1200 kr.
Just nu skulle ett månadskort kosta mig 2900 kr. Då får jag endast komma till Stockholms Central. Ska jag sen vidare mot Hammarby så behöver jag också ett SL-kort för 790 kr. Alltså sammanlagt 3690 kr/mån. Skulle nog slå ännu hårdare om man hade ansträngd ekonomi. Har jag sen otur att min Sambo också skulle vilja jobba i Stockholm så pratar vi dubbla den summan. Det är över 7000 kr/månad, skulle kunna göra en jädra massa roligt för de pengarna istället för att tillbringa fyra timmar på buss och tåg varje dag.

Kommer sen också garanterat råka ut för ett antal förseningar för att komma till jobbet och resan kommer ta drygt 2 timmar. Ni i Stockholm klagar alltid över era kostnader för kollektivt men tycker ni ska hålla käften helt enkelt och se hur det ser ut i världen utanför er stad.
Tänk då också att för ert SL-kort så kan ni åka från Nynäshamn i söder till Hallstavik i norr. Nykvarn i Väster (tror jag) till Norrtälje i Öster. För det betalar ni 790 kr. Jag skulle betala nästan 3000 kr för att endast få åka mellan Västerås och Stockholm.

Ni har dessutom bussar, pendeltåg och tunnelbana som går med korta intervaller. Skulle jag missa mitt ena tåg så får jag vänta mellan en halvtimme till en timme och jag bor ändå inte på landet. De som bor i mindre orter i detta land (har gjort det också) har kanske ingen buss alls eller någon tur på morgonen och någon tur på kvällen.

Bättre att lägga alla kostnader för era vägar och trafikproblem på era skatter istället för att få oss utanför Stockholm att betala skiten.

Jättebra idé men då ska vi även ta bort Robin Hood-skatten som ni lever på, får se hur kul det blir då för er.

Sen har du inte heller tänkt på avgifterna för parkering i Stockholm, blå biljett om du har tur att hitta en sådan plats kostar max 120kr, står du 8 timmar är det 120 kr. Röd biljett har inget tak utan kostar flera hundra kronor för en enda arbetsdag.
Har man småbarn som ska hämtas på skolor och dagis är bil i princip det enda alternativet.
Sen kommer trängselavgifter på det för att alla bönder ska flytta hit till Stockholm.

Och trots allt detta får man sitta fast i köer, 2 mil kan ta 2 timmar att köra ibland. Så med facit på hand har du det jävligt bra och ska sluta gnälla på att Stockholm tar pengar ur kassan för att bygga motorvägar och utöka kollektivtrafiken. Det är trots allt Srockholm som bidrar mest av alla städer till kassan, men det skiter du minsann fullständigt i...
Ni behöver inte fler tåg av den enkla anledningen att era tåg inte är fullproppade hela tiden, och blir dom det så finns det lönsamhet i att köra fler tåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

Orka att dom inför på essingeleden..

Politikerna i Stockholm vill göra bil till en klassfråga, och har i mångt och mycket redan lyckats med det.

Med tanke på trängseln i kollektivtrafiken är det dags att införa skatt där med. Pöbeln får cykla och gå.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det tycker jag är det stora problemet - att kollektivtrafiken är för dyr och definitivt inte är attraktiv för någon som ändå tvingas äga en bil av andra skäl.

Nja, tycker inte riktigt man kan tänka så.

Även om du absolut måste ha bilen för "andra skäl" så drabbas du av ganska rejäla merkostnader för den extra sträcka du kör den när du pendlar så som slitage = värdeminskning ( ny bil ) eller ökade reparationer ( gammal bil ).

Försäkringen, Däck, Bensin osv osv ökar också dessa i pris baserat på körd sträcka, så det är inte billigt att bilpendla bara för man "redan har en bil".

Skrivet av Igelkott:

För den som pendlar och har ett heltidsarbete är dock kollektivtrafiken snuskbillig med endast 700:-/mån.

Precis.

Räknar du in alla kostnader för bilen och jämför med ett pendlar kort samt ToR resor 6 dagar i veckan så pratar vi somsagt om 15 SEK per resa kollektivt, vilket ju inte ens räcker för bilens trängselskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Finns det statistisk bevisning att trängselskatten har minskat effekt på antal trafikanter (Bilar)

All empiri säger ju det. Ökar mariginalkostnaden så blir nyttjandet mindre, se utvärdering av trängselskatten "Stockholmsförsöket" samt Transportstyrelsens sammanställning av antal fordonspassager i trängselskattesnittet.

Skrivet av Valiumballong:

Politikerna i Stockholm vill göra bil till en klassfråga, och har i mångt och mycket redan lyckats med det.

Med tanke på trängseln i kollektivtrafiken är det dags att införa skatt där med. Pöbeln får cykla och gå.

Det är intressant, folk har inte problem att sitta timmar i bilköer men att sitta kortare tid på buss eller tåg går inte alls.

De som tycker mest är också de som har sämst koll på det. Varför inte låta oss som faktiskt kan något sköta vårt jobb med vägar och trafik så får ni andra hålla er till det ni gör bäst. Nej, bara för att du har ett körkort så innebär det inte att du har koll på flödesteori, Braess paradox, inducerad trafik, elasticitetsmodell kopplat till bränslekostnad och en massa andra faktorer.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF