Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Den som är sugen på att blåsa datorsystemet och genomföra en ren installation av Windows 10 kan nu ladda ned kompletta ISO-filer direkt från Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

smidigt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

står fortfarande reserverad på min :/ men dagen har ju nyss börjat

Permalänk
Avstängd

Viktigt! Se som sagt till att uppgradera din dator en gång först... SEN går det fint att göra en clean install med ISO-filerna och då blir din installation automatiskt aktiverad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Viktigt! Se som sagt till att uppgradera din dator en gång först... SEN går det fint att göra en clean install med ISO-filerna och då blir din installation automatiskt aktiverad.

Uh. Är du helt säkert på detta? Så min W8-nyckel kommer inte fungera att direkt skriva in i W10-iso-installationen?

Måste jag alltså hem, "uppdatera" windows till 10, ladda hem ISO och sedan formatera och göra clean install? Kommer alltså nyckeln funka nu?

Ser att detta står i artikeln:
"Den som tagit del av gratiserbjudandet och därför vill använda en äldre produktnyckel från Windows 7 eller Windows 8.1 måste dock först uppgradera till Windows 10 via Windows Update. När väl uppgraderingen är genomförd och aktiverad hos Microsoft är det fritt fram att göra en ren installation."

Kan dock inte hitta något som tyder på det alls på microsofts hemsida? Där står bara följande:
"If you will be installing the operating system for the first time, you will need your Windows product key (xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx). For more information about product keys and when they are required, visit the FAQ page."

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Uh. Är du helt säkert på detta? Så min W8-nyckel kommer inte fungera att direkt skriva in i W10-iso-installationen?

Måste jag alltså hem, "uppdatera" windows till 10, ladda hem ISO och sedan formatera och göra clean install? Kommer alltså nyckeln funka nu?

Ja, jag är helt säker. Du kan inte göra en ren installation på en dator först utan att ha uppgraderat denna. Tänk själv.. då hade ju Windows 10 varit helt gratis att installera på hur många datorer som helst utan något krav på tidigare licens.

Och ja, är svaret på din andra fråga. Fast du kan göra en reset efter att du uppgraderat istället, smidigare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Uh. Är du helt säkert på detta? Så min W8-nyckel kommer inte fungera att direkt skriva in i W10-iso-installationen?

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-...

Citat:

Note
If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en sak som Microsoft gör helt rätt ISO-filer på release-dagen. Det gillar jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fast du kan göra en reset efter att du uppgraderat istället, smidigare.

Så reset funktionen fungerar på samma sätt som en ominstalleration av windows samt formatering av hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, jag är helt säker. Du kan inte göra en ren installation på en dator först utan att ha uppgraderat denna. Tänk själv.. då hade ju Windows 10 varit helt gratis att installera på hur många datorer som helst utan något krav på tidigare licens.

Och ja, är svaret på din andra fråga. Fast du kan göra en reset efter att du uppgraderat istället, smidigare.

Vad pratar du om? Det är ju självklart att man behöver en licens, min poäng var att jag hittar inget som säger att din w7/w8/w8.1-licens inte fungerar för att installera W10.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Så reset funktionen fungerar på samma sätt som en ominstalleration av windows samt formatering av hårddisken?

Ja, precis.

Skrivet av WoG:

Vad pratar du om? Det är ju självklart att man behöver en licens, min poäng var att jag hittar inget som säger att din w7/w8/w8.1-licens inte fungerar för att installera W10.

#15563728

Nej din W7/W8/W8.1-licens fungerar inte att installera en Windows 10 ISO med. Du måste först uppgradera en gång till Windows 10 på den datorn som sagt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få en fungerande W10-licens till en ny dator med nya delar, om man har en W7-nyckel idag? Om man uppgraderar sin nuvarande W7-nyckel, kommer den att fungera till en ny dator med nytt moderkort?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vad pratar du om? Det är ju självklart att man behöver en licens, min poäng var att jag hittar inget som säger att din w7/w8/w8.1-licens inte fungerar för att installera W10.

Din W7/W8/W8.1 nyckel fungerar för att uppgradera till W10 och på så sätt få en W10 nyckel.
Din W7/W8/W8.1 nyckel fungerar inte för att aktivera en W10 installation.

Alltså måste man uppgradera ifrån W7/W8/W8.1 till W10 innan man gör en ren installation. Om man nu inte har köpt/fått en W10 nyckel på annat håll.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Blir ju spännande, har två nycklar, en W7 pro och en W8 pro så jag måste alltså uppgradera med dessa två inom det första året, annars blir de värdelösa. Hade inte varit något direkt problem om det inte vore för att jag inte har min W8-nyckel aktiverad nånstans. Får sitta och installera och formatera fram och tillbaka med andra ord...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

och dom som sitter med olagliga operativ system då kan ej uppgradera vad surt ? alla kanske inte vill betala för att få nytt Os. finns stor skala personer som gör detta men vill inte tala om det högt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

och dom som sitter med olagliga operativ system då kan ej uppgradera vad surt ? alla kanske inte vill betala för att få nytt Os. finns stor skala personer som gör detta men vill inte tala om det högt

Va, får du inte något gratis när det vanligtvis kostar pengar? Vilket bekymmer du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fan va nice!!! och allt ligger uppe på MSDN dags att blåsa om datorer!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Din W7/W8/W8.1 nyckel fungerar för att uppgradera till W10 och på så sätt få en W10 nyckel.
Din W7/W8/W8.1 nyckel fungerar inte för att aktivera en W10 installation.

Alltså måste man uppgradera ifrån W7/W8/W8.1 till W10 innan man gör en ren installation. Om man nu inte har köpt/fått en W10 nyckel på annat håll.

Men hur blir det om man installerar Windows 8 med en riktigt nyckel och sedan uppgraderar till Windows 10? Kan jag använda den nyckeln till en annan dator då? Har nämligen lagt in Windows 8 på en skrotdator med en nyckel jag inte använder bara för att kunna få den nyckeln till Windows 10? Självklart då jag tagit bort Windows 8 på skrotdatorn först.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fast du kan göra en reset efter att du uppgraderat istället, smidigare.

Rensar den installationsdisken helt om man gör en reset? Då behöver den lägga installationsmediat på en egen dold partition antar jag.

Permalänk
Medlem

och en annan har inte ens fått någon möjlighet att uppgradera till win 10 trots giltigt OS. suck.
Testat alla knep som stått på MS forum.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det har inte kommit upp på dreamspark ännu. Dock finns Windows 10 technical och insider preview. Om man beställer någon av dessa, vet nu om man får kan uppgradera till windows 10 sen?

Har ju pluggat klart så snart försvinner nog ens konto där

Permalänk
Medlem

Försökte uppgradera med ISO-verktyget från Win 10 ver 10240. Den jobbade ett tag, sen bara det försvann och jag är kvar på 10240....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Va, får du inte något gratis när det vanligtvis kostar pengar? Vilket bekymmer du har.

Skickades från m.sweclockers.com

vem har sagt nåt om just jag ? nej jag har inget behov av win 10

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det blir ju tokenkelt att skapa piratkopior. Det räcker med att en kille med fungerande licens först "uppgraderar" till 10:an och därefter tankar hem ISO-filen. Den filen kan sedan användas av alla, bara man klickar "skip" på nyckelfrågan.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

och en annan har inte ens fått någon möjlighet att uppgradera till win 10 trots giltigt OS. suck.
Testat alla knep som stått på MS forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Din W7/W8/W8.1 nyckel fungerar för att uppgradera till W10 och på så sätt få en W10 nyckel.
Din W7/W8/W8.1 nyckel fungerar inte för att aktivera en W10 installation.

Alltså måste man uppgradera ifrån W7/W8/W8.1 till W10 innan man gör en ren installation. Om man nu inte har köpt/fått en W10 nyckel på annat håll.

Du är alltså 100% säker på att man måste göra såhär? Det går inte att skriva in sin nyckel någon annanstans och få den uppgraderad till W10? Det låter fruktansvärt krångligt, har man som jag flera nycklar måste jag som någon annan skrev installera det, uppdatera 19823123 uppdateringar innan man får W10-uppdatering, för att sedan installera W10 som uppgradering bara för att uppdatera nyckeln. Sedan samma sväng med nästa nyckel.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

och en annan har inte ens fått någon möjlighet att uppgradera till win 10 trots giltigt OS. suck.
Testat alla knep som stått på MS forum.

Har du ominstallerat de två patcherna? Dvs manuellt avinstallerat dem, startat om datorn och sedan kört windows update igen?

Det löste mitt problem efter många olika sorters fixar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

mmm
vill me ha, sitter ju nästan och hoppar i stolen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glam:

Försökte uppgradera med ISO-verktyget från Win 10 ver 10240. Den jobbade ett tag, sen bara det försvann och jag är kvar på 10240....

10240 var den versionen som valdes till release. Så du har redan rätt version.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD