Hyfsat ny dator vägrar starta, svart skärm med vit icke-blinkande bindesträck uppe i vänstra hörnet [EDIT: Problemet löst!]

Permalänk
Medlem

Hyfsat ny dator vägrar starta, svart skärm med vit icke-blinkande bindesträck uppe i vänstra hörnet [EDIT: Problemet löst!]

Hallå!

Jag fick mina nya delar till datorn idag, satte igång den, allt fungerade tills jag stängde av den och nu ska sätta igång den.

Här är hela historien.

Jag fick mina nya datordelar idag, ett grafikkort, ett nätagg och ett chassi. Köpte mig moderkort, processor och RAM-minnen en månad tillbaka, så även dem är relativt nya.
Jag kommer hem, sätter mig ner och slänger ut de gamla delarna och sätter i de nya.
Jag bootar upp datorn, allt fungerar, jag installerar drivrutiner osv osv, inga problem. Jag testar också CoD Advanced Warfare, även det fungerar. Det enda som inte fungerar är ljudet.
Jag kollar kontrollpanelen, där står det att den inte hittar några ljudenheter, även då jag har mina Sennheiser-öronpluppar (kalla dem vad ni vill, jag kallar dem öronpluppar) inkopplade.
Jag stänger av datorn, öppnar den och kollar, allt verkar sitta i, även HD Audio-kabeln på front-panelen. Konstigt, tänker jag.
Jag bootar upp datorn igen, men denna gång händer ingenting, skärmen är och förblir svart. Inte ens det vanliga pipet från moderkortet har hörts, noterar jag på efterhand.
Jag klickar på skärmens "sök efter input/output"-knapp, den säger att den inte hittar något. Vad tusan? Det fungerade för 2 minuter sedan.
Jag kopplar ur alla kablar ur datorn och även moderkortet, sätter igång datorn, men nej. Samma skit igen. Blir frustrerad.
Jag sätter VGA-kabeln i moderkortet istället för grafikkortet, och bootar igen. Denna gång är skärmen fortfarande svart, fortfarande inget pip heller, men däremot har det dykt upp ett vitt litet bindesträck uppe i vänstra hörnet. Det blinkar inte.

Och där är jag nu.

Jag har testat att byta RAM-minnen, då har inte ens bindesträcket dykt upp. Jag har testat att koppla ur och in allt, det hjälper inte. Jag har dragit ut alla USB-kontakter och dylikt, så det är endast strömkabel och VGA-kabel inkopplat, båda fungerar till 100%.
När jag sätter igång datorn hörs knappt och knappt ett ilande pip så länge moderkortet är igång (det ser jag då en grön lampa lyser). Front panelen visar heller ingen hårddisk aktivitet. Konstigt, då jag kan försäkra mig om att SATA-kabeln fungerar, även nätaggskabeln.
När datorn sätts igång visas heller ingen sorts boot-skärm, den blir direkt svart.
När jag stänger av datorn igen med ett tryck på knappen så dröjer det lite innan moderkortet stänger av, lampan slocknar sakta och pipet avtar.

Ifall det hjälper, här är datordelarna och hur gamla de är.

GPU: MSI GTX 960 2gb (fick idag 28/7-2015)
CPU: Intel Core i5 4460 (1 månad gammal)
MOBO: Asus H81M-C (1 månad gammal)
PSU: Fractal Design Integra 550w Modulär (fick idag 28/7-2015)
HDD: Seagate 500gb SATA 6Gbit (6 månader gammal)
Chassi: Corsair Carbide 100r Silent Edition

Fattar inte vad felet kan vara, ena sekunden funkar datorn fint, andra sekunden så sätts den knappt igång.

All hjälp är uppskattad!

Trådstart återställt
Permalänk
Medlem

""Jag sätter VGA-kabeln i moderkortet istället för grafikkortet, och bootar igen. Denna gång är skärmen fortfarande svart""

Om du inte hade en otrolig tur så har du stekt minst ditt moderkort och troligen cpu/minne med den kopplingen.
Detta för att du får plus på minus och minus på plus om du kopplar vga/cpu kablarn till fel ställe.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

""Jag sätter VGA-kabeln i moderkortet istället för grafikkortet, och bootar igen. Denna gång är skärmen fortfarande svart""

Om du inte hade en otrolig tur så har du stekt minst ditt moderkort och troligen cpu/minne med den kopplingen.
Detta för att du får plus på minus och minus på plus om du kopplar vga/cpu kablarn till fel ställe.

Nu fattar jag inte alls. Han använder VGA-uttaget på moderkortet till den integrerade grafiken istället för den på grafikkortet förstår jag det som? Hur kan det skada och vad har det att göra med processorn?

@bgHunter: Du skriver att problemet är löst så vad var det som hade hänt? Kan hjälpa andra i framtiden också.

Permalänk
Medlem

Doooh!
Det var jag som läste/tänkte lite snabbt.
Jag tänkte att det handlade om 6/8pins gpu ström kontakten som stoppades i 4/8pins cpu och DÅ hade det blivit total kortslutning.

Men nu när jag läser det igen så ser jag att det står VGA och då handlar det ju naturligtvis om kabeln till bildskärmen.
VGA börjar bli en ganska sällsynt signal kabel numera så antar att jag helt enkelt tänkte grafikkort och då det ej var hdmi/dvi/dp så var det ström det handlade om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!