Köra Ubuntu med VM, hur blir det med RAM i Windows?

Permalänk

Köra Ubuntu med VM, hur blir det med RAM i Windows?

Har funderat på att byta till Ubuntu helt men vill samtidigt ha möjligheten att spela och tänkte då att köra Ubuntu med en VM borde vara den bästa lösningen?
Jag "googlade" snabbt och såg att man måste tilldela lagrings- och RAMmängd när man kör VM och min fråga är, om jag tilldelar Ubuntu fyra av mina åtta GB, kan jag då använda alla åtta i Windows sen om jag stänger ned min VM och börjar spela eller göra något annat som kräver mycket ram eller har jag bara fyra GB i Windows också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särskrivaren:

Har funderat på att byta till Ubuntu helt men vill samtidigt ha möjligheten att spela och tänkte då att köra Ubuntu med en VM borde vara den bästa lösningen?
Jag "googlade" snabbt och såg att man måste tilldela lagrings- och RAMmängd när man kör VM och min fråga är, om jag tilldelar Ubuntu fyra av mina åtta GB, kan jag då använda alla åtta i Windows sen om jag stänger ned min VM och börjar spela eller göra något annat som kräver mycket ram eller har jag bara fyra GB i Windows också?

Ja, när du har stängt VM så har du full tillgång till de 8GB.

Permalänk
Skrivet av Cykla:

Ja, när du har stängt VM så har du full tillgång till de 8GB.

Tack!

Permalänk

Hade det inte varit enklare med Dual Boot i så fall? Att du startar om och växlar mellan Windows och GNU/Linux?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särskrivaren:

Har funderat på att byta till Ubuntu helt men vill samtidigt ha möjligheten att spela och tänkte då att köra Ubuntu med en VM borde vara den bästa lösningen?
Jag "googlade" snabbt och såg att man måste tilldela lagrings- och RAMmängd när man kör VM och min fråga är, om jag tilldelar Ubuntu fyra av mina åtta GB, kan jag då använda alla åtta i Windows sen om jag stänger ned min VM och börjar spela eller göra något annat som kräver mycket ram eller har jag bara fyra GB i Windows också?

Om du tänkt köra Ubuntu (eller annat linux) som primärt OS så föreslår jag att du kör dual boot istället, inte i VM.

Jag kör så att jag har Windows och Linux på olika diskar, och tar bara upp moderkortets bootmeny vid start/reboot för att välja vilken disk som ska boota windows eller Linux, default är dock Windows.
Risken för krångel av olika slag blir minst såhär, samt prestandan optimal i bägge OS.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Var rätt kass prestanda med VM så jag får tyvärr skippa Ubuntu helt då jag inte känner för att behöva starta om datorn för att spela och sen starta om den igen när jag vill göra annat. :/

Permalänk
Skrivet av Särskrivaren:

Var rätt kass prestanda med VM så jag får tyvärr skippa Ubuntu helt då jag inte känner för att behöva starta om datorn för att spela och sen starta om den igen när jag vill göra annat. :/

Vilka spel är det du spelar som inte fungerar med ubuntu?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand