Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Hur är det med kost och motion, detta är 2 saker som är rätt så viktiga.

Piller löser inga problem, utan man skjuter dom framför sig.
Man måste titta över sin situation och se vad kan jag göra annorlunda

Tänkt precis nämna sak, sikta på att börja äta dundernyttigt med massor av grönsaker och rejäl mat. Börja spring varannan dag. Kommer göra otrolig skillnad!

Permalänk
Medlem

När jag blev utbränd gick jag in till min chef och sa att jag mådde dåligt av jobbet och ville sluta. Då hade jag som så många andra "bitit ihop" trots att jag blivit riktigt utmattningsdeprimerad. Istället för att godta min uppsägning skickade chefen mig till företagsläkare och jag blev därefter sjukskriven en tid. När jag mådde bättre och kunde börja komma tillbaka så fick jag byta till supportavdelning istället för konsultavdelningen.

Som många andra redan har sagt. Ta tag i problemen innan det blir större bestående skador. Själv känner jag fortfarande av sviter sedan min utbrändhet i form av sämre stresstålighet och liknande.

Med den första historien ville jag bara förmedla hur jag tycker att en arbetsgivare bör se sina anställda. Det är arbetsgivaren som ska se till att sina anställda mår bra så att de kan stanna på jobbet. Du som arbetstagare ska inte behöva "bita ihop" för att arbetsgivaren ska ha kvar dig. (nu är det lätt att sitta på min höga häst och säga så då jag inte varit arbetslös, har full förståelse för hur högt man värdesätter jobbet om man varit arbetslös. Jag värdesätter visserligen också jobbet men har bestämt mig för att inte låta det gå ut över min hälsa.)

Permalänk
Medlem

Kan även nämna att träning och kost inte alltid hjälper. Jag tränade jättemycket och åt väldigt bra och trodde att det skulle hjälpa mot utbrändhetssymptomen vilket gjorde att jag inte tog tag i jobbsituationen och istället blev utbränd. Visst är det viktigt med kost och motion, men det är inte lösningen på alla problem.

Permalänk
Medlem

Instämmer med de flesta. Ens psykiska och fysiska hälsa skall prioriteras framför allt annat.
Har varit där och trodde aldrig jag skulle ta mig upp igen. Började med vanliga stress-sympton, sömnsvårigheter, huvudvärk, yrsel. Ledde senare till magproblem, kräkningar och även svimningsanfall. Läkarna hittade inga "fysiska" fel utan det då skulle vara psykiskt, panikångest orsakat av utbrändhet. Det blev anti-depressiva tabletter, sömntabletter m.m. under två års tid.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Tog samtalet igår med arbetsgivaren om hur jag själv känner och min oro över en sjukskrivning då jag bara har vik ett halvår till.

Han tog det bra och sa att han kommer absolut inte lägga någon vikt på min sjukskrivning när dom börjar fundera på eventuell förlängning och tyckte att jag skulle sjukskriva mig om min läkare rekommenderade detta då hälsan ska komma först.

Nu känns det ju som en standardfras för arbetsgivare men det verkade vara genuint.

Telefontid med läkaren nästa onsdag för att se vad som kan vara aktuellt för min del. Rekommenderar ni en direkt 100% sjukskrivning eller att börja med 50% eller så?

Jag känner mig själv rätt så vilsen när det gäller allt det här med sjukskrivning och vad som skulle kännas bra då jag är en prestationsbaserad arbetsnarkoman som inte vill sjukskriva mig själv egentligen.

Tack igen!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Inte för att det är relevant men får man fråga vad du jobbar med? Är mest nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Telefontid med läkaren nästa onsdag för att se vad som kan vara aktuellt för min del. Rekommenderar ni en direkt 100% sjukskrivning eller att börja med 50% eller så?

Svårt för oss andra att bedöma men mår du som jag gissar att du mår så 100%, men börja med att snacka med läkaren och se vad denne rekommenderar. Beror ju även på arbetsuppgifter och tider osv vad som passar bäst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det allra bästa är nog att direkt gå ner till 100%, ev. 75-85% sjukskrivning direkt. Du måste även be om en samtalsterapeut. Att bara gå hemma och "vila upp sig" fungerar inte heller. Du ska även ha lite aktivitet, eller göra något, och då är det en bra början med samtal. Så att du kommer ut ur huset iaf.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Att du är på väg in i väggen (utmattningssyndrom) är det ingen tvekan om, var själv väldigt nära med flera symptom som du har, men jag hoppa ur innan jag inte orka mer.

Tvärtom för en bekant till mig.

Han körde järnet dagarna i ända pga brist på val (hans ord)

Förutom sömnsvårigheter,sämre aptit, inget intresse för sex, ständigt trött, nedstämd, ibland självmords benägen osv så kan det gå så illa att man dör, man ska då vara långt gången.

Det du kommer få om du sjukskriver dig är först att få prata med Läkare och Therapist minst 1g varannan vecka i början, du kommer få antidepressiva läkemedel tex Sertralin som även är lite ångest dämpande för att öka Seratonin, du kommer förmodligen få ångest tabletter tex Oxascand, du kommer få sömn tabletter tex Imovaine.

Problemet är att ångest tabletterna dom ofta skriver ut är benzo och jätte beroende framkallande, tar bara 1-2 veckor innan du knappt klarar dig utan dom.

Likaså så hjälper bara ångest piller om du är riktigt illa ute tex självmordsbenägen, annars ska man hålla sig ifrån dom.

Likaså brukar dom ofta höja doserna om du inte mår bättre i början, 4 ggr öka dom för min vän, han mådde så dåligt med kaos tankar osv, det berodde helt på ångest tabletterna, samt ev överdosering av antidepp.

Självmant sänkte han från 4st antdepp tabletter till 1 och slutade helt med ångest piller.

Han låg o skakade första dagarna med svettningar osv, han var beroende, piller är vad man får nu för tiden, riktig hjälp är inte lät att få.

Så be inte om Benzo preparat.

Och sjukskriv dig omedelbart, hur lång tid det tar för dig att komma tillbaka är helt individuelt, vissa mår bättre efter 6 månader medans andra behöver flera år.

Det tråkigaste är att ekonomin ofta förstörs helt o hållet, vännen hade 32000:- i lön och ca 17000:- i fasta utgifter varje månad.
Får ut runt 12000:- = 20000:- mindre så han kommer gå till kronofogden trots att afa hjälper till, du får en summa 1a månaden på ca 4000-5000:-, därefter runt 1500:- och så sjunker det till några hundra i månaden.

Du kommer få lära dig hur du ska hantera arbetslivet i framtiden med observation på din egen prestation och ständigt tänka på vad du gör så tempot inte är för högt och att du inte stressar, risken att man halkar tillbaka är lätt, så man måste vara försiktig.

Du fixar detta

Permalänk
Inaktiv

"Piller" hjälper visst, under långvarig konstant stress så förändras många balanser i kroppen, bla seratonin nivåerna kan bli sjukt låga.

Finns mycket att skriva om hur de hjälper, så var inte rädd för medicin. Det man däremot kanske vill undvika i det längsta är alla beroende framkallande preparat, men de behövs ibland med.

Permalänk
Medlem

För mig var det 2 veckor 100% ledighet för att vända depressionen. Som sagts förut är det väldigt individuellt. Men jag hade kvar uppdrag som jag inte kände mig stressad inför så dessa gick jag tillbaka till på 50 % ganska så fort. Om du känner att jobbet är viktigt för att du ska känna trygghet så kan det vara en idé att ganska snart komma tillbaka med nedsatt arbetstid under förutsättning att du får minskad arbetsbelastning i samma grad. Men det är endast du som kan säga hur du mår och hur mycket ledig du behöver vara.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har varit i liknande situation, utmattningsdepression. Jag är inte återställd men har nu avsevärt mycket mindre besvär.

Detta har hjälpt mig framåt:
Ordentlig medicin. Jag äter jag piller mot depression, ångest, sömnsvårigheter (tidigare åt jag Imovane som någon annan haft biverkningar av, själv hade jag inga biverkningar alls) och viss paranoia. Det tog tyvärr ett mycket bra tag innan jag hittade en läkare som tog mig på allvar och var beredd att prova olika mediciner tills mina besvär minskat till rimliga nivåer. Var först i kontakt med allmänläkare och min erfarenhet är att de inte vet vad de håller på med tyvärr. Var först när jag tog kontakt med en privatpraktiserande psykiatriker som jag känner att jag får ordentlig medicin.
Enbart 100% egna åtaganden. Med detta menar jag att säga nej till småsaker (eller större saker) som andra, t.ex. familjemedlemmar etc, vill att man ska göra med eller åt dom. Sådant gjorde mig helt slut och det tog ett tag innan min familj förstod att jag helt enkelt mår dåligt av att andra initierade åtaganden för mig. För att lyckas kommunicera detta insåg jag att jag måste vara öppen om min situation med dem och om nödvändigt bestämt säga nej och hänvisa till att om jag ska kunna återhämta mig måste min vardag, i alla fall fritid, vara till 100% mina egna beslut.
Sköta hygien och hushåll. Detta låter trivialt och kan vara svårt att hålla igång med men att gå upp på morgonen och duscha så man känner sig fräsch varje dag gjorde för mig iaf att jag kände mig lite mer fräsch för att ta tag i saker så att säga. Ett stökigt hem gjorde mig inaktiv så jag försöker att hålla mitt hem någorlunda städat, jag upplever att det minskar ständig stress och känslan av att vara splittrad.
Ekonomiska situation förbättrades. Jag fick ett arv som gjorde att min ekonomiska situation förbättrades avsevärt. Detta lättade den psykiska bördan av osäkerhet inför framtiden. Detta är ju inget tips som någon enkelt kan följa men vad vet man kanske det dyker upp något för dig i framtiden.

Detta har jag provat hela spektrumet av och inte märkt någon som helst skillnad:
Träning. Joggning och promenader har jag provat från mycket litet till extremt mycket. Från en promenad varannan dag till joggning en mil varje dag, samt allt där i mellan. Märkte tyvärr inte någon som helst skillnad, detta gjorde varken från eller till. Däremot hjälpte, och hjälper, joggning momentant mot min ångest vilket är positivt men man kan ju inte jogga en hela dagarna igenom liksom. Jag tror också att jag mår sämre när jag enbart är inomhus flera dagar i sträck så viss skillnad gör träning väl men inte till den extrema graden som vissa här har påstått.
Sömnhygien. Förutom uppenbara saker som att ha extremt varierande sängdagstider så har snacket om olika kurer för sömn inte gjort ett smack skillnad för mig. Min familj tyckte att jag satt framför datorn för mycket innan sängdags och trodde att detta var nyckeln för förändring till ett fantastiskt liv liksom men samtliga kurer jag provat har varit helt och hållet verkningslösa. Enbart sömnpiller har gjort någon skillnad.

Nu måste jag gå för att hinna med tåget. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig! Mvh / eurodanzisch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det tråkigaste är att ekonomin ofta förstörs helt o hållet, vännen hade 32000:- i lön och ca 17000:- i fasta utgifter varje månad.
Får ut runt 12000:- = 20000:- mindre så han kommer gå till kronofogden trots att afa hjälper till, du får en summa 1a månaden på ca 4000-5000:-, därefter runt 1500:- och så sjunker det till några hundra i månaden.

Jepp, som jag skrev tidigare i tråden så råkade även jag ut för detta, jag började jobba igen för ~6 år sedan och jag kommer bli helt skuldfri från den sjukskrivningen nästa månad och man mår knappast bättre när man vet att skulderna för att öht kunna överleva bara växer. Jag kände ju tyvärr inte till AFA på den tiden, det hade ju hjälpt iaf under första året.
Tyvärr så är det väldigt lätt hänt att man hamnar så fel när man blir långtidssjukskriven, det är inte alla som får tillräckligt med pengar från försäkringskassan för att täcka alla utgifter även om dessa bara är hyra, el, telefon och mat. Man får heller ingen hjälp från sociala eftersom man har för hög inkomst om man får ut mer än 6-7 tusen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

"Piller" hjälper visst, under långvarig konstant stress så förändras många balanser i kroppen, bla seratonin nivåerna kan bli sjukt låga.

Finns mycket att skriva om hur de hjälper, så var inte rädd för medicin. Det man däremot kanske vill undvika i det längsta är alla beroende framkallande preparat, men de behövs ibland med.

Jo det kan hjälpa vissa, beror på vad som hänt, men alla får samma skit o många svarar dåligt på det, man är en försökskanin, finns folk som tog livet av sig efter dom börjat med preparaten pga hur dom svara på det.

Vid långvarig stress så kan seratonin nivåerna sjunk helt klart och då kan antidepp behövas men bara det.

Min lilla syster har gått på dessa preparat tidigare pga depression o dom förstörde henne mer, i början 1-2 månader så mår man riktigt piss innan kroppen vänjer sig enl läkarna men inte fan mådde hon bättre efter 6 månaders användning, tvärt om, dom bytte till andra preparat 3ggr o bara testa sig fram o hon blev sämre o sämre med självskadebeteende.

Ni skulle se hennes recept, skrämmande.

Till slut hoppa hon av allt vad heter piller och kämpade hårt o bli "ren" då man även blir beroende av antidepp och sömntabletter.
Du kan inte sova mer än några timmar, från svettningar till att frysa, ångest, diarrè i veckor, ingen matlust, självmordstankar osv, inget trevligt, samma som en stor pundare går igenom vid avtändning.

3 månader senare mådde hon bättre med vårt dagliga stöd, så det går utan.

Så alla jäkla piller alla ska stoppa i sig så fort det är något härstammar från USA där allt handlar om vinster och där knaprar folk piller som godis, dit är vi på väg då mer och mer preparat används, hur gjorde vi förr? jo vi pratade om det och stötte varandra utan piller, nu får man piller för allt.

Jag hade ont i mitt knä för några år sedan och jag fick Tramadol utskrivet alltså ett Opiat preparat som är väldigt beroende framkallande = som morfin osv när det gäller avtändning.

Jag visste inte vad det var när jag fick dom så jag tog 100mg 2ggr om dagen i en månad o absolut min värk gick över helt samt så blev jag lite pigg, när det var slut så hade jag 2 veckor av rent helvete med avtändning samt några veckor med eftertyningar, värsta jag varit med om, och efter det hade jag ännu mer ont i knät då smärtan maskeras ussch, man ska försöka klara av så mycket man kan utan piller.

O sen för att inte tala om alla biverkningar, det är några A4 sidor om man använder antidepp,sömn och ångest

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet av läkare är att om man är såpass frisk så man klara av att kontakta dessa, ja då tusan är man så frisk så att man kan jobba på vilket jobb hur mycket som helst. (det är inte enkelt att komma i kontakt med läkare idag)

Mitt tips är att vara öppen för dina chefer om problemet om du har jobbat så mycket så att du får full akassa. För Stefan Löfven har lovat oss som hellre föredrar sofflocket än att jobba 80% av 25papp i månaden och varför ska man då slita ut sig?

Sjukskriva sig är bra, det leder dock inte per automatik att man blir bättre, beroende på sits så kan försöka trappa ner vara det bästa.

Jag själv är i samma sits och min plan är att efter höjningen av akassan börja trappa ner, får jag då sparken så gör det inget och jag ser lite fram emot just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Kan även nämna att träning och kost inte alltid hjälper. Jag tränade jättemycket och åt väldigt bra och trodde att det skulle hjälpa mot utbrändhetssymptomen vilket gjorde att jag inte tog tag i jobbsituationen och istället blev utbränd. Visst är det viktigt med kost och motion, men det är inte lösningen på alla problem.

För mig som är introvert så hjälpte det att sluta träna (på gym då dvs), rör fortfarande på mig men för mig själv och inte lika ofta. Så viktigt med rätt sorts träning med och rimliga krav!
Tog mig knappt upp ur sängen på 4 dagar när jag krashade...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kan intyga exakt samma sak.

Har "gått in i väggen" 1 gång, efter det känner man av symptomen direkt och så illa som man mår när det hänt - önskar man fan inte ens sin värsta fiende.

Jag blev sjukskriven, gick hemma c:a 2 veckor och fick sedan arbetsträna upp mig igen stegvis.
Men problemet försvann inte, då stressen var kvar lika mycket (om inte mer) på arbetsplatsen när jag kom tillbaka och arbetet liksom hade "lagts på hög".

Jag fick till slut rådet utav min terapeut att säga upp mig om samtalen med min chef inte gav någon skillnad till min situation, dessutom byta yrkeskategori var det tal om..

Till slut fick jag iaf nog och bytte jobb till ett annat.
Det var dock inom samma kategori (från IT-support till IT-konsult), och även om det började bra så gick det efter c:a 6 månader utför igen.
Dock så kände jag av signalerna tidigare och kunde faktiskt tyda dem och vad det var... pratade med min chef som denna gången lyssnade - då han varit ute för samma sak - och han sjukskrev mig utan snack, sedan ny terapeut och mer fokus på psykologi varför det blir som det blir. Även om jag även slutade på denna arbetsplats, självmant pga. ingen bättring kom på arbetsplatsen, så jobbar jag fortfarande inom samma branschkategori, och numera som IT-Chef på ett större bolag på västkusten - men, jag har lärt mig (den hårda vägen) en hel del saker längs stigen i arbetslivet.

Världen är stressad idag
Så kontentan utav timmar från sessioner hos min psykiatriker kom vi väl fram till att;
1. Jag är alldeles för snäll - säg ifrån mer bestämt när du inte hinner / har tid, men föreslå en alt. lösning
2. Jag är en introvert person / personlighetstyp - som samlar energi genom att vara ensam och göra saker på egen hand. Att gå ut på krogen med vännerna och sitta och snacka tar tex. mer energi från mig än vad det gör nytta. Detta till skillnad hur samma sak fungerar hos extroverta personlighetstyper
3. Jag behövde bli mer strukturerad i mitt arbete numera, eftersom jag drabbats utav den hårda stress jag blivit, hade jag numera svårt att koncentrera mig / hålla många bollar i luften. Att skriva ner saker på lappar eller ha det i skrift/mail var min lösning, då kunde jag släppa det eftersom jag visste att det fanns någonstans, och således slapp ha det i huvudet.

Lite andra saker med, men det var väl de stora, i den ordningen.

Sakta men säkert bygger man upp sin resistens mot omvärlden och det stressiga samhälle vi lever i igen.

Jag stänger ofta av min telefon, eller använder flygplansläge.
Jag har ALDRIG med telefonen till sovrummet (jag skall sova??, den som vill något kan vänta till morgonen)

Jag tar aldrig mer åt mig personligen åt saker som händer på jobbet, såvida jag inte är ytterst ansvarig.

När jag föreslår tidsplaner gångar jag alltid den uppskattade tiden med 3 för att komma närmare verkligheten, dessutom blir folk bara glada om du gör klart en sak / levererar innan utsatt tid.

Är jag upptagen / sitter med något tidskrävande eller mer avancerat svarar jag inte på nya samtal/tar nya ärenden eller om det är väldigt viktigt tar det mest kritiska och ber att få återkoppla.

Bland annat.. kan hålla på länge känner jag.

För att göra en lång historia kort, om du känner av det du beskriver - SJUKSKRIV DIG.
Och be att få använda företagets hälsovård för att få någon att prata med.

Att prata med folk i din närhet om detta kommer inte fungera.
Varför? - för att alla nära dig, såsom familj och vänner vill dig väl och håller med / "daltar" med dig.
En psykolog tar fram fakta genom att låta dig berätta vad som hänt / pussla ihop de stödord på allt som är jobbigt och tungt och sedan ge dig slag på, på slag, på slag under bältet rent psykologiskt för att du skall förstå vad som händer och hur det påverkar dig.

Enda sättet att bli bra ur en sådan där sak är att vara nere på botten och slåss med sina problem, sedan kan du komma upp som en ny människa.

Krya på dig.

Jävlar du... Bra skrivet, det här ska jag ta åt mig!
Flera som säkert vet mer än jag men jag personligen skulle säga att jag har Depersonalisation /Derealisation, ingen diagnos men alla symtom stämmer in på mig. Är det någon som vet om det jag har är följden av utbrändhet? Tycker dem är så extremt lika varandra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeddiz:

Tog samtalet igår med arbetsgivaren om hur jag själv känner och min oro över en sjukskrivning då jag bara har vik ett halvår till.

Han tog det bra och sa att han kommer absolut inte lägga någon vikt på min sjukskrivning när dom börjar fundera på eventuell förlängning och tyckte att jag skulle sjukskriva mig om min läkare rekommenderade detta då hälsan ska komma först.

Nu känns det ju som en standardfras för arbetsgivare men det verkade vara genuint.

Telefontid med läkaren nästa onsdag för att se vad som kan vara aktuellt för min del. Rekommenderar ni en direkt 100% sjukskrivning eller att börja med 50% eller så?

Jag känner mig själv rätt så vilsen när det gäller allt det här med sjukskrivning och vad som skulle kännas bra då jag är en prestationsbaserad arbetsnarkoman som inte vill sjukskriva mig själv egentligen.

Tack igen!

Att sjukskriva sig kan i sig vara en stressfaktor då mången vuxen människa mår bra av att kunna ta hand om sig själv och inte förlita sig på andra för försörjning. Du säger ju själv att du egentligen inte vill sjukskriva dig, men du mår så dåligt att du inte ser någon annan utväg. Jag tycker att en nedtrappning låter rimlig, och så får du känna lite hur du reagerar på färre arbetstimmar, för det är det du menar med 50% va?
Med lite tur känns det mycket bättre, och så kan du stanna kvar där, eller gå upp lite. Känns det inte bra, gå ner i tid eller sjukskriv dig 100%.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jag pressade mig själv tre år förlänge, jag pluggade skit hårt, sket i att sova för att jobba efter plugget, gick hem och fortsatte plugga. sov i någon timme för att göra om detta i 5 dagar. Efter det så var det helg, då var det dags att hjälpa folk och jobba åt dom 10 timmar om dagen för att sedan gå tillbaka igen och göra om allt dag ut och dag in i ett par år.

Ledighet är fruktansvärt överskattat och det är inte fören nu när jag gått i 1,5 år sjukskriven och spytt varje dag pga ångest.

Tagit bort citat (§1)
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

det är inte enkelt att komma i kontakt med läkare idag

Kanske beror på vart man bor, men här omkring räcker det med att man lyfter telefon så har man oftast tid inom några dagar hos psykiatrin om man har sådana symptom.
Sen att det kan ta emot att höra av sig dit är en helt annan sak, själv hatar jag att be om hjälp oavsett vad det gäller så första gången blev jag tvingad dit av familjen men andra gången tog jag kontakten självmant då jag inte ville må lika dåligt som förra gången och jag kände att jag var på väg dit.

Angående piller eller icke piller så kan man ju alltid be om att de skriver ut recept på sådant som inte är beroendeframkallande.
Min läkare t.ex vill inte skriva ut preparat som kan ge ett beroende om det inte är så att det verkligen inte hjälper med övriga.
Och det där med att man mår dåligt i början med antidepressiva kan stämma men det är oftast inte mer än 1-2 veckor, är det inte bättre efter det så är det bättre att sluta och be om något annat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Darkboot:

Jävlar du... Bra skrivet, det här ska jag ta åt mig!
Flera som säkert vet mer än jag men jag personligen skulle säga att jag har Depersonalisation /Derealisation, ingen diagnos men alla symtom stämmer in på mig. Är det någon som vet om det jag har är följden av utbrändhet? Tycker dem är så extremt lika varandra.

Kul att mitt inlägg uppskatts

Ännu bättre om andra kan få ut lite praktisk nyttja utav mina felsteg och åtgärder, vi kommer längre genom att hjälpa varann!

Många utav diagnoserna som finns är vääääldigt lika varann. Som det lilla jag skrev om introvert kontra extrovert, det finns underkategorier till dem som gör att de två nästan flyter ihop...
Lägg inte för mycket vikt på detaljerna vara, huvudsaken är att man tänker på det och börjar förändra sin livsstil och agerande överlag...

"Allt händer inte över en natt"
"Rom byggdes inte på en dag"

Kärt barn har många namn, och det stämmer även på detta, lite mer svårfattliga begrepp. "Stress." Fan tom. tandläkarn säger ju att du har stress för att du har ont i tänderna... Allt man inte kan ta på - det skyller vi på stress idag. Och ändå vill vi vara nåbara 24/7 med mobiler, datorer, Facebook hit och instagram dit, snap-chatt'a det och twittra dethär..

Jag skulle mer säga att vi själva till mångt och mycket är med och skapar denna negativa stress i samhället. Så sluta jämföra er med andra, vad de gör eller vad de köpt för "fräcka prylar", lev ditt egna liv och umgås som man gjorde "förr".

... Nu lät jag gammal och gaggig. Trots mina ringa 30år

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevliga och ohjälpsamma svar, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Tog samtalet igår med arbetsgivaren om hur jag själv känner och min oro över en sjukskrivning då jag bara har vik ett halvår till.

Han tog det bra och sa att han kommer absolut inte lägga någon vikt på min sjukskrivning när dom börjar fundera på eventuell förlängning och tyckte att jag skulle sjukskriva mig om min läkare rekommenderade detta då hälsan ska komma först.

Nu känns det ju som en standardfras för arbetsgivare men det verkade vara genuint.

Telefontid med läkaren nästa onsdag för att se vad som kan vara aktuellt för min del. Rekommenderar ni en direkt 100% sjukskrivning eller att börja med 50% eller så?

Jag känner mig själv rätt så vilsen när det gäller allt det här med sjukskrivning och vad som skulle kännas bra då jag är en prestationsbaserad arbetsnarkoman som inte vill sjukskriva mig själv egentligen.

Tack igen!

Ta inga rekommendationer härifrån, jag är i princip färdig psykolog och jag skulle aldrig drömma om att försöka berätta för dig vad som är bäst i det här läget.

Om det finns en företagshälsovård, ta kontakt med dem i första hand, annars din vårdcentral. Lyssna på dem, inte på oss.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
SpelClockers

Sätt dig själv som första prio nu för om du inte gör det så du kommer ångra dig så otroligt mycket om du försöker ignorera det.Det funkar inte.

Jag försökte.. Gör det inte!
Det är inte kul att vakna på nätterna med en puls som skenar och stressad till tusen.

Permalänk
Vila i frid

Tyvärr blev länken bortrensad så jag postar den igen. Väldigt informativt och bra TV-program om fysisk/psykisk depression @ http://urplay.se/Produkter/185809-Vara-sjukdomars-historia-De...

Permalänk
Medlem

Har pratat med min läkare nu som ville se över om man kunde få bukt på mina sömnproblem så fick medicin som ska hjälpa mig att sova. Provade det igår och fick en rejäl fylla och somnade sjukt snabbt men vaknade lika förbannat upp vid 04 som vanligt. Vågar ju inte ta tabletterna mer än någon gång i veckan heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering: Har fått svar från min magnetkameraundersökning och där han man hittat något (oklart vad) vid hypofysen som hjälper till med hormonerna. Strul med detta kan leda till extrem trötthet m.m. vilket skulle förklara en del av mina besvär.

Jag jobbar fortfarande men har ändrat mitt sovschema strikt så jag lägger mig aldrig efter kl 22 på kvällarna.

Känns väl sådär i dagsläget där vissa dagar är bättre än andra men jag har semester om 1 vecka så ska passa på och vila ut då.

Oroar mig mest för vad det är dom har hittat i hjärnan på mig, gjorde en ny MR i tisdags som jag ännu inte fått svar på.

Har hamnat i ett nytt skov nu med Hortons så jag förväntar mig dagliga attacker i minst 1,5 månad vilket suger rejält nu när man ska försöka ha semester också.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Hej alla!

Som rubriken lyder så tror jag att jag är på väg att bli utbränd.

I januari så började jag på mitt nya jobb som jag trivs bra med, men då det är ett vikariat så är jag stressad över situationen om jag får förlängt eller inte samtidigt som jag ca en månad efter min nya anställning blev diagnoserad med något som kallas för Hortons huvudvärk (jag drabbas av dagliga kraftiga huvudvärksattacker) + att jag undersöks för en avvikelse man har hittat i min hjärna i samma veva.

Min dagliga situation är väldigt stressfull pga allt som hänt och jag är nu rädd för att jag är på väg att bli utbränd pga allt. Jag har ett ex som var utbränd så symptomen är jag medveten om.

MEN till det som gör mig mest orolig är att jag känner att mitt arbete går väldigt tungt, jag är konstant trött pga dålig sömn och koncentrationen är svår att hålla och jag vill verkligen inte sjukskriva mig.

Om jag sjukskriver mig så känns det som att risken för att jag inte får förlängt ökar, arbetsgivare har ju gjort vidigare saker tidigare.

Har någon något tips för min sits? Ska jag försöka härda ut allt och försöka jobba på eller ska jag kontakta min läkare och be om en sjukskrivning trots att det kan hota min arbetssituation? Jag har för övrigt bra kontakt med min läkare och han har redan erbjudit mig en sjukskrivning men inte gjort någon vidare utredning ännu för det stressrelaterade problemen.

Har ni frågor kring något så ställ dom!

Jag skulle snacka med läkaren. Går det så långt att du dundrar in i väggen kan det ta flera år att bli människa igen. Fett ovärt.

Yrsel, orkeslöshet, en kännsla av att inte hinna med något, oförmåga att varva ner, att det svartnar för ögonen och att man upplever att man liksom snarare "observerar" sitt liv än lever det är alla tecken som man ska kolla med läkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.