Permalänk
Medlem

Jag tror att jag är utbränd

Hej alla!

Som rubriken lyder så tror jag att jag är på väg att bli utbränd.

I januari så började jag på mitt nya jobb som jag trivs bra med, men då det är ett vikariat så är jag stressad över situationen om jag får förlängt eller inte samtidigt som jag ca en månad efter min nya anställning blev diagnoserad med något som kallas för Hortons huvudvärk (jag drabbas av dagliga kraftiga huvudvärksattacker) + att jag undersöks för en avvikelse man har hittat i min hjärna i samma veva.

Min dagliga situation är väldigt stressfull pga allt som hänt och jag är nu rädd för att jag är på väg att bli utbränd pga allt. Jag har ett ex som var utbränd så symptomen är jag medveten om.

MEN till det som gör mig mest orolig är att jag känner att mitt arbete går väldigt tungt, jag är konstant trött pga dålig sömn och koncentrationen är svår att hålla och jag vill verkligen inte sjukskriva mig.

Om jag sjukskriver mig så känns det som att risken för att jag inte får förlängt ökar, arbetsgivare har ju gjort vidigare saker tidigare.

Har någon något tips för min sits? Ska jag försöka härda ut allt och försöka jobba på eller ska jag kontakta min läkare och be om en sjukskrivning trots att det kan hota min arbetssituation? Jag har för övrigt bra kontakt med min läkare och han har redan erbjudit mig en sjukskrivning men inte gjort någon vidare utredning ännu för det stressrelaterade problemen.

Har ni frågor kring något så ställ dom!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så har du två val.
1. Sjukskriv dig med omedelbar verkan så att du kan komma tillbaka till ditt arbete som en ny människa igen.
2. Bit i det sura äpplet, jobba på. Om ett par månader så kommer du krascha så jävla hårt att du kanske aldrig mer klarar av ett arbete!?

Du kanske inte ser allvaret i detta? Är lite pengar viktigare än din egna hälsa?
Ursäkta de hårda orden, men jag valde alternativ 2 för ungefär 3 år sedan och med facit i handen så skulle jag absolut inte gjort det. Just nu KANSKE jag klarar av att jobba 25%. Jag vet inte, för just nu får jag inte jobba.

Sjukskriv dig, kolla upp dina stressrelaterade problem ytterligare. Du kommer troligen få Atarax och/eller Sobril utskrivet.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Testpilot

Detta är svårt då det skiljer från individ till individ vad som är den optimala lösning.

Har själv gått in i väggen en gång redan trots min 'unga' ålder.
Hur jag bla. löste det var att släppa allt som inte var super viktigt, så som socialt samspel (aka. träffa vänner, dyka upp till den där WoW-raiden varje vecka mm) och andra psykiskt ansträngande saker. Nu sade jag inte upp vänskapen eller så med folk, utan mer meddelade att jag inte kommer kunna vara så social ett tag framöver.

Jag började motionera mer(kvällspromenader framförallt), tvinga mig själv att lägga mig senast 22:00 på kvällarna oavsett om jag var trött eller inte (för att försöka forcera en "normal" dygnsryttm).
Meditation kan också vara ett rätt vettigt alternativ, det kan man göra hemma med lugn musik eller söka sig till grupper (aka. grupp-meditation). Finns massa "tutorials" på hur man går till väga på nätet.

En sak också, kosten! Försök undvika socker så mycket som möjligt, om möjligt ät en halv kaka mörk choklad en stund efter maten eller så - Det hjälper bla. mot eventuellt sockersug och hjälper till att hålla humöret i schack (hålla sig positiv).

Igen, detta kanske inte funkar för dig - Men det gjorde det rätt bra för mig, så kan vara värt att försöka iaf
Men jag tycker inte du ska sumpa en chans för ett jobb du verkligen vill ha! Försök hitta sätt att jobba runt problemet på andra håll istället.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

säger en sak !! sjukskriv dig för att hälsan är viktigare än allt annat eller hur ? hoppas du mår bättre snart

är inte roligt med dåligt med sömn jag har det själv nu fick jag Imovane utskrivet.. rena skiten massa biverkningar så jag fick sluta upp med det inom 1 veckas tid. ont i magen och ofta huvudvärk av det, ont i halsen + man blir ångest osv.... rena skiten hoppas du inte tar det eller får utskrivet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hur är det med kost och motion, detta är 2 saker som är rätt så viktiga.

Piller löser inga problem, utan man skjuter dom framför sig.
Man måste titta över sin situation och se vad kan jag göra annorlunda

Permalänk

Jag har inget svar alls men jag hoppas att allt verkligen löser sig för dig, det tror jag det kommer göra galant! lycka till

Visa signatur

I have come here to chew bubblegum and kick ass....... and i´m all out of bubblegum

Permalänk
Medlem

Jag utbildar mig just nu till socionom och har viss koll på ämnet även om den är begränsad. Det absolut viktigaste är som alla redan säger att inte bara köra på utan ta kontakt med någon som kan hjälpa dig, Vid utbrändhet rekommenderas det att ta full sjukskrivning samt att prata med en professionell psykolog eller liknande.

Det finns även något som heter maladaptiv sjukdom vilken innebär att man inte är utbränd men man är inte för den skull heller frisk. Här rekommenderas det att skära ner sina pass och bara jobba halvtid (+- beroende på hur långt gången man är) och eventuellt även prata med någon som är utbildad inom ämnet för att snabbare bena ut problem och komma på rätt köl igen.

Känn efter själv vad du tror behövs för ditt välmående. Men som sagt ta hand om dig innan det är försent.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Prata med en läkare. Rimligen bör det landa i en sjukskrivning, baserat på din beskrivning. Förhoppningsvis en remiss också.

Du kommer nog bli tvungen att omvärdera saker. Det kan ta år innan man är tillbaka på banan om man är för envis i situationer som den du beskriver. Det är helt enkelt inte värt det.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jonte.snovit:

Som jag ser det så har du två val.
1. Sjukskriv dig med omedelbar verkan så att du kan komma tillbaka till ditt arbete som en ny människa igen.
2. Bit i det sura äpplet, jobba på. Om ett par månader så kommer du krascha så jävla hårt att du kanske aldrig mer klarar av ett arbete!?

Du kanske inte ser allvaret i detta? Är lite pengar viktigare än din egna hälsa?
Ursäkta de hårda orden, men jag valde alternativ 2 för ungefär 3 år sedan och med facit i handen så skulle jag absolut inte gjort det. Just nu KANSKE jag klarar av att jobba 25%. Jag vet inte, för just nu får jag inte jobba.

Sjukskriv dig, kolla upp dina stressrelaterade problem ytterligare. Du kommer troligen få Atarax och/eller Sobril utskrivet.

Kan intyga exakt samma sak.

Har "gått in i väggen" 1 gång, efter det känner man av symptomen direkt och så illa som man mår när det hänt - önskar man fan inte ens sin värsta fiende.

Jag blev sjukskriven, gick hemma c:a 2 veckor och fick sedan arbetsträna upp mig igen stegvis.
Men problemet försvann inte, då stressen var kvar lika mycket (om inte mer) på arbetsplatsen när jag kom tillbaka och arbetet liksom hade "lagts på hög".

Jag fick till slut rådet utav min terapeut att säga upp mig om samtalen med min chef inte gav någon skillnad till min situation, dessutom byta yrkeskategori var det tal om..

Till slut fick jag iaf nog och bytte jobb till ett annat.
Det var dock inom samma kategori (från IT-support till IT-konsult), och även om det började bra så gick det efter c:a 6 månader utför igen.
Dock så kände jag av signalerna tidigare och kunde faktiskt tyda dem och vad det var... pratade med min chef som denna gången lyssnade - då han varit ute för samma sak - och han sjukskrev mig utan snack, sedan ny terapeut och mer fokus på psykologi varför det blir som det blir. Även om jag även slutade på denna arbetsplats, självmant pga. ingen bättring kom på arbetsplatsen, så jobbar jag fortfarande inom samma branschkategori, och numera som IT-Chef på ett större bolag på västkusten - men, jag har lärt mig (den hårda vägen) en hel del saker längs stigen i arbetslivet.

Världen är stressad idag
Så kontentan utav timmar från sessioner hos min psykiatriker kom vi väl fram till att;
1. Jag är alldeles för snäll - säg ifrån mer bestämt när du inte hinner / har tid, men föreslå en alt. lösning
2. Jag är en introvert person / personlighetstyp - som samlar energi genom att vara ensam och göra saker på egen hand. Att gå ut på krogen med vännerna och sitta och snacka tar tex. mer energi från mig än vad det gör nytta. Detta till skillnad hur samma sak fungerar hos extroverta personlighetstyper
3. Jag behövde bli mer strukturerad i mitt arbete numera, eftersom jag drabbats utav den hårda stress jag blivit, hade jag numera svårt att koncentrera mig / hålla många bollar i luften. Att skriva ner saker på lappar eller ha det i skrift/mail var min lösning, då kunde jag släppa det eftersom jag visste att det fanns någonstans, och således slapp ha det i huvudet.

Lite andra saker med, men det var väl de stora, i den ordningen.

Sakta men säkert bygger man upp sin resistens mot omvärlden och det stressiga samhälle vi lever i igen.

Jag stänger ofta av min telefon, eller använder flygplansläge.
Jag har ALDRIG med telefonen till sovrummet (jag skall sova??, den som vill något kan vänta till morgonen)

Jag tar aldrig mer åt mig personligen åt saker som händer på jobbet, såvida jag inte är ytterst ansvarig.

När jag föreslår tidsplaner gångar jag alltid den uppskattade tiden med 3 för att komma närmare verkligheten, dessutom blir folk bara glada om du gör klart en sak / levererar innan utsatt tid.

Är jag upptagen / sitter med något tidskrävande eller mer avancerat svarar jag inte på nya samtal/tar nya ärenden eller om det är väldigt viktigt tar det mest kritiska och ber att få återkoppla.

Bland annat.. kan hålla på länge känner jag.

För att göra en lång historia kort, om du känner av det du beskriver - SJUKSKRIV DIG.
Och be att få använda företagets hälsovård för att få någon att prata med.

Att prata med folk i din närhet om detta kommer inte fungera.
Varför? - för att alla nära dig, såsom familj och vänner vill dig väl och håller med / "daltar" med dig.
En psykolog tar fram fakta genom att låta dig berätta vad som hänt / pussla ihop de stödord på allt som är jobbigt och tungt och sedan ge dig slag på, på slag, på slag under bältet rent psykologiskt för att du skall förstå vad som händer och hur det påverkar dig.

Enda sättet att bli bra ur en sådan där sak är att vara nere på botten och slåss med sina problem, sedan kan du komma upp som en ny människa.

Krya på dig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

*klipp*
Piller löser inga problem, utan man skjuter dom framför sig.
*klipp*

Trams, rent ut sagt. Vissa kan få mycket stor hjälp av medicin, att skrämma iväg dom genom att skriva på det där viset är inte bra.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag motionerar regelbundet men kosten är väl rätt blandad.

Jo självklart så ser jag allvaret och vet vilka konsekvenser det kan landa i då jag har sett det hela på nära håll. Det jag och har sett är att folk som varit sjukskrivna har väldigt svårt att få nya jobb.

Jag ska kontakta min läkare imorn och ska kika med försäkringsbolaget om dom kan hjälpa med eventuella psykologbesök.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zeddiz:

Jag ska kontakta min läkare imorn och ska kika med försäkringsbolaget om dom kan hjälpa med eventuella psykologbesök.

Psykologen kan företagshälsovården bekosta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Inte något att ta lätt på alls, man ska ta detta på fullt allvar!

Jag har varit utbränd två gånger p.g.a. tidigare arbeten som Systemutvecklare och IT-konsult och nu håller jag på att bli det en tredje gång men nu p.g.a. min livssituation, om jag kommer att komma tillbaka efter det har jag ingen aning om.

När man är arbetslös och har tillfälliga jobb är man inte direkt kaxig plus att man har tusen saker att uträtta, lägg till lite otur i mixen med bil, husproblem och allt annat som kostar pengar att fixa så mår man så dåligt att man vill spy.

Är snart 30, är rädd för att man kommer ha det så här livet ut. Osäker framtid med konstant oro för att allt ska skita sig.

Dessutom, bor man i en liten skitkommun som är full av bror duktiga som ser ner på arbetslösa och suger energin från en ja då gör det inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig till sjukskrivning.

Jag vet personligen hur mycket skada utbrändhet kan göra, vi talar om livslånga följder som återkommande depression m.m. En arbetsgivare som inte kan uppskatta den insats du har gjort hittills och bara ser din sjukdom är ingen jag skulle vilja jobba för iaf.

Det är inte värt det.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Hortons huvudvärk är inte skoj...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hortons_huvudv%C3%A4rk

Fasen också, inte konstigt att du har det som du har det. Men försök få bästa vården du kan mot Hortons kanske resten också löser sig. En drabbad person berättade lite om hur han hade det och det var inte trevligt. Det är bland det jävligaste en människa kan råka ut för tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Tack för alla svar.

Jag motionerar regelbundet men kosten är väl rätt blandad.

Jo självklart så ser jag allvaret och vet vilka konsekvenser det kan landa i då jag har sett det hela på nära håll. Det jag och har sett är att folk som varit sjukskrivna har väldigt svårt att få nya jobb.

Jag ska kontakta min läkare imorn och ska kika med försäkringsbolaget om dom kan hjälpa med eventuella psykologbesök.

Lagom mycket fysisk aktivitet är kanon, så underskatta inte det. Även om du kanske kommer fram till att det är något du bör dra ner på, vad vet jag.

Att dom har svårare att få jobb är logiskt, men typ här är det nog dags att inse att det saknas alternativ. Vad ska man med ett jobb till om man inte orkar leva?

Rådet jag vill ge är att du försöker förlika dig med tanken att livet kan behöva förändras en del. Det kommer att ta tid, krävas tålamod och långsiktigt tänk. Hoppas att du får möjlighet att prata med någon erfaren snart.

Permalänk
Medlem

Sjukskriv dig, no joke. Det är värt det, det finns utbrändhet och så finns det utbrändhet som heter duga. Desto längre du går och hårdare krashar, desto svårare att komma tillbaka.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Mina sympatier angående Hortons huvudvärk - har råkat ut för en sådan attack en enda gång (åkte till akuten och efter att hjärnblödning uteslutits kom läkarna till slutsatsen att det troligen var Hortons), och det var riktigt illa. Att ha det dagligen? Fy fan.

Sjukskrivning skulle jag nog sikta på om jag var du.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Världen är stressad idag
Så kontentan utav timmar från sessioner hos min psykiatriker kom vi väl fram till att;
1. Jag är alldeles för snäll - säg ifrån mer bestämt när du inte hinner / har tid, men föreslå en alt. lösning
2. Jag är en introvert person / personlighetstyp - som samlar energi genom att vara ensam och göra saker på egen hand. Att gå ut på krogen med vännerna och sitta och snacka tar tex. mer energi från mig än vad det gör nytta. Detta till skillnad hur samma sak fungerar hos extroverta personlighetstyper
3. Jag behövde bli mer strukturerad i mitt arbete numera, eftersom jag drabbats utav den hårda stress jag blivit, hade jag numera svårt att koncentrera mig / hålla många bollar i luften. Att skriva ner saker på lappar eller ha det i skrift/mail var min lösning, då kunde jag släppa det eftersom jag visste att det fanns någonstans, och således slapp ha det i huvudet.

Lite andra saker med, men det var väl de stora, i den ordningen.

Sakta men säkert bygger man upp sin resistens mot omvärlden och det stressiga samhälle vi lever i igen.

Jag stänger ofta av min telefon, eller använder flygplansläge.
Jag har ALDRIG med telefonen till sovrummet (jag skall sova??, den som vill något kan vänta till morgonen)

Jag tar aldrig mer åt mig personligen åt saker som händer på jobbet, såvida jag inte är ytterst ansvarig.

När jag föreslår tidsplaner gångar jag alltid den uppskattade tiden med 3 för att komma närmare verkligheten, dessutom blir folk bara glada om du gör klart en sak / levererar innan utsatt tid.

Är jag upptagen / sitter med något tidskrävande eller mer avancerat svarar jag inte på nya samtal/tar nya ärenden eller om det är väldigt viktigt tar det mest kritiska och ber att få återkoppla.

Krya på dig.

Tråkigt att det har gått tungt för dig under en tid, men samtidigt kul att det verkar ljusna i din vardag och att det går att hantera.

Din lista med 3 punkter fick mig att reagera, framförallt punkt 2 och 3 (punkt 1 är jag inte för snäll för . Jag har precis samma erfarenhet av punkt 2 och 3, trivs extremt bra med att arbeta och pyssla på egen hand (dock inget ont sagt om att jobba med andra) och små lappar med "kom ihåg"-grejer finns det ett helt gäng av hemma för alla hobbyprojekt som jag sysselsätter mig med. Kul att veta lite grann i alla fall om hur man definieras som person på ett rent akademiskt plan

Hur folk har sin telefon i sovrummet under natten utan flight mode förstår jag inte. Att få meddelanden på facebook, sms och samtal sent på kvällen och mitt i natten kräver väl inget större geni att förstå att det inte är bra. Själv har jag programmet "Tasker" i min telefon som automatiskt slår på flight mode och stänger av ljudet vid 22.30 varje natt, och slår på allt i gen vid 7.30 på morgonen innan jag åker till jobbet. Använder alltså telefonen endast som väckarklocka på nattduksbordet.

Det du nämner om att multiplicera uppskattad arbetstid med 3 är också väldigt bra som jag har hört tidigare och använder mig av flitigt. Har hört att faktorn "pi" är vanligt, man multiplicerar med 3 och "lite till". Detta är ju faktiskt fantastiskt pricksäkert och det är förvånande hur "dålig" man är på att uppskatta verklig arbetstid innan man använder metoden.

Ditt inlägg var en intressant spegling av mina egna tankar och sätt, det tackar jag för!

Till TS så kan jag bara säga att ta den hälsosammare vägen, än den som glädjer din arbetsgivare. Det är det enda reella alternativet egentligen.

Permalänk

Börja i rätt ände innan du tar några beslut.
- Sover du tillräckligt? Bör sova runt 7 timmar varje natt.
- Äter du rätt mat? Halvfabrikat/skräpmat eller lagar du riktig mat själv?
- Tränar du? Hur mycket? Vilken typ av träning är det? Tänker du på annat när du tränar?

Om allt ovan ser bra ut, ta nästa steg.
- Tänker du på jobbet när du inte är där?
- Känner du dig stressad rent allmänt?
- Är du orolig över ditt privata liv?
- Har du många kompisar du kan prata med?
- Har du annan press på dig i ditt privata liv?

Om allt ser bra ut ovan och det du säger är sant så hade jag sjukskrivit mig omgående.

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma situation men struntade i alla signaler. Jag var ju ung och stark, och det måste man ju vara... Varje gång jag var hemma så missade jag ju så mycket... Det var ju roligt på jobbet och kul att man var uppskattad... Huvudvärken kom smygande och migränanfall varje helg tills jag en dag fysiskt sett (så kändes det) inte kunde ta mig till jobbet.
Lever nu sedan många år tillbaka med kronisk huvudvärk och migränanfall 2-10 gånger i månaden. Hortons misstänker jag kommer ett par, tre gånger per år. Tål inte stressiga miljöer och situationer speciellt bra alls.

Många bra råd här som du borde följa. Nu!

Permalänk
Medlem

Hej, svår situation och jag lider verkligen med dig

Många har gett bra råd redan och tänkte bara trycka på ett par punkter som hjälpt mig:

* Ta hälsan på allvar - den kan försvinna för alltid - jobb kommer och går även om det i perioder ser faan så mörkt ut. Motionera, hitta hobbies som att gå ut i skogen. Hitta mentala avbrott - börja gå hos psykolog/terapeut kan göra susen! Kan vara jättesvårt att komma över tröskeln - så mitt råd är att prata med en god vän som känner dig väl. Denna person kan hjälpa till med att planera roliga enkla aktiviteter som gör att du får avbrott och umgänge. Här får du ju avgöra själv om du orkar eller inte.

* Hitta en "hantera stresskurs" - finns ofta via företag eller på kvällstid. Hjälper dig med att sätta bra mål gränser och här kan man få lära sig att slappna av och återhämta sig. Om du tänker försöka fortsätta att "härda ut" (min gamla Tae-Kwon Do tränare sa att man kan härda hela kroppen utom huvudet...) så är detta viktigt för dig. Stress kan hanteras i portioner och du behöver lära dig att hantera den bättre. Hitta vardagshjälp med e-mail, komma ihåg, gränssättning, tidsuppskattning och realistiska mål kan man få hjälp med.

* Gå till en sjukgymnast. Japp - kroppen är sinnets pansar - spändhet och huvudvärk kan man underlätta genom att gå till en sjukgymnast som ger dig ett bra träningsprogram som kan mjuka upp partier som spänner sig vid stress och krampar ihop. Dettta ger en boast för att träna regelbundet också - förhoppingen är att du skall kunna träna lite och även få framsteg som ökar välmåendet samt avlastar din huvudvärk.

Ett par saker att tänka på - återigen hälsa är viktigt. Ett slarvigt talessätt är att det tar ungefär dubbelt så lång tid att återhämta sig som tiden man brände ut sig på. Det stämmer till viss del om du hittar symptomen i tid, men din kognitiva förmåga - om du bränner ut dig kan ta flera år att bli återställd även om du har fysiskt och mestadels psykiskt återhämtat dig. Så tycker du verkligen om jobbet så mycket eller behöver du det så mycket att du har råd att spela med din hälsa som insats?

Det jobbiga steget - att prata med din chef. Om det ändå känns uppgivet och sjukskrivning ligger för dörren - testa att prata med chef/företagsläkare och säg att du ine vill sjukskriva dig - men att du behöver hjälp.

Till sist, jag önskar dig verkligen all lycka och hoppas att du lyckas rädda dig från att gå in rejält i väggen. Med alla dessa råd och förslag så har du förhoppningsvis en liten uppslagsbok av tips du kan börja prova. När allt kommer till kritan kan vi bara berätta vad som funkat för oss - du kommer tyvärr att behöva hitta din egen väg och vad som funkar för dig. Att lyssna till sig själv är djäkligt viktigt - men vi är oftast duktiga att ljuga och lura oss själva.

Permalänk
Medlem

De finns flera bra inlägg med tips. Jag hade sjukskrivit mig direkt, läser bara på wikipedia sidan och bli ju livrädd.

Önskar dig all lycka till och att någon kommer på ett botemedel emot hortons huvudvärk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Trams, rent ut sagt. Vissa kan få mycket stor hjälp av medicin, att skrämma iväg dom genom att skriva på det där viset är inte bra.

Ditt argument att jag skrämmer bort är rent ut sagt fjanteri, varför ska det inte få skrivas att det kan finnas andra alternativ än att stoppa i sig kemiska preparat.
Sedan så undrar jag, tror du inte att folk kan selektera ut information?

Man ska ju ha klart för sig att alla mediciner ger/har biverkningar.
Ytterst så är det andra orsaker som har skapat problemet/obalansen i ens liv och det är dom man måste komma till rätta med.
Det finns mig veterligen ingen medicin som löser ett stressat liv inte heller löser förlorad sömn eller dålig kost eller avsaknad utav motion.
Det ju detta jag menade med att medicin aldrig är lösningen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tommy:

Tråkigt att det har gått tungt för dig under en tid, men samtidigt kul att det verkar ljusna i din vardag och att det går att hantera.

Din lista med 3 punkter fick mig att reagera, framförallt punkt 2 och 3 (punkt 1 är jag inte för snäll för . Jag har precis samma erfarenhet av punkt 2 och 3, trivs extremt bra med att arbeta och pyssla på egen hand (dock inget ont sagt om att jobba med andra) och små lappar med "kom ihåg"-grejer finns det ett helt gäng av hemma för alla hobbyprojekt som jag sysselsätter mig med. Kul att veta lite grann i alla fall om hur man definieras som person på ett rent akademiskt plan

Hur folk har sin telefon i sovrummet under natten utan flight mode förstår jag inte. Att få meddelanden på facebook, sms och samtal sent på kvällen och mitt i natten kräver väl inget större geni att förstå att det inte är bra. Själv har jag programmet "Tasker" i min telefon som automatiskt slår på flight mode och stänger av ljudet vid 22.30 varje natt, och slår på allt i gen vid 7.30 på morgonen innan jag åker till jobbet. Använder alltså telefonen endast som väckarklocka på nattduksbordet.

Det du nämner om att multiplicera uppskattad arbetstid med 3 är också väldigt bra som jag har hört tidigare och använder mig av flitigt. Har hört att faktorn "pi" är vanligt, man multiplicerar med 3 och "lite till". Detta är ju faktiskt fantastiskt pricksäkert och det är förvånande hur "dålig" man är på att uppskatta verklig arbetstid innan man använder metoden.

Ditt inlägg var en intressant spegling av mina egna tankar och sätt, det tackar jag för!

Till TS så kan jag bara säga att ta den hälsosammare vägen, än den som glädjer din arbetsgivare. Det är det enda reella alternativet egentligen.

Kul att det finns andra som jag
Och alltid roligt att höra feedback om det man skriver!

Gällande min hälsa, vill jag bara flinka in att det är hur det har varit - inte hur det är idag.
Nu för tiden (c:a 4 år senare från ovanstående blev bättre, och c:a 6-7år sedan det inträffade första gången) mår jag hur bra som helst.
Känner mig stark och ser positivt på både livet och utmaningar.

Det hoppas jag också att TS kommer göra!

Och till TS; Det borde ligga i din arbetsgivares intresse att hålla dig frisk och kry. Oavsett om det är en förkylning eller stressymtom så borde de vara på din sida och stötta dig (inte att förknippa med da-da dock)

Och är de inte det, så förtjänar de inte att ha dig eller annan personal anställd.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det värmer mycket

Ska ta ett samtal med min chef, han vet redan om min situation med Hortons och med alla mina andra undersökningar jag går på gällande fyndet i min hjärna och det har gått bra med det.

Jag är väldigt orolig för medicin då jag vet att många är väldigt oroliga när dom ska börja trappa ner från dom och vissa klarar knappt av det utan att må så dåligt. Något som har erfarenhet av det?

Min läkare vill skriva ut antidepressiva men jag sa nej direkt första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ditt argument att jag skrämmer bort är rent ut sagt fjanteri, varför ska det inte få skrivas att det kan finnas andra alternativ än att stoppa i sig kemiska preparat.
Sedan så undrar jag, tror du inte att folk kan selektera ut information?

Man ska ju ha klart för sig att alla mediciner ger/har biverkningar.
Ytterst så är det andra orsaker som har skapat problemet/obalansen i ens liv och det är dom man måste komma till rätta med.
Det finns mig veterligen ingen medicin som löser ett stressat liv inte heller löser förlorad sömn eller dålig kost eller avsaknad utav motion.
Det ju detta jag menade med att medicin aldrig är lösningen.

Det är skillnad mellan att skriva att det finns alternativ, och att avskriva ett alternativ. Du verkar ha missförstått hur medicin ska användas. Åtminstone vid psykiska besvär så ska det farmakologiska bara vara en del av behandlingen, det är alltså inte frågan om att ta medicin eller "lösa sina problem på riktigt".
För alla mediciner gäller att nyttan ska vägas mot risken.
Ta insomningstabletter som exempel: Givetvis måste man fundera över varför man har svårt att somna, och försöka angripa det från flera håll. Det betyder inte att en och annan tablett inte kan hjälpa en att bryta den onda cirkeln, samtidigt som man jobbar på den större bilden.
Att skriva att "medicin aldrig är lösningen" är väldigt onyanserat, ungefär som att skriva att medicin alltid är lösningen.

Skrivet av zeddiz:

Tack för alla svar! Det värmer mycket

Ska ta ett samtal med min chef, han vet redan om min situation med Hortons och med alla mina andra undersökningar jag går på gällande fyndet i min hjärna och det har gått bra med det.

Jag är väldigt orolig för medicin då jag vet att många är väldigt oroliga när dom ska börja trappa ner från dom och vissa klarar knappt av det utan att må så dåligt. Något som har erfarenhet av det?

Min läkare vill skriva ut antidepressiva men jag sa nej direkt första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gäller antidepressiva:
Om det är en bra idé eller inte beror på hur illa det är ställt. Den bedömningen måste du göra tillsammans med din läkare. Men om du har ihållande symtom på depression så bör det övervägas. Jag vill då passa på att nämna att inte all nedstämdhet är depression; normala reaktioner på omgivningen är inte depression. Däremot kan besvärliga omständigheter under lång tid tvinga en person in i depression. Känslor av hopplöshet, nedstämdhet osv. osv.

Hur vanliga och starka utsättningssymtomen är varierar med person och medel. Paroxetin och venlafaxin hör till dom värre, exempelvis.
Men man måste förstås se riskerna i sitt rätta sammanhang. Blir man utbränd eller mer än lätt deprimerad så tar det rätt lång tid att ta sig tillbaka. Man kanske börjar fundera på om det vore bättre att inte leva, eller så ser man bara ingen framtid. Vid en viss punkt är det helt enkelt befogat att acceptera riskerna som finns med medicinering. Mitt intryck är att så länge man har respekt för medicinen och trappar ner dosen på ett lämpligt sätt så är risken för allvarliga och långvariga utsättningssymtom liten.
Bottom line är alltid att du måste göra bedömningen tillsammans med din läkare, men det där var några av mina tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är skillnad mellan att skriva att det finns alternativ, och att avskriva ett alternativ. Du verkar ha missförstått hur medicin ska användas. Åtminstone vid psykiska besvär så ska det farmakologiska bara vara en del av behandlingen, det är alltså inte frågan om att ta medicin eller "lösa sina problem på riktigt".
För alla mediciner gäller att nyttan ska vägas mot risken.
Ta insomningstabletter som exempel: Givetvis måste man fundera över varför man har svårt att somna, och försöka angripa det från flera håll. Det betyder inte att en och annan tablett inte kan hjälpa en att bryta den onda cirkeln, samtidigt som man jobbar på den större bilden.
Att skriva att "medicin aldrig är lösningen" är väldigt onyanserat, ungefär som att skriva att medicin alltid är lösningen.
Vad gäller antidepressiva:
Om det är en bra idé eller inte beror på hur illa det är ställt. Den bedömningen måste du göra tillsammans med din läkare. Men om du har ihållande symtom på depression så bör det övervägas. Jag vill då passa på att nämna att inte all nedstämdhet är depression; normala reaktioner på omgivningen är inte depression. Däremot kan besvärliga omständigheter under lång tid tvinga en person in i depression. Känslor av hopplöshet, nedstämdhet osv. osv.

Hur vanliga och starka utsättningssymtomen är varierar med person och medel. Paroxetin och venlafaxin hör till dom värre, exempelvis.
Men man måste förstås se riskerna i sitt rätta sammanhang. Blir man utbränd eller mer än lätt deprimerad så tar det rätt lång tid att ta sig tillbaka. Man kanske börjar fundera på om det vore bättre att inte leva, eller så ser man bara ingen framtid. Vid en viss punkt är det helt enkelt befogat att acceptera riskerna som finns med medicinering. Mitt intryck är att så länge man har respekt för medicinen och trappar ner dosen på ett lämpligt sätt så är risken för allvarliga och långvariga utsättningssymtom liten.
Bottom line är alltid att du måste göra bedömningen tillsammans med din läkare, men det där var några av mina tankar.

Bra att du klargör
Då har du missförstått mig, då jag menar på att många gånger så skrivs det allt för lätt ut medicin.
Jag avskriver inget utan menar på att i botten så är det många gånger kemiska orsaker(obalans) som ställer till det i kroppen, och visst kan medicin hjälpa.
Men man måste reda ut själva grundproblemet och utifrån det titta på lösningar även alternativa.
Många gånger så är det vissa saker i ens liv som till slut får det att tippa över på det ena eller andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Bra att du klargör
Då har du missförstått mig, då jag menar på att många gånger så skrivs det allt för lätt ut medicin.
Jag avskriver inget utan menar på att i botten så är det många gånger kemiska orsaker(obalans) som ställer till det i kroppen, och visst kan medicin hjälpa.
Men man måste reda ut själva grundproblemet och utifrån det titta på lösningar även alternativa.
Många gånger så är det vissa saker i ens liv som till slut får det att tippa över på det ena eller andra hållet.

OK, då förstår vi varandra bättre. Jag delar uppfattningen att det händer att medicin skrivs ut för lättvindigt. Information till patienten och uppföljning lämnar också en del att önska, ibland.
Det är tydligt att det finns människor som har orimliga förväntningar på mediciner, typ som att allt löser sig bara dom hittar rätt medel. Det är förstås fel attityd. Sedan finns det också dom som i alla lägen vägrar använda ett bevisat effektivt hjälpmedel. Båda attityder innebär onödiga begränsningar.

Permalänk
Medlem

Som alla andra i tråden råder jag till att söka hjälp så snart som möjligt.

Jag råkade ut för detta själv för drygt 10 år sedan och tvingade mig själv att jobba vidare för jag var ju så ung så det skulle man ju orka, slutligen krashade jag rejält och det slutade med en sjukskrivning på närmare 4 år.
Fick gå på läkarbesök 2 ggr i veckan och jag förlorade flera av mina vänner eftersom jag inte orkade hålla kontakten. Utöver detta så krashade ekonomin då sjukpenningen inte räckte till (kände tyvärr inte till AFA då och ingen informerade om det heller) och jag drog på mig skulder för att ha råd med mat och detta gjorde ju knappast att jag mådde bättre.

I slutet av förra året fick jag ett återfall och har varit sjukskriven tills nu då jag mår mycket bättre och börjar nytt jobb om en vecka men jag har blivit ombedd av min läkare att ta ställning till om jag ska gå på antidepressiva livet ut i förebyggande syfte eller ej.

Så ta hand om din hälsa, önskar ingen att behöva gå igenom samma sak.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.