Permalänk
Medlem

4K TV för spel

Hej!

Jag planerar att köpa en 4K TV till hösten, som nästan till hundra procent ska användas till film och spel. Jag tänkte driva det med 2x970 och vet att det inte är optimalt med tanke på det delade minnet. Därför undrar jag hur det är att sänka upplösningen aningen för att stabilt kunna ha 60FPS i nyare spel. Tex sänka till 1440p, börjar TV:n då scala något? Finns det några andra nackdelar eller liknande?

Om ni vill rekommendera TV blir jag också väldigt glad. TV:n behöver ha rätt bra inputlag och 55-65 tum, budget 10000-20000kr.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Hej!

Jag planerar att köpa en 4K TV till hösten, som nästan till hundra procent ska användas till film och spel. Jag tänkte driva det med 2x970 och vet att det inte är optimalt med tanke på det delade minnet. Därför undrar jag hur det är att sänka upplösningen aningen för att stabilt kunna ha 60FPS i nyare spel. Tex sänka till 1440p, börjar TV:n då scala något? Finns det några andra nackdelar eller liknande?

Om ni vill rekommendera TV blir jag också väldigt glad. TV:n behöver ha rätt bra inputlag och 55-65 tum, budget 10000-20000kr.

Tack på förhand

Ja Tv:en scalar om bilden. Vissa gör det bättre andra sämre, har inte så stor koll vilken TV som är bäst i det avseendet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Rekommenderar UE55JU7005/JU7505. Den är nog den bästa TV'n för spel i nuläget.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja Tv:en scalar om bilden. Vissa gör det bättre andra sämre, har inte så stor koll vilken TV som är bäst i det avseendet.

Är det dom säljer som en finess att "TV scalar blu-ray till 4k". Du säger att olika TV:n gör olika bra. Vad är det som händer om den scalar dåligt? Finns det någon fördel då att ställa in 1440p ist för 1080p om man spelar på en 4k TV men inte har hårdvara för att spela krävande spel i den rätta upplösningen?

Permalänk
Medlem

Du kan antingen låta TV'n skala, vilket beroende på TV'n antingen kan vara helt OK eller fruktansvärt, eller så kan du skala på grafikkorten vilket ger en mycket bättre bild men är lite krävande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Rekommenderar UE55JU7005/JU7505. Den är nog den bästa TV'n för spel i nuläget.

Kan du motivera din rekommendation? Vilka är fördelarna i jämförelse med dessa tex:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TX55CXC725/pana... eller LG 55UB950V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Kan du motivera din rekommendation? Vilka är fördelarna i jämförelse med dessa tex:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TX55CXC725/pana... eller LG 55UB950V?

Låg responstid.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Låg responstid.

Vad gojjar du om.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD65X8505CBAE/s...
Sonyn smiskar allt med i stort sett halverad responstid (40 millisekunder) mot de du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Rekommenderar UE55JU7005/JU7505. Den är nog den bästa TV'n för spel i nuläget.

Du stavade Sony W905 fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Du stavade Sony W905 fel.

Nejdå, dethroned.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Vad gojjar du om.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD65X8505CBAE/s...
Sonyn smiskar allt med i stort sett halverad responstid (40 millisekunder) mot de du nämner.

I gaming mode har nya JU7005/7505 runt 25 ms.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.