Znaps är Magsafe-liknande magnetadapter för telefonladdning på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Znaps är Magsafe-liknande magnetadapter för telefonladdning på Kickstarter

Med målet att göra telefonladdning lika enkelt som Apples Magsafe söker kanadensiska Znaps finansiering av en magnetadapter för telefonladdning på Kickstarter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Känns som att Apples advokater kommer tycka till en smula om detta.

Permalänk
Medlem

GENIALISKT! Hur har ingen kommit på detta tidigare?

EDIT: Eller ja, Sony har ju faktiskt redan implementerat det på Z-serien, men det hjälper ju inte mig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Bra priser. Kommer nog gå bra för dom sålänge Apple inte har något att säga om saken.

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer något för USB Type-C senare? Det känns mer intressant för mig än Micro-USB.

Såg nu att dom skrivit detta:

Citat:

Love and backer asking about USB-C
USB-C is not in the works for this version of ZNAPS. We really don’t want to over promise. Thank you for understanding. And please keep your eyes peeled for stretch goals.

Citat:

Will ZNAPS support USB-C?

Please note that ZNAPS in this Kickstarter is specifically for Micro-USB and Lightning
cables. It is currently NOT compatible with USB-C. However, if this Kickstarter
campaign goes well, we will definitely work on ZNAPs for USB-C.

Permalänk

Undra vad delen man sätter på lightningkabeln kommer kosta. Den lilla adaptern man lämnar i telefonen kommer försvinna den dag man inte är hemma och måste ta ut den för att ladda med en vanlig kabel som saknar magnetadapter.

Synd att Micro-USB och Lightning-varianten inte verkar dela samma magnetkontakt. Skulle vara ett optimalt tillfälle att kunna nyttja samma kabel till båda typer av enheter.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Väntar bara på att Apple kommer att stämma dem för patentintrång.

Permalänk
Avstängd

Hade inte Apple patent på såna här ide?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Det här håller inte. Det vet ju alla att det var Apple som uppfann magnetismen så det dröjer nog inte länge innan Apple stämmer dem för patentintrång. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Poängen med magsafe är ju att datorn inte ska åka i golvet när man snubblar över sladden. Eftersom en telefon är så mycket lättare än en dator så tror jag inte att det funkar utan att man håller i telefonen som de gjorde i klippet. Dessutom, hur ofta går man runt och laddar sin telefon? Känns inte så realistiskt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en fungerande prototyp av just den här sorten för micro-usb som legat ett tag, man kanske skulle kickstarta?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Hade inte Apple patent på såna här ide?

Skrivet av Ozzed:

Det här håller inte. Det vet ju alla att det var Apple som uppfann magnetismen så det dröjer nog inte länge innan Apple stämmer dem för patentintrång. :/

Apple har tydligen bara patent på magnet sladd, och inte magnet adapter, deras advokater har redan kollat upp det, därför dem gör en adapter och inte sladd

Permalänk
Medlem

Mja, Apple lär ju ha åsikter. Znaps verkar intressant, men dom gör ju inte ens en hemlighet av vems idé dom baserar sin produkt på. Apple nämns ju en massa gånger, från inledningen och rakt igenom filmen på deras Kickstarter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog beställa en hel drös till hemmet. Satt själv och spånade för några år sedan på att USB sladdar borde vara magnetiska på samma sätt som Magsafe är så det är ju super att en produkt som detta kommer.

Permalänk
Medlem

Magnetkontakter är ganska vanliga nu för tiden. t.ex magnetkontakten microsoft använder det på sin surface är mer lik imackontakten än vad denna är och de har inte blivit stämda så sannolikheten att de lyckas stämma den här kontakten verkar ganska liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Väntar bara på att Apple kommer att stämma dem för patentintrång.

Inte riktigt så patent fungerar...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med magsafe är ju att datorn inte ska åka i golvet när man snubblar över sladden. Eftersom en telefon är så mycket lättare än en dator så tror jag inte att det funkar utan att man håller i telefonen som de gjorde i klippet. Dessutom, hur ofta går man runt och laddar sin telefon? Känns inte så realistiskt.

Är det vanligt att folk snubblar på sladden när datorn laddas? Har aldrig hänt mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

GENIALISKT! Hur har ingen kommit på detta tidigare?
http://static2.fjcdn.com/thumbnails/comments/5466869+_c9283872e0f5bab7c81392060f07576d.jpg

EDIT: Eller ja, Sony har ju faktiskt redan implementerat det på Z-serien, men det hjälper ju inte mig.

Om det är något ja lärt mig genom åren så är det att de simplaste och självklaraste lösningarna är svårast att lista ut då de egentligen aldrig är ett stort problem. Innan tetran så använde man exempelvis glasflaskor. Innan gemet så använde man hålslagare och häftapparat, och innan post-it lappen så använde man häftstift eller nålar på en korkplatta. Människor är helt enkelt beredd att betala för saker som gör våra liv enklare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fan vad meningslöst. Det är som att koppla i kabeln... fast med långsammare laddning.

Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med magsafe är ju att datorn inte ska åka i golvet när man snubblar över sladden. Eftersom en telefon är så mycket lättare än en dator så tror jag inte att det funkar utan att man håller i telefonen som de gjorde i klippet. Dessutom, hur ofta går man runt och laddar sin telefon? Känns inte så realistiskt.

Precis.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen på att faktiskt backa $11 eller t.om $19 (2 kontakter), men blev fundersam till huruvida den kommer stödja Quickcharge 2.0 som många Android-mobiler i toppsegmentet idag har...

EDIT: Stod i FAQ att adaptern varken ska förbättra eller försämra laddtid eller sync-hastighet Och för alla er som undrar över Apples patent på liknande:
"Our patent lawyer did a patent search before we started the project. This is one of the reasons why we didn’t develop ZNAPS into a whole charging cable. We haven’t infringed on Apple's patent."

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det vanligt att folk snubblar på sladden när datorn laddas? Har aldrig hänt mig.

Tillräckligt vanligt för att Apple skulle skapa magnetkabeln.

För det mesta snubblar inte jag på min laddare, beror på att den vanligtvis ligger längs med väggen och sällan flyttas.
Ibland har jag dock varit tvungen att ladda den på andra ställen. Då händer det att jag snubblat på kabeln och dragit ner datorn på golvet även fast det är vad magnetkabeln ska förhindra. Idén är bra och har säkert avvärjt en och annan olycka, fast för mig har datorn följt med ett flertal gånger i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Inte riktigt så patent fungerar...

Dem tog patent på en fyrkant med rundade hörn. http://www.theverge.com/2012/11/7/3614506/apple-patents-rectangle-with-rounded-corners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det vanligt att folk snubblar på sladden när datorn laddas? Har aldrig hänt mig.

Jag gjorde faktiskt det så sent som igår kväll och jag tackade min lyckliga stjärna att det är en Macbook jag har annars hade jag varit en laptop fattigare. Faktum är att föra gången jag hade en Apple-dator snubblade jag på sladdfan och visserligen klarade datorn sig men då gick en laddare på 1600.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det vanligt att folk snubblar på sladden när datorn laddas? Har aldrig hänt mig.

Gör en enkät. Du trodde ingen tog av sig klockan när man gick och lade sig heller, så...

Trivia. Apple uppfann INTE magnetkontakten. De vad däremot först att använda tekniken på bärbar datorer. Jag såg denna lösning inom industrin på sent 80-tal och i Japan på tidigt 90-tal, bl.a. min riskokare som jag hade då. Som vanligt är Apple bra på att ta åt sig äran av andras uppfinningar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kul ide men ser tre problem som gör det lite ovärt.

* Man kommer tappa bort den där lilla pluppen som man ska ha i telefonen.
* Man kommer störa sig på att varje gång man ska låna någons laddare så ska man ta av den och hålla reda på den.
* Man måste ha adapter på varje laddare man har i hemmet.

EDIT: och varför i hela friden hade han laddaren inkopplad till telefonen när han gick runt med ryggsäck? (om det nu inte är en såndär modern ryggsäck med ett batteri i sig)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen inte att det här kommer fungera bra. Har en Sony Xperia Z2 med en magnetisk laddkontakt som har en till och med större magnet (3x större?), men trots det lossnar eller glappar kontakten hela tiden när telefonen används med magnetladdkabeln isatt. Kontakten fungerar på Macbooks då dessa är stationära enheter som man sätter ned på ett bord eller i knät, men mobiltelefoner rör sig ständigt under användning.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hjälpsam

Tack för tipset Swec, köpte mig ett par

Har både iOS och Android enheter, en laddare med en kontakt kommer underlätta mycket.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jag tror personligen inte att det här kommer fungera bra. Har en Sony Xperia Z2 med en magnetisk laddkontakt som har en till och med större magnet (3x större?), men trots det lossnar eller glappar kontakten hela tiden när telefonen används med magnetladdkabeln isatt. Kontakten fungerar på Macbooks då dessa är stationära enheter som man sätter ned på ett bord eller i knät, men mobiltelefoner rör sig ständigt under användning.

Jag misstänker att det inte är tänkt att telefonen ska användas när du laddar den med magnetkontakt. Den är ju designad för att släppa enkelt när du tar bort telefonen, inte för att sitta stenhårt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tack för tipset Swec, köpte mig ett par

Har både iOS och Android enheter, en laddare med en kontakt kommer underlätta mycket.

Det är olika storlekar för Znaps med Lightning-kontakt och Znaps för Micro-USB. De är därför inkompatibla med varandra.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag misstänker att det inte är tänkt att telefonen ska användas när du laddar den med magnetkontakt. Den är ju designad för att släppa enkelt när du tar bort telefonen, inte för att sitta stenhårt.

Absolut, men något som är värt att tänka på som de inte nämner då de säkert själva vet att det här är ett problem. De flesta använder nog telefonen under laddning, själv laddar jag på sängbordet och använder den någon timme medan den laddar varje kväll.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERGUS:

Tillräckligt vanligt för att Apple skulle skapa magnetkabeln.

För det mesta snubblar inte jag på min laddare, beror på att den vanligtvis ligger längs med väggen och sällan flyttas.
Ibland har jag dock varit tvungen att ladda den på andra ställen. Då händer det att jag snubblat på kabeln och dragit ner datorn på golvet även fast det är vad magnetkabeln ska förhindra. Idén är bra och har säkert avvärjt en och annan olycka, fast för mig har datorn följt med ett flertal gånger i alla fall.

"Det säger väl mer om apple-användare än om folk överlag"

Skrivet av naDah:

Jag gjorde faktiskt det så sent som igår kväll och jag tackade min lyckliga stjärna att det är en Macbook jag har annars hade jag varit en laptop fattigare. Faktum är att föra gången jag hade en Apple-dator snubblade jag på sladdfan och visserligen klarade datorn sig men då gick en laddare på 1600.

Se ovan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Gör en enkät. Du trodde ingen tog av sig klockan när man gick och lade sig heller, så...

Trivia. Apple uppfann INTE magnetkontakten. De vad däremot först att använda tekniken på bärbar datorer. Jag såg denna lösning inom industrin på sent 80-tal och i Japan på tidigt 90-tal, bl.a. min riskokare som jag hade då. Som vanligt är Apple bra på att ta åt sig äran av andras uppfinningar

Jag sa att jag inte vet någon, inte att det inte existerar. Se'n oavsett resultat så inser nog alla att Sweclockers medlemmar inte på något sätt representerar befolkningen i stort. Men jaja.

Se'n om du tittar så skrev jag magnetismen. Det var för att medvetet göra mig lustig över apples patentiver och så vidare. Magnetismen är ju ingen uppfinning utan ett fenoment.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.