Permalänk
Medlem

Uppdatera chipset?

Hej! Jag installerade om Windows (8.1) nyligen och funderade på om jag behöver installera chipset drivers till mitt moderkort. Datorn verkar ju funka som den brukar men det kanske är en bra idé att uppdatera ändå? Insåg att jag aldrig gjort det tidigare.

Problemet är bara att jag inte vet hur jag skall gå tillväga. Moderkortet är ett Sabertooth p67 som tydligen skall ha Intel p67-chipset eller liknande. Det finns dock inga uppdateringar för chipset listade på ASUS hemsida, och när jag försöker använda Intel update utility står det "failed" varje gång när den försöker installera en nyare version. Jag hittar dessutom inget som heter intel p67 när jag söker manuellt.

Vad är det jag gör fel? Eller borde jag helt enkelt strunta i det?

Tack på förhand för hjälp

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag drive booster. : http://www.iobit.com/driver-booster.php

Permalänk
Medlem

Måste man inte installera chipset drivrutiner för att kunna installera resten av drivrutinerna?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Behövs detta ens längre? Aldrig brytt mig om detta sedan Windows Vista typ och allt har fungerat felfritt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

Själv använder jag drive booster. : http://www.iobit.com/driver-booster.php

Rekommendera inte sådana här skräpprogram, de gör i nio fall av tio mer skada än nytta, extremt ofta är de inkörsport till andra reklamprogram och sådant man inte vill ha i sin maskin

TS, gå som andra här säger till Intels sida och sen kör du deras egna uppdateringsprogram, så får du svar direkt på om du behöver uppdatera eller ej

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Rekommendera inte sådana här skräpprogram, de gör i nio fall av tio mer skada än nytta, extremt ofta är de inkörsport till andra reklamprogram och sådant man inte vill ha i sin maskin

TS, gå som andra här säger till Intels sida och sen kör du deras egna uppdateringsprogram, så får du svar direkt på om du behöver uppdatera eller ej

Jag har testat programmet själv och har inte fått några problem. Finns inga reklamer eller sånt skit. Testa så får du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

Jag har testat programmet själv och har inte fått några problem. Finns inga reklamer eller sånt skit. Testa så får du se

Tar inte i sådana där program med tång och skyddskläder, som fd retailer så vet jag inte hur ofta jag fått rensa sådant här skräp ur folks datorer och som "ska hålla drivrutiner uppdaterade" och som dels installerar helt felaktigt, ibland äldre än datorn själv etc

Bästa sättet att hålla sina drivrutiner uppdaterade är att själv manuellt kontrollera det lite då och då eller när man har problem, finns inga genvägar till sådant annat än om tillverkaren själv tillhandahåller en sådan tjänst, brukar dock ändå manuellt kontrollera för att ha koll på det.

Nu går vi dock off-topic här, men TS har redan fått det bästa tipset och ditt varnar jag andra för av redan angivna skäl.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av godspeed:

TS, gå som andra här säger till Intels sida och sen kör du deras egna uppdateringsprogram, så får du svar direkt på om du behöver uppdatera eller ej

Det var precis detta jag testade, jag skrev det i mitt ursprungliga inlägg Jag tankade Intels update utility och och lät det söka automatisk efter uppdateringar. Programmet hittade just den filen robalm länkade till men när jag försöker installera står det bara "failed" när det är klart. Man kan öppna en logg efteråt men jag fattar inte vad som står i den. Nån aning om vad det kan vara för fel?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Tack för alla svar!

Det var precis detta jag testade, jag skrev det i mitt ursprungliga inlägg Jag tankade Intels update utility och och lät det söka automatisk efter uppdateringar. Programmet hittade just den filen robalm länkade till men när jag försöker installera står det bara "failed" när det är klart. Man kan öppna en logg efteråt men jag fattar inte vad som står i den. Nån aning om vad det kan vara för fel?

Här är länk till drivrutiner från Asus hemsida. Prova med dom.
Jag tror dock att Windows fixar det mesta själv om bara du kör Windows Update.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/MEI_Win8-1_VER951...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Måste man inte installera chipset drivrutiner för att kunna installera resten av drivrutinerna?

De vanligaste chipsetdrivrutinerna finns redan med i windows installationen.

Dock kan det vara så att det kommit ut nyare, dessa kan ibland laddas hem via windows update men inga garantier.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Här är länk till drivrutiner från Asus hemsida. Prova med dom.
Jag tror dock att Windows fixar det mesta själv om bara du kör Windows Update.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/MEI_Win8-1_VER951...

De funkar ej att installera :/ Plus att de inte verkar vara relaterade till intels chipset på nåt sätt, så jag vet inte ens vad de gör.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Förresten, är det några andra drivrutiner (förutom för g-kort) som man absolut bör hålla up to date? Har dåligt koll på allt detta.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Utopolitan:

Förresten, är det några andra drivrutiner (förutom för g-kort) som man absolut bör hålla up to date? Har dåligt koll på allt detta.

Det viktigaste idag är att se till att du kan få igång nätverket och eventuellt diskkontrollers, det är alltid bra att ha nödvändiga drivers för det lagrade lokalt på ett usbminne, då kan du relativt lätt lösa allt annat via internet utifall du behöver installera om men får du inte igång nån ev udda diskkontroller eller nätverket så blir det strul om du behöver installera om.
Det finns drivers på cdskivan som medföljer moderkorten men har man ingen optisk enhet är det ju bra att ha dem på usb minne innan man behöver använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste idag är att se till att du kan få igång nätverket och eventuellt diskkontrollers, det är alltid bra att ha nödvändiga drivers för det lagrade lokalt på ett usbminne, då kan du relativt lätt lösa allt annat via internet utifall du behöver installera om men får du inte igång nån ev udda diskkontroller eller nätverket så blir det strul om du behöver installera om.
Det finns drivers på cdskivan som medföljer moderkorten men har man ingen optisk enhet är det ju bra att ha dem på usb minne innan man behöver använda dem.

Ja det låter som en bra idé Men jag tänkte snarast på spelprestanda i det här fallet, ber om ursäkt att jag glömde nämna det. Jag spelar ganska mycket och sitter nu och försöker komma underfund med vad man kan göra för att optimera spelprestanda och minska lagg och framförallt "stutter". Kolla drivrutinerna var det första jag tänkte på, men förutom grafikkortet är det kanske inte så mycket man behöver bry sig om i det avseendet?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Utopolitan:

Ja det låter som en bra idé Men jag tänkte snarast på spelprestanda i det här fallet, ber om ursäkt att jag glömde nämna det. Jag spelar ganska mycket och sitter nu och försöker komma underfund med vad man kan göra för att optimera spelprestanda och minska lagg och framförallt "stutter". Kolla drivrutinerna var det första jag tänkte på, men förutom grafikkortet är det kanske inte så mycket man behöver bry sig om i det avseendet?

Det viktigaste där är kanske att se till att verkligen undvika allt som sägs vara "gamingoptimerat" tex Killernic och annat trams, speciellt allt som har med speloptimering av nätverk att göra brukar skapa en masa problem, undvik sånt som pesten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste där är kanske att se till att verkligen undvika allt som sägs vara "gamingoptimerat" tex Killernic och annat trams, speciellt allt som har med speloptimering av nätverk att göra brukar skapa en masa problem, undvik sånt som pesten.

Ja jag delar en liknande uppfattning One click-fixes låter lite väl enkelt för att det ska verka pålitligt. Det är därför jag försöker lära mig vad man fixa själv, typ inställningar i Windows, BIOS, drivrutiner, mm, för att se till att allt funkar så bra som möjligt.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. Ska man ladda ner Chipset driver direkt från Intel eller från Moderkort tillverkaren?
Asus har nu för tillfället V10.0.20 och Intel har V10.0.27. Ska man köra med den från Intel eller Asus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DPG:

Lånar tråden. Ska man ladda ner Chipset driver direkt från Intel eller från Moderkort tillverkaren?
Asus har nu för tillfället V10.0.20 och Intel har V10.0.27. Ska man köra med den från Intel eller Asus?

Intel. Tror inte Asus har något märkesspecifikt från Intel.

Det är en bra samling för att slippa leta, framförallt när det gäller Realtek och liknande som kan vara svårt att hitta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Intel. Tror inte Asus har något märkesspecifikt från Intel.

Det är en bra samling för att slippa leta, framförallt när det gäller Realtek och liknande som kan vara svårt att hitta.

Ok tack. Får köra ned Intels

Permalänk
Medlem

De senaste 5 åren har jag inte installerat något på mina nya datorer, mer än grafikkort drivers, både på windows så väl som linux. (i kategorin drivrutiner)