Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bra. Användare som frivilligt sitter på Home-versionen kan ändå inget om datorer så det är bra att de får barnvakt.

instämmer tyvärr. det är ett stort antal som inte vet ens att man kan uppdatera sitt windows.
skulle plocka bort ett virus på en dator åt en kollega, han hade 140+ uppdateringar på sitt win7, jag frågade direkt, varför har du inte uppdaterat? han visste inte man kunde det (en man vid ålder 43 till å med).

det har ju iofs varit automatiska uppdateringar sen XP Sp1 om man tillåter det vid installationen, jag förstår inte vad problemet är.
den enda uppdateringen som bråkat för mig är framework 4.5.2 (kanske patchad nu) men i övrigt ingen uppdateringen de sista 5 åren som har sabbat kompatibilitet eller något.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

Kan ju alltid had på automatiska uppdateringar som default. Svårare än så är det inte för svenssons kommmer ju inte kolla inställningar...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då kanske vi slipper folk som klagar på att något inte fungerar eller att de har oreda på datorn när de aldrig uppdaterar mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Win 7 är nog den sista versionen med äkta "safe mode".

Windows 8 och Windows 10 har äkta safe mode men det är bara så jävla svårt att komma in där om man inte kan komma in i Windows redan, vad jag vet så är det typ shift + f8 medans det bara var f8 i Win7 men för mig så gör det inget alls, enda sättet jag kan komma in i Safe mode då är att i uppstart klicka på Reset knappen och göra detta några gånger tills Windows automatic repair, eller vad det nu heter, kommer upp och sedan därigenom gå in i Safe mode.

Skrivet av Paddanx:

Men å andra sidan ska Nvidia inte släppa en Certad drivare som inte fungerar. (Ironiskt med tanke på hur många som hyllar Nvidia dom bättre på drivare, och mina AMD kort har fungerat klockrent i Win 10, både nya och gamla)

Hade inget med Nvidia att göra, var min dator som hade trasigt minne och då hade min drivrutinsinstallation blivit "typ" korrupt så om jag försökte uppdatera så blev det helt korrupt, även efter utbytt minne, det var ju såklart bara en fråga innan jag behövde installera om men Windows update tvingade in mig i det när jag fortfarande behövde lite extra tid.

Skrivet av Paddanx:

Men du kan stänga av automatiska drivrutinsuppdateringar, och detta ser jag inte som något som kommer förändras. Det som sägs är säkerhetsuppdateringar... inte drivrutiner. Drivrutiner är bara där per automatik, men går att stänga av som sagt.

Visst så kan man klicka på en liten knapp som säger att den inte ska kolla efter drivrutinsuppdateringar men lik förbannat så gör den det i alla fall, stängde av all de inställningarna fast ändå så hittade Windows nya uppdateringar för mitt grafikkort senast igår (även fast jag redan har senaste WHQL!!) den försvann dock efter ett jag då jag vägrade att uppdatera, antagligen så insåg den att jag redan har de senaste.

Så min erfarenhet med build 10240, som jag förstår det är RTM, är att det inte går att stänga av drivrutinsuppdateringar, eller så går det fast den buggar ur... hur som så kan jag inte rapportera det för Insider appen är borta och Windows Feedback fungerar inte då den kräver "feedback privacy settings set to full" medans den är förinställd på "Enhanced" och de inställningarna bestäms av "Windows Insider Program" .... Bra jobb Microsoft.. *facepalm*

Permalänk
Medlem

Det är många datorkunniga också som sitter på home-varianten.. Jag fick med windows 7 när jag byggde ihop en dator från komplett för flera år sedan, kört på samma kod när jag uppgraderat mig och byggt en helt ny dator. Inte tänker jag slösa massor av pengar på en ny version av windows när jag redan har en.

Så jag tycker verkligen inte detta är något bra. Jag tycker att det ska vara förinställt på automatiskt men att kunniga människor kan ändra om dom så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Men gör det automatiskt men att man manuellt kan stänga av det och låta det vara som pro-versionen i alla fall. Det är väl så det funkar i win 8.1 t.om. Detta gäller väl även drivrutiner som jag förstått och det är nog det dummast med allting, det finns ju t.om drivrutiner som bränt folks grafikkort. Nu kan du tycka att det är grafikkortstillverkarnas jobb att se till att detta inte händer men Microsoft kan i alla fall se till att man har tid och läsa om folks reaktioner först.

Låt folk gå in i registret och ändra eller vad som helst men att påtvinga folk det för att dom har home är bara dumt.

Har man home versionen lär man inte ha ett grafikkort som går bränna så det är nog lugnt. Det känns mest som du blir upprörd "av ren princip" men om du tittar på vilken kundgrupp som faktiskt har home-versionen så lär de inte bry sig, eller ens veta om begränsningen. Det är inget problem, men gör livet så mycket lättare för oss IT-experter.

Skrivet av truedesire:

instämmer tyvärr. det är ett stort antal som inte vet ens att man kan uppdatera sitt windows.
skulle plocka bort ett virus på en dator åt en kollega, han hade 140+ uppdateringar på sitt win7, jag frågade direkt, varför har du inte uppdaterat? han visste inte man kunde det (en man vid ålder 43 till å med).

det har ju iofs varit automatiska uppdateringar sen XP Sp1 om man tillåter det vid installationen, jag förstår inte vad problemet är.
den enda uppdateringen som bråkat för mig är framework 4.5.2 (kanske patchad nu) men i övrigt ingen uppdateringen de sista 5 åren som har sabbat kompatibilitet eller något.

Ja precis. Se'n är det klart att man hoppas att de höjer kvaliteten på testningen av uppdateringarna för det har ju som du säger varit en del problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har man home versionen lär man inte ha ett grafikkort som går bränna så det är nog lugnt. Det känns mest som du blir upprörd "av ren princip" men om du tittar på vilken kundgrupp som faktiskt har home-versionen så lär de inte bry sig, eller ens veta om begränsningen. Det är inget problem, men gör livet så mycket lättare för oss IT-experter.

Ja precis. Se'n är det klart att man hoppas att de höjer kvaliteten på testningen av uppdateringarna för det har ju som du säger varit en del problem.

Jag hade windows 7 home innan jag gick vidare till 8.1 pro och hade ett grafikkort som hade kunnat gå att bränna med den drivrutinen. Jag är verkligen ingen hatare utav windows/microsoft men tycker det är för jävligt ändå. Nu börjar du låta som strejf.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Forcerade uppdateringen? Nä fy...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tydligen så kan jag då ingenting om datorer eftersom att jag vid tillfället jag skaffade Windows inte hade råd med Pro versionen och för Windows 8 inte såg någon stor fördel med det förutom bitlocker men eftersom att TrueCrypt fortfarande levde då så brydde jag mig inte om det.

Bra att ni på Sweclockers kan bestämma vad jag kan / inte kan bara baserat på vilken version av Windows jag använder!

På många forum skulle jag förvänta mig att läsa sådana kommentarer, men på Sweclockers? Fy, besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Användare som frivilligt sitter på Home-versionen kan ändå inget om datorer så det är bra att de får barnvakt.

Sitter tyvärr på en icke pro variant av windows 8.1 som jag antar uppgraderas till home versionen av 10 sen, då jag inte behövde saker som virtualiseringsstöd etc och licensen var billigare, för all del sätt på det automatiskt för att få vanliga Svenssons att uppdatera, men det minsta de kan göra borde vara att ha inställningar för power users tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Bästa med kontinuerliga sk. "säkerhets patchar" är att man kan rotera bakdörrar hela tiden så den stora satan i väster alltid har nya fräscha oupptäkta ingångar in i ditt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag hade windows 7 home innan jag gick vidare till 8.1 pro och hade ett grafikkort som hade kunnat gå att bränna med den drivrutinen. Jag är verkligen ingen hatare utav windows/microsoft men tycker det är för jävligt ändå. Nu börjar du låta som strejf.

De tar ju inte bort möjligheten. Vill man tvunget ha manuella uppdateringar så kan man köpa pro. Men man kunde inte få tillbaka startmenyn med Windows 8 pro så nu tycker jag du jämför äpplen och stekpannor. Pro-versionen har alltid varit riktad till folk som kan datorer, och home versionen till dem som inte kan det. Det är inget konstigt.

Personligen gillar jag manuella uppdateringar, domänanslutning, Remote Desktop mm mm så för mig är det bara Pro som gäller. Home är ett "surf och word-operativ" enligt mig.

Att du tycker att jag låter som Strejf får stå för dig. Jag anser mig ha gett kritik till Microsoft utan silkesvantar när jag tycker att de gjort fel. Men som jag sa så har de börjat göra rätt nu, och jag tror att kanske 5 personer kommer bry sig i slutändan, och de kommer väl antagligen att hitta alternativa vägar att lösa det på ändå så jag ser inte problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Sitter tyvärr på en icke pro variant av windows 8.1 som jag antar uppgraderas till home versionen av 10 sen, då jag inte behövde saker som virtualiseringsstöd etc och licensen var billigare, för all del sätt på det automatiskt för att få vanliga Svenssons att uppdatera, men det minsta de kan göra borde vara att ha inställningar för power users tillgängliga.

Power users borde inte köra Home.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Power users borde inte köra Home.

Bortsett från denna sak i Windows 10 kan du förklara för mig varför power users inte borde köra home versionen av tex Windows 8.1?

Permalänk
Medlem

Jättebra!

Osynliga uppdateringar fungerar ganska bra i windows 8 för min del och dom har förbättrat det ännu mer i windows 10 som jag fattar det?

Jättebra för säkerhet och funktionalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

tja motiverar flera att skaffa fiber helt plötsligt förutom för streaming då

Nä men du har rätt, ofta över 100Mb per gång en uppdatering kommer.

Precis men för mig flyter det på fint, dock installerar windows 7 inte alla uppdateringar utan ibland får installera dom manuellt.

Dock som nämns här så kan den även skapa problem, speciellt tvångsuppdatering av drivers.

Vanliga Svenssons har fobi av uppdateringar, just för dom vet det kan skapa problem.

Men det är smart av MS. Är man insatt i datorer och bryr sig om sådant så köper man pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Power users borde inte köra Home.

Får du väl tycka om du vill, men att påstå att alla som inte använder Pro inte vet ett dugg om datorer är rent felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Bortsett från denna sak i Windows 10 kan du förklara för mig varför power users inte borde köra home versionen av tex Windows 8.1?

Group policy och remote desktop är väl två saker jag kan komma på på rak arm sådär. Botlocker är väl också en sådan sak om jag inte minns fel. Se'n är väl bara "simple file sharing" påslaget i Home-versionen vilket enligt mig är galet om man har fler än en dator i hemmet. Men så jobbar jag ju också med datorer så jag kanske har lite högre krav än andra, vad vet jag.

Skrivet av xealo:

Får du väl tycka om du vill, men att påstå att alla som inte använder Pro inte vet ett dugg om datorer är rent felaktigt.

Jag har inte sagt alla som använder. Jag sa alla som frivilligt har home och vet om att det är home. För mig är det så många oöverkomliga begränsningar i home-versionen att jag inte fattar hur folk som har sin dator till mer än surf och word står ut, eller för den delen skulle bry sig om uppdateringarna var automatiska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr finns det en massa konservativa "administratörer med ECDL" där ute som tycker att allt var bättre förr, och försöker hålla kvar vid Windows XP bara för att det är bekant, samtidigt som systemen är sårbara och vidöppna mot omvärlden.

Det kommer sannolikt att finnas ett val, med Pro-versionen.

Det finns också vettiga människor som har en åsikt någonstans mittemellan, dessa som tänker över något istället för att bara svälja på en gång. Man behöver inte vara "adminstratörer som vill köra Windows XP" för att ifrågasätta något?
Håller dock med om att det inte behöver vara något dåligt när det handlar om en home version som medelsvensson använder.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Helt otroligt, Microsoft tar bort möjligheten att stoppa Windows från uppdatera automatiskt och folk är glada. Skulle något liknande handla om MAC så skulle folk skratta att Apple låser in folk. Men hell, valmöjligheter vem behöver det.

Ser lite kritik. Men är väl inte mer bara för många kör pro

Skrivet av Ozzed:

Power users borde inte köra Home.

Kör home premium, billigare och behöver inte mer windows funtioner. Är åt Power user hållet, kan installera windows mer än på skiva, pilla i bios osv.

Men ser inga större personliga fördelar att köra pro privat eller ultimate. Installerar det jag behöver från tredjepart.

Vad är det du saknar i home utgåvan, som du tycker den är så instängd?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så får man bara uppdateringar i 1 år om man uppdaterar till windows 10 efter det första året då måste man köpa win10 för att få uppdateringar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Group policy och remote desktop är väl två saker jag kan komma på på rak arm sådär. Botlocker är väl också en sådan sak om jag inte minns fel. Se'n är väl bara "simple file sharing" påslaget i Home-versionen vilket enligt mig är galet om man har fler än en dator i hemmet. Men så jobbar jag ju också med datorer så jag kanske har lite högre krav än andra, vad vet jag.

Jag kan erkänna att det är trevligt med gpedit i Pro (kör med Windows 10 Pro nu så har tillgång till det) men det enda jag någonsin använt det till är... att ändra uppdaterings inställningarna så att den frågar mig innan den laddar ner och installerar... Så om detta inte skulle vara ett problem så skulle jag inte ha problem att köra utan gpedit. Det var ett problem jag hade i Windows 8 home (inte 8.1) (kommer inte ihåg vad det var) som man enkelt skulle kunna kommit runt med gpedit men det löste jag med att kolla upp det på google och fixade det i registret istället.

Remote desktop har jag personligen inte någon större användning utav, alla mina datorer är i mitt hem och är sällan borta på ett sätt att jag behöver åtkomst till min dator och även om jag skulle det så skulle min dator med all säkerhet vara avstängd då jag stänger av datorn när jag går ut, förutom det så finns Team Viewer som fungerat bra för de få behov jag har. Jag är säker på att remote desktop har någon fördel men för mig som knappast har användning för det i alla fall så spelar det ingen roll.

Bitlocker som sagt är en anledning i dagsläget att skaffa pro, men samtidigt så finns det forks av truecrypt som ser lovande ut men som jag personligen inte litar på än, får vänta och se. Fast personligen så krypterar jag inte mina diskar längre, har inte direkt känslig data på det viset och ser ingen större vits med att kryptera diskar till min stationära som ändå inte flyttas, det skulle vara om det antingen vart inbrott i vilket fall de inte skulle ha mycket nytta utav datan, och om polisen av någon anledning skulle beslagta den i vilket fall jag inte har något att vara orolig över då jag inte bryter mot någon lag, vad jag vet. Disk kryptering hjälper ju inte direkt mot malware så där spelar det ingen roll.

Vet ej exakt vad du menar med "simple file sharing" men har personligen ingen nytta av fildelning på det lokala nätet så jag stänger av alla sådana funktioner på min dator. Har ju bara min stationära dator så ingen annan dator i nätverket jag vill dela med, kör med HDMI kabel till TVn när jag vill se filmer på större skärm så har ingen nytta utav HTPC och fildelning till den etc.

En annan sak är Hyper-V som jag testat nu i Windows 10, tycker VMWare (den version som är gratis) är bättre, mer responsiv och för mig lättare att sätta upp.

För alla de funktioner jag skulle använda i Pro som man betalar extra för i Pro vs Home så finns det gratisalternativ som för mig fungerar minst lika bra om inte bättre, enda undantaget är då gpedit men som sagt så har jag ej jättestor användning av det. Jag ser helt enkelt inte mycket nytta med att betala så mycket mer för något det finns alternativ till som dessutom är gratis (igen, förutom gpedit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Power users borde inte köra Home.

Jag kör själv win 8.1pro(var tvungen att kolla i kontrollpanelen). Men jag tror inte att jag använt en enda funktion i windows som jag behövt ha pro för. Home hade fungerat exakt lika bra för mig. Jag ser ingen riktig anledning till varför en power user behöver ha pro eller högre. Enda anledningen till att jag har pro är för att det är vad man får med Mecenat. Men jag skulle som sagt inte märkt någon skillnad på om jag haft Home istället för pro. Jag tror att många här på forumet som man kan klassa som power users(borde väl vara nästan alla här enligt din benämning) inte har någon användning för det pro ger över home.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Vad jag har förstått så får man bara uppdateringar i 1 år om man uppdaterar till windows 10 efter det första året då måste man köpa win10 för att få uppdateringar ?

Nej, så är det inte, http://www.zdnet.com/article/microsoft-commits-to-10-year-sup...

Efter du uppdaterat (om du hade en giltig Windows 7 eller Windows 8(.1)) så får du fulla Windows 10... That's it. Du kommer få uppdateringar så länge Microsoft stödjer Windows 10, vilket verkar vara 10 år.

Edit: Eller kanske missförstod vad du menade.. Du har ett år på dig från 29:e Juli att uppdatera från Windows 7/8 till Windows 10, sedan efter ett år så går det inte att uppdatera gratis längre, men de som redan har uppdaterat kommer att fortsätta få uppdatering gratis.

Permalänk
Inaktiv

Själv fick jag Windows 8(.1) Pro tack vare att jag hade en Windows 7 Home Premium-licens innan. Och om jag förstått det hela rätt så blir det en Windows 10 Pro denna gång.

Vill man ha en annan licens är det inget som hindrar en från att helt enkelt köpa en licens som passar ens egna behov bättre. Vill man avvakta och stanna kvar på Windows 7 eller Windows 8.1 så har man ett år på sig med MS erbjudande. Jag kan inte minnas att alltför många klagade på att Windows 7 kostade fullpris vid lanseringen heller. Själv köpte jag en Windows 7 Home Premium Retail för strax under 2000kr på lanseringen för övrigt.

Kanske MS ändrar sig och möjliggör lite lösare tyglar kring Windows Update framöver men jag tror faktiskt att detta är rätt väg att gå. Den stora skaran datoranvändare vet inget och kan inget om datorer. De flesta av oss i forumet får förmodligen hjälpa bekanta och familjemedlemmar med deras datorer då och då och kan nog se att detta borde kunna bli en förändring till det bättre förhoppningsvis. Forcerade uppdateringar på billigaste hem-licensen borde lösa mer problem än det skapar. Förhoppningsvis. Jag tror det kommer bli bra, om jag vågar mig på att vara lite optimistisk för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

Tack men om man köper windows 10 pro senare kan man bara installera den på 1 dator ?
idag kör jag windows 7 på 2st datorer och använder samma nyckel till båda.

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre, jag uppdaterar alltid då Windows update frågar om det.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Jag ser inget större problem med det här.

Visserligen vill jag inte bli påtvingad uppdateringar utan att få välja, men för de "vanliga" användarna är det nog att föredra att datorerna hålls uppdaterade konstant. Förhoppningsvis leder detta till att Microsoft kontrollerar sina uppdateringar lite bättre innan de trycker ut dem, och en minskad mängd datorer med säkerhetshål är bra för de flesta av oss.

Vad gäller att detta är dåligt för powerusers har jag lite svårt att hålla med om det. Det lär knappast dröja länge innan någon upptäcker ett sätt att kringgå detta. Antingen genom att ändra i registret/tjänster eller dylikt, eller genom att helt sonika lägga in en IP-blockering på Microsofts uppdateringsservrar. Antingen i routern eller i Hosts.

Vi får se vad som händer dock, det är inte lång tid kvar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Tack men om man köper windows 10 pro senare kan man bara installera den på 1 dator ?
idag kör jag windows 7 på 2st datorer och använder samma nyckel till båda.

Lade till en edit på mitt förra inlägg:

Skrivet av SanyaIV:

Nej, så är det inte, http://www.zdnet.com/article/microsoft-commits-to-10-year-sup...

Efter du uppdaterat (om du hade en giltig Windows 7 eller Windows 8(.1)) så får du fulla Windows 10... That's it. Du kommer få uppdateringar så länge Microsoft stödjer Windows 10, vilket verkar vara 10 år.

Edit: Eller kanske missförstod vad du menade.. Du har ett år på dig från 29:e Juli att uppdatera från Windows 7/8 till Windows 10, sedan efter ett år så går det inte att uppdatera gratis längre, men de som redan har uppdaterat kommer att fortsätta få uppdatering gratis.

Tillbaka till nuvarande frågan, vad jag vet så är varje licens bara för en enhet, kanske finns någon grupplicens man kan få tag på men det är ingenting jag vet någonting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser lite kritik. Men är väl inte mer bara för många kör pro

Kör home premium, billigare och behöver inte mer windows funtioner. Är åt Power user hållet, kan installera windows mer än på skiva, pilla i bios osv.

Men ser inga större personliga fördelar att köra pro privat eller ultimate. Installerar det jag behöver från tredjepart.

Vad är det du saknar i home utgåvan, som du tycker den är så instängd?

Det har jag redan listat högre upp i tråden.

Skrivet av SanyaIV:

Jag kan erkänna att det är trevligt med gpedit i Pro (kör med Windows 10 Pro nu så har tillgång till det) men det enda jag någonsin använt det till är... att ändra uppdaterings inställningarna så att den frågar mig innan den laddar ner och installerar... Så om detta inte skulle vara ett problem så skulle jag inte ha problem att köra utan gpedit. Det var ett problem jag hade i Windows 8 home (inte 8.1) (kommer inte ihåg vad det var) som man enkelt skulle kunna kommit runt med gpedit men det löste jag med att kolla upp det på google och fixade det i registret istället.

Remote desktop har jag personligen inte någon större användning utav, alla mina datorer är i mitt hem och är sällan borta på ett sätt att jag behöver åtkomst till min dator och även om jag skulle det så skulle min dator med all säkerhet vara avstängd då jag stänger av datorn när jag går ut, förutom det så finns Team Viewer som fungerat bra för de få behov jag har. Jag är säker på att remote desktop har någon fördel men för mig som knappast har användning för det i alla fall så spelar det ingen roll.

Bitlocker som sagt är en anledning i dagsläget att skaffa pro, men samtidigt så finns det forks av truecrypt som ser lovande ut men som jag personligen inte litar på än, får vänta och se. Fast personligen så krypterar jag inte mina diskar längre, har inte direkt känslig data på det viset och ser ingen större vits med att kryptera diskar till min stationära som ändå inte flyttas, det skulle vara om det antingen vart inbrott i vilket fall de inte skulle ha mycket nytta utav datan, och om polisen av någon anledning skulle beslagta den i vilket fall jag inte har något att vara orolig över då jag inte bryter mot någon lag, vad jag vet. Disk kryptering hjälper ju inte direkt mot malware så där spelar det ingen roll.

Vet ej exakt vad du menar med "simple file sharing" men har personligen ingen nytta av fildelning på det lokala nätet så jag stänger av alla sådana funktioner på min dator. Har ju bara min stationära dator så ingen annan dator i nätverket jag vill dela med, kör med HDMI kabel till TVn när jag vill se filmer på större skärm så har ingen nytta utav HTPC och fildelning till den etc.

En annan sak är Hyper-V som jag testat nu i Windows 10, tycker VMWare (den version som är gratis) är bättre, mer responsiv och för mig lättare att sätta upp.

För alla de funktioner jag skulle använda i Pro som man betalar extra för i Pro vs Home så finns det gratisalternativ som för mig fungerar minst lika bra om inte bättre, enda undantaget är då gpedit men som sagt så har jag ej jättestor användning av det. Jag ser helt enkelt inte mycket nytta med att betala så mycket mer för något det finns alternativ till som dessutom är gratis (igen, förutom gpedit)

Och avvägningen i det hela är väl att de flesta tycker att manuella uppdateringar är "nice to have" men ingen man i så fall vill betala för, men ändå gnälls det.

Att jag var eld och lågor över startmenyn var för att Microsoft som sagt inte erbjöd alternativet alls. Det fanns inget sätt att köra startmenyn med Microsoftstämpel på i Windows 8, men vill man tvunget ha manuella uppdateringar så kan man ju köpa pro, och det är inget märkvärdigt att företag tar betalt för udda premium-funktioner. 99% av användarna kommer inte bry sig.

Skrivet av Marinlik:

Jag kör själv win 8.1pro(var tvungen att kolla i kontrollpanelen). Men jag tror inte att jag använt en enda funktion i windows som jag behövt ha pro för. Home hade fungerat exakt lika bra för mig. Jag ser ingen riktig anledning till varför en power user behöver ha pro eller högre. Enda anledningen till att jag har pro är för att det är vad man får med Mecenat. Men jag skulle som sagt inte märkt någon skillnad på om jag haft Home istället för pro. Jag tror att många här på forumet som man kan klassa som power users(borde väl vara nästan alla här enligt din benämning) inte har någon användning för det pro ger över home.

Visst, men det intressanta är hur många som faktiskt kommer bry sig i slutändan. Det är trendigt och hipster-coolt att gnälla på allt så därför gnäller folk. Microsoft har ju i det här fallet en lösning för de som på riktigt behöver manuella uppdateringar så därför ser jag inget problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.