Någon som köpt Win8 av Heinz9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wack0:

Bevisa det.

Suck....

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren. De flesta rättssystem erkänner bedrägeri som ett brott. Den exakta definitionen varierar mellan de olika rättssystemen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4geri

Alltså är medvetet lura någon (vilket han gör) för egen vinning bedrägeri.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Han lurar köparna genom att påstå att licenserna är retail.. vilket de inte är. Dessutom finns det inga garantier för att de inte kommer att sluta upphöra inom X antal månader. Har man otur så blockeras dessa nycklar eftersom de inte är menade att säljas vidare.

Du är tjurig du. Om vi säger så här... Om någon säljer samma bil till tio olika personer. Är det då inte bedrägeri? För det är antagligen vad killen gör. Han säljer samma nyckel till olika personer.

Antagligen?

Då är det bedrägeri, men att sälja 10 olika bilar till 10 olika kunder är det inte.

Bevisa ATT han gör det, inte anta.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck....

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren. De flesta rättssystem erkänner bedrägeri som ett brott. Den exakta definitionen varierar mellan de olika rättssystemen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4geri

Alltså är medvetet lura någon (vilket han gör) för egen vinning bedrägeri.

Suck, domar är lagen, inte lagtext.

Dom ska ta skada av det, typ att nyckeln inte funkar, funkar den, ingen skada.

Rätt lätt.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Du som påstår att det är bedrägeri, bevisa det.

Sen när du gjort det, kan jag besvara, så det funkar.

Nej, så fungerar det endast om man utgår från att man själv alltid har rätt och alla andra har fel. Det är lätt att få tunnelseende då. "Eftersom att jag per default har rätt så måste alla motbevisa mig innan jag vill fortsätta diskutera".

Ifall man inte ens kan komma överens om en gemensam utgångspunkt för diskussionen, är det således lönlöst att diskutera vidare. Fortsätt du försvara någon som pysslar med uppenbart bedrägeri så blir det nog bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wack0:

Suck, domar är lagen, inte lagtext.

Dom ska ta skada av det, typ att nyckeln inte funkar, funkar den, ingen skada.

Rätt lätt.

Lagtexter är lagen. Domarna går efter lagtexten eftersom det är en prövning om man bryter mot lagen. PUNKT. Att medvetet ljuga i sin artikel kan i bästa fall ses som felaktig marknadsföring men i värsta fall som bedrägeri.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Nej, så fungerar det endast om man utgår från att man själv har rätt. Det är lätt att få tunnelseende då. Alla andra har fel. Eftersom att jag per default har rätt så måste alla motbevisa mig innan jag vill fortsätta diskutera. Ifall man inte ens kan komma överens om en gemensam utgångspunkt för diskussionen, är det således lönlöst att diskutera vidare. Fortsätt du försvara någon som pysslar med uppenbart bedrägeri så blir det nog bra.

Försvarar ingen, ni pratar om ett brott ni inte förstår, det jag försvarar, så lätt att anklaga någon utan någon som helst kunskap om varken brottet eller handlingen.

§1
Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Lagtexter är lagen. Domarna går efter lagtexten eftersom det är en prövning om man bryter mot lagen. PUNKT. Att medvetet ljuga i sin artikel kan i bästa fall ses som felaktig marknadsföring men i värsta fall som bedrägeri.

Hade gärna diskuterat mer med dig, då jag tycker du är saklig.

Men lagar utan domar är verkningslösa, vilket du vet.

OM han bryter emot lagen, skall han straffas.
Gör ha inte det, ska han inte straffas.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Visa en dom där någon dömts för bedrägeri, för att ha uppgett ett felaktigt inköpsställe.

Varan är en licens, han levererar en licens.

Sen om den är köpt på netonnet, eller någon skum bakgata i Thailand är oviktigt, så länge den fungerar som sig bör.

Men ge mig en dom, och bevisa att jag har fel.

Upphovsrätten

Permalänk
Medlem

Mord är bara mord om någon märker det, makes sense...

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Försvarar ingen, ni pratar om ett brott ni inte förstår, det jag försvarar, så lätt att anklaga någon utan någon som helst kunskap om varken brottet eller handlingen.

Men vi diskuterar äpplen och päron här. De flesta av oss har en gemensam definition av bedrägeri möjligtvis landar utanför det i lagen specificerade brottet (den frågan är fortfarande oklar eftersom att du inte har presenterat något som faktiskt tyder på att det är så). Kanske är du superduper expert på just denna lag, kanske inte. Men det spelar faktiskt mindre roll eftersom att de borde vara uppenbart för dig vid det här laget att du står och slåss mot vindmöllor. Dessutom har du blivit presenterad med flera exempel på där produktens ursprung har väsentlig betydelse om det är den specifika detaljen du hängt upp dig på.

De flesta i tråden säger att detta är bedrägeri i ordets bemärkelse (du har redan blivit erbjuden en definition som med stor marginal placerar detta förfarande inom ramen för bedrägeri) - inte nödvändigtvis i juridisk bemärkelse. Du svarar att nej det är (kanske?) inte bedrägeri i lagens mening och håller tummarna för att ingen faktiskt skall orka lägga ner tid att leta upp rätt paragraf för att motbevisa dig. Ser du skillnaden? Om inte är det lönlöst att fortsätta diskutera.

Återigen, utgår man alltid ifrån att man själv har rätt så ligger det nog nära till hands att kräva att alla andra skall framföra bevis för att man har fel. Man kan dra paralleller till religiösa fanatiker som hävdar att bibeln är sann eftersom att ingen presenterat övertygande bevis för motsatsen. Det faller på sin egen orimlighet.

§1 i citat och svar /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Hade gärna diskuterat mer med dig, då jag tycker du är saklig.

Men lagar utan domar är verkningslösa, vilket du vet.

OM han bryter emot lagen, skall han straffas.
Gör ha inte det, ska han inte straffas.

Känner att min bok kan vara till fördel här då jag precis läste om det (privadjuridik)

Om man försöker lura en person till handling som gör att man tjänar ekonomiskt på det och den lurade förlorar motsvarande, gör man sig skyldig till bedrägeri. Ett exempel på detta är om man lämnar felaktiga uppgifter om t.ex en affärsverksamhet som man ska sälja till en person.
Det är tre förutsättningar som ska vara uppfyllda för att brottet ska kunna betraktas som bedrägeri:
1. Man ska vilseleda (lura) en person. Det kan vara svårt att i praktiken skilja affärsskicklighet från vilseledande. Vid handel av varor används ofta uttryck som förstklassig, bästa märket osv. Detta är ofta mer en jargong i branschen än ett försök att till vilseledande. (det kan dock anses som vilseledande marknadsföring, vilket kan förbjudas enligt marknadsföringslagen.)
2. Vilseledande ska leda till en handling av den vilseledde.
3. Den vilseledde gör en ekonomisk förlust genom handlingen och den som vilseleder har vunnit på det.

Dold text

Vad som nu stämmer i detta fall eller ej är svårt för oss att veta, då vi inte vet vart nycklarna egentligen kommer ifrån då kvitton ej finnes. Men att ej kunna bevisa på något sätt vart något kommer ifrån borde ses som lite konstigt om inget annat.

Men självklart kan vi inte säga att han har gjort något olagligt utan att veta, då det ej finns nog med bevis för att peka på något och säga vart felet ligger.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Känner att min bok kan vara till fördel här då jag precis läste om det (privadjuridik)

Om man försöker lura en person till handling som gör att man tjänar ekonomiskt på det och den lurade förlorar motsvarande, gör man sig skyldig till bedrägeri. Ett exempel på detta är om man lämnar felaktiga uppgifter om t.ex en affärsverksamhet som man ska sälja till en person.
Det är tre förutsättningar som ska vara uppfyllda för att brottet ska kunna betraktas som bedrägeri:
1. Man ska vilseleda (lura) en person. Det kan vara svårt att i praktiken skilja affärsskicklighet från vilseledande. Vid handel av varor används ofta uttryck som förstklassig, bästa märket osv. Detta är ofta mer en jargong i branschen än ett försök att till vilseledande. (det kan dock anses som vilseledande marknadsföring, vilket kan förbjudas enligt marknadsföringslagen.)
2. Vilseledande ska leda till en handling av den vilseledde.
3. Den vilseledde gör en ekonomisk förlust genom handlingen och den som vilseleder har vunnit på det.

Dold text

Vad som nu stämmer i detta fall eller ej är svårt för oss att veta, då vi inte vet vart nycklarna egentligen kommer ifrån då kvitton ej finnes. Men att ej kunna bevisa på något sätt vart något kommer ifrån borde ses som lite konstigt om inget annat.

Men självklart kan vi inte säga att han har gjort något olagligt utan att veta, då det ej finns nog med bevis för att peka på något och säga vart felet ligger.

Att han är i en gråzon är mycket tydligt, men att han begår brott är inte alls lika tydligt.

Verkar som inte alla här förstår att bara för att man tycker något är fel, betyder inte det per automatik att det är olagligt.
Omoraliskt, absolut.
Skulle själv aldrig göra något liknande, men inte det tråden handlar om, utan den handlar om påstådda bedrägerier, vilket ej kan strykas, alls.

Men Jag instämmer.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Att han är i en gråzon är mycket tydligt, men att han begår brott är inte alls lika tydligt.

Verkar som inte alla här förstår att bara för att man tycker något är fel, betyder inte det per automatik att det är olagligt.
Omoraliskt, absolut.
Skulle själv aldrig göra något liknande, men inte det tråden handlar om, utan den handlar om påstådda bedrägerier, vilket ej kan strykas, alls.

Men Jag instämmer.

Det kan jag hålla med om. Gillar inte att peka finger utan att svart på vitt kunna peka på felet. Vilket i detta fall inte jag kan.
Håller med dom andra, det luktar lite unket om det hela. Men än så länge kan vi inte bevisa något.

Några tycker det är uppenbart men samtidigt så kan inte dom heller bevisa att det han gör är fel, mer än att spekulera på att det kan vara fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vän av god ordning vill bara påpeka att trådskaparens frågeställning var "Ska man ana ugglor i mossen?". Jag tror att majoriteten kan vara överens om svaret på den frågan.

Sen måste jag nog hålla med Wack0 i vissa avseenden, då hans poäng är rätt tydlig. Kom ihåg ni andra som motargumenterar att det är väldigt lätt att ha tunnelseende åt båda hållen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det kan jag hålla med om. Gillar inte att peka finger utan att svart på vitt kunna peka på felet. Vilket i detta fall inte jag kan.
Håller med dom andra, det luktar lite unket om det hela. Men än så länge kan vi inte bevisa något.

Några tycker det är uppenbart men samtidigt så kan inte dom heller bevisa att det han gör är fel, mer än att spekulera på att det kan vara fel.

Exakt min synpunkt på det hela, om än bättre formulerat än av mig innan.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wack0:

Många som skriker olagligt, men vilken lag bryter han emot?

Olagliga licenser, då borde de bryta emot en lag, vore intressant och se en dom emot någon som sålt en ogiltig licens.

Jag skriker knappast olagligt utan bara var tveksam till hur säkra nycklarna är.
Huruvida den aktuella personen har begått ett brott eller ej vet bara den själv om.

Men om vi diskuterar om en fiktiv påhittad person så blir det mycket enklare.
Om denna fiktiva person säljer vidare msdn licenser så är det både brott emot upphovsrätten och bedrägeri. Brott emot upphovsrätten för megastora företag bryr jag mig inte så mycket om, men det finns folk som gör detta. (antipiratbyrån mfl)
Det sista bedrägeri som drabbar kund ser jag som extremt allvarligt, en kund kan alltså köpa en nyckel som fungerar just när den testar denna och nyckel helt plötsligt slutar att fungera. Detta kan få extrema kostnader för personen och hade det varit ett stort företag som hade sålt en sådan licens hade det kunna blivit aktuellt med ett civilrättsligt mål, där skadeståndsanspråk kan finnas för att åtgärda denna maskin. Licenskostnaden i detta fall är helt försumbar i sammanhanget, det räcker inte ens till att betala för advokatens toalettbesök.

Om den fiktiva personen däremot är lite mer ärlig och medger att dessa nycklar kan ha kommit i orätta händer etc, ja då blir köparen inte lika lurad.

Och det finns flera fall då personer och företag har fått betala böter för felaktiga licenser, detta brukar dock göras upp utan att ens blanda in civilrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skriker knappast olagligt utan bara var tveksam till hur säkra nycklarna är.
Huruvida den aktuella personen har begått ett brott eller ej vet bara den själv om.

Men om vi diskuterar om en fiktiv påhittad person så blir det mycket enklare.
Om denna fiktiva person säljer vidare msdn licenser så är det både brott emot upphovsrätten och bedrägeri. Brott emot upphovsrätten för megastora företag bryr jag mig inte så mycket om, men det finns folk som gör detta. (antipiratbyrån mfl)
Det sista bedrägeri som drabbar kund ser jag som extremt allvarligt, en kund kan alltså köpa en nyckel som fungerar just när den testar denna och nyckel helt plötsligt slutar att fungera. Detta kan få extrema kostnader för personen och hade det varit ett stort företag som hade sålt en sådan licens hade det kunna blivit aktuellt med ett civilrättsligt mål, där skadeståndsanspråk kan finnas för att åtgärda denna maskin. Licenskostnaden i detta fall är helt försumbar i sammanhanget, det räcker inte ens till att betala för advokatens toalettbesök.

Om den fiktiva personen däremot är lite mer ärlig och medger att dessa nycklar kan ha kommit i orätta händer etc, ja då blir köparen inte lika lurad.

Och det finns flera fall då personer och företag har fått betala böter för felaktiga licenser, detta brukar dock göras upp utan att ens blanda in civilrätten.

Tack för infon där, känner till att företag fått betala rätt stora summor för felaktiga licenser, men inte privatpersoner fått göra det, så tack igen för infon.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Skrivet av Wack0:

Antagligen?

Då är det bedrägeri, men att sälja 10 olika bilar till 10 olika kunder är det inte.

Bevisa ATT han gör det, inte anta.

Om han säger att det är Mercedes-bilar men levererar Trabanter så är det det ja.

Liknelsen i det här fallet är mer: Han säljer en Trabant till tio personer, säger att det är en Mercedes och skickar sedan ut en nyckel-kopia till varje köpare som går till samma bil.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Tack för infon där, känner till att företag fått betala rätt stora summor för felaktiga licenser, men inte privatpersoner fått göra det, så tack igen för infon.

Inte hört om folk som har fått böter för det. Har dock läst om folk som har blivit varnade för att sälja licenser (t.ex. bygga egna datorer och sälja windows licenser till folk).
Exakt hur eller vilka typer av licenser det var vet jag dock ej. Eller hur mycket man ska lita på det.

Tycker det känns som ett tillfälle där man måste vara stor nog för att få uppmärksamhet innan dom ens hittar en. Eller att folk ringer och klagar på att deras licens dom har köpt ej fungerar och på så sätt får reda på vem som har sålt den.

Det var dock under windows 7 tiden jag läste detta. Så några år sedan, kan komma ihåg fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Hade gärna diskuterat mer med dig, då jag tycker du är saklig.

Men lagar utan domar är verkningslösa, vilket du vet.

I så fall skulle alla nya lagar (som naturligtvis ännu aldrig prövats i domstol) vara verkningslösa.
Så är dock inte fallet. Bara för att en specifik situation kanske aldrig prövats i en domstol betyder det inte automatiskt att inget brott begås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte hört om folk som har fått böter för det. Har dock läst om folk som har blivit varnade för att sälja licenser (t.ex. bygga egna datorer och sälja windows licenser till folk).
Exakt hur eller vilka typer av licenser det var vet jag dock ej. Eller hur mycket man ska lita på det.

Tycker det känns som ett tillfälle där man måste vara stor nog för att få uppmärksamhet innan dom ens hittar en. Eller att folk ringer och klagar på att deras licens dom har köpt ej fungerar och på så sätt får reda på vem som har sålt den.

Det var dock under windows 7 tiden jag läste detta. Så några år sedan, kan komma ihåg fel.

Böter blir det inte, utan mer en avgift för att undvika böter (och dålig pr).
Så vitt jag vet har inte Ms stämt någon privatperson i Sverige för en ogiltig licens.

Men övrigt har du helt rätt, igen.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I så fall skulle alla nya lagar (som naturligtvis ännu aldrig prövats i domstol) vara verkningslösa.
Så är dock inte fallet. Bara för att en specifik situation kanske aldrig prövats i en domstol betyder det inte automatiskt att inget brott begås.

Nu har bedrägeri prövats i domstol, och du vet vad jag menade. Men ska i framtiden förtydliga även tydligare så att alla förstår, tack för påpekandet.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Ett fall som liknade TPB hade inte tidigare prövats i domstol och det visade sig vara olagligt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Ge mig en länk till en dom, där någon dömts för bedrägeri för det han gör.

Du skrev "Så länge licensen inte upphör att fungera, så ser jag inte problemet?". Hur tänkte du då? Vänligen elaborera ditt resonemang.

§1 i citat
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Intressant tråd av många anledningar..

Visst verkar det inte helt legit med dessa licenser, även om dom säkert kommer fungera.

MEN undrar även hur många av alla "moral kärringarna" här som skulle klara att man gick igenom hela deras burk och kollade all deras mjukvara utan att hitta något som inte är i "gråzonen"?
Eller ni kanske anser det vara skillnad på att använda saker i gråzonen och att sälja dom?

Ser detta som ett icke problem så länge SweC har kollat på det och anser det följa de regler som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wack0:

Många som skriker olagligt, men vilken lag bryter han emot?

Olagliga licenser, då borde de bryta emot en lag, vore intressant och se en dom emot någon som sålt en ogiltig licens.

Det är snarare chansen att han försöker lura folk är väldigt stor men inga bevis finns än eftersom de flesta verkar dras ifrån att köpa nycklar av honom. Att han arbetar i en gråzon är uppenbart och hans totala oförmåga att bestämma sig var han fått nycklarna och var han är någonstans gör att man inte direkt får något förtroende för honom. Med största sannolikhet är det nycklar han fått från fulsidor som dessutom är olagliga att sälja.. Detta är självfallet rena spekulationer och att han ljuger i sina annonser finns det få som tvivlar.

Skrivet av MacAllan:

Intressant tråd av många anledningar..

Visst verkar det inte helt legit med dessa licenser, även om dom säkert kommer fungera.

MEN undrar även hur många av alla "moral kärringarna" här som skulle klara att man gick igenom hela deras burk och kollade all deras mjukvara utan att hitta något som inte är i "gråzonen"?
Eller ni kanske anser det vara skillnad på att använda saker i gråzonen och att sälja dom?

Ser detta som ett icke problem så länge SweC har kollat på det och anser det följa de regler som gäller.

Skillnaden är att de flesta här inne inte försöker sälja produkter ur denna "gråzon" som riktiga och fullvärdiga produkter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänk på att för några miljoner år sedan så kanske delar av denna var just... ett träd

OnT: Jag ska kolla och när jag hinner, grundligt testa de licenser jag köpt av denna person. Om de visar sig ge problem så kan "advokaten" i denna tråd bortförklara hur detta är rätt gjort av säljaren då. Tills dess så spekulerar vi rätt friskt och vet faktiskt inte mycket.

Om de är felaktiga, så har han gjort fel, men vad är felet, det som är intressant.

Leker inte advokat, vill enbart att rätt ska vara rätt.

Betydligt lättare att anklaga någon än att faktiskt ta reda på vad som hänt.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det bara är ett jädrans gnäll på folk.
Sköt erat eget istället. Ni är fan värre än min sambo på att gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är snarare chansen att han försöker lura folk är väldigt stor men inga bevis finns än eftersom de flesta verkar dras ifrån att köpa nycklar av honom. Att han arbetar i en gråzon är uppenbart och hans totala oförmåga att bestämma sig var han fått nycklarna och var han är någonstans gör att man inte direkt får något förtroende för honom. Med största sannolikhet är det nycklar han fått från fulsidor som dessutom är olagliga att sälja.. Detta är självfallet rena spekulationer och att han ljuger i sina annonser finns det få som tvivlar.

Skillnaden är att de flesta här inne inte försöker sälja produkter ur denna "gråzon" som riktiga och fullvärdiga produkter.

Skillnaden säger du, ärligt så ser jag ingen större skillnad på det.
Är man beredd att köpa en licensnyckel i 2:a hand borde man vara väl medveten om att det med stor sannolikhet inte är helt korrekt eftersom (vad jag vet) de flesta mjukvarulicenser inte får säljas vidare.
Men oavsett så ser jag inte heller någon skillnad på brukare och säljare om det rör sig om tvivelaktiga nyttjande av mjukvara.

Jag försvarar inte honom, men jag dömer inte heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Skillnaden säger du, ärligt så ser jag ingen större skillnad på det.
Är man beredd att köpa en licensnyckel i 2:a hand borde man vara väl medveten om att det med stor sannolikhet inte är helt korrekt eftersom (vad jag vet) de flesta mjukvarulicenser inte får säljas vidare.
Men oavsett så ser jag inte heller någon skillnad på brukare och säljare om det rör sig om tvivelaktiga nyttjande av mjukvara.

Jag försvarar inte honom, men jag dömer inte heller.

Det är fortfarande inget försvar åt den som säljer dessa sorters produkter. Sedan bara för att du inte ser skillnad så betyder det inte att det inte är en skillnad. Det är en ganska stor skillnad både juridiskt och moraliskt.

Skrivet av anon200632:

Jag tycker det bara är ett jädrans gnäll på folk.
Sköt erat eget istället. Ni är fan värre än min sambo på att gnälla.

Man tackar. Att gnälla på att folk gnäller är ju verkligen givande.. Verkar som det inte är bara din sambo som gnäller i det förhållandet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds