Permalänk
Medlem

Knäppande ljud från ny dator

Hej. Har precis byggt ihop min dator som jag köpt. Några minuter efter att jag startat spelet Ark Survival Evolved så börjar ett intensivt knäppande/klickande ljud från datorn. Jag är inte alls bra på detta och har ingen aning om vad det kan vara. Ska försöka öppna chassit och se vart ljudet kan komma ifrån. Någon som har någon aning? Har jag möjligtvis använt fel kablar från nätaggregatet till grafikkortet eller liknande? Har förövrigt inte fått igång fläkten på nätaggregatet då jag inte kan starta datorn när jag sätter i en kabel i moderkortet under system fan 1.

BitFenix Comrade Svart
Gigabyte GA-Z97P-D3 849
FSP Hyper 600W
Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB
Intel Core i-5 4690k
SSD 120GB OCZ Arc 100
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaizai:

Hej. Har precis byggt ihop min dator som jag köpt. Några minuter efter att jag startat spelet Ark Survival Evolved så börjar ett intensivt knäppande/klickande ljud från datorn. Jag är inte alls bra på detta och har ingen aning om vad det kan vara. Ska försöka öppna chassit och se vart ljudet kan komma ifrån. Någon som har någon aning?

BitFenix Comrade Svart
Gigabyte GA-Z97P-D3 849
FSP Hyper 600W
Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB
Intel Core i-5 4690k
SSD 120GB OCZ Arc 100
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD

Så du kör inga hårddiskar alls? Försök lokalisera ljudet som sagt, kan mycket väl vara en fläkt som strular också, eller något så simpelt som att en kabel ligger emot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har endast SSD-hårddisken på 120GB. Har öppnat chassi nu och ska försöka lokalisera ljudet.

Permalänk
Medlem

Om du ändå tänker öppna och lyssna, så tycker jag det är lika bra att vi inväntar besked innan vi börjar spekulera. Du har ju svaret framför dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det är grafikkortet som låter. När jag petar lite på kontakten som sitter i grafikkortet från nätaggregatet så slutar ljudet. Är det glapp? Har jag satt i det för löst? Eller är det kanske fel kabel isatt?

Permalänk
Medlem

Ingen tejp på fläkten till graf kortet du glömt ta bort?

Permalänk
Medlem

Ingen tejp. Men det är fläkten som låter verkar det som.

Permalänk
Medlem

Otroligt pinsamt men jag erkänner detta! Tog ut grafikkortet och tittade lite på det. Vips så ramlar det ut en skruv ifrån det. Har uppenbarligen tappat ner en i det. Hoppas detta fixar det. Fortfarande ej bättre, knäpper fortfarande och spelet craschar och informerar att grafikkortet har kraschat.

Permalänk
Medlem

Var inte det heller. Helt otroligt. Grafikkortet kraschar en bit in i spelet. Har ingen aning om vad det kan vara. Verkar vara när det först blir lite "jobbigt" för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det är en av fläktarna som gör ifrån sig ljudet, alltså från grafikkortet. Ska ringa netonnet och se vad dom säger.

Permalänk

Skruven du tappat i kortet förstörde säkert fläkten så nu överhättas kortet och kraschar. Tvekar även på att det går på garantin då det låter ganska självförvållat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3