Någon som köpt Win8 av Heinz9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag är sugen på såna licenser till några servar som jag driftar. Det enda problemet är att jag har ett vite på över 100 000kr per timma om dessa servrar ej skulle fungera korrekt, så jag är fundersam på hur legitima dessa licenser är?

Det är en sak att sälja licenser som är i gråzonen och eventuellt lura Microsoft på lite stålar, men är man en konsument och köper en vara som man tror är problemfri så blir man lurad om det är fuffens licenser. Och med lurad så menar jag inte bara att man bara förlorar kostnaden för licenserna utan dyrbar tid och driftbortfall som för många vida överstiger 500kr som licenserna kostade.
Spel och liknande nöjeprogramvaror är det för de flesta inte lika allvarligt om licenserna skulle sluta att fungera. även om nu vissa inte blir så happy när deras GTA, Wow konto etc blir bannat.

Om du får ett vite om servrarna inte fungerar så lär du också ha fått nog med pengar till att köpa riktiga licenser. Sådana här halvskumma licenser som säljs billigt online är oftast typ MSDN eller liknande som inte får vidaresäljas men som MS inte bryr sig så mycket om för privatpersoner, alltså funkar de bra för en speldator eller så. Ett företag kan få rätt så dryga böter vid en licensrevision dock. WS kostar inte mer än max typ 15 000 om du behöver värsta varianten och bra mycket mindre än så om du inte behöver det, det är inte så mycket pengar i sammanhanget liksom.

Edit: Köper du guld av någon på en rastplats så blir du lurad, inget snack om saken.

Permalänk

Att Heinz9 heller inte kan tillfredställande svara på frågorna som finns (utom möjligen var han bor) är inte ett gott tecken. En hel tråd som bara handlar om hans trovärdighet som säljare borde han rimligtvis följa.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Om du får ett vite om servrarna inte fungerar så lär du också ha fått nog med pengar till att köpa riktiga licenser. Sådana här halvskumma licenser som säljs billigt online är oftast typ MSDN eller liknande som inte får vidaresäljas men som MS inte bryr sig så mycket om för privatpersoner, alltså funkar de bra för en speldator eller så. Ett företag kan få rätt så dryga böter vid en licensrevision dock. WS kostar inte mer än max typ 15 000 om du behöver värsta varianten och bra mycket mindre än så om du inte behöver det, det är inte så mycket pengar i sammanhanget liksom.

Datacenter av Windows server 2012 som jag har ett antal av ligger på runt 40 000kr per licens (jag har många hostar), sedan ska man ha cal till detta som kan överstiga denna kostnad. (både user och remote cal)

Nå självklart tänker jag inte köpa några skumma licenser. Min poäng var dock att om man i sin annons utger sig för att sälja legitima licenser som man själv har införskaffat, medan man säljer några som man inte alls vet ursprung på så lurar man kunderna i vad man säljer.
Och för en majoritet av befolkningen i landet även vi lite mer datanördar så är våran fritid värt pengar, så om licensen skulle sluta fungera så har man förlorat mer än bara en windowslicens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Datacenter av Windows server 2012 som jag har ett antal av ligger på runt 40 000kr per licens (jag har många hostar), sedan ska man ha cal till detta som kan överstiga denna kostnad. (både user och remote cal)

Jo det blir förstås lite dyrare. Fortfarande ingen större kostnad sett till helheten dock. CALs kan bli dyrt men de första tusen användarna brukar inte vara så dyra har jag för mig.

Citat:

Nå självklart tänker jag inte köpa några skumma licenser. Min poäng var dock att om man i sin annons utger sig för att sälja legitima licenser som man själv har införskaffat, medan man säljer några som man inte alls vet ursprung på så lurar man kunderna i vad man säljer.

Framför allt om man säljer licenser som man vet att man inte får sälja men beskriver dem som något annat. Och det tror jag är det vanligaste med licenser för $10 på ebay och liknande. Jag fick ganska många licenser när jag pluggade, ett par av varje licenstyp för varje Windowsutgåva och ofta licenser för både svenska och engelska (trots att nyckeln numera inte gör någon skillnad på språk) så jag förstår ju att det känns lite lockande, snabba pengar liksom, och de flesta kan inte utnyttja alla licenser de får. Nu med gratisuppgraderingen till tian så lär det väl öka ännu mer. Jag kan lätt få femton licenser från de jag fick från skolan liksom.

Citat:

Och för en majoritet av befolkningen i landet även vi lite mer datanördar så är våran fritid värt pengar, så om licensen skulle sluta fungera så har man förlorat mer än bara en windowslicens.

Jo det här är verkligen något som många inte förstår eller tänker på. En bekant behövde exempelvis "fixa" Office till sina föräldrar, en ganska smart kille som jobbar som utvecklare och så, men han är snål och tänkte inte betala eller få sina föräldrar att betala. Istället la han några timmar på att knäcka Office via någon activator eller så. Efter några månader eller så så slutade det att funka och då fick han lägga tiden igen, och det lär fortsätta hända med jämna mellanrum. Jag försökte få han att förstå att han hade tjänat på att jobba säg tre timmar istället och helt enkelt betalat licenskostnaden men det möttes bara med en tom blick. Tid är pengar. Man bör alltid tänka på hur mycket man hade behövt jobba på sitt arbete för att täcka en kostnad och om det är värt att betala för sig eller så. Många gör samma misstag när de ska renovera eller så, typ att de lägger hela semestern på att bygga något som en hantverkare hade kunnat göra på tre dagar till ett pris som man hade dragit in på en vecka om man hade jobbat på sitt arbete istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinz9:

Ge mig de frågor ni har så ska jag försöka svara på dem.

Hur många nycklar har du sålt på Sweclockers?
Vart har du köpt dom?
Finns kvitto?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heinz9:

Ge mig de frågor ni har så ska jag försöka svara på dem.

Finns kvitto?

Permalänk
Medlem

@FlashTec:
Det är som med Sniper Elite nycklarna som var stulna och såldes av dessa "gråzon" företag, samtliga nycklar blev bannade. Vems fel är det? Slutkunden.

Dessa Windows nyckar är stulna, studentlicenser etc som inte får återsäljas. I vissa sällsynta fall äkta licenser som säljs av företag som köper bulk för rabatt och får en del över. Som ett experiment köpte jag en Windows 7 Ultimate N nyckel från Reddit sidan som länkas i den här tråden för 135:- . Den är aktiverad och har reserverat Windows 10 med den.

Sitter i dagsläget enbart med Windows 7 home premium och är missnöjd att man inte kan ändra global policies etc, antar att Windows 10 är ännu mera stängt för slutanvändaren om man inte har Windows 10 Pro, 135 spänn och jag har redan en äkta Retail licens för windows 7 så, något jag kan ta mig råd. Att använda sådana nycklar? Bättre än att köra piratkopierat imo, i slutändan får microsoft pengar även om det inte är fullt pris.

MEN, att köpa sådana licenser billigt och sälja vidare dem till folk som inte vet att det är potentiellt olagliga nyckar som Heinz9 här? Han har nog tjänat ett antal tusenlappar på detta om inte tiotusentals kronor nu, att Sweclockers tillåter en sådan pajas att fortsätta begå bedrägeri är ofattbart.

Permalänk
Skrivet av Heinz9:

- 5-6st har jag väl sålt här.
- Jag har köpt tre av dem från netonnet. De andra har jag köpt från Tradera och Blocket.
- Nej, inte längre. De jag hade kvitto på sålde jag först, de jag köpte från netonnet.

Bra att du svarar

När det är så många frågetecken kring vad som gäller kring olika licenser, hur kan du garantera att det är genuina licenser som MS anser vara legitima?

Jag är säker på att du förstår att det väcker frågor när du inte kan uppvisa något kvitto på produkterna du säljer. Jag gissar att du köpt dem för att sälja vidare, så varför har du inte begärt kvitton från säljarna på Tradera eller Blocket?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinz9:

1- 5-6st har jag väl sålt här.
2- Jag har köpt tre av dem från netonnet. De andra har jag köpt från Tradera och Blocket.
- Nej, inte längre. De jag hade kvitto på sålde jag först, de jag köpte från netonnet.

1: 5-6st för en mac användare ... skumt :/
2: Mail-kvitto finns från blocket/tradera
3: Utdrag av sin bank med datum/tid
Har du legitimt köpt nåt via nätet så har du nån elektronisk kvittens då man inte köper nåt kontant via nätet.
"kvitto finns ej" kan aldrig appliceras vid "moderna" köp

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinz9:

- 5-6st har jag väl sålt här.
- Jag har köpt tre av dem från netonnet. De andra har jag köpt från Tradera och Blocket.
- Nej, inte längre. De jag hade kvitto på sålde jag först, de jag köpte från netonnet.

Du har alltså köpt 3 licenser på NoN för drygt 6000kr som du sedan säljer vidare för 1500kr?

Permalänk
Medlem

Om det är falskt så tycks han ju inte ge upp i alla fall

http://www.sweclockers.com/marknad/114388-windows-8-professio...

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinz9:

- 5-6st har jag väl sålt här.
- Jag har köpt tre av dem från netonnet. De andra har jag köpt från Tradera och Blocket.
- Nej, inte längre. De jag hade kvitto på sålde jag först, de jag köpte från netonnet.

När jag frågade dig om kvitto, så hade du inte det och det var en licens som enligt dig var köpt på netonnet till en speldator som inte blev av. Hur kommer det sig?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Även jag har reagerat på de återkommande annonserna i marknaden. Känns fishy hela grejen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är sugen på såna licenser till några servar som jag driftar. Det enda problemet är att jag har ett vite på över 100 000kr per timma om dessa servrar ej skulle fungera korrekt, så jag är fundersam på hur legitima dessa licenser är?

Det är en sak att sälja licenser som är i gråzonen och eventuellt lura Microsoft på lite stålar, men är man en konsument och köper en vara som man tror är problemfri så blir man lurad om det är fuffens licenser. Och med lurad så menar jag inte bara att man bara förlorar kostnaden för licenserna utan dyrbar tid och driftbortfall som för många vida överstiger 500kr som licenserna kostade.
Spel och liknande nöjeprogramvaror är det för de flesta inte lika allvarligt om licenserna skulle sluta att fungera. även om nu vissa inte blir så happy när deras GTA, Wow konto etc blir bannat.

Skulle aldrig drömma om att köpa illegala licenser till ett företag och knappast om ett vite på 100 lax per timma hänger i luften...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Diskussioner kring språkligt finlir hör inte hemma i teknikdelen av forumet. Lyssna gärna på http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=411 för att stilla hungern eller ta en separat diskussion i ÖÄ-delen av forumet. Tack.

*Ett flertal inlägg raderade i enlighet med §1.6 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Samma nycklar finns även på blocket i stockholm

http://www.blocket.se/stockholm/Windows_8_Pro_fullversion__57...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

"Jag har två oanvända nycklar..." låter mest som struntprat.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vad problemet är? Finns väl flera som säljer xbox live koder billigt på tradera bl.a har köpt därifrån flera gånger. Kvitto skiter jag fullständigt i sålänge koden är giltig.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag förstår inte vad problemet är? Finns väl flera som säljer xbox live koder billigt på tradera bl.a har köpt därifrån flera gånger. Kvitto skiter jag fullständigt i sålänge koden är giltig.

Problemet är att många uppfattar att säljaren ljuger för eller vilseleder köparna genom att säga att han har två koder när det i själva verket verkar vara så att han har massor av koder att sälja. Säljaren kan inte heller visa vart koderna kommer ifrån och att det är han som har köpt dem. Det skapar massor med frågor. Är koderna verkligen köpta och betalade för av säljaren? Är de verkligen köpta hos en svensk återförsäljare eller är de köpta på nån skum rysk hemsida? Kommer koderna att fungera i framtiden eller finns det risk för att de spärras pga att de är stulna? Jag påstår inte att det är så, men det är sådana frågetecken som uppstår hos mig i denna situationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av amanito:

Jag förstår inte vad problemet är? Finns väl flera som säljer xbox live koder billigt på tradera bl.a har köpt därifrån flera gånger. Kvitto skiter jag fullständigt i sålänge koden är giltig.

Du förstår precis, du håller bara inte med.. eller hur? Om du nu läst hela tråden ist för att hoppa in mitt i..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"Jag har två oanvända nycklar..." låter mest som struntprat.

Ja, det är ju för att det är struntprat. Är väldigt förvånad att han får ha annonserna kvar här, för något halvår sedan blev en tråd låst av en moderator för det diskuterades att köpa nycklar via aliexpress.

Här är det rätt uppenbart att det ljugs i annonsen osv, men det låter man vara?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Ja, det är ju för att det är struntprat. Är väldigt förvånad att han får ha annonserna kvar här, för något halvår sedan blev en tråd låst av en moderator för det diskuterades att köpa nycklar via aliexpress.

Här är det rätt uppenbart att det ljugs i annonsen osv, men det låter man vara?

9 annonser, det tickar ju in pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinz9:

- 5-6st har jag väl sålt här.
- Jag har köpt tre av dem från netonnet. De andra har jag köpt från Tradera och Blocket.
- Nej, inte längre. De jag hade kvitto på sålde jag först, de jag köpte från netonnet.

Så du har alltså köpt 3 licenser på Netonnet för fullpris och säljer dem för -1500:-? Detta pga. att du är en mac användare? Bara jag som har problem att få ihop det?

Det är väl dessa du köpt?

https://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/...

Skrivet av tompanhuhu:

Vänta nu lite....... Det är nästan exakt samma artikel. Heinz9 påstod att han varit i Kalmar och inte i Stockholm ovan. Detta borde väl vara bevis att Heinz9 inte har rent mjöl i påsen..

Skrivet av amanito:

Jag förstår inte vad problemet är? Finns väl flera som säljer xbox live koder billigt på tradera bl.a har köpt därifrån flera gånger. Kvitto skiter jag fullständigt i sålänge koden är giltig.

Problemet är inte priset utan de lögner Heinz9 sprider omkring sig och de historier som han ger ut (efter en massa om och men) ändras varje dag.

Skrivet av Heinz9:

Faktiskt Jag bor i Jönköping, men jag har varit i kalmar nu i ett par veckor.

Och anledningen till att jag lägger upp nya annonser är för att ingen svarar efter ett par timmar, det är väl eftersom annonsen inte syns på förstasidan längre. Och det verkar inte finnas något sätt att förnya annonsen på, så jag lägger in en ny istället

Du har tydligen varit i Stockholm också..

http://www.blocket.se/stockholm/Windows_8_Pro_fullversion__57...

Det är en nästan exakt kopia av dina artiklar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Finns det någon anledning att fortsätta diskussionen? Det är ganska uppenbart för mig .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Finns det någon anledning att fortsätta diskussionen? Det är ganska uppenbart för mig .

Exakt. Är ju ett under att han får lägga upp sina artiklar på Sweclockers ens.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på Heinz9 när det finns säljare på marknaden som denna killen: http://www.sweclockers.com/marknad/114414-i7-5960x-gtx-titan-...
Ny annons varannan vecka, inget kvitto, inget inköpsbevis. Det är nästan garanterat stöldgods men både Sweclockers och Tradera låter sånt här ske, så varför bryr ni er om Heinz9 tjänar 100 kr på att köpa billiga nycklar på Reddit och sälja de här?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Du förstår precis, du håller bara inte med.. eller hur? Om du nu läst hela tråden ist för att hoppa in mitt i..

Nej jag förstår och håller inte med. Ni är bara paranoida men det får ni själva stå för. Jag har läst tillräckligt mycket av tråden för att få en uppfattning. Verkar endast vara spekulationer utan några konkreta bevis. Såvitt jag förstått så har ingen licens blivit spärrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på Heinz9 när det finns säljare på marknaden som denna killen: http://www.sweclockers.com/marknad/114414-i7-5960x-gtx-titan-...
Ny annons varannan vecka, inget kvitto, inget inköpsbevis. Det är nästan garanterat stöldgods men både Sweclockers och Tradera låter sånt här ske, så varför bryr ni er om Heinz9 tjänar 100 kr på att köpa billiga nycklar på Reddit och sälja de här?

Sidans trovärdighet sammankopplas med annonserna och annonsörerna, därför är det viktigt att det inte tillåts ske öppet häleri här.

Om du anser att den länkade annonsen är misstänkt stöldgods så tycker jag att du ska anmäla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sidans trovärdighet sammankopplas med annonserna och annonsörerna, därför är det viktigt att det inte tillåts ske öppet häleri här.

Om du anser att den länkade annonsen är misstänkt stöldgods så tycker jag att du ska anmäla den.

Här har du hans Tradera sida: http://www.tradera.com/Profile/Items/List?alias=seller&member...
Han är anmäld av mig både här och på Tradera men inget har hänt. Tittar du på hans omdömen så ser du att han har sålt samma komponenter och datorer flera gånger om. Det finns ingen chans att detta är lagliga produkter.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av amanito:

Nej jag förstår och håller inte med. Ni är bara paranoida men det får ni själva stå för. Jag har läst tillräckligt mycket av tråden för att få en uppfattning. Verkar endast vara spekulationer utan några konkreta bevis. Såvitt jag förstått så har ingen licens blivit spärrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lägger inga värderingar i om andra/du tycker det är perfekt för plånboken att införskaffa licenser från "gråzonen". Men jag vill iaf veta om jag köper äkta eller grå-licenser, vilket inte är självklart för en annan som är noob i pirat-branschen.
Sen kan jag tycka det är lagvidrigt om en swec-medlem skor sig på vidareförsäljning av gråa licenser, även om det i slutänden fungerar.. om det nu är så.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB