Varför är det bekvämare sova med högra sidan neråt än vänstra?

Permalänk
Medlem

Vänstersidan nedåt är utan tvekan skönas. Man ska ju dock ha en kudde från hakan och ned till mittregionen att "luta" sig mot.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är högerhänt och sover alltid på sidorna. Dock spelar det ingen roll om jag ligger på höger eller vänster sida. En hand under kudden eller under huvudet och den andra platt mot sängen. På rygg har jag väldigt svårt att sova om jag inte typ ligger i en soffa och ska ta en powernap.

Dock ser nätterna oftast ut som följande:

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tror jag sover vänd mot den sidan av sängen jag sover på, sov på ena sidan förut men nu när jag bytt sida med gumman så sover jag på andra sidan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Något att forska i. Varför är det mycket bekvämare sova med högra sidan neråt än vänstra?

Eller är detta bara jag? Jag kör 90 graders vändningar när jag sover för att belasta jämt men ligga med vänstra sidan ner är bara inte bekvämt 20 % av tiden jag kan ligga med högra sidan ner. Jag har inga fysiska besvär vad jag vet om. Jag är vänsterhänt och vänsterbent om min vänstra sida kanske är starkare/dominant. Om nu det kan påverka på något sätt?

Beror helt på att ingen person är identiskt "byggd". Har en hel del och göra med ens organ som lungor etc. Sedan beror det även på hur du lägger tyngden på kroppen medan du sover. Själv så kan jag bara sova antingen på rygg eller på vänster sida. Ligger jag på högersida så blir jag stel och ligger jag på mage så börjar jag andas ojämnt. Det går att vakna på magen men inte somna. Är högerhänt (som majoriteten av världens befolkning... Är inte speciell *snyft*).

Skrivet av Sebbepojken:

@oqvist: Jag är högerhänt och tycker bestämt att det är mycket skönare att ligga med vänstersidan av kroppen nedåt!

Join the club.

Skrivet av Divil:

Ha ha hjärtat borde sitta i mitten bakom bröstbenet. Jag har då aldrig hört att det ska sitta någon annanstans.

Förmodligen är det nog en vana vilken sida man somnar in på. Jag kan även tänka mig att "spänningar" i kroppen påverkar vilken sida som känns bekvämast. Är man två i sängen så kan även det påverka och likaså hur sängen/stommen/madrassen är konstruerad. Det finns nog ingen universellt svar på frågan.

Hjärtat sitter inte i mitten av kroppen kan jag ju säga dig. Iallafall inte helt eftersom hjärtat oftast lutar med majoriteten av kamrarna antingen något till vänster eller något till höger. Den sitter lite olika på olika människor men oftast sitter hjärtat mestadels till vänster hos människor även om det finns folk som har en "defekt" som gör att hjärtat sitter mer åt höger. Dessa brukar ibland ha problem med vissa hjärtkamrar.

Skrivet av Alling:

Jag med. Gissning: Har man sin "hänta" hand nedåt (mot sängen) är den fastlåst och oanvändbar; har man den uppåt (mot taket) är den fri, vilket känns bättre. Kanske är detta rentav en kvarlevande instinkt från långt tillbaka i tiden då man behövde kunna försvara sig vid varje givet tillfälle.

Finns teorier om det. Precis som det finns teorier varför folk oftast föredrar att ligga med fötterna mot dörren. Detta anses av vissa forskare vara instinktivt.

Skrivet av nackskägg:

Min vänsterarm är då samma arm, oavsett från vilket håll man tittar.

Ja. Men den ligger inte alltid till vänster om en eller hur? Beror helt på vem du pratar utifrån. Vänsterarmen kallar du vänsterarmen för att den alltid ligger till vänster från ditt perspektiv och eftersom det är din arm så utgår alla från att det är ditt perspektiv som det handlar om. Däremot skulle någon säga "Till höger.." så betyder det inte att det är till höger från din sida.

Skrivet av Überklass:

Jag är högerhänt och sover alltid på sidorna. Dock spelar det ingen roll om jag ligger på höger eller vänster sida. En hand under kudden eller under huvudet och den andra platt mot sängen. På rygg har jag väldigt svårt att sova om jag inte typ ligger i en soffa och ska ta en powernap.

Dock ser nätterna oftast ut som följande:

http://newdogowners.com/wp-content/uploads/2014/02/1002379_1420236298214361_335344012_n.jpg

Den där får mig att tänka på när man har hunden (35 kg blandras mellan Wachtel och stövare) vid ens fötter. Den jäveln börjar alltid med att ligga ihopkrypt med ryggen mot utsidan av ens ben. Men efter ett tag börjar han att spreta ut sig så då ligger man på ett hörn i sängen helt plötsligt. Alltså tvingas man skifta från vänster snett nedåt till rygg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag somnar på väster sida, vaknar på höger sida. Är vänsterhänt. Sänggaveln ligger mot väst. Det finns mekanisk tilluft i lägenheten. Och en dörr.

Analys?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Om man är hjärtsjuk och har hjärtat på vänster sida så är det i alla fall lättast för hjärtat om man sover på högersida

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hjärtat sitter inte i mitten av kroppen kan jag ju säga dig. Iallafall inte helt eftersom hjärtat oftast lutar med majoriteten av kamrarna antingen något till vänster eller något till höger. Den sitter lite olika på olika människor men oftast sitter hjärtat mestadels till vänster hos människor även om det finns folk som har en "defekt" som gör att hjärtat sitter mer åt höger. Dessa brukar ibland ha problem med vissa hjärtkamrar.

http://ak.picdn.net/shutterstock/videos/3705437/preview/stock-footage-human-xray-heart-anatomy.jpg

~0.0001% Har hjärtat till höger (Situs inversus)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag sover på samma sida till den näsborre som är "fri" för stunden ^^ blir några vändningar under natten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag somnar på väster sida, vaknar på höger sida. Är vänsterhänt. Sänggaveln ligger mot väst. Det finns mekanisk tilluft i lägenheten. Och en dörr.

Analys?

Huvud eller fot gaveln?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

~0.0001% Har hjärtat till höger (Situs inversus)

Exakt. Det är väldigt få och dessa har oftast olika defekter på hjärtat också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Huvud eller fot gaveln?

Huvudgaveln.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara jag som sover som ett lik i öppen kista?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jag sover på samma sida till den näsborre som är "fri" för stunden ^^ blir några vändningar under natten

Skickades från m.sweclockers.com

samma för mig, om nu inte jag drar igång en konsert av snarkningar... då vaknar jag blåslagen på golvet

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej hjärtat sitter normalt på vänster sida med en del av massan i mitten av bröstkorgen. Eller i alla fall vänsterkammaren som pumpar ut blod i kroppen sitter normalt helt till vänster. Det är lättare för hjärtat att arbeta om man ligger på högersida då hjärtat sitter på vänster sida. Detta vet jag eftersom jag varit hjärtsjuk.

Exakt detta tänkte även jag på som orsak, ej haft problem med hjärtat och ibland ligger jag på vänster sida men tänker då att det trycker extra på hjärtat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Sedan jag skadade axeln (drog den ur led sisådär fyra gånger på kort tid) så har det varit skönast att ligga med vänster sida (den oskadade) neråt även om axeln nu är nästan helt återställd.

EDIT: Får däremot ont om jag sover på sidan pga stor överkropp (inte fet även om jag inte är smal utan bara stor). Slutar ändå med att jag sover på sidan en stund för att somna och sedan lägger mig när platt på madrassen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Högerhänt och sover mest på vänstersidan med fejset in mot väggen och höger ben upp 90grader över vänster benet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken på att ingen har nämnt currykryss!

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det har inget att göra med om du är vänster- eller högerhänt. Som någon nämde tidigare är det pga att hjärtat sitter på vänster sida, som gör att de flesta föredrar höger sida.

En annan kul grej med sovpositioner är att om man sover på rygg, så är det mycket troligare att drömma mardrömmar. Detta pga att det är svårare att andas jämfört med att ligga på sidan, vilket leder till undermedveten oro.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555
Har du någon intressant information om mig då rörande mardrömmar? Har inte haft en enda hela mitt liv. Det närmast jag har haft har bara varit vansinnigt tråkiga drömmar. Väldigt nyfiken på hur det är och skulle på fullaste allvar vilja uppleva en.

Alla säger däremot att jag ska skratta mig glad att slippa det. Har inte ett bekymmerslöst liv så det känns som det borde finnas underlag för att utveckla det men har aldrig hänt... Är däremot verkligen inte en stressad person så stress är nog inte ett bra underlag, någonting som verkar vara dem flestas problem.

EDIT: Innan folk säger att jag glömmer allt, jag kommer ihåg många drömmar när jag vaknar och av vad jag har hört så vaknar man lätt utav en mardröm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

inga preferenser för min del jag byter medvetet sovställning när jag vaknar ca 30ggr per natt och innan jag har somnat igen har jag hunnit bytta sovställning rätt mycket, och när jag sover rör jag mig rätt mycket så det blir nog ett par hundra justeringar i alla former sittande, stående, liggande, köttbulle åt alla håll inklusive upp och ner i sängen, på golvet, halväggs ur sängen.

@philipborg:
Drömmar kan du absolut komma ihåg sök på https://sv.wikipedia.org/wiki/Klardr%C3%B6mmande , och behöver inte vara kopplat till stress

Jag klardrömde när jag var sjuk. Var sjuk under en 10års period och extremt dålig under en stor del av den tiden ofta var varenda natt en kamp. Efter antibiotika behandlingen så försvann behovet och jag går bara och lägger mig även om jag fortfarande har sömnproblem.
Visste inte om klardrömmande utan det var något jag läste om i början av året då jag inte har klardrömt på lång tid, fick beh 2012, jag har helt slutat drömma sen jag blev bättre. Jag fokuserade ofta innanför ögonlocken, slappnade av, försökte tänka mig bort från smärtorna och det var rutinen varje natt. Sen klardrömde jag inte varje natt men det var väldigt vanligt
Efter antibiotikan slutade jag med dom rutinerna, finns beskrivet som Wake Induced Lucid Dream , om det då var just WILD metoden eller att jag var dålig eller en kombination kan jag inte svara på , har inte heller lyckats klardrömma sen jag blev bättre , men inte heller lagt någon större energi på det.
Om du är uttråkad så får du testa

Det jag kommer ihåg mest är ju vissa läskiga drömmar men också romantiska drömmar, i första fallet så kommer gåshuden i andra fallet reagerar andra delar och det känns alltså verkligt trots att man vet att man drömmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@philipborg:
Drömmar kan du absolut komma ihåg sök på https://sv.wikipedia.org/wiki/Klardr%C3%B6mmande , och behöver inte vara kopplat till stress

Jag klardrömde när jag var sjuk. Var sjuk under en 10års period och extremt dålig under en stor del av den tiden ofta var varenda natt en kamp. Efter antibiotika behandlingen så försvann behovet och jag går bara och lägger mig även om jag fortfarande har sömnproblem.
Visste inte om klardrömmande utan det var något jag läste om i början av året då jag inte har klardrömt på lång tid, fick beh 2012, jag har helt slutat drömma sen jag blev bättre. Jag fokuserade ofta innanför ögonlocken, slappnade av, försökte tänka mig bort från smärtorna och det var rutinen varje natt. Sen klardrömde jag inte varje natt men det var väldigt vanligt
Efter antibiotikan slutade jag med dom rutinerna, finns beskrivet som Wake Induced Lucid Dream , om det då var just WILD metoden eller att jag var dålig eller en kombination kan jag inte svara på , har inte heller lyckats klardrömma sen jag blev bättre , men inte heller lagt någon större energi på det.
Om du är uttråkad så får du testa

Det jag kommer ihåg mest är ju vissa läskiga drömmar men också romantiska drömmar, i första fallet så kommer gåshuden i andra fallet reagerar andra delar och det känns alltså verkligt trots att man vet att man drömmer

Jag vet mycket väl vad klardrömmar (även om jag bara visste det engelska namnet.), får det regelbundet någon gång varannan vecka om jag har fri tid på mig att sova och har haft dem så länge jag kan minnas. Kan få det under den sista timmen sömn om jag vaknar och sedan bestämmer mig för att drömma vidare. WILD alltså. Är riktigt fräckt och jag har nästan alltid full kontroll över allt som händer, om jag så önskar, admin krafter i princip. Kommer ihåg när jag var liten och konstruerade berg och dalbaner som jag sedan åkte

Jag ser bara inte hur detta är relevant till min totala avsaknad utav mardrömmar? Läste du fel för jag sa att jag minns mina drömmar, inte glömde.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag vet mycket väl vad klardrömmar (även om jag bara visste det engelska namnet.), får det regelbundet någon gång varannan vecka om jag har fri tid på mig att sova och har haft dem så länge jag kan minnas. Kan få det under den sista timmen sömn om jag vaknar och sedan bestämmer mig för att drömma vidare. WILD alltså. Är riktigt fräckt och jag har nästan alltid full kontroll över allt som händer, om jag så önskar, admin krafter i princip. Kommer ihåg när jag var liten och konstruerade berg och dalbaner som jag sedan åkte

Jag ser bara inte hur detta är relevant till min totala avsaknad utav mardrömmar? Läste du fel för jag sa att jag minns mina drömmar, inte glömde.

Nej du skrev typ "EDIT: innan folk säger att man inte kommer ihåg drömmar" så backade jag ditt påstående att det inte är så
Super att du kan klardrömma och kontrollera vad du klardrömmer, då är det väll bara att du klardrömmer en mardröm case closed? Har tyvärr ingen koll på varför du inte drömmer mardrömmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej du skrev typ "EDIT: innan folk säger att man inte kommer ihåg drömmar" så backade jag ditt påstående att det inte är så
Super att du kan klardrömma och kontrollera vad du klardrömmer, då är det väll bara att du klardrömmer en mardröm case closed? Har tyvärr ingen koll på varför du inte drömmer mardrömmar

Då förstår jag. Var lite förvirrad.

Har försökt få klardröms mardrömmar men det går verkligen inte. Det är lite som att försöka övertala sig själv att en sak man vet är helt och hållet ofarlig är farlig, går inte. Försök övertala dig själv att en strumpa är farlig, lite samma kännsla. Svårare blir det när ens undermedvetna blandas in som är ännu mer svår övertalat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@alex5555
Har du någon intressant information om mig då rörande mardrömmar? Har inte haft en enda hela mitt liv. Det närmast jag har haft har bara varit vansinnigt tråkiga drömmar. Väldigt nyfiken på hur det är och skulle på fullaste allvar vilja uppleva en.

Alla säger däremot att jag ska skratta mig glad att slippa det. Har inte ett bekymmerslöst liv så det känns som det borde finnas underlag för att utveckla det men har aldrig hänt... Är däremot verkligen inte en stressad person så stress är nog inte ett bra underlag, någonting som verkar vara dem flestas problem.

EDIT: Innan folk säger att jag glömmer allt, jag kommer ihåg många drömmar när jag vaknar och av vad jag har hört så vaknar man lätt utav en mardröm.

Ingen aning faktiskt, man måste nog vara professor av något slag för att kunna gissa sig fram till det. De mardrömmar jag haft har antingen handlat om saker jag varit orolig för, eller helt bisarra saker. Sen har jag haft en mardröm medans jag var vaken en gång, man kan nog lika det vid en slags "förstärkt verklighet". Det var heeelt flippat Nu för tiden har jag i princip aldrig mardrömmar, men när jag var yngre var det ganska vanligt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Själv sover jag rätt komplicerat.
Höger arm under kudden sträckt ut, på magen nästan lite lutande, vänster arm på en kudde, en kudde mellan knäna.

Enda sättet jag kan somna bekvämt. Aldrig kunnat somna på rygg ex, och gillar inte att ligga "normalt" sidoläge.
Dock ibland så hoppar axeln mer eller mindre ur led o trycker på huvudet på den kan göra lite ont
Faceplant stilen är rätt okej ibland dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag med. Gissning: Har man sin "hänta" hand nedåt (mot sängen) är den fastlåst och oanvändbar; har man den uppåt (mot taket) är den fri, vilket känns bättre. Kanske är detta rentav en kvarlevande instinkt från långt tillbaka i tiden då man behövde kunna försvara sig vid varje givet tillfälle.

Tyvärr stämmer inte den tesen, även om den hade varit vettigt. Är högerhänt och sover på höger sida eller snarare somnar där. Sen hur jag vaknar är oftast rygg eller vänster mot väggen, några gånger på höger sida men oftast faktiskt på rygg (men inget jag tänker på alls när jag vaknar):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar