Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Inaktiv

Skoj NUC Setup med en skärm

Hoppar in i tråden här. Är stolt NUC-ägare. För er som har koll på macintosh, så gjorde jag en "iPC" idag.

Intel NUC5i7RYH
16 GB DDR3L 2x Corsair 8GB DDR3L PC3-12800 1600MHz SO-DIMM (11-11-11-28) (CMSO8GX3M1C1600C11)
120 GB Samsung SSD M.2 Modell: 850 EVO series SSD 120GB M.2 (MZ-N5E120BW) för ubuntu 15.10 testing (Efter UEFI tar det cirka 1.5 sekund till loginprompten)
500 GB WD HDD Sata för windows 8.1

Skaffade en ny skärm idag en Dell med aspekt 5:4, 17" med DisplayPort. WOW!, tänker du... inte. eller? haha. (min 24" p-ips slutade att fungera och jag behöver inte större än 17" längre känner jag.)

I vilket fall här är resultatet av min lilla setup WiP (filmat med en laptop som låter från fläkten hehe)
https://stjerndorff.org/tmp/dell-17-inch-plus-intel-nuc.webm

Tangentbordet som syns är Happy Hacking Professional 2

Datorn klarar enkelt DOOM 3 i Ubuntu på max inställningar i 1280x1024, det räcker för mig i prestandaväg.

ps, väldigt fina färger o s v på Dell skärmen för att vara en TN-skärm. Dell E1715S för den som vill vara lite nostalgisk och spana in obreda skärmar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rky:

Ja, den har GBit/s-ethernet, så trådat nätverk är att föredra alla dagar i veckan

Såg att jag glömde minnet från första paketet, men ändrat nu. 4 GB räcker gott ifall du bara tänkt dig Openelec. Ska du köra Windows så är ju det mer minneshungrigt. Det finns dessutom plats för två minnen, ifall du vill utöka i framtiden.

Är du intresserad av en multifjärr så fungerar Logitechs bra, annars de flesta fjärrkontroller som fungerar med Windows Media Center, exempelvis http://www.inet.se/produkt/6335007/microsoft-xbox-one-media-r...

Hej igen! Har nu fått hem mitt packet! Gick fint att koppla in minne och SSD. Vet du hur man installerar OpenElec på den?
Kanske någon vet någon bra guide att länka till skulle uppskattas, Sitter å googlar nu men hittar väldigt mycket olika saker vet inte riktigt vilken man ska följa

Permalänk

Funderar på att införskaffa en NUC för uppspelning av filmer som mest 1080p 3D, streama sport från Viaplay och Filmer/tv-serier från XBMC, ska spelas upp på projektor.

Tänkte även köra Windows 7 på den då de är smidigt att koppla ihop filmerna/TV-serier som ligger på nätverket med XBMC.

Vet inte vilken av alla NUC´s som skulle passa mina behov bäst en i3 eller i5, någon som skulle kunna tipsa mig lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

Hej igen! Har nu fått hem mitt packet! Gick fint att koppla in minne och SSD. Vet du hur man installerar OpenElec på den?
Kanske någon vet någon bra guide att länka till skulle uppskattas, Sitter å googlar nu men hittar väldigt mycket olika saker vet inte riktigt vilken man ska följa

http://wiki.openelec.tv/index.php/HOW-TO:Installing_OpenELEC

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

tack för länken, har nu lagt ut Openelec på usb, men jag har problem med att få mitt nya trådlösa tangentbord att fungera till Nucen
Så kommer inte in i bios för tillfället för att ändra att "starta med usb" Ska prova med ett annat trådat tangentbord senare

Permalänk
Medlem

Jag fick använda mig av trådat tangentbord + mus vid installationen, när det väl var installerad kunde jag börja köra med det trådlösa tangenbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

tack för länken, har nu lagt ut Openelec på usb, men jag har problem med att få mitt nya trådlösa tangentbord att fungera till Nucen
Så kommer inte in i bios för tillfället för att ändra att "starta med usb" Ska prova med ett annat trådat tangentbord senare

Testa att sätt USB-dongeln på en förlängning så den kommer bort från chassiet en bit.

Permalänk
Avstängd

Tack allihop för hjälpen, installationen gick bra och nu fungerar även de trådlösa tangentbordet.
Kör Openelec nu på min TV. Är rätt okunnig på detta så undrar vad Kodi är för något är det nåt jag borde installera också? vad är skillnaden? Och någon som kanske vet några bra tillägg att installera?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.N:

Tack allihop för hjälpen, installationen gick bra och nu fungerar även de trådlösa tangentbordet.
Kör Openelec nu på min TV. Är rätt okunnig på detta så undrar vad Kodi är för något är det nåt jag borde installera också? vad är skillnaden? Och någon som kanske vet några bra tillägg att installera?

Mvh

Kodi är det du ser när du kör OpenELEC...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Kodi är det du ser när du kör OpenELEC...

jaha hehe Vet du någon bättre layout än den som man startar med, man kan byta såg jag inne på settings/skins
Tycker inte det är så snygga menyer just nu. Jag fick in en massa live kanaler, väldigt många men knappt någon fungerar vet du om man kan få det att funka?

Permalänk
Medlem

Chrome fryser av Youtube

Köpte en NUC för att använda som smidig surfdator, men den verkar ha problem att lira tillsammans med Chrome. Varje gång jag försöker spela upp en Youtube-video fryser Chrome. Samma sak gäller för Vimeo. Liveleak fungerar däremot. Samtliga siter fungerar utan problem i IE.

Använder fullt uppdaterat Windows 8.1 och fullt uppdaterat Chrome, helt utan tillägg.

Nån som har varit med om nåt liknande eller har förslag på lösning?

Utrustning:
Intel NUC Broadwell 2.5" Wifi I7-5557U
Kingston ValueRAM 8GB 1600MHz DDR3L SO-DIMM 204-pin
Kingston SSDNow M.2-SATA 120GB M.2 SATA-600
Skärm 2560x1440

Edit:

Det löste sig. Bytte till en tidigare version av grafikdrivrutinen (15.36.19.64.4170).
4K-upplösningen hackar, men 1440p flyter utan problem.

Permalänk
Medlem

NUC5i5RYH

Hej,

Jag köpte nyligen en NUC (Broadwell i5, 2,5") för att ha som kontors-, surf- och mediedator. Har en 500GB SSD i den samt en 8GB 1600MHz RAM-sticka. Datorn är kopplad till en 32" 2560x1440 monitor via DP och kör Linux Mint. Tycker än så länge att NUC:en fungerar utmärkt till ordbehandling och surf (som väntat) men är besviken på hur den presterar vid filmtittning. Lokala filer i 1080p flyter inte på och fläkten går igång i fullt ös stup i kvarten. 720p ser bra ut men även där stör fläkten mycket. Netflix fungerar inte överhuvudtaget i HD, ljud och bild blir osynkat direkt. Även utan HD verkar datorn ha problem med uppspelningen, bilden är ryckig och fläkten kör ständigt.

Är detta normalt och har jag förväntat mig för mycket att den ska klara högupplöst film hyfsat tyst? Eller finns det något sätt att åtgärda? Om inte så kommer jag nog försöka lämna tillbaka den och bygga en mini-PC med lite bättre kylmöjligheter än NUC:en.

Mycket tacksam för all hjälp som ni kan tänkas sitta inne på!

Permalänk
Medlem

@hymark:
Jag har haft 3 olika 5ixRYH (Broadwell) i3, i5 och nu i7:an med Arch och Gentoo. Alla har klarat 1080p visning (och streaming) utan problem. Det beror inte på hårdvaran utan troligtvis på ditt operativsystem. Som referens kan du om möjligt, installera en Windowsversion eller kanske någon KDE-version av Linux (som har bra composition från scratch så att säga).

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:
Tusen tack, skönt att det ska kunna gå att lösa. Vilken Linuxdistro rekommenderar du i så fall? Gärna så nybörjarvänlig som möjligt. Och en fråga till: skulle jag ha något att tjäna på att byta till NUCen med i7? Som sagt är det mest processorskrävande troligtvis streaming av video (samt en massa program och flikar öppna samtidigt).

Permalänk
Medlem

@hymark:

Jag tror inte du märker någon skillnad med en i5 eller i7. Jag märker, då jag kompilerar en del, och den använder sig av CPU och dess trådar, så för mig är den 15-18% skillnad ungefär på dessa två. Det är inte aktuellt för din del tror jag.
Kubuntu är väl rätt straight forward med ett KDE-gränssnitt. Tar bara 5-10 minuter att installera på en SSD i NUC:en. Installera VLC och tuta och kör.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kort fråga, kan man ansluta en NUC 4250 till en DAC via USB, alternativt till en förstärkare med inbyggd DAC?

Borde inte vara några konstigheter men tänkte kolla för att vara säker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Kort fråga, kan man ansluta en NUC 4250 till en DAC via USB, alternativt till en förstärkare med inbyggd DAC?

Borde inte vara några konstigheter men tänkte kolla för att vara säker..

En DAC du ansluter via USB är ju ett externt ljudkort.
Och ansluter du en förstärkare via HDMI så agerar den ju som DAC.
NUC'en har däremot ingen digital ljud utgång typ TOSLINK eller COAX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En DAC du ansluter via USB är ju ett externt ljudkort.
Och ansluter du en förstärkare via HDMI så agerar den ju som DAC.
NUC'en har däremot ingen digital ljud utgång typ TOSLINK eller COAX.

Den biten har jag koll på. Men jag ville bara veta att den lirar ihop med en NUC. Det är ju iofs som vilken dator som helst så det är kanske en dum fråga.. Läste bara något om störningar i USB 3 portarna så tänkte det var bäst att fråga.

Tvåkanals stereoförstärkare med inbyggd dac har ofta endast en USB-ingång (Typ Hegel H100 som jag funderar på)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dockland: Tänkte bara tacka för hjälpen och säga att bytet till Kubuntu gjorde susen. Inga problem med uppspelning/streaming av HD-video och NUCen är helt knäpptyst. Mycket nöjd nu och jag behåller den utan tvekan.

Permalänk

@hymark: Linux Mint är baserat på Ubuntu så det borde inte vara någon större skillnad. Gissningsvis körde du drivrutiner som inte använde hårdvaruacceleration när det hackade.

Permalänk
Medlem

När tror vi det är dags att se Skylake i NUC:en?
Sugen på en NUC6i3SYK enligt bilden här:

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2015/05/Intel_...

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga:

Min pappa planerar att köpa en Intel NUC NUC5I7RYH i7-5557U. Det han ska använda den för är att han ska wake on lan:a från internet till den och sedan använda remote desktop för att kunna göra enkla uppgifter när han är utomlands.

Uppgifterna är typ kolla bankkontot och sådant som är lite känsligt som han då inte vill göra direkt från sin jobbdator. han kommer då skicka SSH från sin jobbdator som aktiverar en batch script som sätter på NUC:en.

Min fråga är då om någon med en Intel NUC NUC5I7RYH i7-5557U eller någon annan NUC har haft några problem med Wake on lan (med magic packet)? All info uppskattas mycket och Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@szh: Jag använder en I3 Nuc med WOL och det är inga problem. Det går även, som backup, sätta wake timers så den startar upp vid ett visst klockslag varje dag. Den är extremt strömsnål (3-7 watt) så att lämna den påslagen är ingen större uppoffring för budgeten.

tips bara är att inte använda standardportarna för RDP, bäst är kanske om du har en router och pekar om en annan extern port (säg, 35000) till port 3389 till din nuc alternativt redigera porten i registret för RDP-tjänsten.

Permalänk

Jag behöver ett köpråd.

Jag ska köpa en dator som ska användas till surf/stream och vara inkopplad i min tv. Jag har kollat några sidor bakåt i tråden men inte hittat nåt bra svar för mig. Jag har fått tips om att intel nuc ska vara bra för mitt ändamål. Jag har inga kunskaper om ämnet och vill därför inte ge mig på att bygga något eget. Jag skulle därför vilja ha en länk till ett färdigt paket jag kan köpa. Det jag letar efter är:

En dator som startar upp snabbt.
Kan streama och spela upp film/tv utan problem(4k behövs inte).
Får plats i tv-hyllan.
Har ssd-hårddisk, 128gb.
Arbetar tyst även om man spelar upp t.ex. 1080.
Budget 4-6500:-

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontiak89:

Jag behöver ett köpråd.

Jag ska köpa en dator som ska användas till surf/stream och vara inkopplad i min tv. Jag har kollat några sidor bakåt i tråden men inte hittat nåt bra svar för mig. Jag har fått tips om att intel nuc ska vara bra för mitt ändamål. Jag har inga kunskaper om ämnet och vill därför inte ge mig på att bygga något eget. Jag skulle därför vilja ha en länk till ett färdigt paket jag kan köpa. Det jag letar efter är:

En dator som startar upp snabbt.
Kan streama och spela upp film/tv utan problem(4k behövs inte).
Får plats i tv-hyllan.
Har ssd-hårddisk, 128gb.
Arbetar tyst även om man spelar upp t.ex. 1080.
Budget 4-6500:-

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en start:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8226166/nuc

Glöm inte att lägga till operativsystem (Windows 8.1 kanske?) samt bildkabel i rätt längd (Mini-HDMI eller mini-Displayport).

Permalänk
Medlem

@rky:
Ser bra ut, men jag hade valt 2x4 GB istället för 1x8 GB. Det snabbar på hastigheten en hel del på detta moderkort.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@rky:
Ser bra ut, men jag hade valt 2x4 GB istället för 1x8 GB. Det snabbar på hastigheten en hel del på detta moderkort.

Tack tack! Så du rekommenderar den här istället? http://www.inet.se/produkt/5316114/kingston-8gb-2x4gb-cl11-18...

Är alltså Windows 8.1 det bästa alternativet för mig? Med den här sammansättningen kan jag lita på att få en tyst och snabb dator som håller i ett antal år framöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontiak89:

Tack tack! Så du rekommenderar den här istället? http://www.inet.se/produkt/5316114/kingston-8gb-2x4gb-cl11-18...

Är alltså Windows 8.1 det bästa alternativet för mig? Med den här sammansättningen kan jag lita på att få en tyst och snabb dator som håller i ett antal år framöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom där minnena är 1,5V, det ska vara lågvolt; 1,35V.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Dom där minnena är 1,5V, det ska vara lågvolt; 1,35V.

Jag hittar inga 2x4 GB med 1.35v på Inet så ska jag köra på det första då med 1x8 GB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontiak89:

Jag hittar inga 2x4 GB med 1.35v på Inet så ska jag köra på det första då med 1x8 GB?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan garantera att du inte kommer märka någon skillnad om du kör på 1x8 GB eller 2x4 GB, mer än eventuellt i något benchmarkprogram.

SSD rekommenderar jag att du tar en ~250 GB om du tänkt att du ska slippa uppgradera inom ett par år.

Sen om du vill spara några kronor kan jag rekommendera att titta på fler butiker än bara Inet. T.ex. Komplett och Webhallen är 200:- billigare på den NUC:en

Visa signatur