Radeon R9 Fury X från butik lider av missljud

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 Fury X från butik lider av missljud

Det är inte enbart recensionsexemplar av Radeon R9 Fury X som lider av missljud med pumpen. Nu duggar rapporterna tätt om att även många konsumenter drabbats av samma problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som om de inte skulle sålt det alls med sådant pump ljud, de visste ju det sedan deras egna tester. Snackat isf med CM eller byt till annan leverantör utav pump redan innan lansering. Inte bra AMD... inte bra...

Knivig situation för dem nu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

De får nog skynda på att släppa på vanliga fury varianten så vi får se vad denna arkitektur kan göra med eftermarknadskylare istället.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Äh, första produktionsvågen är sällan toppen.. Förhoppningsvis får AMD igång lite priskrig nu!

Permalänk
Medlem

Dom skulle släppt Fury X med eftermarknads luftkylning från början och skippat vattenkylningen.

Permalänk
Avstängd

Det är väl bara här på sweclockers man kan hitta folk som blir förvånade över det här?

Permalänk
Avstängd

Det värsta av allt detta är att AMD ljugit om det, och försöker få det att låta som att "det ska vara så".

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Känns som om de inte skulle sålt det alls med sådant pump ljud, de visste ju det sedan deras egna tester. Snackat isf med CM eller byt till annan leverantör utav pump redan innan lansering. Inte bra AMD... inte bra...

Knivig situation för dem nu.

Dom gräver sin grav djupare och djupare. Jag kan inte se det på något annat sätt än att Fury X är något slags hafsverk, snabbt ihopsatt enbart för att kunna ha någon slags konkurrens mot nvidia 980 ti.
Överhypat långt innan releasen att klå Nividia i alla möjliga tester men visade sig snarare vara rätt medioker i jämförelse och tydligen gjord med undermåliga komponenter... Jag hade inte varit förvånad om missljuden från pumpen bara är början, snart lär fler komponenter komma fram som visar sig vara under all kritik. Visst, kortet kostar strax under 980 TI men fortfarande är det inget billigt kort. Jag tycker folk borde förvänta sig premiumprodukter när man betalar premiumpriser....

Permalänk
Medlem

Fick mitt XFX Fury X kort idag. Det har ett extremt irriterande pipande ljud från pumpen, oavsett om kortet är idle eller vid load . Ska lämna tillbaka det.

Permalänk
Snusfri

Kommer att bli riktigt tungt för AMD att repa sig från detta fiasko.

Inte speciellt imponerande resultat efter vad som utlovats och blir gång på gång överkörda av Nvidia samt att AMD ljuger för recensenter och kunder.

Trodde faktiskt lite mer om AMD och det är synd att det blev såhär för det skulle behövts en utmanare till Nvidia.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

Fick mitt XFX Fury X kort idag. Det har ett extremt irriterande pipande ljud från pumpen, oavsett om kortet är idle eller vid load . Ska lämna tillbaka det.

@kyb kommer du ta ut ett nytt Fury X eller vänta på eftermarknadsvarianterna av Fury som sägs komma nu i slutet på sommaren?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Varför kunde dom inte bara köra luft och sedan en extra version med vattenkylning? Den blir väl inte så varm så att man inte klarar att kyla det på luft ändå

Permalänk
Medlem

10 grader varmare för att i gengäld slippa den där vattenkylningen låter inte som en särskilt dum idé, trots att det är sommar.
Fury X känns tyvärr allt mer som en framstressad produkt.

Nu är frågan; Har AMD/CM ljugit om att det skulle vara fixat i butiksexemplaren, eller rör det sig "bara" inkompetens från deras sida?

Hoppas att AMD (och deras partnertillverkare) lägger ner lite mer tid på R9 Fury och R9 Nano.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Varför kunde dom inte bara köra luft och sedan en extra version med vattenkylning? Den blir väl inte så varm så att man inte klarar att kyla det på luft ändå

Nvidia lyckas jo kyla GTX 480 som var ett av varmaste kortet då borde AMD väl klara av att kyla Fury X.

Men kom ju på att Nvidia är ju bättre.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

@kyb kommer du ta ut ett nytt Fury X eller vänta på eftermarknadsvarianterna av Fury som sägs komma nu i slutet på sommaren?

Jag kommer försöka få mina pengar tillbaka av Netonnet i första hand. Tänkte ta kortet till en av deras fysiska lokaler i morgon. Ingen aning hur smärtfritt det blir dock ... Korten verkar inte finns i läger där längre och risken att få ett till med samma problem är väl överhängande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

Jag kommer försöka få mina pengar tillbaka av Netonnet i första hand. Tänkte ta kortet till en av deras fysiska lokaler i morgon. Ingen aning hur smärtfritt det blir dock ... Korten verkar inte finns i läger där längre och risken att få ett till med samma problem är väl överhängande.

Köpte du det i butik? Om inte har du ju ångertiden på dig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Det värsta av allt detta är att AMD ljugit om det, och försöker få det att låta som att "det ska vara så".

Var då?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Köpte du det i butik? Om inte har du ju ångertiden på dig.

Nej, jag köpte det via Netonnets hemsida i måndags. Man har ju 14 dagars återrätt så jag hoppas att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett en mod på detta kort än?
Tex bytt radiator eller hela pumpen?

Citera gärna så jag hittat tillbaka

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Läs nyheten "Klicka här för att läsa hela uttalandet"

Och -> "Samtidigt hävdade AMD att problemet åtgärdats med butiksexemplar, någonting som visat sig vara felaktigt"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

Nej, jag köpte det via Netonnets hemsida i måndags. Man har ju 14 dagars återrätt så jag hoppas att det fungerar.

Då ska det inte vara några problem.

Skrivet av Tumnus:

Vet inte om det var Hymer som hade kontaktat AMD och frågar om pumpljudet på hans två R9 Fury X var åtgärdat, och då hade AMD svarat mer eller mindre "Det är fixat, working as intended", plus själva nyhetsartikeln i sig.

Edit; det var inte @Hymer, det var @CreX

Skrivet av CreX:

Hallå Fury X-ägare!

Kort sagt, mitt korts pump låter konstant som en skyhög vissling. Tokhögt!

AMD säger följande:
"We have received feedback that during open bench testing some cards emit a mild “whining” noise. This is normal for most high speed liquid cooling pumps; usually the end user cannot hear the noise as the pumps are installed in the chassis, and the radiator fan is louder than the pump. Since the AMD Radeon™ R9 FuryX radiator fan is near silent, this pump noise is more noticeable.

The issue is limited to a very small batch of initial production samples and we have worked with the manufacturer to improve the acoustic profile of the pump. This problem has been resolved and fix added to production parts and is not issue."

Betyder det att mitt Sapphirekort är ett av testbatchen tro? Eller ljuger helt enkelt AMD?
[...]

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Vet inte om det var @Hymer (så rätta mig om det inte var du Hymer) som hade kontaktat AMD och frågar om pumpljudet på hans två R9 Fury X var åtgärdat, och då hade AMD svarat mer eller mindre "Det är fixat, working as intended", plus själva nyhetsartikeln i sig.

Då borde det inte vara några problem.

Okej. Däremot kan det ha och göra med en version som inte hunnit bli åtgärdad och därför råkat slinka igenom? Hur som haver borde AMD återgälda detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Så glad att jag skippade idén att köpa ett furyX och valde Evga 980ti 6 GB SC+ACX 2.0 istället makalöst grymt kort hörs knappt i load.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Okej. Däremot kan det ha och göra med en version som inte hunnit bli åtgärdad och därför råkat slinka igenom? Hur som haver borde AMD återgälda detta.

Läs nästa gång innan du frågar

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej. Däremot kan det ha och göra med en version som inte hunnit bli åtgärdad och därför råkat slinka igenom? Hur som haver borde AMD återgälda detta.

Kom på att det var @CreX som hade kontaktat AMD och frågat, inte Hymer.

Fast om AMD säger "Vi vet att pumpen låter, men vi har åtgärdat detta i retailexemplaren" så är det väl ganska illa och komma en vecka senare och säga "Vi vet att pumpen låter, men vi har åtgärdat detta i retailexemplaren...förutom de första batcherna".

Men ja, man kan ju hoppa både för AMDs skull och för dom som vill skaffa ett R9 Fury X att det bara är någon enstaka batch som glidit igenom kvalitétskontrollen med hiskeligt pumpljud.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kom på att det var @CreX som hade kontaktat AMD och frågat, inte Hymer.

Fast om AMD säger "Vi vet att pumpen låter, men vi har åtgärdat detta i retailexemplaren" så är det väl ganska illa och komma en vecka senare och säga "Vi vet att pumpen låter, men vi har åtgärdat detta i retailexemplaren...förutom de första batcherna".

Du menar väl

"Vi vet att pumpen låter, men vi har åtgärdat detta i retailexemplaren...förutom de första batcherna, men vi hoppades att konsumenterna inte skulle märka av missljudet eller tro att det är helt normalt i på ett så snabbt kort som Fury X, dessutom är de flesta korkska - konsumenter menar vi - för lata för att gå igenom bekymret att reklamera så vi får ändå korten sålda. OM dom skulle reklamera så skulle vi ändå säga att kortet fungerar som det ska så fabriksfel gäller inte, haha."

Permalänk
Medlem

Facepalm ni fanboyså beter er som AMD var ett stort som tål att göra misstag men de är fattiga mot nVidia tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Nvidia lyckas jo kyla GTX 480 som var ett av varmaste kortet då borde AMD väl klara av att kyla Fury X.

Men kom ju på att Nvidia är ju bättre.

Jo för gtx 480 referens var ju ett tyst o svalt kort jättebra exempel på bra luftkylning :P. Som jag förstått det är det pga den korta pcbn det är svårt med vanlig luftkylning. Men det får vi se när vanliga fury kommer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det här är en riktigt tråkig nyhet. Vad tänkte de på amd egentligen? Att ingen skulle märka?? Det här skapar bara en massa badwill och leder folk som är beredda att betala premium priser in i armarna på nvidia.

Än värre är ju att det kommer bli svårt att rekommendera fury x över grx 980 ti till någon överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att det låter om vattenpumpar?