Microsoft kan lägga ned Windows Phone till förmån för Android

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan lägga ned Windows Phone till förmån för Android

Mjukvarujätten Microsoft kan erkänna sig besegrad lägga ned Windows Phone, för att istället göra en bredare satsning på det konkurrerande operativsystemet Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om Android är bra så gillar jag personligen WP mer
Unikt och flyter på som smör.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kan är väl det viktiga ordet i rubriken.

Lite aftonbladet/expressen varning på rubriken.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag inte händer. Älskar min Windows Lumia. Som sagt den flyter på och aldrig problem. Har haft den i ett år och är så goooo

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta. Windows 10 har ju den där funktionen att man kan koppla in en skärm och tangentbord till telefonen så blir det en "riktig" dator. Tror knappast att de kommer att släppa det nu. Finns så mycket potential i Windows Phone tycker jag.

Permalänk
Medlem

Enligt en annan källa som jag just nu inte minns namnet på kommer den här läckan från en person som hittills inte varit speciellt träffsäker i sina läckor, tills det är ett officiellt uttalande kommer jag ta det med ett badkar salt.

Edit: Enligt samma läcka skulle Surface mini komma 2014 och Surface 3 vara utrustad med Tegra K1. Dom har helt enkelt dragit slutsatser från talet om "tough choices" och läst in en massa som inte sagts.

Edit 2: Det är dessa Tweets som startade allting.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Hemskt.
Windows phone är bra och skulle bli riktigt bra med Windows 10.
Största problemet var variation på mobiler, gillar du inte lumia design så är du körd. Trodde det skulle bli en Windows Phone när HTC skulle släppa mobiler till systemet men så besviken man blev när de körde på samma design som Lumia.
Förstår inte varför tillverkarna inte kan släppa några av sina android lurar i WP version.

Permalänk
Medlem

Jag själv använder min stengamla Android, trots att jag vill ha en ny... det ENDA jag väntar på är Win10 för att köpa en WP. Hoppas verkligen inte detta stämmer nu när de verkligen satsar på att göra denna homogena övergången mellan telefon och dator.

Låter konstigt att man skulle jobba så hårt för universella appar, gemensamt gränssnitt, för att sen slänga in Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Hemskt.
Windows phone är bra och skulle bli riktigt bra med Windows 10.
Största problemet var variation på mobiler, gillar du inte lumia design så är du körd. Trodde det skulle bli en Windows Phone när HTC skulle släppa mobiler till systemet men så besviken man blev när de körde på samma design som Lumia.
Förstår inte varför tillverkarna inte kan släppa några av sina android lurar i WP version.

En design har ju funkat så dåligt för apple! 😏

Själv skulle jag aldrig gå tillbaka till Android telefon efter WP

Permalänk
Avstängd

Den här nyheten finns det absolut ingen substans i. Tycker Sweclockers ska ha trovärdiga källor eller har man blivit som kvällspressen och jagar rubrikklick?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Hört flera säga att en produkt som inte lyckas få något större kommersiellt genomslag inom tre år efter lansering kommer rent statiskt aldrig att lyckas.

Tror WP är körd på marknaden, den klassas idag som en misslyckad plattform som ytterst få bryr sig om att utveckla för. Är däremot inte alls säker på att detta rykte stämmer, Microsoft vet hur viktig denna marknad blivit.

Den räddning som finns för WP tror ligger lite i att titta varför Windows RT var DoA. Microsofts enda chans är att, åter igen, inse att deras värde ligger i bakåtkompatibilitet med allt som redan finns på Windows. Kolla in pris/perf på Asus ZenPhone som kör Intels Z35x0 plattform. Betänk att denna plattform fortfarande tillverkas på 22nm så går inte att "skylla" dess prestanda på bättre tillverkningsprocess, tvärtom ligger Intel efter här, ändå matchar denna mellanklassplattform (siktar på telefoner i $250-$350 klassen) de ARM-baserade toppmodellerna i många fall.

Gjorde man en Windows 10 telefon baserad på en x86 plattform så har man en bärbar dator i fickan. Docka telefonen med extern skärm/tangentbord, Win10 byter då till sin "desktop"-design och man har en dator. Utan detta kör Win10 sin "small-device" profil och de applikationer som är anpassade går att användas där.

Det som stärker detta rykte är att MS nu officiellt gått ut med att MS Office stöd kommer för Android. Varför skulle någon utvecklare nu välja att lägga resurser på WP? Office-stöd finns redan för iOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...

Gjorde man en Windows 10 telefon baserad på en x86 plattform så har man en bärbar dator i fickan. Docka telefonen med extern skärm/tangentbord, Win10 byter då till sin "desktop"-design och man har en dator. Utan detta kör Win10 sin "small-device" profil och de applikationer som är anpassade går att användas där.

Vill minnas att jag läste någonstans att just detta är planen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

En artikel i Svd som är baserad på en tweet från anonymt konto som inte har haft många rätt någonsin... Snälla SweClockers, detta är mycket oseriöst.

http://www.svd.se/rykte-windows-phone-pa-vag-att-laggas-ned

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Det vore det bästa som kan hända för oss PC-användare. Windows 8 var ju en katastrof och det berodde på att man ville att OS för både PC och mobiler skulle se likadant ut. Varför? Jo, för att PC-användare skulle känna igen sig och då köpa en WinTelefon. Detta gjorde att hela PC OS blev fullt av luft och elände och helt omöjligt att använda med tangentbord och mus. I princip struntade MS totalt i oss PC-användare till förmån för framtida marknadsandelar inom mobiltelefoni.

Men om nu MS ger upp sitt tarvliga försök inom mobiltelefoni så kanske vi PC-användare kan få ett OS som är anpassat för tangentbord och mus igen. Men MS har trampat på sin grundläggande kundbas (PC-användare) en gång för mycket och jag är på min vakt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla fattar att man inte plöjer ner miljarder i Windows 10-projektet för att dumpa allt några månader innan release. Microsoft är väl dessutom ökända för att fortsätta utveckla operativsystem som allmänheten dömt ut hur som helst.

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt ute och cyklar, Windows Phone som namn kanske inte kommer finnas längre men att de skulle överge "One product family. One platform. One store." helt plötsligt känns underligt. Samt att de förenklat för utvecklare att porta appar till Windows Phone, en nyhet som kom kring april/maj:
http://tech.firstpost.com/news-analysis/microsoft-build-2015-...
http://www.theverge.com/2015/4/29/8511439/microsoft-windows-1...

Känns väldigt konstigt att Microsoft lagt så mycket pengar på utveckling samt promota nya Windows som en helhet där du kan använda telefonen som dator, och sedan bara ge upp? Nja.

http://thenextweb.com/microsoft/2015/04/29/windows-10-will-le...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ser själv fram emot en Windows 10 telefon.

Permalänk
Medlem

Windows gjorde en vinst på ca 800 miljoner dollar för sista 9 månaderna av 2014 från mobilavdelningen. Så dåligt går de ej.
Sen om 8.5 miljoner sålda enheter (sold to end users) per kvartal är dåligt vet jag ej. och om det är för dåligt kundunderlag för apputvecklare så är det ju bara tragiskt. 36 miljoner potentiella kunder per år, varför vill man självmant gå miste om det

Permalänk
Medlem

Fan alltså, kanske dags att sluta läsa Sweclockers. Tänk så mycket skit en liten twittrare kan sprida.
http://www.windowscentral.com/microsoft-and-future-windows-ph...
Citat från artikeln:
"MSFTNerd has an interesting history although to be honest he has not dropped any significant scoops in some time.

However, I am not here to question his credibility so much as set the record straight on some issues. As a side note, it would be nice for once to have multiple sources corroborating those MSFTNerd tweets. To my knowledge, this has not happened and "news" sites are running with the story despite the lack of facts."

Citat av en kommentar:
"Its a google plot. Every time Microsoft makes a major advance, we the same bucket of BS blogger-trolls giving us falling sky stories and tales of woe. Its amazing to me how they all drop on the same day at the same time using almost the same language."

'Nuff said. Men lite sanning finns där, de ska väl överge namnet Windows Phone och kalla det Windows 10 Mobile?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det vore det bästa som kan hända för oss PC-användare. Windows 8 var ju en katastrof och det berodde på att man ville att OS för både PC och mobiler skulle se likadant ut. Varför? Jo, för att PC-användare skulle känna igen sig och då köpa en WinTelefon. Detta gjorde att hela PC OS blev fullt av luft och elände och helt omöjligt att använda med tangentbord och mus. I princip struntade MS totalt i oss PC-användare till förmån för framtida marknadsandelar inom mobiltelefoni.

Men om nu MS ger upp sitt tarvliga försök inom mobiltelefoni så kanske vi PC-användare kan få ett OS som är anpassat för tangentbord och mus igen. Men MS har trampat på sin grundläggande kundbas (PC-användare) en gång för mycket och jag är på min vakt.

.

Så du har inte klurat ut att hitta inställningen starta till skrivbord?
Då förtjänar du inte att klaga

Permalänk
Medlem

Tror det är lite storm i ett lokalt Windows-vattenglas det här IMO. Windows Phone kommer ju försvinna till förmån för Win 10 på de få mobiler som släpps med det. Varför skulle de ödsla tid med båda? Win 10 på mobile kommer däremot inte lyckas bättre än sin föregångare, det ser ut precis som Windows Phone och det här är som många konstaterar dött i de flesta användare och utvecklares ögon.

Universal Apps och möjligheten att koppla div. saker till den kommer inte förändra detta. Förstnämnda är en designutopi där väldigt lite kommer funka bra och det här med att koppla tangentbord m.m. är inget nytt heller. "Geek"-efterfrågan på de här två täcker inte upp att resten av marknaden som helhet inte kommer efterfråga det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag har hört att Apple och Microsoft nu har bestämt sig för att gå ihop, och håller på att utveckla ett gemensamt system.

Så nu är kriget mellan Windows och Mac över.

Min nästa dator blir nog en sån där Power-PC !

Permalänk
Medlem

Hahahah, redan?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Det är ju så tråkigt om det stämmer. Jag gillar verkligen Windows Phone 8.1 och jag skall köpa nya flaggskeppet med Windows 10 när den släpps. Det skulle bära emot att behöva gå till Android som jag verkligen inte gillar. Kommer aldrig att skaffa telefon från Apple i alla fall.

Permalänk
Medlem

Längar bara tills det kommer nya WP10-lurar. Har idag en Xperia Z1 Compact genom jobbet och en äldre Lumia 800 privat. Jag har faktiskt aldrig stött på en Android-telefon som inte laggar när man snabbt scrollar genom listor, typ kontakter. Till och med i WP 7 flyter det på som ett rinnande vatten när man navigerar, men oavsett Android-version och oavsett hårdvara har jag aldrig sett en sån telefon som inte har lagg eller stuttering.

Permalänk
Medlem

Det är ju klart att detta inte stämmer! Självklart så kommer ju WP att försvinna i förmån för Windows 10. Telefonerna kommer som några ha sagt här, troligen få x86 vilket kommer vara Microsoft räddning här! En fulljädrad dator i fickan, hur grymt som helst ju!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Bullshit news.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Snusfri

Rent BS.
MS satsar stenhårt på W10 och med nya appmodellen samt förenklingarna att "porta" appar från Android/iOS som gjorts.

Sedan att Luma 640 är slutsåld nästan överallt och att WP växt med 32% i England Q1 2015 jämnfört med Q1 2014 säger att detta inte heller stämmer.

Har kört Android tidigare och är så oerhört glad jag att jag gick över till WP och min Lumia 1520.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För mycket fokus på lösa rykten över lag de senaste månaderna.
Skrivet på en Nexus 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Rent BS.
MS satsar stenhårt på W10 och med nya appmodellen samt förenklingarna att "porta" appar från Android/iOS som gjorts.

Sedan att Luma 640 är slutsåld nästan överallt och att WP växt med 32% i England Q1 2015 jämnfört med Q1 2014 säger att detta inte heller stämmer.

Har kört Android tidigare och är så oerhört glad jag att jag gick över till WP och min Lumia 1520.

Oj, har de sålt fyra WP-telefoner istället för tre i England?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3