Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hallå! Jag hade tänkt ta och införskaffa mig ett R5, men är fortfarande väldigt tvivelaktig. Övertyga mig varför jag ska köpa eran produkt?:D

Sjukt mycket mellanmjölk av bra kvalitet! Du har ett av marknadens smidigaste chassin som låter dig anpassa det mycket precis som du vill. Det är lättbyggt och silrent och skriker inte "hej jag är 15 och gillar neon" utan mer som en elegant dam så är det i ögonfallande utan att visa mer än det behöver. Tvärt om mot en dam så är det tyst?

Permalänk
Medlem

Hej Fractal,

Min dator är varm, min CPU är ledsen =( Lite nyfiken på när ni tar eran Venturi Serie till Sverige. Jag har redan en beställning på 6 fläktar via Inet som tyvärr blivit uppskjuten pga försenat leveransdatum. Kan man lita på leverans till strax efter midsommar eller ser det ut att bli mer försenat?

/Chris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Sjukt mycket mellanmjölk av bra kvalitet! Du har ett av marknadens smidigaste chassin som låter dig anpassa det mycket precis som du vill. Det är lättbyggt och silrent och skriker inte "hej jag är 15 och gillar neon" utan mer som en elegant dam så är det i ögonfallande utan att visa mer än det behöver. Tvärt om mot en dam så är det tyst?

Tack för svaret! Fick hem mitt R5 idag^^ Underbart chassie. Det va större än jag förväntade mig men är van med mITX chassin

Det underbaraste är dock hur tyst det är. INGA MER JÄVULSKA HÅRDDISK-VIBRATIONER!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Core 2500 chassi och det är funkar prima!

Bara tre mindre problem som jag ville påpeka för att göra en bra produkt bättre.

1. För kort ljudkabel för frontpanelen.
2. Ingen antivibrationsgummi för 2.5" vaggorna.
3. För stark HDD LED.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Köpte ett FD Newton R3 1000W från er och rent prestanda mässigt fungerar det riktigt bra. Men det som stör mig nu är när man har lagt massa pengar på en customloop, så varvar fläkten på Newton upp på fullt drag. Det precis efter att man har startat datorn och random, tex vid vanlig surf. Tex nu kollade jag belastningen på CPU och GPU där CPU var 1-3% och på ena GPUn var den max 29% en kortare intervall. GPU2 ligger på 0. Newton agget kan vara helt knäpptyst när jag kör Firestrik med bra överklock på alla grejer.

Är det någon inställning jag har missat, knapp eller liknande? Vilka temperaturer sätter fläkten igång vid, eller vid vilken belastning?(W)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Monterade igår i mitt första FD chassi, Define R5. Måste bara ge er en stor jäkla säck med digitala rosor för vilket grymt jobb ni har gjort med det chassit. Underbart att montera i och detaljtänket är helt fantastiskt. En sån liten grej som distanshållare vid montering...

Hatten av.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Tobbbe__:

Vi vill i nuläget inte ta del av diskussionen, men vi är smickrade av att våra produkter (och filmer) ses värda att följa efter.

Skrivet av Chrisism8:

Hej Fractal,

Min dator är varm, min CPU är ledsen =( Lite nyfiken på när ni tar eran Venturi Serie till Sverige. Jag har redan en beställning på 6 fläktar via Inet som tyvärr blivit uppskjuten pga försenat leveransdatum. Kan man lita på leverans till strax efter midsommar eller ser det ut att bli mer försenat?

/Chris

Venturi-fläktarna är på väg in. Containern lämnade Kina för c:a 7 veckor sedan, så de bör bli tillgängliga i handeln mycket snart.

Tack för rekommendationen av R5:an

Skrivet av Wasp:

Tack för svaret! Fick hem mitt R5 idag^^ Underbart chassie. Det va större än jag förväntade mig men är van med mITX chassin

Det underbaraste är dock hur tyst det är. INGA MER JÄVULSKA HÅRDDISK-VIBRATIONER!

Kul att du gillade lådan!

Skrivet av brainlessbob:

Jag köpte ett Core 2500 chassi och det är funkar prima!

Bara tre mindre problem som jag ville påpeka för att göra en bra produkt bättre.

1. För kort ljudkabel för frontpanelen.
2. Ingen antivibrationsgummi för 2.5" vaggorna.
3. För stark HDD LED.

Tack för din feedback!

Vi förlängde för ett tag sedan ljudkabeln med ett par centimeter, tyvärr verkar du fått ett chassi från innan ändringen. Vi har valt att på alla chassin hoppa över gummin på 2.5"-enheter. De används ju främst till vibrationsfria SSDs, men även laptophårddiskar vibrerar normalt relativt lite. Vi skall kolla närmare på HDD-LEDen!

Skrivet av Carlj:

Halloj!

Köpte ett FD Newton R3 1000W från er och rent prestanda mässigt fungerar det riktigt bra. Men det som stör mig nu är när man har lagt massa pengar på en customloop, så varvar fläkten på Newton upp på fullt drag. Det precis efter att man har startat datorn och random, tex vid vanlig surf. Tex nu kollade jag belastningen på CPU och GPU där CPU var 1-3% och på ena GPUn var den max 29% en kortare intervall. GPU2 ligger på 0. Newton agget kan vara helt knäpptyst när jag kör Firestrik med bra överklock på alla grejer.

Är det någon inställning jag har missat, knapp eller liknande? Vilka temperaturer sätter fläkten igång vid, eller vid vilken belastning?(W)

Fläkten drar igång vid c:a 45 grader på toppen av en kylfläns, och stannar igen när samma kylfläns kylts ner till under 37 grader. Tyvärr kan detta innebära att nätagget vid halvlåg belastning startar och stoppar fläkten i intervall.

Skrivet av Pontraz:

Monterade igår i mitt första FD chassi, Define R5. Måste bara ge er en stor jäkla säck med digitala rosor för vilket grymt jobb ni har gjort med det chassit. Underbart att montera i och detaljtänket är helt fantastiskt. En sån liten grej som distanshållare vid montering...

Hatten av.

Kul att höra!

Permalänk

Måste ge en stor eloge till Fractal Designs kundtjänst och ett omnämnande till "Lennie" på deras support (e-mail).
Hade frågor om deras nya Kelvin S36 kommer passa in i deras Mini R2 och han testade själv och bifogade en bild på det (!) i mailet.
Det är man f*n inte bortskämd med och jag var bara tvungen att påtala det här då det är sällan man får ett sånt gediget svar.

Det har sålt mig på grejerna förutsatt att den nya Kelvin S36 får bra recensioner såklart

---

Jag mailade samma fråga i ett annat mail så inte fått svar på detta av den eminenta supporten ännu men kommer Fractal Design släppna egna vattenkylningsblock till sina vattenkylare?
Tänkte då på GPU-block som till t.ex. GTX 970. Drömmen är att köra 2x GTX 970 + CPU:n (i7 4790K eller framtida Skylake i7-6700K) på vattenkylningssystemet. Kommer fästet för den nya Kelvin S36 (eller kanske t.om. är så generellt då 1151 för Skylake kommer bli kompatibel med 1150) stödja nya Socket 1151?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Fläkten drar igång vid c:a 45 grader på toppen av en kylfläns, och stannar igen när samma kylfläns kylts ner till under 37 grader. Tyvärr kan detta innebära att nätagget vid halvlåg belastning startar och stoppar fläkten i intervall.

När fläkten startar, är det allt eller inget för att få ner den till 37C som snabbt som möjligt? Det är inte bara vid vanlig surf, utan det kan vara tex när jag gör något annat i lägenheten och hör hur fläkten drar igång.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Hej.

jag undrar om det är möjligt att beställa delar och tillbehör till era chassin?

Jag har ett Node 804 som saknar alla fläktfilter, skydd till pci portarna och lite skruvar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Hej.

jag undrar om det är möjligt att beställa delar och tillbehör till era chassin?

Jag har ett Node 804 som saknar alla fläktfilter, skydd till pci portarna och lite skruvar.

Mvh

Ja i deras shop. http://www.fractal-design-shop.de/ Men vet inte hur det är med delar till just ditt chassi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja i deras shop. http://www.fractal-design-shop.de/ Men vet inte hur det är med delar till just ditt chassi.

Tack så mycket

Men kostnaden blev nästan hälften av vad det kostar att köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Tack så mycket

Men kostnaden blev nästan hälften av vad det kostar att köpa nytt

Skicka mail till dom och fråga om du kan få lite rabatt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av TheSwede86:

Måste ge en stor eloge till Fractal Designs kundtjänst och ett omnämnande till "Lennie" på deras support (e-mail).
Hade frågor om deras nya Kelvin S36 kommer passa in i deras Mini R2 och han testade själv och bifogade en bild på det (!) i mailet.
Det är man f*n inte bortskämd med och jag var bara tvungen att påtala det här då det är sällan man får ett sånt gediget svar.

Det har sålt mig på grejerna förutsatt att den nya Kelvin S36 får bra recensioner såklart

---

Jag mailade samma fråga i ett annat mail så inte fått svar på detta av den eminenta supporten ännu men kommer Fractal Design släppna egna vattenkylningsblock till sina vattenkylare?
Tänkte då på GPU-block som till t.ex. GTX 970. Drömmen är att köra 2x GTX 970 + CPU:n (i7 4790K eller framtida Skylake i7-6700K) på vattenkylningssystemet. Kommer fästet för den nya Kelvin S36 (eller kanske t.om. är så generellt då 1151 för Skylake kommer bli kompatibel med 1150) stödja nya Socket 1151?

Kul att höra, skall hälsa Lennie

Vi har i dagsläget inga planer på egna vattenkylningsblock. Såvitt vi vet skall 1151 ha samma montering som 1150/1155/1156, vilket innebär att det fungerar utmärkt med Kelvin.

Skrivet av Carlj:

När fläkten startar, är det allt eller inget för att få ner den till 37C som snabbt som möjligt? Det är inte bara vid vanlig surf, utan det kan vara tex när jag gör något annat i lägenheten och hör hur fläkten drar igång.

Fläkten snurrar igång på ganska lågt varvtal, avsevärt långsammare än den snurrar vid riktigt hög temperatur. Det krävs dock en minimispänning för att starta fläktar, i detta fallet c:a 4V, vilket innebär att den lägsta möjliga hastigheten är c:a 1/3 av maxhastigheten.

Skrivet av Kelzzor:

Tack så mycket

Men kostnaden blev nästan hälften av vad det kostar att köpa nytt

Hanterings- och fraktkostnader blir avsevärt högre på enskilda delar än en hel standardiserad produkt, så det blir tyvärr dyrt att beställa flera lösa delar.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Kul att höra, skall hälsa Lennie

Vi har i dagsläget inga planer på egna vattenkylningsblock. Såvitt vi vet skall 1151 ha samma montering som 1150/1155/1156, vilket innebär att det fungerar utmärkt med Kelvin.

Tack för ert svar, fick svar på mail men kul att se ni är aktiva här med
Stort tack för all hjälp.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Inaktiv

Finns det några planer på att sälja fönstersida till Define S så som till R4 och R5?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av anon52047:

Finns det några planer på att sälja fönstersida till Define S så som till R4 och R5?

Nej, inte i dagsläget. De kommer dock så småningom bli tillgängliga i reservdelshoppen, http://www.fractal-design-shop.de/

Permalänk
Entusiast

Hur ser ni på dessa fläkthubbar som nästan blivit praxis i moderna chassin idag? Ex Phanteks Enthoo Pro och numera även i NZXT:s chassin. Är det något ni tycker är vettigt eller är det onödigt?
Frågar då jag är sugen på nytt chassi framåt hösten, men om ni inte har några planer alls på det så blir det nog tyvärr ett hopp till en konkurrent, så smidig lösning för att hålla datorns ljudnivå rätt i relation till dess temperatur.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett Fractal Design Newton R3 600W som ska vara semipassivt, men efter endast 10 min med låg last (ca 50-60W mätt från väggen) börjar fläkten gå. När jag känner på luften som kommer ut är den väldigt kall. Nätagget är monterat i ett Define R4, med fläkten nedåt. Dammfiltret är rengjort och datorn är sval för övrigt med mycket bra luftflöde.

Är detta ett normalt beteende? Det är köpt för 6 månader sedan.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

har en R4a och vill hänga upp burken under datorbordet. Funderar på typ detta. Men verkar vara för smal då chassit är 23cm och denna är ca 20?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

vill ej ha snören...Någon som har tips på andra? inte hittat men googlat runt lite.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Måste ge en stor eloge till Fractal Designs kundtjänst och ett omnämnande till "Lennie" på deras support (e-mail).
Hade frågor om deras nya Kelvin S36 kommer passa in i deras Mini R2 och han testade själv och bifogade en bild på det (!) i mailet.
Det är man f*n inte bortskämd med och jag var bara tvungen att påtala det här då det är sällan man får ett sånt gediget svar.

Mini R2.. menar du define mini R2 och isåfall när kommer de ? ^^

Permalänk
Skrivet av Calis:

Mini R2.. menar du define mini R2 och isåfall när kommer de ? ^^

Arc Mini R2 som redan finns
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1977497

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MrAdde:

Hur ser ni på dessa fläkthubbar som nästan blivit praxis i moderna chassin idag? Ex Phanteks Enthoo Pro och numera även i NZXT:s chassin. Är det något ni tycker är vettigt eller är det onödigt?
Frågar då jag är sugen på nytt chassi framåt hösten, men om ni inte har några planer alls på det så blir det nog tyvärr ett hopp till en konkurrent, så smidig lösning för att hålla datorns ljudnivå rätt i relation till dess temperatur.

Vi vill helst undvika pulsmodulering av volt-pinnen på 3-pins-fläktar. Det ger ofta problem, särskilt i form av tickande ljud.

Med de flesta moderkort är det dock möjligt att ansluta ett flertal fläktar direkt och få dem temperaturkontrollerade, utan någon hubb.

Skrivet av alex5555:

Hej!

Jag har ett Fractal Design Newton R3 600W som ska vara semipassivt, men efter endast 10 min med låg last (ca 50-60W mätt från väggen) börjar fläkten gå. När jag känner på luften som kommer ut är den väldigt kall. Nätagget är monterat i ett Define R4, med fläkten nedåt. Dammfiltret är rengjort och datorn är sval för övrigt med mycket bra luftflöde.

Är detta ett normalt beteende? Det är köpt för 6 månader sedan.

Fläkten kan börja snurra även vid låg last, då delar av nätagget kan bli varma även vid låg omgivande temperatur. Det är tyvärr ett vanligt problem på semipassiva nätaggregat.

Du kan prova att montera nätagget i omvänd riktning, med fläkten uppåt. Värmen kan då stiga ur nätagget.

Skrivet av Oneone:

har en R4a och vill hänga upp burken under datorbordet. Funderar på typ detta. Men verkar vara för smal då chassit är 23cm och denna är ca 20?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

vill ej ha snören...Någon som har tips på andra? inte hittat men googlat runt lite.

Vi har inte provat om det går, men ja, R4:an är troligen för bred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Fläkten kan börja snurra även vid låg last, då delar av nätagget kan bli varma även vid låg omgivande temperatur. Det är tyvärr ett vanligt problem på semipassiva nätaggregat.

Du kan prova att montera nätagget i omvänd riktning, med fläkten uppåt. Värmen kan då stiga ur nätagget.

Tack för svar. Jag tycker att det är missvisande att kalla nätagget för semipassivt i överhuvudtaget, eftersom fläkten bara står still när nätagget är avstängt i princip. Tycker det är väldigt tråkigt, eftersom det är den enda delen man kan höra i min annars knäpptysta dator. Jag vet att det finns andra semipassiva nätagg vars fläktar inte går ingång förrän de belastas kring 40-50% under en längre tid.

Jag kommer att höra med återförsäljaren jag köpte nätagget hos om jag kan reklamera det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Fractal Design:
Hej,

Har ni lite QC problem med Define S?

Startknappen på min frontpanel kan fastna när man trycker ner den och hörlur/mic är felplacerade. Dvs den markerad som audio out är egentligen audio in och vice versa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av DavidtheDoom:

@Fractal Design:
Hej,

Har ni lite QC problem med Define S?

Startknappen på min frontpanel kan fastna när man trycker ner den och hörlur/mic är felplacerade. Dvs den markerad som audio out är egentligen audio in och vice versa.

Hej,

Vi ber om ursäkt för problemen, det blir ofta några små barnsjukdomar på nya produkter.

- Startknappen beror på att det är lite för mycket plast kvar vid injektionshålet. Du kan antingen skruva isär knappen och själv tälja bort lite plast på akryldelen (det sticker ut en liten plutt på en i övrigt rund ring som fastnar under metallringen), eller skicka ett mail till supporten så skickar de ut en ny knapp.

- Ljudportarna kan ofta ändras i mjukvara, annars kan du höra av dig till supporten och få en liten adapter som byter plats på dem.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Mvh,

Permalänk
Medlem

Ni har inte funderat på att göra en kortare version av node 605?

202 är lite fel mått på, för att vara aktuellt och inte lika snygg front.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fractal Design:

Hej,

Vi ber om ursäkt för problemen, det blir ofta några små barnsjukdomar på nya produkter.

- Startknappen beror på att det är lite för mycket plast kvar vid injektionshålet. Du kan antingen skruva isär knappen och själv tälja bort lite plast på akryldelen (det sticker ut en liten plutt på en i övrigt rund ring som fastnar under metallringen), eller skicka ett mail till supporten så skickar de ut en ny knapp.

- Ljudportarna kan ofta ändras i mjukvara, annars kan du höra av dig till supporten och få en liten adapter som byter plats på dem.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Mvh,

Har samtliga av de tidiga produktionsexemplaren felvända ljudportar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Passar sidopanelerna från ett define mini på ett arc mini R2 ?...

Define mini R2 verkar ju aldrig släppas trots att alla andra chassin uppdateras

Permalänk
Medlem

Maxhöjd på CPU-kylare i Define R4 är 170 mm om ingen sidofläkt används i chassit, men finns det några siffror på hur hög kylaren kan vara med en normaltjock (25 mm?) chassifläkt monterad i sidan?