MSI Radeon R9 Fury X i svensk prislistning

Permalänk
Medlem

Multitronic, seems legit. Nej men, är det inte någon mer än jag som tycker att det känns onödigt att skriva en artikel om en prisuppgift baserad på något mindre än en välrenommerad affärskedja? Dvs. kanske vänta tills vi får någon mer "stabil" prisuppgift.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Hur vet du det?

Inet på Facebook

Inet har lagt till 5 nya foton — kände sig upprymd.
20 min ·
Första maskinen byggd med FURY X! Kommer att testas och benchas under dagen Smiley smile Riktigt schysst med sleevade slangar till radiatorn.

Permalänk
Medlem

Hur får de 7400kr från $649? Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Bazisten:

Inet på Facebook

Inet har lagt till 5 nya foton — kände sig upprymd.
20 min ·
Första maskinen byggd med FURY X! Kommer att testas och benchas under dagen Smiley smile Riktigt schysst med sleevade slangar till radiatorn.

Jag ser även en BIOS-switch!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Hur vet du det?

Istagram la dom upp en bild på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Men frågan är ju om 4gb vram chokade i något test? Eller gjorde bara 2gb det kanske? Det är ju inte bara att titta på 4K - vilket kort som helst klarar 4K om inte spelet ställer höga krav.

Jag hoppas Sweclockers lägger ner extra krut på att svara på denna fråga eftersom det är rätt så intressant att få veta svaret på vad som händer om ett spel använder säg 5gb minne, 980Ti vs Fury X vs 980 vs 290X (för att jämföra "gamla" 4gb kort vs ett som har 6gb minne vs Fury). Kan Fury ändå hänga med när 290X/980 vram chokar så bådar det gott för framtiden, om det går från 100 till 10 fps... lite värre.

Vad som händer kan jag förklara redan nu.
Kräver en applikation 5GB VRAM och man bara har tillgång till 4GB så kommer en del läggas i det vanliga RAMminnet. Det kommer dra ner prestandan ordentligt och ge väldigt ojämna renderingstider. Bandbredden mellan GPU och RAMminne är nämligen mycket mer begränsat än vad bandbredden är mellan GPU och VRAM. Gäller för alla grafikkort oavsett tillverkare.

En mer relevant fråga är kanske i vilka situationer man kan tänkas behöva mer än 4GB VRAM i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Hur får de 7400kr från $649? Gör om, gör rätt!

Ta 649 dollar, släng på VAT/moms och konvertera till kronor. Blir inte helt off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad som händer kan jag förklara redan nu.
Kräver en applikation 5GB VRAM och man bara har tillgång till 4GB så kommer en del läggas i det vanliga RAMminnet. Det kommer dra ner prestandan ordentligt och ge väldigt ojämna renderingstider. Bandbredden mellan GPU och RAMminne är nämligen mycket mer begränsat än vad bandbredden är mellan GPU och VRAM. Gäller för alla grafikkort oavsett tillverkare.

En mer relevant fråga är kanske i vilka situationer man kan tänkas behöva mer än 4GB VRAM i dagsläget.

Skrivet av murklor:

Men frågan är ju om 4gb vram chokade i något test? Eller gjorde bara 2gb det kanske? Det är ju inte bara att titta på 4K - vilket kort som helst klarar 4K om inte spelet ställer höga krav.

Jag hoppas Sweclockers lägger ner extra krut på att svara på denna fråga eftersom det är rätt så intressant att få veta svaret på vad som händer om ett spel använder säg 5gb minne, 980Ti vs Fury X vs 980 vs 290X (för att jämföra "gamla" 4gb kort vs ett som har 6gb minne vs Fury). Kan Fury ändå hänga med när 290X/980 vram chokar så bådar det gott för framtiden, om det går från 100 till 10 fps... lite värre.

Håller med. Kollade dock min-fps i varje enskilt test mellan Titan 6GB GK110 och GTX970 (som dessutom är cripplat) och GTX970 hade samma eller betydligt högre min-fps mot Titan 6GB GK110 i alla 4K tester. Kan vara bra att känna till då VRAM mängden har blivit lite av en hysteri.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Hur får de 7400kr från $649? Gör om, gör rätt!

Staten ska ju ha sin välförtjänta andel när det sker en transaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Ta 649 dollar, släng på VAT/moms och konvertera till kronor. Blir inte helt off.

649 = 5264,30kr
5264,30 + 25% moms = 6580kr

Verkar som det tillkommer en massa mellanhänder om priset ska till 7400kr
820kr som diffar.

Edit; http://www.valuta.se/

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianL:

jag hoppas att detta kortet kan leverera så det blir en bra konkurrens. Kanske nvidias kort kan sjunka lite i pris, jag har dock på senare tid börjat snegla mer och mer mot AMD... Vem vet, man kanske faller dit

Varför se det som två olika läger? Köp det jävla kort som ger dig bäst prestanda för pengarna vid tillfället det är ute och om det inte finns något grovt fel med något annat kring det.

Hurr durr, Nvidia har bättre drivare, hurr durr AMD har bättre drivare. I min bok har båda lika jävla värdelösa drivare. Köper det som ger mest för pengarna istället, nu vart det ett 290X (eller ja, ett 290 hade gett mer egentligen men 290X lät coolare när jag köpte det ), innan dess var det ett GTX 670 och innan dess ett GTX 560 Ti.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Varför se det som två olika läger? Köp det jävla kort som ger dig bäst prestanda för pengarna vid tillfället det är ute och om det inte finns något grovt fel med något annat kring det.

Hurr durr, Nvidia har bättre drivare, hurr durr AMD har bättre drivare. I min bok har båda lika jävla värdelösa drivare. Köper det som ger mest för pengarna istället, nu vart det ett 290X (eller ja, ett 290 hade gett mer egentligen men 290X lät coolare när jag köpte det ), innan dess var det ett GTX 670 och innan dess ett GTX 560 Ti.

Där sa du något bra, jag hoppas ju och tror att detta kommer pressa priserna lite på samtliga kort, både Nvidia och AMD. Så att vi alla kan få mer pang för pengarna oavsett vad vi väljer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I ren prestanda så känns det väl mest som det varit hugget som stucket mellan Nvidia och AMD i spel. Personligen har jag aldrig haft några som helst problem med ATI/AMD när det gäller drivers i spel heller.

Dock har jag haft bättre erfarenhet av Nvidia än AMD (eller ATI förr i tiden) typiskt i de OpenGL applikationer jag kör, plus att jag jobbar mycket med CUDA vilket så klart tvingar mig in på Nvidias kort. Detta är snart, förhoppningsvis, något som ändrar på sig för att flertalet av programmen jag kör även kommer få fullt OpenCL stöd i framtiden. Detta är jättebra tycker jag, för det ger mig med många andra fler options. Dock måste Fury, som exempel, ha mer än 4GB VRAM för att vara ett riktigt seriöst alternativ där.

Tagit bort citat i enlighet med §1.5 (flamebait) /moderator
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

On Topic, sjukt taggad på att se prestandatester av FuryX nu, hoppas det är ett vettigare kort än 390/x.

Tagit bort citat i enlighet med §1.5 (flamebait)
Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte på mig dessa som alltid säger att det är mer kvalité på nVidias kort, jag har användt mig utav både nVidia och AMD, och jag kan verkligen inte påstå att nått av dem har bättre stöd för drivrutiner osv.
Det finns självklart för- och nackdelar med båda sidorna.

Sen att AMD har rebrandat sina kort i 2 omgångar nu är verkligen tråkigt, fast de presterar ju fortfarande sjukt bra? menar ta bara 290x, den ligger ju i hälarna på 980 (och det var över 4000kr priskillnad ett tag) och med 390x kanske det till och med presterar bättre nu med 8gb vram

Och på tal om utveckling, HBM minnet är väl mer utveckling och framtid än nVidia som använder sig utav GDDR5 på deras nyaste kort.

(Och det säger jag med sittandes på ett GTX 980, köpt vid julas då det var bäst då!)

Tagit bort citat i enlighet med §1.5 (flamebait) /moderator
Permalänk
Skrivet av Jaaay2k:

649 = 5264,30kr
5264,30 + 25% moms = 6580kr

Verkar som det tillkommer en massa mellanhänder om priset ska till 7400kr
820kr som diffar.

Edit; http://www.valuta.se/

Svenskar har generellt högre inkomster och kan på så vis betala ett högre pris än i USA.

Permalänk
Medlem

Till sist... idag spelar det faktiskt roll vilket "lag" man tillhör i.o.m. Freesync och G-sync. Har du lagt 8 papp på en skärm så kommer du troligtvis att fortsätta köpa kort som stödjer skärmen.

Tagit bort citat i enlighet med §1.5 (flamebait) /moderator
Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

AMD's drivrutiner är minst lika stabila som Nvidia's och stuttering/frametimes har blivit grymt förbättrat hos båda företagen.

Rebrands är AMD verkligen inte ensamma om, nu uppgraderar de sina gamla kort och släpper 4 nya; Det är inte illa!
Varma kort och energisugna är bara ren bullsh*t. visst, referens 290/x var varma. Men titta på alla eftermarknadskylare till korten så ser du hur de verkligen inte är så varma som du tror.
På den energisugna sidan så antar jag att du inte har tittat på 780ti eller 980ti för den delen, 290x som skulle slåss mot 780ti drog hela extrema 15W mer och i dagsläget så drar eftermarknads 980ti mer än 290x korten.

Dessutom har vi fortfarande inte fått se hur Fury X presterar eller hur varmt det är eller hur energisuget det är.

/thread

Tagit bort citat i enlighet med §1.5 (flamebait) /moderator
Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Får de som har skrivit NDA, säga när den löper ut eller är räknas det som att bryta kontraktet?
Blir nog köp om det presterar som en 980Ti iaf. Sen så får storebrorsan köpa mitt gamla 290 för att upgradera sin gtx560Ti

Hur skall vi kunna avgöra det utan att ha sett kontraktet?

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

De menar nog på att du är en fanboy för att du motsäger dig själv. Först säger du att man får några enstaka fler FPS med AMD, sedan säger du att du väljer Nvidia för att man får så himla mycket mer FPS med de.
Vill du rent konkret ta reda på vilken prestanda du får för pengarna så rekommenderar jag Sweclockers prestandaindex.

Jag sa att jag får mer för pengarna inte bara fps. Sweclockers prestandaindex är väldigt bra om man är ute efter fps/kr men som jag sa tidigare känns det som jag får så mycket mer av nvidia kort som deras prestandaindex inte täcker..

Skrivet av obbeluff:

Jag förstår verkligen inte på mig dessa som alltid säger att det är mer kvalité på nVidias kort, jag har användt mig utav både nVidia och AMD, och jag kan verkligen inte påstå att nått av dem har bättre stöd för drivrutiner osv.
Det finns självklart för- och nackdelar med båda sidorna.

Sen att AMD har rebrandat sina kort i 2 omgångar nu är verkligen tråkigt, fast de presterar ju fortfarande sjukt bra? menar ta bara 290x, den ligger ju i hälarna på 980 (och det var över 4000kr priskillnad ett tag) och med 390x kanske det till och med presterar bättre nu med 8gb vram

Och på tal om utveckling, HBM minnet är väl mer utveckling och framtid än nVidia som använder sig utav GDDR5 på deras nyaste kort.

(Och det säger jag med sittandes på ett GTX 980, köpt vid julas då det var bäst då!)

Absolut HBM är något nytt dock inget dom gjort själva. Nvidia satsar väldigt mycket på forskning och ny teknik själva.
Tvivlar på att AMDs nya serie hade kunnat stå upp mot Nvidia om dem inte haft HBM.

Skrivet av talonmas:

Fast grejen är att du dömer ut Fury X innan du ens vet hur deras drivare och support ser ut. Du dömer baserat på dina tidigare känslor, inte på tester som kommer i veckan. Det är det som gör dig till en fan-boy.

Sen behöver det inte vara fel att vara en fan-boy. Ingen klagar när man hejar på ett fotbollslag som man har NOLL anknytning till. Bara en fix idé man fick när man var ung att "det här laget ska jag heja på hur hur". Så om man gillar nvidia, gogogo for it!

Till sist... idag spelar det faktiskt roll vilket "lag" man tillhör i.o.m. Freesync och G-sync. Har du lagt 8 papp på en skärm så kommer du troligtvis att fortsätta köpa kort som stödjer skärmen.

Tror inte dom har sparkat alla gamla kodare eller support för drivrutiner för Fury X eller ändra sitt drivrutins släpp.
Tror dock AMDs nya kort kommer vinna över Nvidias kort absolut men känns som dom vinner nätt och jämt (återstår att se) är det så mycket att hurra över för en ny serie? inge hdmi 2.0,låsta klock frekvenser osv.

Visa signatur
Permalänk

Både AMD och NVIDIA gör bra kort det är bara en smaksak vad man väljer. Så enkelt är det.
Jag trivs kort och gott med NVIDIA grafikkort för att jag haft minst problem med dessa.

Inget bullshit, bara enkel logik.

Undrar varför jag fick en "FanBoy" flagga? Skrev ju bara ut varför jag valt specifik hårdvara.
Ett svar av moderatorn skulle vara trevligt.

Fanboy-snack /moderator
Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag får först och främst kvalitet, ett kort jag alltid kan lita på samma med des drivrutiner. har aldrig haft några problem mer än vad jag kan säga om amd...

Får även nvidia physx + hairworks på köpet.

Nvidia satsar sjukt mycket på utveckling och framtiden och det är något jag bidrar till när jag köper deras kort.
AMD känns som dom bara trimmar upp deras gamla kort, kör dom så varma och energi sugna som möjligt och nu ännu en gång släpper samma gamla krets igen...

Visst vill man ha ett lite billigare alternativ är amd det rätta valet. Som att välja en gammal volvo 740 framför en ny Audi/Bmw osv..

Hairworks är ju som TressFX fast sämre.

Fury är ju en helt ny GPU.

GCN var menat att vara en långlivad arkitektur som de kunde bygga vidare på .

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle gissa att det tidigaste man kan förvänta sig är 24 juni 0:00 PDT, d.v.s. 9:00 imorgon vår tid.

Fast SweClockers släppte sin recension av GTX 980 Ti kl 00:01 (http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-ti). Skulle inte det kunna betyda att det blir samma för Fury X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MusicWizard:

Hela den här FANBOY attityden är på en sandlådenivå. Väx upp och var nöjda med vad ni har eller väljer att köpa istället för att bete er som en bunt med dagisbarn.

Både AMD och NVIDIA gör bra kort det är bara en smaksak vad man väljer. Så enkelt är det.
Jag trivs kort och gott med NVIDIA grafikkort för att jag haft minst problem med dessa.

Inget bullshit, bara enkel logik.

Också kört Nvidia i några år nu, mest pga att jag ansett att de gett mig "mest för pengarna" och generellt sett (EVGA iaf) varit effektiva kort med låg temp-/ljudnivå. Men skit samma för mig vilket märke hårdvaran i min burk har.

Det åsido är jag faktiskt riktigt taggad på att se vad Fury X har att erbjuda när recensioner släpps imorgon. Lever det inte upp till AMD-triggade (via "läckta benchmarks") hypen så gör det inte mig något, men vore skoj om Nvidia för en gångs skull fick sig en törn. Alltid nyttigt med konkurrens för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag får först och främst kvalitet, ett kort jag alltid kan lita på samma med des drivrutiner. har aldrig haft några problem mer än vad jag kan säga om amd...

Får även nvidia physx + hairworks på köpet.

Nvidia satsar sjukt mycket på utveckling och framtiden och det är något jag bidrar till när jag köper deras kort.
AMD känns som dom bara trimmar upp deras gamla kort, kör dom så varma och energi sugna som möjligt och nu ännu en gång släpper samma gamla krets igen...

Visst vill man ha ett lite billigare alternativ är amd det rätta valet. Som att välja en gammal volvo 740 framför en ny Audi/Bmw osv..

Jo, vi alla vet att nvidia doppar sina GTX kort i honung, kvaliten är ju helt sjuk!

Jag har haft ATI/AMD och nvidia kort sedan STG2000 / Rage 3D tiden och har aldrig haft några större problem med någon av dom. Ska dock sägas att det förekommit liknande problem med bägge aktörernas kort. I dom flesta fall så beror det på vem som sitter bakom tangentbordet. Mina senaste kort var 290X och sen GTX970. Jag bytte tillbaka till 290X på grund av att det kortet var bättre...

AMD jobbar hårt med sina drivrutiner och tycker dom fungerar utmärkt i dom flesta fall.

Isolerade standarder är endast idioti för både utvecklare och konsumenter, och DX12 kommer förmodligen att krossa dessa, så se det som en dum och kortvarig trotsighet.

AMD satsar nog minst lika mycket på utveckling som nvidia. Dom har länge byggt GPU'er som imponerar stort i komplexitet och beräkningskapacitet. ATI var väldigt tidiga med tessellering i form av truform på Radeon 8500, exprimenterade tidigt med dubbla GPU'er och har alltid vart tidiga med att stödja API extensioner i form av DX. Man ser också att dom vart tidiga med processövergångar och alltid försökt innovera med ny teknik. GDDR5 kom först på HD48xx korten och nu är man först med HBM minnen. Dom har i stort påverkat effektiviseringen av API'er/DX12 genom Mantle samt tagit över marknaden för spelkonsoler och pushar GPGPU stort sedan GCN. Dom jobbar också hårt på Crossfire med nyheter som XDMA, Freesync och VR.

Vad jag vill ha sagt är att det är en av två aktörer idag som påverkar industrin ENORMT mycket.

"Känns" ? Hur vore det om du läste lite mer om GPU-industrin i helhet?

Rebrands har gjorts av bägge aktörer och sålänge man får en produkt som står sig bra för sitt pris så finns det inget att klaga på. 390 serien levererar ju med bättre produkter mot nvidia's GTX 970/GTX980, och det med en "gammel 740" GPU som till trots är DX12 kapabel och kommer med dubbelt så mycket minne.

nvidia har också haft sina strömhungriga kort. FX5800 och GTX480 för att nämnas.

Nu kommer Fury. En billig och gammel 740 GPU med skitdålig kvalitet på sådär 8.9 Miljarder transistorer. Ska påminna dig imorgon när tester på kortet är lanserade

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Jo, vi alla vet att nvidia doppar sina GTX kort i honung, kvaliten är ju helt sjuk!

Jag har haft ATI/AMD och nvidia kort sedan STG2000 / Rage 3D tiden och har aldrig haft några större problem med någon av dom. Ska dock sägas att det förekommit liknande problem med bägge aktörernas kort. I dom flesta fall så beror det på vem som sitter bakom tangentbordet. Mina senaste kort var 290X och sen GTX970. Jag bytte tillbaka till 290X på grund av att det kortet var bättre...

AMD jobbar hårt med sina drivrutiner och tycker dom fungerar utmärkt i dom flesta fall.

Isolerade standarder är endast idioti för både utvecklare och konsumenter, och DX12 kommer förmodligen att krossa dessa, så se det som en dum och kortvarig trotsighet.

AMD satsar nog minst lika mycket på utveckling som nvidia. Dom har länge byggt GPU'er som imponerar stort i komplexitet och beräkningskapacitet. ATI var väldigt tidiga med tessellering i form av truform på Radeon 8500, exprimenterade tidigt med dubbla GPU'er och har alltid vart tidiga med att stödja API extensioner i form av DX. Man ser också att dom vart tidiga med processövergångar och alltid försökt innovera med ny teknik. GDDR5 kom först på HD48xx korten och nu är man först med HBM minnen. Dom har i stort påverkat effektiviseringen av API'er/DX12 genom Mantle samt tagit över marknaden för spelkonsoler och pushar GPGPU stort sedan GCN.

Vad jag vill ha sagt är att det är en av två aktörer idag som påverkar industrin ENORMT mycket.

"Känns" ? Hur vore det om du läste lite mer om GPU-industrin i helhet?

Rebrands har gjorts av bägge aktörer och sålänge man får en produkt som står sig bra för sitt pris så finns det inget att klaga på. 390 serien levererar ju med bättre produkter mot nvidia's GTX 970/GTX980, och det med en "gammel 740" GPU som till trots är DX12 kapabel och kommer med dubbelt så mycket minne.

nvidia har också haft sina strömhungriga kort. FX5800 och GTX480 för att nämnas.

Nu kommer Fury. En billig och gammel 740 GPU med skitdålig kvalitet. Ska påminna dig imorgon när tester på kortet är lanserade

Du kan nog en hel del mer än mig om GPU industrin, och som du säger tvivlar jag inte på att AMDs nya serie kommer prestera bättre än Nvidias kort i dagsläge.

tror dock inte dom kommer prestera så mycket bättre än dom borde men vad vet jag kan ha helt fel. tror även att det är HBM minnena som gör att dem slår nvidia i dags läge och inte någon ny genombrytande teknologi i deras gpu. Vilket kommer resultera i att när Nvidia släpper sin nästa serie med HBM kommer AMD inte ha något att säga till dom.

"Nu kommer Fury. En billig och gammel 740 GPU med skitdålig kvalitet. Ska påminna dig imorgon när tester på kortet är lanserade :)"
Gör gärna det! sen när är en ny/nästa serie inte bättre?

Skrivet av thadriem:

Också kört Nvidia i några år nu, mest pga att jag ansett att de gett mig "mest för pengarna" och generellt sett (EVGA iaf) varit effektiva kort med låg temp-/ljudnivå. Men skit samma för mig vilket märke hårdvaran i min burk har.

Det åsido är jag faktiskt riktigt taggad på att se vad Fury X har att erbjuda när recensioner släpps imorgon. Lever det inte upp till AMD-triggade (via "läckta benchmarks") hypen så gör det inte mig något, men vore skoj om Nvidia för en gångs skull fick sig en törn. Alltid nyttigt med konkurrens för oss konsumenter!

Jag är också sjukt taggad på att se hur mycket bättre dem är mot sina äldre kort och Nvidias kort i dags läge. Tror folk tolkar mig helt fel tyvärr. Man kan undra vem det är som är fanboy när vissa verkar ta riktigt illa upp personligen när jag på pekar att jag själv föredrar Nvidia...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

nvidia har också haft sina strömhungriga kort. FX5800 och GTX480 för att nämnas.

Ja shit, FX 5800 drog väl nästan hela 70W i full belastning

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Rebrands har gjorts av bägge aktörer och sålänge man får en produkt som står sig bra för sitt pris så finns det inget att klaga på. 390 serien levererar ju med bättre produkter mot nvidia's GTX 970/GTX980, och det med en "gammel 740" GPU som till trots är DX12 kapabel och kommer med dubbelt så mycket minne.

Nu är inte jag jätteinsatt, men 390 verkar ju prestera som ett 980. Kosta som ett 980. Dra lite mer ström (vem bryr sig egentligen) men i gengäld ha mer minne. Tycker de verkar vara ganska likvärdiga produkter (varken bättre eller sämre), man blir nog nöjd oavsett vilken man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

tror även att det är HBM minnena som gör att dem slår nvidia i dags läge och inte någon ny genombrytande teknologi i deras gpu. Vilket kommer resultera i att när Nvidia släpper sin nästa serie med HBM kommer AMD inte ha något att säga till dom.

GPU'n ensamt i Fury är ~56% snabbare än 290X. Då räknar man ändå inte med dom arkitektoniska förbättringar som ev har gjorts, men också ännu än okända detaljer som lantenserna på HBM minnet och dess minneskontroller.

Citat:

"Nu kommer Fury. En billig och gammel 740 GPU med skitdålig kvalitet. Ska påminna dig imorgon när tester på kortet är lanserade :)"
Gör gärna det! sen när är en ny/nästa serie inte bättre?

Fury är motsvarigheten till GM200. Vilken som är "bättre" återstår att se.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja shit, FX 5800 drog väl nästan hela 70W i full belastning

På den tiden var det mycket

§1.5 i citat
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]