Permalänk

Köpråd - Projektor vs TV?

Hej alla clockers!
Jag funderar på att införskaffa antigen en TV på 32" eller en projektor med en duk på högst 65".
TVn eller projektorn kommer användas till vanlig surfande, se på filmer av full HD kvalité, skriva texter och kunna helt enkelt använda den som en extern skärm liksom.
Fråga är då vilket som är bäst vad gäller ändamålet, vad tycker ni? Vad ska jag ha?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Varför inte en tv i 65 tum? Om man inte kan ha större duk för proj hade jag valt en stor tv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ha en TV! Att använda en projektor i dagligt bruk som en skärm är inte att rekommendera. Nu vet jag inte hur LED projektorerna är. Men en vanlig brukar vara specad på mellan 2500 och 5000 timmar.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

@coopish: Det är för att jag vill slippa ha kablar hit o dit, enbart därför.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

@coopish: @Nollan: Budgeten är max 3500kr, sen vad det blir vet jag inte ....

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

@Nollan:

snacka inte skit det du inte vet om.. jag har kört dagligen projektor inga problem i många år, bara att lampan håller mellan 4000-6000 timmar sedan får man köpa ny kostar ju en slant. så en tv håller ju längre roligaste är ju också att projektor kan man ta med över allt då den är portabel. typ om man reser bort och tar med till vän eller visar upp på fester etc... kan man ju inte med tv blir ju krångligare dvs...
upp till var o en vad man vill göra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

@pytonOrm: Men hur blir bildkvalitén, aningen sämre/bättre än en LED tv kanske eller?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

@ferdi2050:

beror på vilken projektor nyaste har ju redan 1920 x 1080 och andra har inte mer än 720p jag har 2 st projetor här hemma Optoma gt 750 gamer + nyaste optoma Gt 1080 + en 135 tums ramspänd duk. det finns projektor med 10.000 timmars livslängd på den har laser led lampa, vissa projektor kan ha bättre kvalitet än tv till och med. nu är bara priser problem med sånna projektorer allt från 6500-8500kr vilket optoma gt 1080 kostar, 2800 lumens har den, 100 tums bild från endast 1 meter från väggen då den är Ultra shortthrow.

https://www.youtube.com/watch?v=GXpkvXi7db8

140 tums bild på 5 feet säger han och det är inte många projektor som orkar ge sån stor bild på det avståndet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

@pytonOrm: vad tycker du om Optoma W350? Då den är på rea just nu!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

@ferdi2050:

Rekommenderar inte den

http://www.projektorshop24.se/sv/projektorer/projektor-efter-...

inte ens full hd klarar den + bara 4000 timmar på lampan, Upplösning 1280 x 800 WXGA öhhh nej tack.

men nu börjar vi snacka projektor https://www.komplett.se/optoma-3d-dlp-projektor-hd141x/822325

dock inte lika bra att ge stor bild på avstånd men

*3000 lumens
*Full HD 1080p image quality
*Dynamic black technology - 23,000:1 contrast ratio
*Easy connectivity - 2x HDMI and MHL support and built-in 10W speaker

Created for super-sized 1080p home entertainment, the bright HD141X is perfect for watching TV shows, sports and movies or playing action-packed games on a huge screen.

With a built-in speaker and two HDMI inputs the HD141X is easy to setup and use. Turn it into a smart projector by connecting your smartphone or tablet using MHL; now you can play games, stream videos and share photos on the big screen.

MHL support betyder du kan koppla in din mobil till den och köra musik samt visa bilder direkt på skärmen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

@coopish: @Krullieboy: Budgeten är max 3500kr, sen vad det blir vet jag inte ....

Inte funderat på begagnat? Är inte mycket budget om du ska köpa nytt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Inte funderat på begagnat? Är inte mycket budget om du ska köpa nytt.

Ja självklart men hittar ingenstans... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

Jag har hittat en annan skärm dock begagnad ca 3 år gammal det är NEC NX462HB 46" kostar 3000kr.
vad tycker ni om den som en extern skärm?
BTW kommer placeras mittemot fönstret, alltså mycket ljus om dagarna. Frågan är om den är lämpligt för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Jag har hittat en annan skärm dock begagnad ca 3 år gammal det är NEC NX462HB 46" kostar 3000kr.
vad tycker ni om den som en extern skärm?
BTW kommer placeras mittemot fönstret, alltså mycket ljus om dagarna. Frågan är om den är lämpligt för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är en lågupplöst reklamskärm som är anpassad att se på håll. Som datorskärm kommer du alldeles för nära, och det blir rejält pixligt. Reklamskärmar är ofta i drift dygnet runt, det blir 26000 timmar på 3 år.

Dessutom är 46" en storlek du inte ville ha enligt originalposten

Beta av listan här istället http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s225147648&o=produkt_pr...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tänk även på att med projektor måste du har mörkt i rummet.
En projektor kan inte skapa svärta/mörker, så se vart du vill ha bilden och så som det ser ut där kommer det mörka att se ut på filmen. Inte ens med mörkläggningsgardiner blir det bra då det skimrar in ljus längs med kanterna. Så typ lycka till att få bra bild under sommarhalvåret....
Med din budget hade jag köpt en begagnad TV.
I vintras lyckades jag köpa en beggad Samsung 50" smart-tv för 2500kr. Tv brukar i regel vara snorbilligt begagnat då i stort sett alla köper nytt.

Permalänk
Medlem

Projektor har man i nersläckt rum för att se film i biokvalité på stor duk (>80''). Jag tycker du ska köpa en TV i lämplig storlek. Kablar går att dra snyggt om man anstränger sig lite.

Permalänk

@teejee @biorrith @hardware_guy
Vad tycker ni om den här LG 32LM620T-ZE tvn beg kostar den 1500kr, bra eller dåligt?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

@Krullieboy:

snacka inte skit det du inte vet om.. jag har kört dagligen projektor inga problem i många år, bara att lampan håller mellan 4000-6000 timmar sedan får man köpa ny kostar ju en slant. så en tv håller ju längre roligaste är ju också att projektor kan man ta med över allt då den är portabel. typ om man reser bort och tar med till vän eller visar upp på fester etc... kan man ju inte med tv blir ju krångligare dvs...
upp till var o en vad man vill göra

Var snackade Krullieboy skit? Du bekräftade ju exakt det han sa även om han var lite otydlig om att det var lampan han menade...sen varför skulle man vilja bära med sig TV'n (eller projektorn) till vänner?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Rajat:

projektor kan man ju ta med över allt då den inte väger mycket mot en tv. samt om man vill se stor bild än tv kan ge,hos nån vän ja det finns många områden där man kan ta med projektorn. men var o en bestämmer själv

annars menar jag inget illa.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

@Rajat:

projektor kan man ju ta med över allt då den inte väger mycket mot en tv. samt om man vill se stor bild än tv kan ge,hos nån vän ja det finns många områden där man kan ta med projektorn. men var o en bestämmer själv

annars menar jag inget illa.

Man KAN ta med projektorn, det är jag helt med på, det jag ifrågasatte var varför SKULLE man?
Oftast så har man monterat fast den med fästen i taket, varför skulle man då vilja anstränga sig med att skruva ner den bara för att ta med den till en kompis?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Rajat:

vet inte hur det ser ut hos andra som sitter med projektor men jag har på bordet lätt o ta med + det är synd förstöra taket med bara för man har projektor. oftast i lägenheter får man inte börja sätta upp dom heller utan lov.

Trevlig midsommar önskar jag !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

@Rajat:

vet inte hur det ser ut hos andra som sitter med projektor men jag har på bordet lätt o ta med + det är synd förstöra taket med bara för man har projektor. oftast i lägenheter får man inte börja sätta upp dom heller utan lov.

Trevlig midsommar önskar jag !

Trevlig midsommar på dig med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

@Rajat:

vet inte hur det ser ut hos andra som sitter med projektor men jag har på bordet lätt o ta med + det är synd förstöra taket med bara för man har projektor. oftast i lägenheter får man inte börja sätta upp dom heller utan lov.

Trevlig midsommar önskar jag !

Projektorn vi har i källaren här sitter med "snap-in-fästen" på en separat platta som i sin tur är skruvad i taket. Så den flyttar man enkelt om man skulle vilja ta med den till någon.

Sätta upp en takfläkt eller projektor är väl inga problem i lägenhet? Bara man spacklar igen hålen när man ska flytta så är det inga problem. Men självklart är det bäst om man kan undvika det så gott man kan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Som gammal projektorägare sedan många år har jag ägt flertalet projektorer och tv-apparater. Ska man upp i storlek dvs över 75 tum så är det prismässigt inte motiverat med annat än projektor. Men för alla andra anledningar är en tv bättre, särskilt under sommarhalvåret (även om denna sommar mest regnat bort). Och det säger jag när jag haft/har projektorer som kostar uppåt 40k.. En projektor mår bäst av om man kan dämpa belysningen rejält. Och nej. Hur många lumens din projektor har spelar inte roll i det stora hela. Det GÅR att köra dagtid om du har en ljusstark projektor men det blir INTE som en tv. Punkt. Lycka till med letandet. Ska du ha en projektor för vettiga pengar så kolla beg. marknaden. Köp ingen skräpprojektor för 5-6k ny. Bättre att köpa lite bättre projektorer som är 2-4 år gamla och som kostade runt 30k nya. Ex Pansonic, Sony etc. Lyckat till!

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Som gammal projektorägare sedan många år har jag ägt flertalet projektorer och tv-apparater. Ska man upp i storlek dvs över 75 tum så är det prismässigt inte motiverat med annat än projektor. Men för alla andra anledningar är en tv bättre, särskilt under sommarhalvåret (även om denna sommar mest regnat bort). Och det säger jag när jag haft/har projektorer som kostar uppåt 40k.. En projektor mår bäst av om man kan dämpa belysningen rejält. Och nej. Hur många lumens din projektor har spelar inte roll i det stora hela. Det GÅR att köra dagtid om du har en ljusstark projektor men det blir INTE som en tv. Punkt. Lycka till med letandet. Ska du ha en projektor för vettiga pengar så kolla beg. marknaden. Köp ingen skräpprojektor för 5-6k ny. Bättre att köpa lite bättre projektorer som är 2-4 år gamla och som kostade runt 30k nya. Ex Pansonic, Sony etc. Lyckat till!

Tackar för alla svar!!

En sista fråga:
Om man köper en TV idag från tex. Dustin Home, så blir man kontaktad av Radiotjänst några veckor senare. Frågan är från vilken butik fysiskt/online skall man göra en sådan köp så man slipper bli kontaktad av RT - då jag ska inte använda tvn utan kommer enbart ha den som en extern skärm, vad tror ni?

Ha en trevlig midsommar allesammans!!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Tackar för alla svar!!

En sista fråga:
Om man köper en TV idag från tex. Dustin Home, så blir man kontaktad av Radiotjänst några veckor senare. Frågan är från vilken butik fysiskt/online skall man göra en sådan köp så man slipper bli kontaktad av RT - då jag ska inte använda tvn utan kommer enbart ha den som en extern skärm, vad tror ni?

Ha en trevlig midsommar allesammans!!

Man svarar inte på dolda nummer.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Tackar för alla svar!!

En sista fråga:
Om man köper en TV idag från tex. Dustin Home, så blir man kontaktad av Radiotjänst några veckor senare. Frågan är från vilken butik fysiskt/online skall man göra en sådan köp så man slipper bli kontaktad av RT - då jag ska inte använda tvn utan kommer enbart ha den som en extern skärm, vad tror ni?

Ha en trevlig midsommar allesammans!!

Antingen det som ovanstående sa eller säg att man get bort den till en vän/familj i present (svårt för dom att motbevisa det)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ferdi2050:

Tackar för alla svar!!

En sista fråga:
Om man köper en TV idag från tex. Dustin Home, så blir man kontaktad av Radiotjänst några veckor senare. Frågan är från vilken butik fysiskt/online skall man göra en sådan köp så man slipper bli kontaktad av RT - då jag ska inte använda tvn utan kommer enbart ha den som en extern skärm, vad tror ni?

Ha en trevlig midsommar allesammans!!

Alla butiker anmäler sålda TV apparater till RT, det är lag på det, inte ens en nytillkommen, det har alltid varit lag på det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Alla butiker anmäler sålda TV apparater till RT, det är lag på det, inte ens en nytillkommen, det har alltid varit lag på det.

Köper man tv:n i butik, betalar med kontanter/presentkort och inte lämnar några uppgifter så kan inte butiken anmäla köparen till radiotjänst iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Köper man tv:n i butik, betalar med kontanter/presentkort och inte lämnar några uppgifter så kan inte butiken anmäla köparen till radiotjänst iallafall.

Vid TV köp så måste de anmäla oavsett betalningsmedel, annars begår de ett fel.

"Anmälan av innehav av TV-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.