Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vid TV köp så måste de anmäla oavsett betalningsmedel, annars begår de ett fel.

"Anmälan av innehav av TV-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Har butikerna någon rätt att kräva legitimation av en kund annat än vid t.ex. kreditköp?

Sedan 2007 har vi väl köpt 7 st tv totalt till oss och som present/julklapp. Jag kan inte minnas att jag eller frugan behövde legitimera oss.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Har butikerna någon rätt att kräva legitimation av en kund annat än vid t.ex. kreditköp?

Sedan 2007 har vi väl köpt 7 st tv totalt till oss och som present/julklapp. Jag kan inte minnas att jag eller frugan behövde legitimera oss.

De har rätt att kräva legitimation av dig, jag som privatperson har t.o.m rätt att kräva det av dig. Har de inte krävt det av dig så har butiken gjort fel.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Bra val, att välja projektor före TV vore dumt. Du kommer inte bli lika nöjd som med en vanlig för tv-tittande i alla fall Som framtida komplement däremot.... det är andra bullar.

Skaffade själv min första projektor som tv-alternativ och det ångrade jag nästan direkt så fick bli en tv ändå i slutändan, men projektorn åkte ner en våning och är inne på maskin nr 4 där nu och det blev som det blev

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

De har rätt att kräva legitimation av dig, jag som privatperson har t.o.m rätt att kräva det av dig. Har de inte krävt det av dig så har butiken gjort fel.

Aldrig hört talas om någon butik som krävt att en kund visar sin legitimation för att få göra ett vanligt köp. Förutom t.ex. apotek och systembolag då såklart.

Så butikerna är nog lite slarviga med den lagen skulle jag tro.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Aldrig hört talas om någon butik som krävt att en kund visar sin legitimation för att få göra ett vanligt köp. Förutom t.ex. apotek och systembolag då såklart.

Så butikerna är nog lite slarviga med den lagen skulle jag tro.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Och detta är inte ens något nytt, det har gällt så länge som TV licens har existerat

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.