Permalänk

FPS rasar i vartenda spel.

Ledsen om denna tråd ligger fel.

Speccs
i7 4790 4GHz
GTX 780 Ti 3GB
12GB ram

Så, under de senaste veckorna så har jag märkt att min FPS rasar väldigt ofta, och det kan vara i allt från GTA V till Counter Strike Global Offensive.

Har kollat vad mina temperaturer ligger på och CPU:n ligger ungefär på 65-70
min GPU 60-70, så det ska ju inte vara några bekymmer med kylningen.

Vad skulle ni tro att det kan vara som bråkar?

Permalänk
Medlem

Hur ser klockningarna ut på cpu/gpu i spel och under load? Ladda hem t:ex cpu-z och gpu-z för att se dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk

Okej, tog ner CPU-Z, vad är det exakt jag letar efter? Brukar inte syssla med sånt här.

Skrivet av Gummoz:

Hur ser klockningarna ut på cpu/gpu i spel och under load? Ladda hem t:ex cpu-z och gpu-z för att se dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Okej, tog ner CPU-Z, vad är det exakt jag letar efter? Brukar inte syssla med sånt här.

Förutsäger att du har en skärm. Öppna t:ex gta i Windowed mode och gå in i single player. Ta upp cpu-z och titta nere i vänstra hörnet. Bör var siffror mellan 3999mhz-4400mhz om allt står rätt till. Gpu-z är som namnet avslöjar väldigt likt. Här vill du istället se siffror runt 1000-1200mhz på klockningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Ledsen om denna tråd ligger fel.

Speccs
i7 4790 4GHz
GTX 780 Ti 3GB
12GB ram

Så, under de senaste veckorna så har jag märkt att min FPS rasar väldigt ofta, och det kan vara i allt från GTA V till Counter Strike Global Offensive.

Har kollat vad mina temperaturer ligger på och CPU:n ligger ungefär på 65-70
min GPU 60-70, så det ska ju inte vara några bekymmer med kylningen.

Vad skulle ni tro att det kan vara som bråkar?

När du säger FPS rasar, från vad till vad i valfritt spel. Hur lång tid tar det från att du startat datorn till att det börjar rasa i FPS?
Händer det i alla spel varje gång nu för tiden? Vad har förändrats om det har fungerat tidigare?
Tempen du säger att den håller, är det i load eller vart läser du av tempen? Vad är idle temp oh vad är maxload temp?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Tackar!

Okej, så enligt CPU-Z så ligger den på 4200 MHz i spel och GPU-Z står på 1000+ under GPU Core Clock.

Skrivet av Gummoz:

Förutsäger att du har en skärm. Öppna t:ex gta i Windowed mode och gå in i single player. Ta upp cpu-z och titta nere i vänstra hörnet. Bör var siffror mellan 3999mhz-4400mhz om allt står rätt till. Gpu-z är som namnet avslöjar väldigt likt. Här vill du istället se siffror runt 1000-1200mhz på klockningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, det har börjat bli mer och mer i vartenda spel jag testar. Testade t.ex Metro 2033 Redux igår kväll och där för det från 60-70 till 40 FPS, varpå det håller i sig i några sekunder för att sedan blir bättre, man kan väl säga att det rasar var tredje minut ungefär.

Jag kollade tempen på CPU med RealTemp, så i max (förutsatt att det är in-game) ligger på 70 ungefär, idle ligger den på 35.
Gpu kollade jag med GPU temp och då är det 60+ som den ligger på.

Skrivet av blade80:

När du säger FPS rasar, från vad till vad i valfritt spel. Hur lång tid tar det från att du startat datorn till att det börjar rasa i FPS?
Händer det i alla spel varje gång nu för tiden? Vad har förändrats om det har fungerat tidigare?
Tempen du säger att den håller, är det i load eller vart läser du av tempen? Vad är idle temp oh vad är maxload temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Ja, det har börjat bli mer och mer i vartenda spel jag testar. Testade t.ex Metro 2033 Redux igår kväll och där för det från 60-70 till 40 FPS, varpå det håller i sig i några sekunder för att sedan blir bättre, man kan väl säga att det rasar var tredje minut ungefär.

Jag kollade tempen på CPU med RealTemp, så i max (förutsatt att det är in-game) ligger på 70 ungefär, idle ligger den på 35.
Gpu kollade jag med GPU temp och då är det 60+ som den ligger på.

Testat att blåsa om Windows och sett om det löser problemet?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har ej gjort det ännu, men kan mycket väl ta och testa det under morgondagen.

Skrivet av _niko_:

Testat att blåsa om Windows och sett om det löser problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Bumperino

Har du testat att ominstallera grafikdrivrutinen? Eller testat en äldre?

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk

Testade det igår och det är fortfarande samma sak.

Skrivet av Bootas:

Har du testat att ominstallera grafikdrivrutinen? Eller testat en äldre?

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

§4.1 Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Vänligen ta en titt igen på våra regler.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)