Permalänk

Fiske för nybörjare

Tjenixen sweclockers!!

Jag tänkte att jag skulle skaffa mig lite fiskeutrustning att ta med när man drar till havet någon gång. Jag pratar inte om utrustning för flera tusen men kan tänka mig att lägga typ 1tusen kronor på spö och rulle och lina och lite drag och någon låda att ha grejerna i beroende på hur mycket ni tycker behövs

Tack på förhand!

Alexstheman

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

köp begagnat då nån vill ha bättre
Annars är frågan
Vad skall du fiska
Från båt eller kust
Rulle eller fluga

Permalänk
Skrivet av tsarraz:

köp begagnat då nån vill ha bättre
Annars är frågan
Vad skall du fiska
Från båt eller kust
Rulle eller fluga

Som du kanske förstår är jag nybörjare men från kusten alltså ingen båt. Rulle eller fluga? Tänkte mig rulle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk

Vilka fiskar vill du jaga Rulle eller fluga?
Personligen gillar jag lätt utrustning och väldigt tunn flätad lina. När man får napp så får man kämpa för att få in fisken och känslan med light gear är grym!

Använder mig utav Shimano Beastmaster spö, Super Shimano 1500 och på den rullen har jag en 0.1cm flätad lina.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Vilka fiskar vill du jaga
Personligen gillar jag lätt utrustning och väldigt tunn flätad lina. När man får napp så får man kämpa för att få in fisken och känslan med light gear är grym!

Bor ju på västkusten och har ingen vidare koll på havsfiskarna här utanför men det är väl mestadelen makrill (om ens möjligt att fiska från kust)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Vilka fiskar vill du jaga Rulle eller fluga?
Personligen gillar jag lätt utrustning och väldigt tunn flätad lina. När man får napp så får man kämpa för att få in fisken och känslan med light gear är grym!

Använder mig utav Shimano Beastmaster spö, Super Shimano 1500 och på den rullen har jag en 0.1cm flätad lina.

Okunnig som jag är tänkte jag mig
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Spo-och-rulle/Fiskeset-...

Helt åt skogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk

Jag skulle aldrig köpa fiskegrejor från biltema, claes ohlson eller en stormarknad ) Enligt mig skräp!

Har ni nån lokal fiskebutik?? De kan ge dig bra råd!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Jag skulle aldrig köpa fiskegrejor från biltema, claes ohlson eller en stormarknad ) Enligt mig skräp!

Har ni nån lokal fiskebutik?? De kan ge dig bra råd!

Vi har något fint där ja! Jag skall åka dit och fråga. Har ni några bra förslag som ni kan länka exempel på när det gäller drag till makrill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk

Tyvärr är jag sämst på kustfiske :S Enbart fiskat i sjö hehe!

Men Låt dem i butiken hjälpa dig, de är oftast jättekunniga!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Ska du fiska från kusten så köper du en haspelrulle och ett spö lite beroende på vad du vill fiska men som kastar från 15-18 gram upp till 40-60 gram. Med den utrustningen så kan du fiska allt från plattfisk och horngädda upp till torsk och havsöring. Alltså allt som är intressant från kusten. Ju längre spö desto bättre kan man säga, du behöver kunna kasta långt. Minst 9 fot.

Detta kan vara en bra start att titta på:
Rulle för 465 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskerullar/haspelrullar/abu-gar...
Spö för cirka 700 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskespon/haspelspon/abu-garcia-...
Billigare spö, ca 500 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskespon/haspelspon/shakespeare...

Vill man köpa billigare så kan man såklart göra det, snåla hellre på spö än på rullen. Saltet sliter hårt på billiga rullar.

Sedan köper du beten efter vad du ska fiska. HÖ, långa smala drag och kustvobblers i 15 till 25g. Torsk, typ Wiggler 28 till 60 g. Tackel till plattfisk/bottenmete knyter du själv.
Bor du i Bohuslän får du makrill från kusten, ju längre söderut desto svårare blir det med den varan. Makrill gillar silvriga beten (läs Wiggler), sedan sätter du några upphängare/häckla över draget. Det finns billiga bra makrillhäcklor för ett par tior att köpa

Lina, köp en flätlina med diam. 0,15 till 0,25. Tunnare=kastar längre (trasslar mera...??), tjockare kastar sämre men är stark som 17...

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ska du fiska från kusten så köper du en haspelrulle och ett spö lite beroende på vad du vill fiska men som kastar från 15-18 gram upp till 40-60 gram. Med den utrustningen så kan du fiska allt från plattfisk och horngädda upp till torsk och havsöring. Alltså allt som är intressant från kusten. Ju längre spö desto bättre kan man säga, du behöver kunna kasta långt. Minst 9 fot.

Detta kan vara en bra start att titta på:
Rulle för 465 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskerullar/haspelrullar/abu-gar...
Spö för cirka 700 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskespon/haspelspon/abu-garcia-...
Billigare spö, ca 500 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskespon/haspelspon/shakespeare...

Vill man köpa billigare så kan man såklart göra det, snåla hellre på spö än på rullen. Saltet sliter hårt på billiga rullar.

Sedan köper du beten efter vad du ska fiska. HÖ, långa smala drag och kustvobblers i 15 till 25g. Torsk, typ Wiggler 28 till 60 g. Tackel till plattfisk/bottenmete knyter du själv.
Bor du i Bohuslän får du makrill från kusten, ju längre söderut desto svårare blir det med den varan. Makrill gillar silvriga beten (läs Wiggler), sedan sätter du några upphängare/häckla över draget. Det finns billiga bra makrillhäcklor för ett par tior att köpa

Lina, köp en flätlina med diam. 0,15 till 0,25. Tunnare=kastar längre (trasslar mera...??), tjockare kastar sämre men är stark som 17...

Tack så mycket! Bor i Göteborg men blir en del turer uppåt kusten under somrarna. Wiggle skall jag in och läsa på! Men hellre billigt spö än Rulle då alltså! Tack för tipset. Hur vet man vad dem kastar? Står det i beskrivningen på mer seriösa sidor?

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexstheman:

Tack så mycket! Bor i Göteborg men blir en del turer uppåt kusten under somrarna. Wiggle skall jag in och läsa på! Men hellre billigt spö än Rulle då alltså! Tack för tipset. Hur vet man vad dem kastar? Står det i beskrivningen på mer seriösa sidor?

Kolla om det finns någon mässa eller något i Gbg under sommaren, det var precis sportfiskemässan i Jönköping för inte alls länge sedan och köpte rullar och spön för 50-70% av. Vi snackar beastmaster spön etc!
Allt beror på vad du ska fiska, men för havsfiske vill jag gärna ha iaf upp till 70g

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ska du fiska från kusten så köper du en haspelrulle och ett spö lite beroende på vad du vill fiska men som kastar från 15-18 gram upp till 40-60 gram. Med den utrustningen så kan du fiska allt från plattfisk och horngädda upp till torsk och havsöring. Alltså allt som är intressant från kusten. Ju längre spö desto bättre kan man säga, du behöver kunna kasta långt. Minst 9 fot.

Detta kan vara en bra start att titta på:
Rulle för 465 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskerullar/haspelrullar/abu-gar...
Spö för cirka 700 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskespon/haspelspon/abu-garcia-...
Billigare spö, ca 500 kr: http://www.happyangler.se/sv/fiskespon/haspelspon/shakespeare...

Vill man köpa billigare så kan man såklart göra det, snåla hellre på spö än på rullen. Saltet sliter hårt på billiga rullar.

Sedan köper du beten efter vad du ska fiska. HÖ, långa smala drag och kustvobblers i 15 till 25g. Torsk, typ Wiggler 28 till 60 g. Tackel till plattfisk/bottenmete knyter du själv.
Bor du i Bohuslän får du makrill från kusten, ju längre söderut desto svårare blir det med den varan. Makrill gillar silvriga beten (läs Wiggler), sedan sätter du några upphängare/häckla över draget. Det finns billiga bra makrillhäcklor för ett par tior att köpa

Lina, köp en flätlina med diam. 0,15 till 0,25. Tunnare=kastar längre (trasslar mera...??), tjockare kastar sämre men är stark som 17...

Skrivet av MarkoV:

Kolla om det finns någon mässa eller något i Gbg under sommaren, det var precis sportfiskemässan i Jönköping för inte alls länge sedan och köpte rullar och spön för 50-70% av. Vi snackar beastmaster spön etc!
Allt beror på vad du ska fiska, men för havsfiske vill jag gärna ha iaf upp till 70g

Jag vet att vi har EL-GE nära hemmet här men är detta något som verkar vettigt? eller är jag ute och cyklar?
http://shop.el-ge.se/dam-shadow-p-9170-c-569.aspx
https://shop.el-ge.se/electron-rd-p-4325.aspx
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Drag/Fiskedrag-hav-4-st...
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Drag/Makrilltackel-fjad...

Dragen kan la inte spela någon roll vart man köper dem egentligen?

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Avstängd

Viktiga frågan är vad du vill fiska? (förutom makrill)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Tack så mycket! Bor i Göteborg..

Ta en tur inom ElGe på backaplan, brukade vara rätt bra förr om åren.
Om du bor söder om stan så har du en bra affär i kållered(kommer inte ihåg namnet, men så många sportfiskeaffärer ligger det inte där)
Annars så täckte Dunde det mest elementära.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Viktiga frågan är vad du vill fiska? (förutom makrill)

Tanken är att bara stå eller sitta vid kusten och fiska som lugnande medel typ Nej men kul om man får napp ibland har inget speciellt jag känner att jag vill fiska så

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Avstängd

Jag hade personligen köpt ett spö som är ganska långt med ganska liten aktion ändå. Mycket aktion om du vill finfiska som jag kallar det, där du kanske fiskar lite mindre fiskar och vill känna av om de nappar. Men roligare att fiska lite större firre som torsk etc och då gillar jag personligen lite robustare grejer!
Ta dig till en butik och känn efter och fråga efter hjälp, men rulle hade jag nog också lagt mest pengar på.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Självklart ska man ha robustare grejer för kustfiske

Skrivet av MarkoV:

Jag hade personligen köpt ett spö som är ganska långt med ganska liten aktion ändå. Mycket aktion om du vill finfiska som jag kallar det, där du kanske fiskar lite mindre fiskar och vill känna av om de nappar. Men roligare att fiska lite större firre som torsk etc och då gillar jag personligen lite robustare grejer!
Ta dig till en butik och känn efter och fråga efter hjälp, men rulle hade jag nog också lagt mest pengar på.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Självklart ska man ha robustare grejer för kustfiske

Trams. Jag drog upp en 8 kg bergstorsk, med Biltemaspö förra sommaren. Från en kajak. Fungerade utmärkt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Trams. Jag drog upp en 8 kg bergstorsk, med Biltemaspö förra sommaren. Från en kajak. Fungerade utmärkt.

Länka

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Trams. Jag drog upp en 8 kg bergstorsk, med Biltemaspö förra sommaren. Från en kajak. Fungerade utmärkt.

Klart du inte måste ha något speciellt på samma sätt som du kan använda en Ford Ka till att köra till Mellanöstern men det är inte optimalt. Ska han nu ändå lägga ner 1000kr så kan han ju köpa något som passar honom. Gå till en butik och höj gärna budgeten till 1300kr så kan du få riktigt bra prylar!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Klart du inte måste ha något speciellt på samma sätt som du kan använda en Ford Ka till att köra till Mellanöstern men det är inte optimalt. Ska han nu ändå lägga ner 1000kr så kan han ju köpa något som passar honom. Gå till en butik och höj gärna budgeten till 1300kr så kan du få riktigt bra prylar!

Killen vill fiska. Så sen när han står där med rulle och spö för 1300 inser han att han behöver några drag med, en häckla eller två, en bombarda med lite flugor till och lite stagg. Det kostar också pengar.

Eller har du tänkt att han ska tillverka egna drag?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Geeks Gaming

börja med budget saker, har kört med riktigt budget nivå de senaste sju åren, håller fortfarande. Farsan köpte dom när vi var 12-13, vi fiskade inte så mycket så var bara bra att vi inte hade lagt ner för mycket på dom. Nu har jag börjat fiska med polarna igen så nu kanske det är intressant med en bättre rulle.

Börja enkelt, spö + lina på hyffsad budget nivå. Skaffa många olika drag, bottenmete och annat kul. Det är roligt att variera fisket med flera olika drag och tekniker. Roligare än att ha en grym rulle (även om det är nice).

Lycka till!

Permalänk

Grattis. Mitt spö gick av första kastet Så aldrig mer spön från dem jag nämnde.

Skrivet av orginallinus:

Trams. Jag drog upp en 8 kg bergstorsk, med Biltemaspö förra sommaren. Från en kajak. Fungerade utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera ett abu,shimano eller fladen set med lite mer betesvikt än det du länkade från biltema.
Gärna upp till 30-40 gram
gällande längd på spö är 9 fot att föredra när man kan stå öppet och kasta långt som man kan vid kustfiske.
Gekås har massor med märkesgrejer till bra priser om du bor i krokarna annars har xxl-sport också mycket fiskegrejer till bra priset.

Du behöver nog inte lägga över 1000 kr om du inte vill, är du ny finns det billigare grejer som duger alldeles utmärkt.
http://www.xxl.se/fiske/fiskeset/kust-sjofiske/shimano-alivio...

xxl-sport och gekås har massor med märkesgrejer till bra priser. annars cdon.com och liknande hemsidor har massor.
Men bäst är att du går till en butik, säger att du har en budget att förhålla dig till samt att du ska fiska i saltvatten.

Fiske är en prylsport, folk tror man blir bättre fiskare ju dyrare utrustning man har.
Skulle jag vara du skulle jag köpa något billigt set och komma igång och fiska och sen efter hand köpa lite rejälare prylar när du vet själv vad du behöver.

Permalänk

Här är en sida med lite fiskeinfo, dock mest insjöfiske tror jag
http://www.sportfiskarna.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Viktiga frågan är vad du vill fiska? (förutom makrill)

Känns som att det sällan spelar roll.
I alla fall från egen erfarenhet =D

Var med i gäddfisketävling, fick bara en lax.
Hel dag trolling med 14cm Zalt wobbler, fick fan bara Abborre (målet var så klart gädda).
Kast med liten spinnare för abborre, fick en mussla(!) och några gäddor.
Pimpelfiske efter abborre, fick sik och harr.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fiskar du på kvällar längs med kusten så finns ju sannolikheten att få havsöring. Jag har siktat in mig på dessa de senaste 10-15åren, och det är en fantastisk fisk. (Havets silver av en anledning!)
Jag fick en i helgen på 65cm, ca 3.2kg på bombardafiske med en svart woolybugger.

Angående utrustningen så har XXL ett rätt sjysst set med en Abu STX 20, 8fots 10-30 berkley lightningrod. Kostar ca 1300kr, dock är det vännersvänner rabatt där idag och imorgon, så 25% rabatt på detta!

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk

Kan tipsa om stockholms fiske och fritid riktigt trevlig personal där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Kan tipsa om stockholms fiske och fritid riktigt trevlig personal där

Skickades från m.sweclockers.com

Jättesmidigt när ts bor i Göteborg