Permalänk
Medlem
Skrivet av lethul:

Förstår inte, du har ju 60% i den?

60% innebär inte att du vinner 6 av 10 matcher hela tiden. 30 matcher med AFK bots väger nog upp de 30 matcherna du haft MOT afk bots

Du missförstår. Inte AFK bots som jag möter eller har i laget. Utan stats på den nivån som bots har (vad de nu har 41-43%?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Yrch:
Även om MM försöker balansera genom att vara riggat så lyckas dem inte särskillt bra för de som har över 50% wr eller ännu högre. Rättare sagt, alla mina stats har ökat enligt noobmeter och fortsätter att öka, vad beror det på? Har MM riggat till min fördel eller? Jag har fasen 20k spel. Visst går det bättre och sämre vissa dagar men överlag har jag positiv WR. Får man fråga vad du heter i WOT då?

Mitt namn och allt annat finns redan i tråden men se här: http://www.noobmeter.com/player/eu/yrch_wot/505761713/

Finns ju ett väldigt långt inlägg av mig om detta (men eftersom du frågar om vad jag har för nick i WOT gissar jag att du inte läst det).

Kortfattat.

Problemet blir OM dina stats fortsätter har ökat och fortsätter att öka, vilket jag inte betvivlar, och winration korrelerar dåligt eller väldigt dåligt med din prestation. Dvs: bra prestation resulterar i låg faktiskt winratio.

"Teorin" är inte att alla skall få 50% utan att man "trycker ihop" spelarbasen, genom att göra det lite svårare för de spelare med bra winratio (och omvänt).

Permalänk
Medlem

Jag hade en dålig dag igår, 64 matcher bara 60% win ratio :(. Riggad MM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Riggat eller ej?

Jag skrev ett lång inlägg om detta för nåt år sedan i denna tråden

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1220652-wot-rapportera-...

Länkarna till Noobmeter för min statistik för vissa perioder samt länkar till screenshotsen lär väl tyvärr inte funka längre. Men resonemanget går ju att läsa.

Det du beskriver är exakt sådant jag har upplevt. Ja, det enda jag kan tillägga är sinus-effekten. Vad är då det? Jo, du får 20 matcher med WR på 70% sedan 20 med 33% osv. Så håller det på. Man vet redan när det börjar vända. Och hur nästa match kommer sluta.

Permalänk
Medlem

Spela roll om man vinner eller inte hehe. Jag är förlorare så jag är van att förlora xD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Spela roll om man vinner eller inte hehe. Jag är förlorare så jag är van att förlora xD.

Faktisk så är det ju också så som WG beskriver i sitt patent. Det blir en större utmaning.
Och anledningen till att jag fortsätter att spela, är för att jag inte bryr mig så mycket om de matcher som är förlorade från start. Spelar man bra, har man också roligt. Även om jag gillar matcher med två bra lag, mycket mer. De är mycket roligare. Jag, skulle gå så långt som att säga att du behöver två helt olika typer av skills. Dels kunna spela bra, med dåliga spelare. Kunna ta hänsyn till hur de kommer spela och då jobba på ett sätt som funkar tillsamman med dåliga. Tex så kan man aldrig räkna med att någon täcker dig när du scoutar.

Den andra skillen är hur du spelar med bra lag. Då får du spela helt annorlunda. Ja, som sagt. WOT är ett komplext spel. Det blir så när man har med människor att göra. Och jag antar att det är nog det som delvis gör att det är så kul som det är.

Permalänk
Medlem

Jag tror wot har en stor del missanpassade spelare. Om man dömer hur de beter sig så börjar man undra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Så du vet formeln för MM, nu också?
Du borde ta och tagga ner lite. Fokusera på att hjälpa folk med hur de ska spela. Om vi som inte får bra WR, anser att det är riggat eller har misstankar om det. Så låt oss ha det. För faktum är att du har ingen som helst aning om hur spelet är uppbyggt. Du sitter bara och gissar utifrån dina egna funderingar och hur det har gått för dig och hur andra du snackat med känner.

Jag kan slå mig i backen på att du, dels alltid kör premium och dels är med i en Pluton.
Att vi har lite lösa funderingar och byter erfarenheter kring lustigheter är inget du ska uttala dig tvärsäkert om. Jag hade också 70% WR och sedan dök det när jag passerat 500 matcher. Då låg jag konstant på mellan 18-22% WR under 3 veckor.

Under dessa 5-700 matcher så spelade du, oavsett din egen förmåga, med andra spelare som är/var mer eller mindre bra. Upp till tier 6-8 så kan man räkna med att ett antal spelare i laget inte är bekanta med dylika spel sedan tidigare och säkert ännu fler som inte har tillräcklig koll på mekaniken i spelet för att få ut sin fulla potential.

Dvs. majoriteten som spelar lägre tier är nybörjare och då är det såklart mycket lättare att få högre winrate. För en bättre spelare som försöker köra upp ett nytt träd så är det ju möjligt att vinna en strid mer eller mindre på egen hand, eftersom hen redan kan så mycket om spelet.

3 veckor kan sedan vara ett minimum för att lära sig och/eller uppgradera en tank ordentligt för att den ska bli kompetitiv i sin tänkta tier. Poängen är att det är många variabler att tänka på och det bästa man kan göra är helt enkelt att bli färgblind och säga åt alla grönsakshandlare att fara åt pipen. Det förstör spelet om alla håller på och tänker för mycket på prestation.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Slåss mot väderkvarnar här men får väl bjuda på det...

Folk kanske undrar vad jag menar med "winstreak" följt av det motsatta. Detta är vad jag menar med winstreak:

DMAX, Centurion, Tiger P & Hetzer. (Har samma för Type62 och Wz131/132 men orkar inte ladda upp det nu).

Får man tro de som inte tror på riggad MM så får man bra winratio om man spelar bra. Simple as that. Spelar du dåligt, får du låg winratio. Vilket är logiskt.

Får man tro "randomness"-förespråkarna har ens insats väldig liten påverkan, utan det är mest randomness, och din skillnivå visar sig först efter ett par tusen matcher, gärna 10 000-tals.

Stämmer det förstnämnda, "skillnivån" avgör, och du får sämre winratio när du spelar dåligt borde man se att detta avspeglas i att Noobmeter indikerar att jag verkligen gör det. Kollar man på min "rating" för tidsperioden ovan är den såklart bra (speciellt som W/R är en faktor i formlerna). Men hur lyckas man då få efterföljande perioder av "inverterad" winratio till det ovanstående, där Noobmeter indikerar att min spelnivå är densamma som när det går bra?

Stämmer det andra, "randomness" är det en mycket märklig typ av randomness, som "oscillerar" på ett sätt som jag inte förväntar mig. (Vad förväntar jag mig då? Ja "average" insats från min sida bör leda till 50% +/- en rätt stor faktor (10%?). "Very good /excellent / unicum-insats bör leda till att man borde få det svårt att droppa under "averagenivå" (49,5%), men fortfarande möjligt såklart). Det här är väl det svåraste att kvantifiera, och kanske den svagaste punkten i mitt resonemang. Hur stor är "randomness-faktorn"? Är min W/R bara tur-baserad? (Som jag nämnt tidigare, det finns ett helt forskningsfält om detta inom nationalekonomin, där man tittar på "tur/randomnessfaktorn" inom aktieförvaltning. Slutsatserna därifrån är att tur/randomness spelar en mycket stor roll. "Det finns inget en framgångsrik fondförvaltare blir så irriterad över som när en professor i nationalekonomi säger att hans "performance" bara beror på tur).
Är det "randomnessbaserat" bör man dock se folk (utan platoon-spel-boost-av-bra-spelare) med urusla stats som får liknande winstreaks. (Visa mig gärna de om ni hittar några).

Det jag menade i tidigare inlägg är när en period av 30+ matcher med 60-70+ % W/R följs av en period med "BOT-stats" [EDIT: SKALL STÅ BOT-WINRATIO] även fast noobmeter inte indikerar några större skillnader. (Bot-stat bör då omvänt kunna leda till långa winstreaks - som sagt, visa mig gärna detta).

Skall visa vad jag menar med "bra stats" usel W/R men det får bli vid ett senare tillfälle (nån vecka i bästa fall).

PS. Hur gör man "spoilers" nu efter att de gjorde om Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Slåss mot väderkvarnar här men får väl bjuda på det...

Folk kanske undrar vad jag menar med "winstreak" följt av det motsatta. Detta är vad jag menar med winstreak:

DMAX, Centurion, Tiger P & Hetzer. (Har samma för Type62 och Wz131/132 men orkar inte ladda upp det nu).

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/537/LwEWLT.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/661/nnvd1J.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/661/M7CTzl.jpg

Får man tro de som inte tror på riggad MM så får man bra winratio om man spelar bra. Simple as that. Spelar du dåligt, får du låg winratio. Vilket är logiskt.

Får man tro "randomness"-förespråkarna har ens insats väldig liten påverkan, utan det är mest randomness, och din skillnivå visar sig först efter ett par tusen matcher, gärna 10 000-tals.

Stämmer det förstnämnda, "skillnivån" avgör, och du får sämre winratio när du spelar dåligt borde man se att detta avspeglas i att Noobmeter indikerar att jag verkligen gör det. Kollar man på min "rating" för tidsperioden ovan är den såklart bra (speciellt som W/R är en faktor i formlerna). Men hur lyckas man då få efterföljande perioder av "inverterad" winratio till det ovanstående, där Noobmeter indikerar att min spelnivå är densamma som när det går bra?

Stämmer det andra, "randomness" är det en mycket märklig typ av randomness, som "oscillerar" på ett sätt som jag inte förväntar mig. (Vad förväntar jag mig då? Ja "average" insats från min sida bör leda till 50% +/- en rätt stor faktor (10%?). "Very good /excellent / unicum-insats bör leda till att man borde få det svårt att droppa under "averagenivå" (49,5%), men fortfarande möjligt såklart). Det här är väl det svåraste att kvantifiera, och kanske den svagaste punkten i mitt resonemang. Hur stor är "randomness-faktorn"? Är min W/R bara tur-baserad? (Som jag nämnt tidigare, det finns ett helt forskningsfält om detta inom nationalekonomin, där man tittar på "tur/randomnessfaktorn" inom aktieförvaltning. Slutsatserna därifrån är att tur/randomness spelar en mycket stor roll. "Det finns inget en framgångsrik fondförvaltare blir så irriterad över som när en professor i nationalekonomi säger att hans "performance" bara beror på tur).
Är det "randomnessbaserat" bör man dock se folk (utan platoon-spel-boost-av-bra-spelare) med urusla stats som får liknande winstreaks. (Visa mig gärna de om ni hittar några).

Det jag menade i tidigare inlägg är när en period av 30+ matcher med 60-70+ % W/R följs av en period med "BOT-stats" även fast noobmeter inte indikerar några större skillnader. (Bot-stat bör då omvänt kunna leda till långa winstreaks - som sagt, visa mig gärna detta).

Skall visa vad jag menar med "bra stats" usel W/R men det får bli vid ett senare tillfälle (nån vecka i bästa fall).

PS. Hur gör man "spoilers" nu efter att de gjorde om Sweclockers?

Bra stats!

Dock blir jag lite förvirrad, jag tycker det låter som att du i varannan post menar på att det finns riggat och i varannan att det inte är riggat? Eller så är jag dålig på att förstå vad du menar då det inte är första gången jag missförstår din post. Vi ligger nog helt enkelt på olika våglängdet Du har en tendens att skriva långa wall of text (wot lol!) inlägg och när man sitter på jobbet och försöker jobba/svara så blir de rätt mycket missförstånd, inget fel i det men kan förklara varför jag inte får ut något konkret.

Oscillerar?

Globalt på kontot beror nog eventull oscillering på vilka tanks man kör. Som det har uppkommit flera gånger så är t.ex Cromwell en extremt bra tank med tanke på vad den möter. Det går att hålla (enligt mig) väldigt mycket bättre stats med Cromwell än t.ex Chi-To.

Lokalt per tank så tror jag helt enkelt att det är random, jag har inte sett något som skulle indikera på något annat. Jag tror också att människans selektiva minne kan påverka lite. Får man 10 st matcher med 20-30% WR irad så kan man koka av ilska även om man lyckas vinna 2-3 av dem. Får man 10 matcher irad med 70-80% så är det bara en vanlig bra kväll. Randomness ska väl i princip "oscillera" runt en kurva, hade den legat spikrakt hela tiden så hade jag köpt riggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lethul:

Bra stats!

Dock blir jag lite förvirrad, jag tycker det låter som att du i varannan post menar på att det finns riggat och i varannan att det inte är riggat? Eller så är jag dålig på att förstå vad du menar då det inte är första gången jag missförstår din post. Vi ligger nog helt enkelt på olika våglängdet Du har en tendens att skriva långa wall of text (wot lol!) inlägg och när man sitter på jobbet och försöker jobba/svara så blir de rätt mycket missförstånd, inget fel i det men kan förklara varför jag inte får ut något konkret.

Oscillerar?
http://i.imgur.com/UtAAtDg.png

Globalt på kontot beror nog eventull oscillering på vilka tanks man kör. Som det har uppkommit flera gånger så är t.ex Cromwell en extremt bra tank med tanke på vad den möter. Det går att hålla (enligt mig) väldigt mycket bättre stats med Cromwell än t.ex Chi-To.

Lokalt per tank så tror jag helt enkelt att det är random, jag har inte sett något som skulle indikera på något annat. Jag tror också att människans selektiva minne kan påverka lite. Får man 10 st matcher med 20-30% WR irad så kan man koka av ilska även om man lyckas vinna 2-3 av dem. Får man 10 matcher irad med 70-80% så är det bara en vanlig bra kväll. Randomness ska väl i princip "oscillera" runt en kurva, hade den legat spikrakt hela tiden så hade jag köpt riggning.

Du kan göra ett gäng bra matcher (hög xp, hög wn8) och en kväll ha en hög winrate. Nästa kväll gör du ett gäng bra matcher (hög xp, hög wn8) men får mest förluster. Inte ovanligt. Totalt i slutändan sett över en större mängd matcher får du dock ett statistiskt underlag på hur bra du är. Där du ser över din statistik och granskar vissa kortare perioder så kan otrevliga mönster så som beskrivet ibland inträffa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag håller med, i det långa loppet så kommer du få en bra bild över din prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lethul:

Bra stats!

Dock blir jag lite förvirrad, jag tycker det låter som att du i varannan post menar på att det finns riggat och i varannan att det inte är riggat? Eller så är jag dålig på att förstå vad du menar då det inte är första gången jag missförstår din post. Vi ligger nog helt enkelt på olika våglängdet Du har en tendens att skriva långa wall of text (wot lol!) inlägg och när man sitter på jobbet och försöker jobba/svara så blir de rätt mycket missförstånd, inget fel i det men kan förklara varför jag inte får ut något konkret.

Ja jag kan förstå att det ser ut som att jag "säger emot mig själv" om man bara skummar igen mina Walls of texts

Men skall man hålla någon form av vetenskaplig tillfredsställande nivå på en empirisk undersökning måste man vara öppen för att pröva sina hypoteser och även ta saker som talar emot ens tes i beaktande för att kunna pröva sin hypotes på ett tillfredsställande sätt.

Gången för mig har varit denna:

Efter att ha spelat WOT ett tag kändes spelet riggat. Jag upplever långa win-streaks som plötsligt bryts till lose-streaks oavsett vilken nivå jag spelar på. Frågeställningen: är spelet riggat? Och kan jag påvisa detta empiriskt?

Låt oss då pröva denna hypotes empiriskt!

Först måste jag såklart kolla om det överhuvudtaget finns win/lose-streaks (eller om det bara är en form av selektivt minne). Vilket var lätt att påvisa, givet den data som finns tillgänglig, win/lose-streaks existerar.

Nu går vi vidare och kollar om det verkligen stämmer att win-lose streaks inte bara beror på att jag spelar olika bra olika dagar. Det är också lätt att påvisa att dessa existerar oavsett vilken nivå jag spelar på. En bra/utmärkt insats kan resultera i win-streak men även lose-streak. Korrelationen mellan min insats och winration är väldigt låg.

Nästa steg är att påvisa att detta faktiskt beror på att spelet är riggat eller om det beror på spelets inneboende "randomness". Här börjar problemen. Jag kan inte bevisa hypotesen eftersom jag inte kan kvantifiera nivån på spelets "inneboende randomness". Jag får två möjliga svar som jag inte kan särskilja och jag kan inte etablera någon kausalitet. Jag har visat att delar av hypotesen stämmer, win/lose existerar och det korrelerar inte med min insats. Men jag kan inte visa om det beror på om spelet är riggat eller om det beror på "randomness".

Undersökningen är "inconclusive". Några klara slutsatser kan inte dras. Det är möjligt att ytterligare mer djupgående undersökningar kan svara på frågan (men det skulle bli ett heltidsjobb).

Så det som återstår är att värdera vad det som står i WG:s patentet är värt. Jag värderar den informationen på ett sådant vis att jag lutar åt att en riggning kan förekomma. (Se Occam's razor). Någon annan kan argumentera för det motsatta. Och jag kan inte bevisa att min ståndpunkt är mer korrekt.

Hur man värderar detta beror nog också lite på hur man är som person. Efter finansstudier utgår jag mer eller mindre ifrån att människor inte kommer hålla sig till "fair-play" om det ger möjlighet till ekonomiska vinster och upptäcktsrisken är låg. Finns ju en uppsjö av upptäckta fall av ren "riggning" på finansmarknaderna - samt antagligen en mängd oupptäckta. För mig är WG inte bättre eller sämre än någon annan.... och upptäcktsrisken är rätt låg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Libor_scandal

https://www.wsws.org/en/articles/2007/11/econ-n27.html

http://www.investopedia.com/articles/fundamental-analysis/fin...

https://euobserver.com/economic/28871

Oscillerar?
http://i.imgur.com/UtAAtDg.png

Ja här har du din "perfomance" plottat. Vilket bara säger att du blir bättre. Det som "ocillerar" är winration. För mig stiger "performance/WN8" etc medan winration mer ser ut som en "sinuskurva" om man kollar vagnspecifikt. Dessa borde korrelera vilket de inte gör (sen har vi problemet med att Winration är en del av formlen, vilket i sig leder till att de samvarierar, detta måste man rensa för). För mig leder följs en period av spelande i en vagn oftast av en "inverterad" winratio (win-losestreaks).

Skrivet av lethul:

Globalt på kontot beror nog eventull oscillering på vilka tanks man kör. Som det har uppkommit flera gånger så är t.ex Cromwell en extremt bra tank med tanke på vad den möter. Det går att hålla (enligt mig) väldigt mycket bättre stats med Cromwell än t.ex Chi-To.

Yes så är det. Men jag menar oscillering per enskild vagn (vilket visserligen kommer samvariera med hela kontos winratio i de fall man spelare ett fåtal vagnar under en period som jag ofta gör).

Skrivet av lethul:

Lokalt per tank så tror jag helt enkelt att det är random, jag har inte sett något som skulle indikera på något annat. Jag tror också att människans selektiva minne kan påverka lite. Får man 10 st matcher med 20-30% WR irad så kan man koka av ilska även om man lyckas vinna 2-3 av dem. Får man 10 matcher irad med 70-80% så är det bara en vanlig bra kväll. Randomness ska väl i princip "oscillera" runt en kurva, hade den legat spikrakt hela tiden så hade jag köpt riggning.

Och ja, svaret på detta finns väl i texten ovan.

Permalänk
Medlem

Sedan måste man också ställa sig frågan: "- Spelar det någon roll för mig om spelet är riggat?" För min egen del är svaret nej. Jag gillar spelet, och så länge det är underhållande och avkopplande att spela så är jag nöjd. Möjligtvis kan detta också förklara varför jag inte kan uppbåda tillräckligt med energi för att sätta mig in i rigg inget teoretikernas "bevis"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

19 matcher i rad utan att få bli top tier. NITTON! visst WR är väl bra men fan vilken låg rating -.-

EDIT: 32 matcher innan top tier! MM Works! not........

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

19 matcher i rad utan att få bli top tier. NITTON! visst WR är väl bra men fan vilken låg rating -.-

EDIT: 32 matcher innan top tier! MM Works! not........

Jag introducerade min kompis till WoT. Jag är en relativt duktig spelare och när jag spelat med honom, i stort sett alla hans matcher, har han 60% win rate, på totalt 500 matcher. Jag har 12500 matcher och totalt 53% win rate. Det är uppenbart att prestation speglar sig i spelarens förmåga.

Dessutom hamnar vi, som för dig, konstant i low tier. Vi kör tier 5 just nu och har kanske 1 av 10+ matcher där vi är top tier, men då är oftast alla det. Ofta är det dock tier 7 som gäller, inte för att det hindrar mig särskilt dock. ^^

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Sjukt störande är det när man blir low tiers för många ggr i rad. Statistiskt är det dock inte konstigt, singla slant 500ggr och skriv ned reslutatet. Du kommer få flera serier du inte trodde var möjliga. Sen är det lätt att inte tänka på de matcher man blev top tier när man grindar på. För heavies och meds, till viss del td's, kan jag tycka att +-2 i tiers är lite mycket. Som en tier 6 heavy mot tier 8 heavies så visst kan du bidra och supporta, men jävlar vad snabbt du dör om du chansar eller så... ännu värre, du är low tier och top tiers är tomater... då önskar man att alla lågpresterande hade fått hålla sig i en annan liga. Det är ju inte heller särskillt roligt att vinna de matcher när man själv är top tier eller så och bara totalt kör över fienden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kasst spel igår 47% wr för min del vilket är långt under vad jag brukar ha. Totalt dumma lag.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Kasst spel igår 47% wr för min del vilket är långt under vad jag brukar ha. Totalt dumma lag.

Samma här idag. Spelar ingen roll vad man gör, förlorar oavsett.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag är en supernoob och 40+ (ni förstår problemet) och har lite funderingar. Vissa av er kommer bli irriterade och skriva att jag ska leta i tidigare info men jag har redan misslyckats med detta. Här kommer mina frågor:

1. Många skriver att de går upp och ner mellan tiers. Hur mycket tanks ska man spara från lägre tiers? Är det idiotiskt att spara alla? Hur gör ett proffs?

2. Hur gör man med crew? Låter man minimalt antal crew följa mellan sina tanks i varje träd? Jag har läst att om man vill gå ner i tier så måste man träna om sin crew från 90% (om man väljer 20k silver-alternativet) och skill och perks faller också till 90% trots att de varit maxade tidigare. Stämmer det? Hur ska man tänka med crew? Låter man någonsin någon crew stanna i en vagn för att rekrytera helt nya till en högre tier?

3. Hur är det med tillbehör som till exempel kikaren för 500k. Kan den följa med till nya vagnar eller är det låst till den befintliga vagnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fred-wal:

Hej!
Jag är en supernoob och 40+ (ni förstår problemet) och har lite funderingar. Vissa av er kommer bli irriterade och skriva att jag ska leta i tidigare info men jag har redan misslyckats med detta. Här kommer mina frågor:

1. Många skriver att de går upp och ner mellan tiers. Hur mycket tanks ska man spara från lägre tiers? Är det idiotiskt att spara alla? Hur gör ett proffs?

2. Hur gör man med crew? Låter man minimalt antal crew följa mellan sina tanks i varje träd? Jag har läst att om man vill gå ner i tier så måste man träna om sin crew från 90% (om man väljer 20k silver-alternativet) och skill och perks faller också till 90% trots att de varit maxade tidigare. Stämmer det? Hur ska man tänka med crew? Låter man någonsin någon crew stanna i en vagn för att rekrytera helt nya till en högre tier?

3. Hur är det med tillbehör som till exempel kikaren för 500k. Kan den följa med till nya vagnar eller är det låst till den befintliga vagnen?

1. Svår fråga, det beror på vilken tier man kommer spela mest/vill nå. De flesta rekommenderar att spara tier 5 heavys eftersom de tjänar mest pengar och är "snälla" mot nybörjare. Om man inte har premium account så brukar man spela tier 5 för att tjäna pengar för att ha råd att spela högre tiers.

2. Det är individuellt. Om du har en crew på en tank som du inte gillar men vill nå nästa tier så retraina crew. Har du en kul tank som du vill spara, retraina inte köp ny crew.

3. Man kan montera bort den, den kostar 10 guld eller så skrotar man den och måste köpa ny.

4. Ditt mål borde vara tier 5 till att börja med. Jag har lirat med flera snubbar som varit nya i wot och tier 5 verkar vara relativt okej. Platoona borde du göra med några vänner du kommer tjäna mycket med xp och credits eftersom på tier 5 är en 3-man platoon väldigt stark även om man är lite newb hehe. Om jag inte minns fel finns ett antal svenska klaner också. Din ålder är inget hinder i wot hehe, däremot kanske du tycker det är roligare att platoona med lite mer mognare snubbar fast tyvärr finns många missanpassade i wot, bara en varning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fred-wal:

1. Många skriver att de går upp och ner mellan tiers. Hur mycket tanks ska man spara från lägre tiers? Är det idiotiskt att spara alla? Hur gör ett proffs?

Beror på vad som är ditt mål.
Det finns de som bara har en tank i taget. När de fått nästa säljer de allt och köper den nya.
Det ger dig mer pengar att köpa ny tank för. Krediter, som alltid är en brist. Jag skulle inte spara så mycket tanks. Om du inte hittat någon du gillar.

Citat:

2. Hur gör man med crew? Låter man minimalt antal crew följa mellan sina tanks i varje träd? Jag har läst att om man vill gå ner i tier så måste man träna om sin crew från 90% (om man väljer 20k silver-alternativet) och skill och perks faller också till 90% trots att de varit maxade tidigare. Stämmer det? Hur ska man tänka med crew? Låter man någonsin någon crew stanna i en vagn för att rekrytera helt nya till en högre tier?

Jag köper oftast ny crew till nya vagnen. Om det är så att du direkt vill byta till en högre tier. Då har din crew inga extra skills. Och då kan det kvitta. Du har 100% crew men utan skills när din nya högre tier tank blir redo, lite grovt. Men har du spelat mer med vagnen och crew. Så kan det vara värt att flytta dem till nya högre tier.

Citat:

3. Hur är det med tillbehör som till exempel kikaren för 500k. Kan den följa med till nya vagnar eller är det låst till den befintliga vagnen?

Demontera spara i förrådet om du inte behöver den. Om du ska sälja tanken dvs.

Permalänk
Medlem

Tips när man inte har premium och vill köra många tanks från olika länder är det bra att vänta tills de kostar 30% mindre, sådana rabatter dyker upp lite nu och då. Tyvärr gick halva min IS-7 kassa åt idag då jag inte kunde motstå att skaffa en T32, två tyska tier 7 mediums och en T37 😂

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Kasst spel igår 47% wr för min del vilket är långt under vad jag brukar ha. Totalt dumma lag.

Det är bara du som spelar dåligt. Annars hade du haft en bättre wr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det är bara du som spelar dåligt. Annars hade du haft en bättre wr.

Nej verkligen inte. 2.7 wn8 på tier 8 för 47% WR är ingen indikation på dåligt. Notera att man kan ha kassa lag ett bra tag, det har jag aldrig förnekat. Så försök inte vända på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fred-wal:

1. Många skriver att de går upp och ner mellan tiers. Hur mycket tanks ska man spara från lägre tiers? Är det idiotiskt att spara alla? Hur gör ett proffs?

Ett proffs satsar på tanks som går att spela kompetetivt med, oftast fåtal VI, några VIII och en hög X. Men det är mindre intressant.
Vad som är intressant är vilka tanks som är så kallade keepers, right? Det är nog något som man får googla sig till samt känna efter själv allteftersom man avancerar i trädet.
I övrigt så sparar du de som du finner roliga och spelar för jämnan. Du kan alltid köpa tillbaka om det vore så. Kom bara ihåg att spara 100%+ crew om du säljer en tank och inte har plats för crew i någon annan tank. Crew är värt mer än tanken.

Det kommer annars ganska naturligt allteftersom.

Citat:

2. Hur gör man med crew? Låter man minimalt antal crew följa mellan sina tanks i varje träd? Jag har läst att om man vill gå ner i tier så måste man träna om sin crew från 90% (om man väljer 20k silver-alternativet) och skill och perks faller också till 90% trots att de varit maxade tidigare. Stämmer det? Hur ska man tänka med crew? Låter man någonsin någon crew stanna i en vagn för att rekrytera helt nya till en högre tier?

Skills och perks behålls, det är endast primära skillen (driver, commander osv) som går ner till 90% med silveralternativet.
Man kan naturligtvis lösgöra exp från skills och perks, men det är inte värt det, don't do it.

Om man inte vill lägga ut guld så är det ungefär tier V som man börjar förflytta crew till nästa tank allteftersom man avancerar.
Det är ungefär där som det tar lika lång tid att grinda upp crew till 100% som det tar att skaffa nästa tank.

Det finns tillfällen då man låter crew landa på en tank så att säga. Sådant kan hända i tanks i ett vägskäl i trädet, så som sovietiska T-34 som leder till tre (fyra) grenar i trädet, eller T28 Prot om man vill ha både T110E3 och T110E4 men inte vill gå igenom alla mid tier TDs). Det händer även när man hittar en keeper, en tank man vill spela mycket men som ligger någonstans mitt i trädet. Exempelvis amerikanska T29 eller sovietiska KV-1 som är populär hos de allra flesta.

Citat:

3. Hur är det med tillbehör som till exempel kikaren för 500k. Kan den följa med till nya vagnar eller är det låst till den befintliga vagnen?

Kikaren, verktygslådan och kamouflagenätet avmonteras gratis och kan användas på alla tanks. Det är god ekonomi att skaffa en uppsättning av dessa förhållandevis tidigt och använda på de tanks man inte vill skaffa fasta tillbehör på ännu. De ger en god boost till stats man behöver för en allt mindre penning ju fler tanks man har.
Ungefär vid tier V så börjar icke avmonteringsbar tillbehör införskaffas då man har ett förhållandevis högre inflöde av crediter i dessa tiers.
I än högre tiers börjar de mer och mer bli nödvändiga för att inte bli handikappad. En tier VIII-X som kör utan tillbehör är en börda för laget.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

En god ide är egentligen att skaffa tillbehör och crew skills redan på tier 5 så man lär sig att spela på "riktigt". Allt för många personer rushar igenom tiers och skaffar en is3 eller tiger II för att köra den med 75% crew, camo net och binos. Sedan har de inte råd med consumables så som repair kit, first aid och extinguisher. Detta är en börda för laget och inte roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tips när man inte har premium och vill köra många tanks från olika länder är det bra att vänta tills de kostar 30% mindre, sådana rabatter dyker upp lite nu och då. Tyvärr gick halva min IS-7 kassa åt idag då jag inte kunde motstå att skaffa en T32, två tyska tier 7 mediums och en T37 😂

eh är du helt pank eller? haha lol.. köp en premium vagn eller två så är problemet löst me tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

eh är du helt pank eller? haha lol.. köp en premium vagn eller två så är problemet löst me tiden..

Själv har jag 4 å en halv guldåtta å premium, får aldrig nog med krediter. Tre X i kö att köpas och handfull lägre tanks likaså.
Att hålla inne tills man kan köpa billigare är en god idé som inte bör skrattas åt. Gäller såväl tanks som consumables och equips och.. allt.
Köpte mig idag/igår 5 tanks på 30-50% rea, hela kassan gick åt och tiorna är än längre bort.
Avancemanget löser sig med tiden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är ju 30% på T110e5 gör ju några kronor (4270000 istället för 6100000). Hur länge är den rean kvar kan inte se något datum. Har låst upp den men saknar några miljoner än så länge

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb