Permalänk
Medlem

Spelet är inte riggat. Jag har haft bra matcher de senaste månaderna överlag där min wr legat på ungefär 52-60% solo, mestadels 59% solo. Vad tjänar WG på att rigga matchera så att mindre duktiga spelare inte kan få bra spel? Eftersom det är sällan personer som är blåa eller lila klagar på "riggade MM". Om du vinner lika mycket som du förlorar så har du 50% WR, vilket är vanligt. Och det med "vita ringar", du menar mark of excellence. Har man nästan 3 moe ja då kan man anse att man påverkar laget mycket eftersom då betyder det att man presterar bra i tanken, men 1 moe säger inte mycket. Det säger att man presterat bättre än 75% av alla spelare under typ 100 spel eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Spelet är inte riggat. Jag har haft bra matcher de senaste månaderna överlag där min wr legat på ungefär 52-60% solo, mestadels 59% solo. Vad tjänar WG på att rigga matchera så att mindre duktiga spelare inte kan få bra spel? Eftersom det är sällan personer som är blåa eller lila klagar på "riggade MM". Om du vinner lika mycket som du förlorar så har du 50% WR, vilket är vanligt. Och det med "vita ringar", du menar mark of excellence. Har man nästan 3 moe ja då kan man anse att man påverkar laget mycket eftersom då betyder det att man presterar bra i tanken, men 1 moe säger inte mycket. Det säger att man presterat bättre än 75% av alla spelare under typ 100 spel eller liknande.

Nu utgår du från hur spelet funkar för dig. Jag har en teori om att det väljer ut vissa spelare till att få olika roller. Men men, alla mina tvivel om att jag inbillar mig hur de styr. Är sedan länge borta. Jag har provat så mycket så jag vet hur det funkar.

WG tjänar på att dåliga spelare får chans att vinna mer. De önskar inte se någon slumpmässig MM, då det skulle gynna bra spelare och dåliga spelare skulle bara förlora och förlora. Då gör de som så att de försöker styra det lite så att spelare inte kommer att ligga sämre än 40% WR. För att göra det så måste de ta ner bra spelare från en 60% WR. annars går inte matten samman..

Ang den vita ringen. Så brukar jag kolla om andra har den. Några har men inte så många. Ofta att ingen annan har den, så det stämmer nog att du är bättre än 75% av alla andra om du har ringen. Men den ska väl vara typ "Följ spelaren, den vet vad den gör". Eller något sådant, har jag läst.
Det stämmer bra med att jag brukar få de där badges som säger liknande. M, 1, 2, 3 osv.
Att du inte tror på teorin om riggade MM, det visste jag innan att de skulle bli så. Inget att göra där. Men jag vet hur det funkar. Jag vet min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nu utgår du från hur spelet funkar för dig. Jag har en teori om att det väljer ut vissa spelare till att få olika roller. Men men, alla mina tvivel om att jag inbillar mig hur de styr. Är sedan länge borta. Jag har provat så mycket så jag vet hur det funkar.

WG tjänar på att dåliga spelare får chans att vinna mer. De önskar inte se någon slumpmässig MM, då det skulle gynna bra spelare och dåliga spelare skulle bara förlora och förlora. Då gör de som så att de försöker styra det lite så att spelare inte kommer att ligga sämre än 40% WR. För att göra det så måste de ta ner bra spelare från en 60% WR. annars går inte matten samman..

Ang den vita ringen. Så brukar jag kolla om andra har den. Några har men inte så många. Ofta att ingen annan har den, så det stämmer nog att du är bättre än 75% av alla andra om du har ringen. Men den ska väl vara typ "Följ spelaren, den vet vad den gör". Eller något sådant, har jag läst.
Det stämmer bra med att jag brukar få de där badges som säger liknande. M, 1, 2, 3 osv.
Att du inte tror på teorin om riggade MM, det visste jag innan att de skulle bli så. Inget att göra där. Men jag vet hur det funkar. Jag vet min vän.

Vad heter du I world of tanks?

Du borde nog sätta dig i mattebänken igen.
Snittet i vinster i wot ligger på ca:48% pga att det finns spelare som vinner 60-65% av matcherna men dem är färre än dem som vinner 46-50% så då går matten ihop ok.

Så du menar alltså att jag inte påverkar utgången på dem matcherna jag spelar?
Isf Varför vinner jag 60-65% av mina matcher dem senaste 5000 matcherna?? Pga att WG tycker synd om mig?
Jag/min platoon vinner matcher åt mitt/vårat lag där jag/vi har 30% vinstchans där jag dödar 6-8 motståndare o gör 30-40% av skadan i mitt lag, hade jag/vi inte gjort det hade vi förlorat!

Kolla mina stats och kom o säg att det är tur att jag vinner: http://wotlabs.net/sig_dark/eu/johnny_puma/signature.png

Moe får man första ringen på bössan vid 65% vilket är hur lätt som helst om man spelar en viss tank tillräckligt mycket så det är inte en symbol för att vinna matcher tyvärr.

Spelar man bra gör mycket damage o många kills och focuserar rätt motståndare vinner man mer i längden så enkelt är det.
Men vill du tro att WG straffar dig en person i Sverige av flera miljoner spelare i europa har du nog lite problem med självinsikt och du kanske tror att hela världen snurrar runt dig o låt mig säga att så är inte fallet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny K:

Du borde nog sätta dig i mattebänken igen.
Snittet i vinster i wot ligger på ca:48% pga att det finns spelare som vinner 60-65% av matcherna men dem är färre än dem som vinner 46-50% så då går matten ihop ok.

Whut?! har dom med 60-65% gått ihop och valt andra sida, elakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny K:

Vad heter du I world of tanks?

Det spelar ingen roll.

Citat:

Du borde nog sätta dig i mattebänken igen.

Jag menar att de vill påverka de dåliga spelarnas WR positivt.

Citat:

Snittet i vinster i wot ligger på ca:48% pga att det finns spelare som vinner 60-65% av matcherna men dem är färre än dem som vinner 46-50% så då går matten ihop ok.

Medel eller median? Det verkar också som Tie inte räknas in i WR?

Citat:

Så du menar alltså att jag inte påverkar utgången på dem matcherna jag spelar?
Isf Varför vinner jag 60-65% av mina matcher dem senaste 5000 matcherna?? Pga att WG tycker synd om mig?
Jag/min platoon vinner matcher åt mitt/vårat lag där jag/vi har 30% vinstchans där jag dödar 6-8 motståndare o gör 30-40% av skadan i mitt lag, hade jag/vi inte gjort det hade vi förlorat!

Aha ytterligare en som påstår att de är så bra att de kan bära en hel match. Som jag trodde så spelar du också platoon. Det tror jag är en faktor. Jag misstänker nämligen att MM funkar annorlunda för de som även är med i en platoon. Jag ska prova denna teori senare när jag får tid.

Citat:

Kolla mina stats och kom o säg att det är tur att jag vinner: http://wotlabs.net/sig_dark/eu/johnny_puma/signature.png

Det jag har sagt är att MM styr mig hur jag ska vinna eller förlora, ok. Det är det jag säger.

Citat:

Moe får man första ringen på bössan vid 65% vilket är hur lätt som helst om man spelar en viss tank tillräckligt mycket så det är inte en symbol för att vinna matcher tyvärr.

Varför har då så få denna ringen, bland mina medspelare i random? Har du denna ringen själva på alla tanks?

Citat:

Spelar man bra gör mycket damage o många kills och focuserar rätt motståndare vinner man mer i längden så enkelt är det.
Men vill du tro att WG straffar dig en person i Sverige av flera miljoner spelare i europa har du nog lite problem med självinsikt och du kanske tror att hela världen snurrar runt dig o låt mig säga att så är inte fallet!

Det är känt att de styr MM och att det inte är random. Det gäller inte bara mig utan andra också. Det är så det funkar i random. Platoon blir en helt annan sak. Allt handlar om pengar, de har räknat ut att de tjänar mer pengar på att göra på det sättet.

Eller du kanske har en teori om hur jag kan sitta still 20 matcher och förlora, för att sedan vinna 20 matchar efter det, trotts att jag sitter still då också. Varför jo de vill gravitera mig mot 50%.

Om jag då får för mig att spela som en gud, så kommer jag vinna mycket mer, i början. Men sen får jag omöjliga lag. Så då är det kört och jag är tillbaka på 50%. Dvs oavsett hur jag spelar så har jag 50%.
Eller du kanske kan förklara hur det kan vara så att jag ökar mitt WN8, Kills, Dmg osv. Men WR minskar? Nej, det är något lurt.
Det roliga är att när jag startade mitt nya konto. så låg jag på 65%-70% WR med tier 4 före jag nått 500 matcher. Sedan klicka det till och jag fick fort 50% WR. Detta trotts att jag spelade mycket bättre hela tiden, samt hade bättre tanks och crew. En annan faktor i det hela är den också att de som inte spelar premium har detta fenomen mycket mer är de som alltid kör premium.
Dock tror jag inte vi kommer så mycket längre. Då spelet funkar som det gör för dig. Så kommer du inte tro mig. Men som jag skrev. Jag ska prova platoon teorin senare, så kommer jag rapportera resultatet.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill dela med dig av ditt namn i wot kan jag utesluta att du är en spelare som kan bära en match.
Jag har inga hemligheter o alla är välkomna att kommentera mina resultat och kritisera mig.

Ang MOE så har jag 2-3 ringar på dem tanks jag gillar och spelar mycket men jag har 123 tanks i garaget och har svårt att hinna spela alla som du kanske förstår?

Jag kan inte bära alla matcher så bra är jag inte och då hade jag väl vunnit 100% av mina matcher?
Hade jag bara velat vinna hade jag inte spelat tier 9-10 som jag nästan uteslutande spelar, då hade jag spelat låg tiers där det är mycket lättare att vinna men det känns inte ok mot nya spelare i wot så jag har helt slutat spela under tier 5 och väldigt sällan under tier 7.

Jag har 70% vinster solo i min tier5 T67 TD som är en av spelets mest OP tank men den spelar jag inte längre för den är alldeles för OP. Hur kan jag få det om WG vill att alla ska ligga på 50%???

Om du påstår att du kan sitta still under 20matcher så spelar det ingen roll men om du gör det under 5000matcher kommer du garanterat förlora mer än du vinner.

Men vill du leva i förnekelse är det upp till dig bara du har kul det är det som räknas.

Lycka till iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny K:

Om du inte vill dela med dig av ditt namn i wot kan jag utesluta att du är en spelare som kan bära en match.
Jag har inga hemligheter o alla är välkomna att kommentera mina resultat och kritisera mig.

Ang MOE så har jag 2-3 ringar på dem tanks jag gillar och spelar mycket men jag har 123 tanks i garaget och har svårt att hinna spela alla som du kanske förstår?

Jag kan inte bära alla matcher så bra är jag inte och då hade jag väl vunnit 100% av mina matcher?
Hade jag bara velat vinna hade jag inte spelat tier 9-10 som jag nästan uteslutande spelar, då hade jag spelat låg tiers där det är mycket lättare att vinna men det känns inte ok mot nya spelare i wot så jag har helt slutat spela under tier 5 och väldigt sällan under tier 7.

Jag har 70% vinster solo i min tier5 T67 TD som är en av spelets mest OP tank men den spelar jag inte längre för den är alldeles för OP. Hur kan jag få det om WG vill att alla ska ligga på 50%???

Om du påstår att du kan sitta still under 20matcher så spelar det ingen roll men om du gör det under 5000matcher kommer du garanterat förlora mer än du vinner.

Men vill du leva i förnekelse är det upp till dig bara du har kul det är det som räknas.

Lycka till iaf.

Du inser inte hur spelet funkar för andra. Det är min poäng. Jag vet att du inte skulle klara 70% WR i en cromwell spelandes mitt konto på min dator, oavsett hur bra du tror att du är. Men det kvittar jag kan inte övertyga dig ändå. Möjligen kan vi köra någon gång och kolla lite i någon platoon. Kanske kan vara kul, har du Cromwell?.

Sedan har jag funderat på ringen. Om det är som du säger, att 65% är vad den säger. Då skulle det ge att 35% av alla spelare har detta märke. Men jag ser kanske max 1 till i mitt lag som har en ring. Oftast ingen alls. 2 av 3 matcher har ingen mer än jag denna ringen. Hur förklarar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du inser inte hur spelet funkar för andra. Det är min poäng. Jag vet att du inte skulle klara 70% WR i en cromwell spelandes mitt konto på min dator, oavsett hur bra du tror att du är. Men det kvittar jag kan inte övertyga dig ändå. Möjligen kan vi köra någon gång och kolla lite i någon platoon. Kanske kan vara kul, har du Cromwell?.

Sedan har jag funderat på ringen. Om det är som du säger, att 65% är vad den säger. Då skulle det ge att 35% av alla spelare har detta märke. Men jag ser kanske max 1 till i mitt lag som har en ring. Oftast ingen alls. 2 av 3 matcher har ingen mer än jag denna ringen. Hur förklarar du det?

Javisst har du en Mark of exelence på din kanon så spelar du denna tank bättre än medel om alla har spelat samma tank lika många matcher.

Spelar man en tank riktigt bra kan man ha en mark redan efter 30-40 matcher beroende på tank.
Har du spelat 100 matcher i en tank den senaste tiden och inte har en mark så spelar du den sämre än genomsnittet som spelat samma tank 100 matcher.

Om du kollar hur många % du får om du köper en ny tank och spelar en match så ska du se att det inte ger många % så det kan vara så att dem flesta spelare kör få matcher med sina tanks men spelar flera olika sen att dem flesta i wot faktiskt har låg damage/game kan man inte sticka under stolen med. Men MOE är en kul grej och klart du ska vara stolt om du lyckas få det de bevisar iaf att du har lite koll på hur du gör damage/spotting med din tank.

Jag har Cromwell och visst skicka en invite och skriv att det är du om du ser att jag är online så om jag inte är upptagen med CW eller redan kör platoon så kan vi dra några matcher. Men för att kunna få ut någon som helst statistik från det behöver man köra flera 100tals matcher för att ta bort turen med jättebra eller oturen med jättedåliga lag.

Nu la du in en variabel till o skrev din dator, visste sitter du på något som inte klarar mer än 30fps på lägsta inställningar och kanske ett dåligt internet med ping konstans över 150. Så kan jag förstå om du inte lyckas i längden för du har du gett dig sämre förutsättningar för att lyckas bra.

Mitt nick är johnny_puma i wot bara skriva till mig om du ser att jag är online

Mvh Johnny

Permalänk
Medlem

Det är idioti att MM riggar spel. Jag vet inte hur många spel lolight har men om han inte vill länka sitt account blir det svårt. Igår hade jag 51,2% wr efter 37 spel och normal brukar jag ha typ 55-60%. Däremot körde jag rätt mycket i platoon igår med random spelare, som tyvärr var under 49% så de kan ha påverkat min wr negativt. Att man platoonar är ingen självklarhet att man vinner mer, såvidare man inte lirar med bättre spelare.

Jag tror de flesta kompetenta spelare kan hålla med om att spelare man bättre så kommer alla stats vara bra i det långa loppet och man kommer ha över 53% WR minst.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag spelar desto mer tvivlar jag på de som har under 50% WR, de flesta verkar så otroligt inkompetenta.

Permalänk
Medlem

Alltså, ju mer man funderar på konspirationsteorier inom riggning, destu osäkrare blir jag.

Fråga: Finns det någon anledning till att WG riggar?
Svar: Ja, absolut.

Fråga: Varför skulle de göra det?
Svar: Det finns många anledningar men det främsta är att få spelare att stanna kvar. En spelare som stannar kvar gör av med pengar och gör så att fler spelare kommer med, för att göra av med pengar till WG som företag.

Fråga: Är det svårt att implementera en riggning?
Svar: Nej, se bara till att personen (som behöver uppmuntran) får lite lättare MM. Det är ju inga problem att beräkna fram uppgifterna.

Fråga: Är det sannolikt, att de riggar med MM?
Svar: Det är ett ryskt+företag. Jag litar inte på ryssar :-). Så ja.

OM WG hade varit smarta hade de tagit hänsyn till erfarenhet och skills när de sätter ihop MM, då hade alla varit nöjda. Men det gör de inte. Varför?
Skulle det vara svårt att implementera en parameter med skills/erfarenhet för att skapa mer rättvis och jämnare MM? Nej.
Skulle spelarna bli nöjda? Kanske, men jag tror även att en mer skilled spelare njuter ibland för att få en lättare MM för att skjuta sönder riktiga noobs ur det andra laget. Ibland. Inte alltid.
Istället utvecklar de skitfunktioner (min åsikt) som dynamiska platoons.

Så varför, VideoGTX, skulle det var så osannolikt att de riggar?
OBS! Ta inte illa upp för detta inlägg, det är inte avsikten att stöta någon, det är bara funderingar.

Permalänk
Medlem

Nej. Problemet med "skill MM" är att det skulle straffa alla som har över average stats och göra spelet till ett lotto om win chance skulle vara 50% varje match. Då skulle vinsten avgöras av dem som hade bättre high tier tanks och använder mer gold ammo/premium consumables och har bättre RNG för tillfället. Genom random MM kan man övervinna laget som har bättre tanks och använder guld ammo och har bättre RNG för tillfället eftersom ens skill spelar störe roll. Random är just random och det är en viss charm med det. Skill MM finns redan, fast i team battles för den delen.

Om MM skulle rigga skulle alla ligga på 49-50% eftersom då vinner alla lika mycket som de förlorar, men detta är inte fallet så det finns många som har långt under 49% WR samt de som har över 55% WR etc. Riggat MM är inte anledningen till att vissa är mediokra spelare. Att hamna i dåliga lag ett par spel är vanligt med det beror på hur många spel man spelar. Men man ska inte underskatta ens egen förmåga, men kan vinna spel genom att spela bra själv och tro det eller ej. Sedan bara för att ett lag är bättre enligt xvm betyder det inte att man vinner automatiskt. Igåt hade jag 53% WR och i förrigår 72%, så what? Det kunde ha varit värre.

Vad är exakt rättvist med skill MM? Att tomater och potatis ska få en bra spelare automatiskt som kan vinna åt laget och i det långa loppet gör så att alla med över 50% WR dras ner till 49% (eftersom win chance är 50% i varje spel)? Ju fortare du fattar desto bättre är det, du är den enda som kan påverka din egen prestanda. Om du inte kan vinna så kan du åt miståne göra andra grejer. Man får ju XP om man presterar bra även om man förlorar.

Dåliga spelare kommer alltid vinna. Det spelar ingen roll hur kass man är man kommer alltid få en viss summa vinst i WOT och ha monster spel tack vare RNG och random MM. Om kassa spelare inte skulle vinna skulle de inte ha 45% WR. Däremot så krävs det en del att vinna mer än man förlorar. Jag har spelat 20k spel och jag kan ärligt säga att riggat MM finns inte. Jag var inne på de banorna när jag var yngre men nu senare fattade jag att anledningen till att jag förlorade var att jag spelade tanks som inte kunde skifta spelet så mycket. Sedan jag började spela heavys och mediums i tier 8 så kunde jag påverka spelet mer, och mina tankar om "riggat MM" försvann.

Jag tror inte det finns ett sätt för WG att avgöra om man ska förlora eller inte eftersom WG kan inte veta vem som ska vinna även om xvm visar X% win chance. Om man inte har XVM så kan man inte se hur bra spelarna är och då är det inget problem heller.

Vad heter du i wot, skulle vara intressant att se ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du inser inte hur spelet funkar för andra. Det är min poäng. Jag vet att du inte skulle klara 70% WR i en cromwell spelandes mitt konto på min dator, oavsett hur bra du tror att du är. Men det kvittar jag kan inte övertyga dig ändå. Möjligen kan vi köra någon gång och kolla lite i någon platoon. Kanske kan vara kul, har du Cromwell?.

Bara för att det är något du inte klarar av så betyder inte det att andra inte klarar det. Bara för att du inte lyckas få upp din winrate betyder det inte att andra spelare kan ha en större possitiv påverkan på slagen än dig. Du lär acceptera att vissa är bättre och andra sämre i olika grader och det har en effekt på din winrate.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny K:

Javisst har du en Mark of exelence på din kanon så spelar du denna tank bättre än medel om alla har spelat samma tank lika många matcher.
Spelar man en tank riktigt bra kan man ha en mark redan efter 30-40 matcher beroende på tank.
Har du spelat 100 matcher i en tank den senaste tiden och inte har en mark så spelar du den sämre än genomsnittet som spelat samma tank 100 matcher.

Jag kör nu endast spotters eller light tanks. För jag tycker det är roligare. Förr körde jag TD och T32, men det är inte lika kul längre. Jo, jag har kört mer än 100 i de flesta av mina spotters. Och ja, har ringen på dessa.

Citat:

Om du kollar hur många % du får om du köper en ny tank och spelar en match så ska du se att det inte ger många % så det kan vara så att dem flesta spelare kör få matcher med sina tanks men spelar flera olika sen att dem flesta i wot faktiskt har låg damage/game kan man inte sticka under stolen med.

Där har du en poäng. De kan ha tanken kort tid. Dock tycker jag man ser direkt på spelare hur de spelar. Var de står, var de kollar osv. Och de flesta är ganska dåliga tyvärr. Om du kör random, då som jag gör. Speciellt tier 5, 6. Faktum är att jag tom tycker att folk har blivit sämre nu än de var förra året. Kanske kommit in en massa nya som inte spelar seriöst?

Citat:

Men MOE är en kul grej och klart du ska vara stolt om du lyckas få det de bevisar iaf att du har lite koll på hur du gör damage/spotting med din tank.

Jag aktar mig för var stolt eller kalla mig både dålig eller bra. Dock är det nog ganska enkelt att se att erfarenhet gör en bättre spelare. Jag spelar för det är kul. Kommenterar inte hur andra spelar heller under matcher. Det hjälper ofta inte ändå.

Citat:

Jag har Cromwell och visst skicka en invite och skriv att det är du om du ser att jag är online så om jag inte är upptagen med CW eller redan kör platoon så kan vi dra några matcher. Men för att kunna få ut någon som helst statistik från det behöver man köra flera 100tals matcher för att ta bort turen med jättebra eller oturen med jättedåliga lag.

Ok, kommer jag nog göra. Men det kan ta lite tid. Sommaren är kort. Nu gäller det att göra saker ute och inte sitta i tanken.

Citat:

Nu la du in en variabel till o skrev din dator, visste sitter du på något som inte klarar mer än 30fps på lägsta inställningar och kanske ett dåligt internet med ping konstans över 150. Så kan jag förstå om du inte lyckas i längden för du har du gett dig sämre förutsättningar för att lyckas bra.

Jag har mellan 29 till kanske 50 i ping. Vad har du? Faktum är att när jag har VPN på och det då är 130 ping. Så har jag nästan alltid lyckats bättre med MM och få bra WR. Konstigt men sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spyder69:

Alltså, ju mer man funderar på konspirationsteorier inom riggning, destu osäkrare blir jag.

Fråga: Finns det någon anledning till att WG riggar?
Svar: Ja, absolut.

Fråga: Varför skulle de göra det?
Svar: Det finns många anledningar men det främsta är att få spelare att stanna kvar. En spelare som stannar kvar gör av med pengar och gör så att fler spelare kommer med, för att göra av med pengar till WG som företag.

Fråga: Är det svårt att implementera en riggning?
Svar: Nej, se bara till att personen (som behöver uppmuntran) får lite lättare MM. Det är ju inga problem att beräkna fram uppgifterna.

Fråga: Är det sannolikt, att de riggar med MM?
Svar: Det är ett ryskt+företag. Jag litar inte på ryssar :-). Så ja.

OM WG hade varit smarta hade de tagit hänsyn till erfarenhet och skills när de sätter ihop MM, då hade alla varit nöjda. Men det gör de inte. Varför?
Skulle det vara svårt att implementera en parameter med skills/erfarenhet för att skapa mer rättvis och jämnare MM? Nej.
Skulle spelarna bli nöjda? Kanske, men jag tror även att en mer skilled spelare njuter ibland för att få en lättare MM för att skjuta sönder riktiga noobs ur det andra laget. Ibland. Inte alltid.
Istället utvecklar de skitfunktioner (min åsikt) som dynamiska platoons.

Så varför, VideoGTX, skulle det var så osannolikt att de riggar?
OBS! Ta inte illa upp för detta inlägg, det är inte avsikten att stöta någon, det är bara funderingar.

Företaget har också flera patent registrerade kring dessa saker enligt uppgift. Dvs (mjukvara) hur du tar ut lag osv. Dock blir det alltid så att vi inte kommer komma så långt med hur det verkligen är.
Jag berättade bara om mina erfarenheter. Och hur det har varit för mig.
Och jag har spelat relativt längre. På mitt andra konto har jag massor av tanks i garaget just nu. Dock inga tier 9 eller 10. Men många olika varianter, för jag har gillat att prova alla roller utom arty. Som du skriver, det är ryssar, och vi pratar om miljoner dollar hit och dit. Så någon form av styrning kan man noga vara ganska säker på att de har. Sedan hur den funkar eller hur stark den är vet vi inte. Det är något annat det. Kör man platoon så slipper man nog de flesta sådan problem. Så jag kanske ska börja med det .. om jag orkar. Ha det gött.

Permalänk
Medlem

Armored warfare har mer kontroll än WG, de har ju "skill MM" vilket direkt påverkar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag kör nu endast spotters eller light tanks. För jag tycker det är roligare. Förr körde jag TD och T32, men det är inte lika kul längre. Jo, jag har kört mer än 100 i de flesta av mina spotters. Och ja, har ringen på dessa.
Där har du en poäng. De kan ha tanken kort tid. Dock tycker jag man ser direkt på spelare hur de spelar. Var de står, var de kollar osv. Och de flesta är ganska dåliga tyvärr. Om du kör random, då som jag gör. Speciellt tier 5, 6. Faktum är att jag tom tycker att folk har blivit sämre nu än de var förra året. Kanske kommit in en massa nya som inte spelar seriöst?
Jag aktar mig för var stolt eller kalla mig både dålig eller bra. Dock är det nog ganska enkelt att se att erfarenhet gör en bättre spelare. Jag spelar för det är kul. Kommenterar inte hur andra spelar heller under matcher. Det hjälper ofta inte ändå.
Ok, kommer jag nog göra. Men det kan ta lite tid. Sommaren är kort. Nu gäller det att göra saker ute och inte sitta i tanken.
Jag har mellan 29 till kanske 50 i ping. Vad har du? Faktum är att när jag har VPN på och det då är 130 ping. Så har jag nästan alltid lyckats bättre med MM och få bra WR. Konstigt men sant.

Som spotters förstår jag inte hur du får det till att det är riggat. Som spottare gör du ärligt inte mycket skillnad, om inte din lag utnyttjar det du spottar, sen nästa sak är att dom ska lyckas göra nått när du spottar. Jag körde en match med en polare och vi tog ut 7 stycken med fullt liv själva (alla andra i vårat lag hade dött, så två mot 7 stycken), tack vare dom var spridda över kartan plocka vi dom som kom. Ingen MM kan förespå det

Senaste två åren har det ökat rätt rejält med noobs. Speciellt för dom kört med marknadsföring i t.ex Sverige och andra länder runt här (påverkar dom som kör i EU servern ).

Även en som skröt att han köpt ett konto, kunde inte köra en tier 8 tank (åkte in i väggar, trots tanken inte åkte fort) kunde inte sikta heller.

Du borde köra plutt med någon för du ska få nytta av en Scout.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min winrate är 46% har över 9000 matcher, hade man inte haft så många förlorade matcher som man haft så hade jag lätt legat på 50% eller mer om man räknar alla matcherna som man gjorde bra ifrån sig men det är lite svårt när man blivit blåst på flera hundra matcher då äre nåt som är fel och inte på mig, då ett par spelare kan inte dra hela jävla laget fattar ni väl.

Permalänk

Jag ogillar verkligen detta spel.
Tycker det var så mycket bättre i början, sen gick det bara utför.

Det är nästan synd...

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Den generella skill nivån har nog ökat i WOT överlag. Däremot kanske minskat i högre tiers eftersom det är enklare att spela högre tiers nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Min winrate är 46% har över 9000 matcher, hade man inte haft så många förlorade matcher som man haft så hade jag lätt legat på 50% eller mer om man räknar alla matcherna som man gjorde bra ifrån sig men det är lite svårt när man blivit blåst på flera hundra matcher då äre nåt som är fel och inte på mig, då ett par spelare kan inte dra hela jävla laget fattar ni väl.

Kort sagt jo. Om man studerar hur folk spelar och vilka beslut de gör så är det avgörande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Som spotters förstår jag inte hur du får det till att det är riggat. Som spottare gör du ärligt inte mycket skillnad, om inte din lag utnyttjar det du spottar, sen nästa sak är att dom ska lyckas göra nått när du spottar.

Det stämmer delvis det du skriver om att man blir lite värdelös som spotter, om ditt lag är mycket dåligt. Du kan dock även låsa ner tunga tanks, som spotter.
Jag "håller" ibland 2-3 st tunga tanks låsta i någon position. Då jag visar mig lite snabbt. De vågar då inte åka ut runt hörnet, för de tror att det ligger en TD långt bak och siktar.
Det gör det inte. Men det kan de inte veta.

På detta sätt sitter de still en lång tid. Och mitt lag får tid att systematisk döda FI på andra delar av kartan. Dock kan detta trick ibland misslyckas då man har att göra med kids som alltid kör oavsett vad det är framför dem.

Citat:

Jag körde en match med en polare och vi tog ut 7 stycken med fullt liv själva (alla andra i vårat lag hade dött, så två mot 7 stycken), tack vare dom var spridda över kartan plocka vi dom som kom. Ingen MM kan förespå det

Jag körde nyligen en match som spotter. Det var jag kvar i en Comet med 5% hälsa, samt 2 st arty i vårt lag. Fi hade kvar, T29 100%, två artys, T34-85 100%, E25 med 5 kills och 30%, VK 30.01 (P) med 60% hälsa.
Vi vann denna matchen. Pga att jag kunde spotta dem till döds, samt att E-25 inte vågade åka och hitta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Min winrate är 46% har över 9000 matcher, hade man inte haft så många förlorade matcher som man haft så hade jag lätt legat på 50% eller mer om man räknar alla matcherna som man gjorde bra ifrån sig men det är lite svårt när man blivit blåst på flera hundra matcher då äre nåt som är fel och inte på mig, då ett par spelare kan inte dra hela jävla laget fattar ni väl.

En spelares winrate påverkas enbart utav han själv, ingen annan. Den enda konstanten i varje match är du själv, det är det enda du kan räkna med.

För varje match som känns omöjlig, så sitter det spelare på andrasidan och vinner. För varje match som känns som en walk-in-the-park, så sitter det spelare på andrasidan och förlorar. Matematiken bakom det hela är egentligen väldigt enkel; det enda som är konstant i din winrate är du själv, alla andra faktorer, hur många dom än må vara, är alltid random.(om soloplay)

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

De enda personer som tror på riggad MM är dom som är för dåliga för att påverka den. Enkelt förklarat.
Ligger man på 46% är man dålig. Du säger att MM har kastat dig i flera hundra ofrånkomliga förluster, jag törs garantera att den även kastat in dig i lika många undra oförtjänta vinster när någon bra mycket bättre spelare har burit dig och ditt lag.

Folk borde lära sig lite om statistik överlag...

Ett tydligt tecken att man är kass är att man inte svarar på vilket spelnamn man har när man sitter och spyr galla över MM.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att dom får taskig MM gå in på noobmeter.com eller wotlabs.net/eu slå in erat nick där så får ni se era stats.

Om ni ligger mellan 700-1200 wn8 så är ni medel och bör vinna ca: 48-50%% av era matcher har ni o andra sidan ett snitt på över 3000 WN8 över dem senaste 1000 matcherna och ändå bara vinner 48% så har ni antingen em jävla otur eller gör all eran damage i slutet på matchen och kan inte bära er match.

Men länka gärna eran 3000 WN8 resultat isf om ni bara vinner 48% på 1000 matcher så har ni iaf övertygat mig att ni har otur med MM.

Å kom inte o säg att ni får dåliga lag och att det är därför ni har dålig WN8 för det är alltid när man har ett sämre lag som man kan göra mycket damge och kills för att då gör inte resten av ditt lag lika mycket.

På mina senaste 60 matcher har jag vunnit ca: 75% och ett snitt på 3000 WN8 vilket är lite under vad jag brukar prestera i WN8 men tackvare att jag spelat med jätteduktiga spelare så fanns det mindre damage och kills att göra så på det viset är det svårare att få hög WN8.
http://www.noobmeter.com/player/eu/johnny_puma/508436638/

Sen är inte WN8 hela sanningen då detta bara är hur mycket damage och kills du gör jämnfört med vad medelspelaren presterar i just den tanken. Inte hur mycket man spotar och hjälper sitt lag på andra sätt men det är ändå damage och kills som behövs för att man skall vinna.

Permalänk
Medlem

@Johnny K: Noobmeter.com var ju en rätt bra sida, jag ligger tydligen över average på nästan allting, fast att jag har <900 WN8, jag som har trott att avg var runt 1200 hela tiden (Vet inte varför jag trodde det)

edit: WN8 var ju en av sakerna jag låg under avg på, DERP

Förövrigt, är det någon som har någon vettig förklaring till det här? (Påstår inte att det är riggat, tycker bara att det ser konstigt ut)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ens WN8 beror mycket på tier och tanks man spelar så klart. Spelar jag en tier 8 medium så får jag märkbart mer wn8 jämfört med en tier 8 heavy även om jag gör mindre damage. Spelar jag t.ex. panther II så räcker det att jag snittar 1800 dmg per spel för att få nära 3000 wn8 den dagen, spelar jag tiger II så ger 1800 dmg ungefär 2600 wn8 eller liknande.

T.ex. ger 1666 dmg i en panther II ett värde på 2870 wn8 enligt wot-life, med vk45a ger dmg 1820 ett värde på 2760 wn8. Allt handlar om "expected" values för tanksen där mediums helt enkelt förväntas göra mindre dmg, och därmed boostar man sin wn8 enormt om man gör mer dmg än förväntat.

Att ens WR sjunker i vissa perioder är normalt, min WR sjönk också ett tag för att sedan stiga uppåt. Anledningen till detta var att jag spelade high tier TDs vilket inte kan influera spelet så mycket som mediums och heavys. Jag kanske även hade lägre "skill" vid den perioden också jämfört med nu. Jag kan dock säga att sedan jag började spela tier 8 mediums och heavys har mina stas blivit bättre jämfört med att spela tier 8 TDs. Jag är en TD spelare i grunden egentligen, så det tog tid att lära sig spela på "riktigt" hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lethul:

De enda personer som tror på riggad MM är dom som är för dåliga för att påverka den. Enkelt förklarat.
Ligger man på 46% är man dålig. Du säger att MM har kastat dig i flera hundra ofrånkomliga förluster, jag törs garantera att den även kastat in dig i lika många undra oförtjänta vinster när någon bra mycket bättre spelare har burit dig och ditt lag.

Folk borde lära sig lite om statistik överlag...

Så du vet formeln för MM, nu också?

Citat:

Ett tydligt tecken att man är kass är att man inte svarar på vilket spelnamn man har när man sitter och spyr galla över MM.

Du borde ta och tagga ner lite. Fokusera på att hjälpa folk med hur de ska spela. Om vi som inte får bra WR, anser att det är riggat eller har misstankar om det. Så låt oss ha det. För faktum är att du har ingen som helst aning om hur spelet är uppbyggt. Du sitter bara och gissar utifrån dina egna funderingar och hur det har gått för dig och hur andra du snackat med känner.

Jag kan slå mig i backen på att du, dels alltid kör premium och dels är med i en Pluton.
Att vi har lite lösa funderingar och byter erfarenheter kring lustigheter är inget du ska uttala dig tvärsäkert om. Jag hade också 70% WR och sedan dök det när jag passerat 500 matcher. Då låg jag konstant på mellan 18-22% WR under 3 veckor. Så jag tappade 200 matcher cirkus.
Då spelade jag även bra. Vilket WN8 också visade för den ökade. Och det är inte enkelt att öka WN8 när man har dåliga matcher. Då brukar den gå ner. Att folk inte vill lufta sina namn får du ta o respektera. Vad har du för ping när du spelar? 46% kan man nog förbättra det kan jag lova.
Från 50% verkar knepigare som jag skrivit om.
Ja, tom många YT kändisar kring WOT har haft runt 51-52% har jag sett. Och det är ganska märkligt att det är så, de borde haft bättre. Om sommaren inte blir bättre så kanske jag spelar lite tank. Och då ska jag banne mig söka mig till ett lag. Så har du några lag man kan gå med i?

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att premium account gör att man får bättre WR. Kollar man på vissa svenska klaner som streamer på twitch så ser man att alla har premium account och även premium ammo ;). Och många där har under 49% WR för den delen, sedan spelar de också i pluton. Så att tanken om att premium account och pluton skulle ge en högre WR stämmer inte. I det långa loppet, spelar man bra så får man över 50% WR, ja även över 60% i vissa fall. Jag själv brukar ligga på 52-60% WR solo de flesta gångerna, men jag har ju 55% WR och det betyder att jag överlag vinner mer än jag förlorar, även om jag vissa dagar får kass WR och wn8 där jag spelat 20-40 spel. Detta är normalt.

Jag tror absolut att man kan ha tur med MM, det är poängen med random MM. Men har man spelat tusentals spel så har alla haft lika bra tur som otur. Ping spelar roll, precis som fps. Men studerar man vissa unicum och superunicums som streamar på twitch har flertalet 45-50 fps och 50-70 ping, så det ska inte hindra någon.

Youtube kändisar är egentligen inte bra spelare, de är "underhållare". Jag tror de flesta som är över average i WOT kan hålla med om att spelare man bättre kommer alla stats bli bättre i det långa loppet. Men man ska inte klaga för mycket på WOT, kollar man AW så är deras MM mer riggad eftersom de har någon form av "skill MM" vilket på lång sikt kommer göra så att spelare oavsett skill kommer dras mot 50% och där vinsten avgörs av vilka bra spelare som har bäst tanks/tier. Lyckligtvis sker inte detta i WOT.

Ett enkelt sätt att kolla hur riggad MM är i wot är att spela 10 spel seriöst, och sedan vara afk i 10 spel. Gissa vad resultatet kommer bli? Om MM är riggad så skulle du få samma WR oavset vad du gör.

Man kan dock "padda" WR i wot och detta upptäckte jag när jag och min polare introducerade en ytterligare polare till wot. Denna tredje snubben hade typ 46% WR men när vi lärde honom grunderna och körde 3 man platoon i tier 5-6 så hade vi nästan alltid 55-65% WR varje dag, och den trejde polarens stats gick från 46-52% och även hans WR från dryga 500-700. Rätt eller fel, men kunskapen han lärde sig använda hade direkt resultat på hans stats. Jag säger inte att detta hade varit möjligt om han spelat själv, men om MM hade varit riggat skulle detta inte vara möjligt alls eftersom så skulle vi tre som pluton aldrig snitta 55-65% WR.

Permalänk
Medlem

Riggat eller ej?

Jag skrev ett lång inlägg om detta för nåt år sedan i denna tråden

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1220652-wot-rapportera-...

Länkarna till Noobmeter för min statistik för vissa perioder samt länkar till screenshotsen lär väl tyvärr inte funka längre. Men resonemanget går ju att läsa.

Skrivet av Yrch:

Incoming Wall of Text.

Jag har en längre tid känt att något är ”fel” i World of Tanks utan att egentligen kunna sätta fingret på det. Känslan jag haft har framförallt varit att det inte finns någon korrelation mellan hur man presterar och hur matchen slutar. Snarare en omvänd korrelation, ju bättre man presterar över tid, desto svårare blir det att upprätthålla (höga) winratios. Jag har diskuterat detta med mina polare som också spelar WOT och inledningsvis var det jag som kom med en mängd motargument för varför det bara var ”tillfälligheter”. Jag trodde inledningsvis att det mest handlade om att det jämnar ut sig över tid och att det är väldigt svårt att som enskild spelare (av 30) att egentligen påverka matchutgången i någon större grad.

Mina första misstankar om att något inte stod rätt till kom när jag spelade min Tiger(P) frekvent, jag låg någonstans runt 57%-winratio men hur bra jag än spelade (mest XP laget match efter match) verkade det inte få någon effekt på matchutgången eftersom jag konstant verkade få EXTREMT dåliga spelare i mitt lag som så att säga ”tog ut” min prestation.

Det andra jag upplevde var att jag mer eller mindre konstant hamnade i Tier 9 matcher. Och visst, Tiger(P) är lätt OP men inte om man matchas mot E-75: or och liknade. En E-75:a kan jag möjligen klara av att slå ut ”head to head” men min förmåga att egentligen kunna påverka matchutgången (som ensam Tier7) faller ju markant, eftersom Tiger(P):s fördelar är frontarmourn och kanonen, men när i princip alla vagnar lätt kan penetrera en samtidigt som man har stora problem med att penetrera motståndarna blir det svårt att tillföra så mycket. Initialt trodde jag att Tiger P har den matchmakingen, man hamnar helt enkelt jämt mot 5-6 Tier 9 och resten Tier 8 samt möjligen nån annan Tier 7. Men efter att ha undersökt det lite mer insåg jag att detta inte alls verkade gälla för majoriteten av spelarna och jag kan ju själv se att spelar jag Tier 5-6 vagnar möter man ofta Tiger H/P. Men, ”lo and behold”, efter att det gått riktigt dåligt ett tag får jag helt plötsligt i lättare MM (eller snarare mer normal)! Finns det jag beskriver gällande MM då möjligtvis beskrivit någonstans? Ja, och mer om detta sen!

Hur presterar jag då i Tiger (P) om jag inte ställs inför totalt omöjliga odds gång på gång? Uppenbarligen tillräckligt bra för att ta mig in på”topplistan” på Noobmeter. http://www.noobmeter.com/tank/eu/PzVI_Tiger_P (plats 10). (Tillfälligheter möjligen, men var med på ”top 10” med Hetzern och DMAXen förra veckan med). Men nu ”vet” jag att de gått alldeles för bra och att det är dags för mig att förlora. Och förlora mycket. Oavsett vad jag gör. Tills Winration halkat ner tillräckligt mycket.

Mina andra misstankar om att något inte stod helt rätt till kom när jag spelade min WZ-131. Finns det någon typ av vagn där man har möjlighet att verkligen ha en STOR påverkan på matchutgången så är det ju i en scout, speciellt innan 8.6 då det ofta var 4-5 arties i toptiermatcher. Den ”typiska” scoutspelaren i WOT ägnar ju sig mest åt ”suicide-runs” och är då inom första minuten, gärna med kommentaren ”Arty why u no shot?” (Jo, kanske för att de inte laddat första skottet innan du var död?).

En bra scout har ju däremot stora möjligheter att påverka matchutgången och inledningsvis gick det VÄLDIGT bra i WZ-131 (precis som det gjorde i 59-16 innan). Efter de inledande ca 150 matcherna där jag mestadels var ”stock” och hade en dålig besättning låg jag över 60% winratio. Där nånstans började eländet. Hur jag än spelade förlorade vårt lag match efter match och även om jag hade 7000-8000 ”spottingdamage” och en hel del egen damage (sådär 1000-3000, ofta mest i laget – som scout…) resulterade det i förlust efter förlust, eftersom övriga i laget spelade så EXTREMT dåligt. Spelade 15 matcher en dag, vann en eller två, (mest XP i laget i princip i alla matcher med god marginal),och sen ytterligare 15 matcher nästa dag där jag väl vann en. Tröttnade och sålde den.

Edit: Letade runt bland gamla screenshots, och hittade att jag hade 63% winratio i WZ131 efter 122 matcher (som då inte ens hade 100 camocrew eller sixth sense, eftersom jag behöll besättningen i 59-16 och började om på en ny) skall se om jag hittar nåt som är ännu tidigare, för tror jag hade ännu högre innan dess. Krävs ju inte så mycket för att räkna ut att det måste gått väldigt dåligt för att jag skulle ramla ner till 57% winratio på 270 matcher (dvs ju mer uppgraderad vagn och ju bättre besättning, desto sämre gick det. Skulle tro att jag hade mest XP i mitt lag i 90% av de matcherna som följde med). TigerII låg på 59% efter 145 matcher (och likadant där, den bästa besättningen har jag kvar i Tiger P). Majoriteten av de matcherna i TigerII hade jag då spelat med 88:an och den korta 105:an, vilket ju inte räcker till mot Tier9/10, men ändå gick det bättre.

Typiskt matchscenario: Deras scout dör första minuten, jag håller mig vid liv och spottar hela matchen, gör nån artyrun för att slå ut deras arty, för att sedan flanka nån heavy/TD, cappa eller decappa: Resultat: Förlust i allmänt. Eftersom övriga laget inte bara är dåliga, utan är EXTREMT dåliga. Skall vi vinna krävs det att jag över presterar enormt och mer eller mindre på egen hand vinner hela matchen. Finns det jag beskriver gällande MM då möjligtvis beskrivit någonstans? Ja, och mer om detta sen! På samma sätt har det varit i WZ132, oavsett hur jag spelar verkar det inte få någon inverkan på matchutgången. Skall mitt lag vinna MÅSTE jag MER än överprestera om och om igen. Ett exempel från förra veckan: Deras scout dog omgående, jag hade 13 000 (!) i spottingdamage, plus att jag försökte vinna matchen själv i slutet, slog ut en Tier10 TD genom att snurra upp han, men jag hade behövt slå ut ett par Tier10 heavies till för att vi skulle kunna vinna. Efter en sån match undrar jag vad det är för poäng med att spela. En gång kan ju vara otur, men när man får liknade matcher 20 gånger i rad börjar man misströsta.

All data finns ju tillgängligt och om jag tittar på hur det har gått för mig i mitt spelande upptäcker jag mönster som är helt kontraintuitiva, där de vagnar jag tyckt sämst om och sålt så fort jag kunnat är de vagnar jag har högst winratio i. Jag TROR att detta är för att jag sålt de omgående så fort jag låst upp nästa vagn och jag därför inte ”hunnit” ställas inför omöjlig odds. Det finns fyra ”undantag” för mig. I Cromwellen och Hetzern har jag efter stort besvär lyckats upprätthålla höga winratios. Men då är det just efter stort besvär. I de två vagnarna upplever jag att jag har möjlighet att på egen hand vinna matchen oavsett vad resten av laget hittar på. I Cromwellen har jag trots detta ”bara” 58% winratio (efter ca 1500 matcher). Vilken ”nivå” måste jag då spela på för att komma över ”tröskeln” där övriga i lagets insatser inte spelar någon roll utan jag kan vinna matchen ”på egen hand”?

Här är en helg då det var X2 eller X3 på besättningen och jag försökte spela upp ”Crewskillen”.
http://www.noobmeter.com/recent/eu/Yrch_WoT/505761713/5057617... och ett lite längre intervall som fortsätter veckan efter
http://www.noobmeter.com/recent/eu/Yrch_WoT/505761713/5057617...

Man kan tycka att jag lite säger emot mig själv, det går ju uppenbarligen att upprätthålla ”höga” winratios, men om jag tittar på vad som krävs så räcker det inte med att man spelar bra. Inte hellre riktigt bra. Utan för att ”vinna mot alla odds” måste man upp i en ”rating” som ligger över ”unicum” eller ”superunicum” för intervallet. Under den helgen hade jag en Wn7-rating på 2,252 och efficency på 2,318 och i det längre intervallet (veckan efter med) på 1,960 (WN7) och 2,005 (efficency.)

WN7 Scale http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/184017-wn7-wha...

This is the current scale for the WN7 Rating:
WN7 Rating Key
Under 500 Very Bad
500 to 699 Bad
700 to 899 Below Average
900 to 1099 Average
1100 to 1349 Good
1350 to 1499 Very Good
1500 to 1699 Great
1700 to 1999 Unicum
2000 and Above Super Unicum

Dold text

Så nej, jag tycker inte att jag egentligen säger emot mig själv, det går ju uppenbarligen att påverka matchutgången, men insatserna som krävs är extremt höga.

Edit: (detta stycket). Sen läste jag detta, ang. WN7 och spotting damage och light tanks.

Other players criticize the formula for not taking things like spotting damage into account. This can hardly be pinned on the WN Rating, since Wargaming has not released this information publicly. The WN Rating can only work with what it has available. To account for those invisible stats that help win games, Win Rate has been added to the formula.

Lastly, many players criticized using winrate in the formula, since the very same winrate was used as a proxy to weigh the other stats in the evolutionary formula. However, as posted above, the idea was not to reward winrate, but to use it as a proxy for intangible stats. Also, the reward for these "intangibles" are carefully tailored by Neatoman into an S-curve with diminishing returns for winrates above 60%, where correlation to stats drop significantly, suggesting winrates above this value are purely due to platooning and companies. Also supporting this data is the fact that Zakaladas (quite possibly NA server´s best player) almost always plays solo and averages 64% wins.

Limitations and problems

Formulas can only be created from stats that are made available via the official WoT website. Efficiency depends on those same stats. Everything WoT-news computes is off those same stats. More information on YOUR history is available from the cached dossier file, but unless everyone starts mass uploading those (which will never happen), then the official website stats are THE source for data.
What isn't in WoT website stats?

Normalized Experience (XP) - theoretically WG could keep track of experience based on whether a user had a premium account or not, and then either remove the premium bonus OR give all standard account users the bonus (for stats purposes) to normalize XP across users.

Damage Upon Detection - Damage done to targets you are spotting yourself, by tanks who are not spotting them themselves. The latter is the bread and butter of light tanks (LTs) and of front line fighters. The other bonuses are relatively small compared to the latter. But it is the most noticeably missing in all rating calculations, and it particularly screws over LTs.

Dold text

Cromwellen spelar jag väldigt mycket som en "light" som om jag inte får "nån" bonus för spotting damage missar jag uppenbarligen en del i ratingen med (får väl ha ett par tusen spotting damage för att det skall vara en "godkänd" match). Platoon spelar jag väldigt sällan med Cromwellen (eftersom mina polare vill spela Hightier)... uppenbarligen skall det vara svårt att få över 60% Winratio då om man får lita på denna sammanställningen... Har ju ett par tusen matcher i rena scoutvagnar med....

Tiger(H) och Ferdinand tillhör också undantagen och är väl egentligen de två vagnar som presterat som man kan förvänta sig. Både Tiger(H) och Ferdinand utan den sista kanonen och uppgraderad motor är ju bara ”cannonfodder”, kan man inte penetrera med Ferdinanden tillför man ju ingenting utan tar bara upp en plats i laget för någon annan. I dessa två vagnar har det faktiskt gått bättre EFTER att de blev fullt uppgraderad. (Sen gick det uppenbarligen FÖR bra i Tigern för efter att ha nått 56% winratio gick det bara utför). Så de är egentligen inga undantag, utan är de två vagnar som presterat som ”förväntat” (sämre som stock).

Om vi tittar på min statistik så ser den ut så här:

1 Cromwell MT GB 6 1,433 58.20%
Kommentar: “undantag” se längre text

2 Type-62 LT CN 7 656 54.42%
Kommentar: Låg högre, men efter 8.6 har scouterna tappat lite av sin roll i och med att det knappt finns några arties kvar att scouta för, samtidigt som Guldammon är för dyr efter 8.6 för att använda i en vagn man vill tjäna pengar på.

3 PzKpfw VI Tiger (P) HT DE 7 584 55.82%
Kommentar: se längre text.

4 Hetzer TD DE 4 572 63.11%
Kommentar: “undantag” se längre text. ”Kill em all” funkar men har förlorat många matcher även med 7-8 kills, när jag samtidigt skadat ett par vagnar till (dvs, antingen slagit ut helt eller "crippled" nästan hela deras lag, men jag har ju bara 20 skott i Hetzern till 15 motståndare så till slut går det inte).

5 WZ-132 LT CN 8 463 53.56%

6 VK 3601 (H) MT DE 6 298 48.99%
Kommentar: Låg länge en bra bit över 50%, försökte spela upp besättningen men fick en extremt lång förluststreak och ramlade ner under 50%. (Också innan Konish-bössan blev buffad).

7 PzKpfw VI Tiger HT DE 7 285 54.39%

8 WZ-131 LT CN 7 270 57.04%
Kommentar: Se längre kommentar i inledningen.

9 PzKpfw VIB Tiger II HT DE 8 235 55.74%
Kommentar: Låg på 60%, försöker återigen spela upp besättningen men jag förlorar i princip alla matcher oavsett vad jag gör.

10 Ferdinand TD DE 8 235 52.34%
Kommentar: Se längre text.

11 Dicker Max TD DE 6 223 53.81%
Kommentar: Går upp och ner, krävs att man vinner matcherna helt själv, spelade uppenbarligen tillräckligt bra för att ta mig in på Noobmeters ”topplista” förra veckan, men trots detta låg winratio.

12 Covenanter LT GB 4 182 53.85%

13 PzKpfw IV MT DE 5 182 60.44%
Kommentar: Efter nerfen, och jag var ny i spelet… obegriplig winratio för mig.

14 59-16 LT CN 6 155 60.00%
Kommentar: sålde den i tid.

15 Centurion MT GB 8 154 57.14%
Kommentar: Se avslutande stycket, låg på 60% efter 100 matcher, nu är den på väg ner.

16 StuG III TD DE 5 132 60.61%
Kommentar: Lite som Hetzern med 7-8 kills kan man vinna matcherna själv.

17 T-34 MT CN 5 123 52.85%
Kommentar: horribel vagn, avspeglas väl i winration.

18 Comet MT GB 7 123 62.60%
Kommentar: Låg på 67-68% sen gick det bara utför. Sålde i tid.

19 PzKpfw 38 nA LT DE 4 119 55.46%
Kommentar: Obegriplig winratio. Panzer 38na är väl ”okej” med 100% camocrew, camonät och binoculars. Jag spelade den precis när jag börjat med WOT och var nära att sluta för det gick så dåligt…. Trots det, 55% winratio.

20 M5A1 Stuart LT CN 4 109 53.21%

21 Crusader LT GB 5 101 50.50%

Dold text

Drar en ”cutoffpoint” vid 100 matcher (för att inte få med vagnar som jag har allt för få matcher i för att det inte ENBART skall kunna förklaras av ”slumpen” såsom min 100% winratio i två vagnar och 0% winratio i två andra). Jag kan dock notera att jag hade över 60% winratio i Jagdpanthern innan jag ”ställdes inför omöjliga odds” och halkade ner till 56% och HATOBJEKTET Churchill VII hade jag en bra bit över 70% i innan jag hamnade som lowtier konstant. Slutade på 64% i den innan jag sålde den. Marder II:an som jag spelade efter att den var söndernerfad lyckades jag ändå få 62% winratio i (med 50% eller möjligen 75% besättning från start) och detta var precis när jag börjat spela WOT så jag hade inga Binoculars, Vent eller Camonät. PzKpfw 38 (t) och 35 (t) som jag spelade första veckan jag börjat med WOT (och inte kunde nåt om spelet) fick jag också ca 56% winratio i. (Betvivlar att jag skulle kunna upprepa detta nu om jag stoppade i en tredjeskills besättning, körde med equipments och guldammo…)

Finns det då någon koppling till min statistik och vad som står beskrivit i patenten? Döm själva.

Beskrivningen i patenten (ej i sin helhet).
http://www.google.com/patents/US8425330?dq=8,425,330&hl=en&sa...

The network environment of FIG. 1 may also associate with one or more matchmaking servers 106. As used herein, a matchmaking server 106 may determine what set of players to assign to a same instance of the virtual world to ensure that all players meet predefined criteria for that instance of the virtual world. That is, if extremely experienced players are paired with complete novices, the experienced players may quickly become bored, while the novice players may quickly become frustrated, causing each of them to stop playing the game altogether. Thus, the matchmaking server(s) 106 determine how to assign players to an instance of a virtual world so that every player is challenged, without getting frustrated. Specific algorithms and techniques used for matchmaking are described in more detail below.
FIG. 8 illustrates a matchmaking table 801 that may be used according to one or more illustrative aspects described herein. A game session may be referred to as a battle session. A game session/battle session refers to any discrete round of a game, e.g., a round of eliminate all enemies, capture the flag, hold the ball, and/or any other multiplayer variant of a game. In the WORLD OF TANKS brand of multiplayer game, a game session/battle session refers to two teams of 15 tanks fighting until 1) only one team has any tanks remaining, or 2) one team captures the other team's base.
Each battle session is assigned a battle level. Each battle level is used to limit participating vehicles to predefined tiers that are included in that battle session, thereby providing a unique method of creating a balanced battle session in an MMO game. As players progress and advance in experience, the player (or vehicle) will gradually be moved into higher battle levels based on the experience, attributes, and capabilities of each player's characters and/or vehicles.
Use of battle levels is based on the premise of gradual advancement through the tech tree starting with a first tier vehicle and unlocking more powerful vehicles by means of gaining battle experience or purchasing a premium vehicle. The game engine (e.g., as performed by matchmaking server) uses battle levels to manage the difficulty of each battle session. According to one aspect, the level of difficulty of a battle level is not identified or revealed in the game, and players might not be offered any option to choose a difficulty level within a battle session. However, as a matter of practice, players will typically want to obtain further upgrades by being constantly challenged, while not overloaded, in sequential game session

In addition to providing balanced battle sessions, the use of tier-limited battle levels provides the ability to control difficulty levels of the battle so that players of all skill levels remain challenged and wanting to play more. Players with higher tier vehicles have no access to lower battle levels, likewise lower tier vehicles are not allowed into higher battle levels. However, with one and the same vehicle players can happen to get into battle sessions of different levels within their accessibility range. By putting players into battles of varying level, the players experience a variety of game play while experiencing both wins and losses. According to one aspect, a player may be placed randomly or sequentially in any suitable battle level. However, according to another aspect, players who have just acquired a new higher tier vehicle are encouraged by being placed into battle sessions near the lower boundary of that vehicle's accessibility range, which allows the player feel more comfortable in the game. With time, the balancing system starts putting them into higher levels battle sessions, which creates a challenge of playing with more upgraded opponent vehicles. Details regarding how this aspect is performed are provided below, based on the use of the variable Nin table 801.
According to an aspect, the average level of difficulty in each battle can be adjusted by changing the bounds of access ranges for specified vehicles types (e.g., battle level 9 implies a certain difficulty level, which can be made easier by increasing the values of the bounds for vehicles including Tier 3 SPG, Tier 4 Medium and Tank Destroyers, or increasing the value for the lower bound of Tier 6 Light vehicles. Likewise each level 9 battle session may be increased in difficulty by decreasing the ranges for Tier 6 SPG, Tier 7 Light, Tier 9 Heavy and Tank Destroyers, and decrease the values of the bounds for Tier 5 Medium and Tank Destroyers vehicles.
Using battle levels as described herein, matchmaking servers can assign players to sessions to provide players with varied gaming experiences without frustrating or boring the player. Battle sessions are balanced while the difficulty levels of the battle session for each player are controlled.

Dold text

LÄS DET SISTA. Utan mumbo jumbo står det: om du är FÖR bra, får du spela med idioter till din winratio minskar. Eller som WG beskriver det: "...control difficulty levels of the battle so that players of all skill levels remain challenged and wanting to play more" Ja jag vet inte om 15 förluster i rad tack vare extremt dåliga medspelare får mig att vilja spela mer... men de som är dåliga kanske tycket det. WG har ju uppenbarligen varit extremt framgångsrika i att behålla sin playerbase och även utöka den, (och som vinstdrivande bolag kanske det inte är så konstigt) men sättet man gör det på verkar vara genom att "glädja" de sämsta spelarna.

Sen står det ju här, anledningen till att jag får möte E75or i min Tiger P HELA TIDEN (och konstant hamnar i Tier10 matcher med TigerII:

According to another aspect, the matchmaking server may store a win/loss percentage for each user (or vehicle) at a given battle level. As the player's win/loss ratio decreases, the player becomes more likely to be placed in battles having battle levels at the lower end of the allowable range, whereas as the player's win/loss ration increases, the player becomes more likely to be placed in battles having battle levels at the upper end of the allowable range. Thus, when a player has been repeatedly put into too many difficult battles, the balancing is done in favor of easier battle sessions, thereby encouraging the player by providing an easier game environment. Similarly, when the player has been repeatedly put into too many easy battles, the balancing is done in favor of harder battle sessions, thereby keeping the player challenged instead of letting the player become bored with easy games. A first possible algorithm is to divide the permissible battle levels evenly across a range from zero (0) to two (2), and place the vehicle into the battle level corresponding to the win/loss ratio, where any ratio greater than two (2) automatically results in the vehicle being placed in the highest possible battle level. Another possible algorithm is to increase the battle level by one (within the permissible range) for a vehicle each time a player wins a battle with that vehicle, and decrease the battle level by one (within the permissible range) each time a player loses a battle with that vehicle. If the battle level is already at the upper end of the range and the player wins the battle, the battle level may remain constant. Similarly, if the battle level is already at the lower end of the range and the player loses the battle, the battle level may remain constant.

Dold text

Motargumenten: (de som oftast brukar användas för att "idiotförklara" de som tar upp detta, titta på de officiella forumen så får ni se vad jag menar, bästa motargumentet var väl annars "yeah and who killed JFK?")

Ett vanligt motargument jag ser när andra skriver om detta är att personen i fråga inte har ”nån koll på statistik överhuvudtaget” och drar (felaktiga) slutsatser utifrån ett alldeles för litet ”sample-size”. Efter ett antal statistik- och ekonometrikurser på universitet tycker jag dock att jag har tillräckliga statistikkunskaper för att inte falla i den fällan. Jag kan hålla med om att ”sample-sizen” ofta är för liten och jag tycket att det gör det svårt att dra några direkta slutsatser, men efter att ha spelat 7000+ matcher där utfallet i allmänhet blir de direkt motsatta mot vad man kan vänta sig (dvs. att winration i princip för alla vagnar är högre när den är ”stock” med en dålig besättning och sen faller winration kraftigt när vagnen är fullt uppgraderad med en bättre besättning samtidigt som man presterar BÄTTRE) börjar man undra. Det andra statistiska ”motexemplet” som brukar föras fram är att ”coin flip-exemplet”, och att man inte skall förvänta sig att få krona eller klave varannan gång utan att man kan se långa serier av klave eller krona även om chansen att få det är 50% varje gång (”slumpen har inget minne”). Men jag förväntar mig hellre inte att få det, utan däremot att man efter en lång serie skall få 50% på vardera krona och klave. Problemet för mig är att jag inte ser ”coin flip-exemplet” som direkt överförbart på WOT, rimligtvis skall ens insats i matchen kunna påverka resultatet och ”wintration” inte vara slumpbaserad.

Människor är ”genetiskt programmerade” att se mönster som inte nödvändigtvis finns (och därmed dra felaktiga slutsatser). Ja det är väl också ett korrekt motargument, det är ganska lätt att se att man gärna vill se exempelvis ”ansiktsformer” i mönster som över huvud taget inte har något med ansikten att göra. Men återigen har jag lite svårt att se hur det här är överförbart på WOT, rådatan för mina slutsatser finns ju ovan.

Företag tar patent på allt möjligt, och bara för att Wargaming har ansökt om patent för den typ av MM som beskrivs i patentet behöver de inte alls använda sig av det. Ja det är väl också ett korrekt motargument, men för mig är frågan då vad som är mest troligt, om jag upplever EXAKT det som står beskrivit i patentet, är det då mest rimligt att tro att det råkar vara en ”slump” eller är det mest troligt att de faktiskt använder sig av det?

”Only bad players complain about the MM”. Ja, det vanliga “whinet” kan nog förklaras av det. Men tvärtom så tror jag att ”average/bad players” aldrig ser de här kontraintuitiva resultaten (stockvagnar presterar konsekvent bättre än fullt uppgraderade) eftersom de ligger på sina 49,5% wins 49,5% defeats (och 1% draws) mer eller mindre hela tiden och oavsett hur de spelar.

Lite övriga tankar om WOT och framförallt statistik.
Kan ”goda” resultat förklaras med att ”statistiskt sett” ger en stor samplesize (playerbase) ”outliers” som genom slumpen (”tur”) får väldigt goda resultat? En liten utsvävning som ändå kan vara intressant.

Med den extremt stora sample-sizesen (playerbasen) kan man egentligen förvänta sig att ett fåtal spelare (oavsett om de är bra eller inte och oavsett om WOT är ”skillbaserat” eller ej) skulle kunna få extremt goda reslutat bra genom ”tur” (eller dåliga med för den delen), ofta står ju matcher och väger i slutet och kan gå lite hur som helst, det skulle inte vara omöjligt att en viss enskild spelare av miljoner faktiskt vann alla jämna matcher genom "tur" och därför fick väldigt bra winratio. (Detta är något som ofta diskuteras inom finansiell ekonomi, all tillgänglig forskning har visat att det är väldigt svårt för en enskild förvaltare att överprestera gentemot index under en längre tidsperiod. Trots detta ser man ju ett fåtal förvaltare som trots allt lyckas med detta. Är dessa då finansvärlden ”unicums” och ”bättre” förvaltare än alla andra? Ja, det är möjligt. Men det är också möjligt att de bara är en ”outlier”! Statistisk teori säger ju faktiskt att man kan förvänta sig att vissa (oavsett kunskapsnivå) skulle kunna lyckas pricka rätt gång efter gång, bara det är tillräckligt stort antal ”deltagare”. Warren Buffet brukar ofta dyka upp när detta diskuteras och det finns en mängd skrivit om detta, exempelvis: http://www.conscious-investor.com/articles/news/conference/iw...

“Despite this record, rarely do any standard investment, finance or economics texts mention Warren Buffett. In this paper we look at possible reasons for this and examine the question posed in the title, namely whether or not Buffett is simply a statistical anomaly”.

[…] The Orangutan Coin Tossing Competition
“In 1984 Columbia Business School hosted a celebration of the fiftieth anniversary of Graham and Dodd’s book Security Analysis. The two principal speakers were Rochester’s Michael Jensen, an academic who had come out strongly in favour of the Efficient Market Hypothesis and Warren Buffett. Jensen stated that it was hard to tell if any of the followers of Graham and Dodd were really superior investors. He argued:
If I survey a field of untalented analysts all of whom are doing nothing but flipping coins, I expect to see some who have tossed two heads in a row and even some who have tossed ten heads in a row. (flipping coins kan då översättas till investeringsbeslut, går börsen upp eller ner närmsta tiden, skall man gå lång eller kort?)

This was a perfect entry for Buffett who envisaged a national coin-tossing contest. Each day, everyone in the United Sates flipped a coin with only those who continually flipped heads staying in the contest. After twenty days only around 215 flippers would remain.

Buffett continued (Buffett, 1984):

But then some business school professor will probably be rude enough to bring up the fact that if 225 million orangutans had engaged in a similar exercise, the results would be much the same—215 egotistical orangutans with 20 straight winning flips.

Det sista är väl en variant på det inom (finansiell ekonomi) klassiska ”statementet”: det finns inget som gör en framgångsrik förvaltare så irriterade som när en professor i nationalekonomi säger att deras framgång (enbart) kan förklaras av tur (och inte skicklighet).

(Orelaterat till WOT, men om någon blev intresserad av Buffet: http://www.economist.com/node/21563735 sammanfattningen är väl egentligen, leverage low beta beats unleverage highbeta)

Vad har då detta med WOT att göra? Jo det jag undrar är, VARFÖR har de bästa spelarna i världen inte bättre winrate?
Antingen är WOT skillbaserat, och då borde faktiskt de bästa spelarna i världen ha BÄTTRE winratio (speciellt med tanke på att EN bra spelare kan påverka matchutgången. TRE spelare i en platoon kan som alla vet totalt dominera en match mot ”randoms” (typ 3 KV1s eller 3 batchats och så vidare).

Eller så är INTE WOT primärt skillbaserat utan varje enskild spelare har väldigt svårt att påverka matchutgången givet att det är 29 andra spelare i matchen. Men då borde vi ju ha de här ”statistical outliers:arna” men de finns ju inte heller!

En ytterligare tanke, i alla andra spel jag spelat är skillnaden mellan dåliga och bra spelare SÅ mycket större än i WOT, extremexemplet CS, en riktigt bra spelare kommer ju totalt dominera en ”public server”, att någon har 29-0 och liknande i stats är ju inte alls ovanligt. (Jämförelsen haltar ju betänkligt, WOT är inte CS, men ni förstår min poäng). Om jag som, ganska average player, utan att vara med i någon klan (jo jag har en klantagg, men det är ingen ”riktigt klan”) som spelar ”platoon” nån gång ibland, inte har premium hela tiden och sällan retrainar besättningen för guld och aldrig ”free-XP:ar” stockvagnar ändå får ”hyfsade” stats, varför har inte de främsta i världen väldigt mycket bättre stats?

Och för att svara på din fråga, jag köpte Centurionen i måndags och har levlat upp den under veckan. Möjligt att det är tillfälligheter, men återigen har jag upplevt EXAKT samma mönster. Då spelade jag först med Comet-kanonen (148 i pen) som är något lite bättre än den på Cromwellen men i princip samma. Så i princip Cromwell-kanonen på Tier8, mot Tier9 eller Tier10 i allmänhet, väldigt svårt att penetrera ens weakspots. Stockmotorn gör ju att man inte kan positionera sig för att flanka och penetrera kan man ju som sagt var i allmänhet inte göra och gör man det är skadan väldigt låg (140). Utan det uppgraderade tornet skjuter ju alla rätt igenom det och det är svårt att spotta utan viewrangen på det andra tornet. Andra kanonen är lite bättre men fortfarande alldeles för dålig. Först vid den tredje kan man ju börja penetrera med större tillförlitlighet. I tillägg tränade jag inte om besättningen utan satte in Cromwellbesättningen UTAN att träna om (de är röda, med minus) (eftersom jag som sagt var tror att ju bättre jag spelar, desto svårare odds ställs jag mot).

Resultatet: De första 100 matcherna som stock/semistock med en otränad besättning (där jag var fullt uppgraderad vid ca 90 matcher) ledde till ca 60% winratio. Vilket av någon märklig anledning är där jag alltid hamnar. Efter att vagnen blivit fullt uppgraderad och jag presterat BÄTTRE och BÄTTRE har winration bara blivit LÄGRE och LÄGRE. Under de inledande matcherna kunde jag, med en fullt uppgraderad vagn rimligtvis också kunnat presterat bättre. Var flera matcher då jag försökte decappa men inte kunde penetrera, vare sig med standard AP eller premiumammo. HE brukar ju funka för att decappa men med den låga kalibern gick det inte heller. Winration kunde då varit än högre.

Jag har nu fört noggrann statistik över hur det har gått, men om jag redan nu skall förutspå framtiden kommer jag med STOR sannolikhet ligga på cirka 54-56% winratio efter 200 matcher (eftersom jag alltid hamnar där). Om jag klarar av att konstant överprestera kanske jag hamnar något högre.

Avslutningsvis: detta är inga bevis för att WOT är riggat. Även om jag misstänker det kan jag inte bevisa det. Men jag undanber mig vänligen från att bli kallad foliehatt och likande. ”Occam's razor”, vad är mest troligt, om det jag upplevt EXAKT överensstämmer med det som står beskrivit i patentet, använder WG det då eller inte? Som någon skrev på nåt forum när detta diskuterades: ”There is a ladder, it´s just not official”. Det är i alla fall vad jag tror.

Notera, ej korrläst. Lär finnas en del språkfel i texten.