Hur många kilo kan jag tappa från 1juni till 15juni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo det är en hel del övervikt. Allra helst om man inte har så mycket muskler. Och vikten i sig ger inte sådana problem, det är sant, men sitter man still och bara går ut en gång i månaden så blir det så. Mest nedvärderande om du ska få det att låta som att någon har omöjligt dålig kondition. Det ingjuter inte hopp. Det är inte bara möjligt, det är högst normalt vid en sådan livsstil. Det fina är också att det är högst normalt att kunna komma i god form vid rätt åtgärdsprogram vid en sådan situation.

att påstå att det är en hel del övervikt utan att träffat personen i fråga är helt fel

är inte den hälsosammaste personen själv heller men jag motionerar regelbundet

väger ca 100kg och är 177 lång men har inte fett som väller.
varit på hälsoundersökningar mm pga jobbet och vissa läkare tror att vågen är felkalibrerad då den visar 99/100kg (dom flesta gissar 85/88)

allt beror på individens personliga förutsättningar men resten bar bra skrivet

om jag skulle fått sånna problem nu skulle jag uppsöka läkare men ha man suttit hemma senaste åren och bara gått ut någon gång per månad är det normalt att bli anfådd mm då kroppen inte är van vid att anstränga sig

känns det jobbigt eller om du är orolig för att något kan vara fel så besök läkare
annars börja lugnt och känner du att det blir mindre jobbig eftersom tiden går är det bara och köra på

keep up the good work

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

att påstå att det är en hel del övervikt utan att träffat personen i fråga är helt fel

är inte den hälsosammaste personen själv heller men jag motionerar regelbundet

väger ca 100kg och är 177 lång men har inte fett som väller.
varit på hälsoundersökningar mm pga jobbet och vissa läkare tror att vågen är felkalibrerad då den visar 99/100kg (dom flesta gissar 85/88)

allt beror på individens personliga förutsättningar men resten bar bra skrivet

om jag skulle fått sånna problem nu skulle jag uppsöka läkare men ha man suttit hemma senaste åren och bara gått ut någon gång per månad är det normalt att bli anfådd mm då kroppen inte är van vid att anstränga sig

känns det jobbigt eller om du är orolig för att något kan vara fel så besök läkare
annars börja lugnt och känner du att det blir mindre jobbig eftersom tiden går är det bara och köra på

keep up the good work

En människa på 30 i BMI som blir andfådd av minsta lilla, aldrig tränar och sällan ens går utanför dörren är överviktig. Så är det. Extremt orimligt att människan i fråga är ett sådant muskelberg att man har 30 BMI i muskler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Faktiskt, maten är typ 80%. Man kan inte träna bort dålig kost. Och nej, man ska inte väga och räkna kalorier. Det är få som påstår sådant. Man ska äta mer rätt.

EDIT: 92% av allt statistik på internet är påhittad btw.

Fast vad är "rätt" mer än "vanlig husmanskost"? Har aldrig reflekterat speciellt mycket vad jag äter, läser man vad "träningsexperterna" säger verkar ju klassiker som kokt potatis vara fel då det är för mycket kolhydrat...

Precis som många andra i denna tråd spenderar jag också brutalt mycket tid framför datorn, men har aldrig haft problem med vikt (188cm/83kg). Det "enda" jag gör är vardagsmotion + 3-4 pass/vecka på gymmet (med enda mål att undvika problem med axlar och liknande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat visa min källa om jag kom ihåg vart jag läste det, tror det var en dokumentär till och med, hur eller hur, jag tappade ytterligare kilon på att sluta med sötningsmedel också.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast vad är "rätt" mer än "vanlig husmanskost"? Har aldrig reflekterat speciellt mycket vad jag äter, läser man vad "träningsexperterna" säger verkar ju klassiker som kokt potatis vara fel då det är för mycket kolhydrat...

Precis som många andra i denna tråd spenderar jag också brutalt mycket tid framför datorn, men har aldrig haft problem med vikt (188cm/83kg). Det "enda" jag gör är vardagsmotion + 3-4 pass/vecka på gymmet (med enda mål att undvika problem med axlar och liknande).

Normal husmanskost kan betyda väldigt mycket. Och i Indien, Afrika, Kina eller aboriginernas Australien så hade det ansetts vara en väldigt annorlunda diet. Tankefel att tro att det som har blivit normalt i vår kultur är någon form av utgångspunkt. Man får ta hänsyn till vad vår kropp är anpassad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En människa på 30 i BMI som blir andfådd av minsta lilla, aldrig tränar och sällan ens går utanför dörren är överviktig. Så är det. Extremt orimligt att människan i fråga är ett sådant muskelberg att man har 30 BMI i muskler.

BMI er ett extremt dåligt mått
vad som är hälsosamt varierar från person till person
man måste väga in flera parametrar för att avgöra vad som är sunt

sedan tycker jag att man ska ge bra tips och uppmuntra till de andra som vill att ändra livsstilen till det bättre istället för att hugga ner på de...

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

För att gå ner i vikt så är motion och träning A och O eftersom muskler bränner energi och får man igång detta så är mycket vunnet.
Sedan så måste man också ha koll på intaget utav mat och dryck, ex en så kallat snabblunch på Mc Donalds eller BK med burgare, pommes och läsk innehåller ungefär 1200 - 1800 kcal vilket motsvarar halva ens energiintag under ett dygn.
Skippa mat,läsk,godis och andra drycker som innehåller mycket socker och snabba kolhydrater.
Socker och snabba kolhydrater triggar insulinproduktionen som i sin tur öppnar upp cellerna för fettinlagring och att det som inte kan förbrännas omvandlas till fett i din lever vilket kan vara farligt i längden.
Ät mer protein och mer långsamma kolhydrater.
Att gå på någon svältdiet fungerar aldrig i längden, detta eftersom kroppen ställer in sig i svältläge och förbränner sämre plus att man förlorar muskler på detta sättet.
Tycker man ska ställa sig frågan gällande dieter att är det så här jag kan leva resten utav mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt många som fokuserar på maten och hävdar att det är kört om man inte äter "rätt" kost. För någon som inte är träningsfreak eller av annan anledning väldigt intresserad av kost måste det ju vara otroligt påfrestande att väga mat, räkna kalorier och alltid behöva reflektera över vad man stoppar i sig. Är maten verkligen så viktig utöver det uppenbara att man inte ska leva på snabbmat, läsk och chips?

Om målet "bara" är att hålla en hälsosam vikt, borde det inte räcka med vardagsmotion i form av rask promenad (av egen erfarenhet kan jag säga att hund är guld värd för detta), ta cykel i stället för bil till jobbet och liknande?

Tyvärr är det nog så att om man sitter på kontor hela dagen måste den nog till någon form av styrketräning, gissar att någon som aldrig tränat knappast vill söka sig till ett gym. Måste ändå finnas lämpliga övningar för någon som sitter väldigt mycket framför en datorn man kan utföra hemma, typ BRAK som vi som gjort militärtjänst fick roa oss med på morgonen. Här är nog den stora frågan hur man överhuvudtaget för det till en vana så det blir gjort...

De flesta menar inte att man tvunget ska väga maten utan snarare att man kan tänka på vad man trycker i sig.
Man kanske ska skippa den andra portionen som man kanske inte egentligen behöver men vill ha då man tyckte det var gott. En kollega började med detta, han gick ner många kilon på relativt kort tid.
mao. Ät med måtta, man kommer se resultat.

Sen är det skillnad på snacks och snacks. Popcorn tex. Är mycket "nyttigare" än en påse chips. Det bästa är att poppa egna så man själv kan styra hur mycket fett som ska användas.
Naturella nötter är också gott och innehåller mycket nyttiga fetter.
Godis bör man (även om jag själv vet hur svårt det är..) undvika. Då godis i regel är uppsatt av olika kemikalier vet kroppen inte riktigt hur den ska hantera det, om man ska köpa något så är det ofta rekommenderat att köpa mörk choklad.

När man väl börjar se lite dietrelaterade resultat är det inte omöjligt att det ger lite mer motivation att börja röra på sig.
Börja med promenader och enkla övningar, armhävningar, situps, rygglyft mm. för att sedan successivt trappa upp tills man hamnar på en nivå där man känner sig bekväm som inte blir ett påhäng utan något man faktiskt tycker är kul.

Jag gick ner 15Kg under lumpen-tiden från 95Kg till 80ish och har lyckats hålla mig rätt bra, med vissa formsvackor längs vägen. Det gäller bara att börja och inte ge upp så når man målet sen.

Mina tips!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

BMI er ett extremt dåligt mått
vad som är hälsosamt varierar från person till person
man måste väga in flera parametrar för att avgöra vad som är sunt

sedan tycker jag att man ska ge bra tips och uppmuntra till de andra som vill att ändra livsstilen till det bättre istället för att hugga ner på de...

BMI är ett dåligt mått det har jag också sagt. Det är missvisande på muskulösa människor. Men du hävdar alltså att det är rimligt att ha 30 BMI utan övervikt om man är stillasittande och blir andfådd av basala sysslor? Du griper efter halmstrån. Inser du vilket otroligt muskelberg man är om man har 30 i BMI utan övervikt?

Till skillnad från många andra i tråden har jag engagerat mig och försökt ge anpassade tips och stöd. Att som du, säga åt någon som ber om hjälp med uppenbara problem att det inte är några problem hjälper inte.

Tycker du ska läsa allt som sagts av mig och berörda parter från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

hej!

jag har tänkt att börja träna nu igen efter alla proven är slut och man är klar i alla kurser, har haft ett uppehåll på drygt två veckor så jag har ökat en hel del i vikt faktiskt, tyvärr.

för tilfället väger jag 86kg och är 183cm lång, jag undrar nu alltså: hur mycket vikt tror ni att jag skulle kunna tappa om jag tränar minst varje dag fram tills den 14 juni? jag kör mest ben, löpband eller trappmaskiner för att träna stabiliteten i mina ben.
så ungefär 2 veckor av daglig träning och ungefär 1700 kcal/dag, hur mycket kilo skulle jag kunna gå ner?

hade uppskattats väldigt mycket och om ni har tips eller något för att förbättra något får ni gärna skriva det

tack!

Jag är också 183 cm lång och vägde 89 kg. För exakt ett år sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt rejält. Då gick jag ner ca 13 kg på 4 månader, från 89kg till 76.

I början gick nedgången som mest, och då låg jag på ungefär -1.2 kg/vecka. I sista månaden var jag nere i -0.5kg/vecka, fastän jag tränade på samma sätt. Så jag gissar att du kan gå ner ca 1-3 kg på 15 dagar

Sättet jag gjorde det på var dock förjävligt. Jag tränade 5 dagar i veckan styrketräning (35-45 minuter) och på det lade jag högintensiv intervallträning (HIIT) 3 gånger i veckan. Dieten bestod av praktiskt taget 0 kolhydrater, endast protein och sallad (mest kyckling men köttet varierade). Den enda gången jag åt någon typ av kolhydrater var på morgonen i knäckebrödet (pålägg bestod av kvarg/keso och en skiva ost för smak) och i majsen som fanns i kycklingsalladen.

Så är man fast besluten att gå ner i vikt så går det definitivt snabbt, men det kräver att man satsar, fullt ut.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Räkna kalorier, skriv kostdagbok, skippa sötsaker, ligg på ett underskott, rör på kroppen (gå en promenad varje dag).

Sen kommer resultatet så småning om (rekommenderar inte någon slags rusnings-diet för att tappa 10 pannor på 2 veckor).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

BMI er ett extremt dåligt mått
vad som är hälsosamt varierar från person till person
man måste väga in flera parametrar för att avgöra vad som är sunt

sedan tycker jag att man ska ge bra tips och uppmuntra till de andra som vill att ändra livsstilen till det bättre istället för att hugga ner på de...

Nej, BMI är inte ett extremt dåligt mått. Det handlar bara om att veta hur man ska tolka det. Vet man att en människa inte tränar, då VET man att personen i fråga ÄR övervikt om hens BMI är 30.

Att säga att BMI är dåligt för att alla är olika är ren skitsnack, BMI tar hänsyn till att alla är olika genom sina intervaller. "perfekt" bmi är mellan 20-25 (vissa säger 19-24, vissa säger 21-26). Dessa intervaller tar hänsyn till olika kroppstyper, olika benstrukturer etc. Har man dock 30 i BMI så finns det ingen ursäkt, förutom om man är ett muskelberg.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

189cm och väger 75kg, vill gå ner 7-10kg (tunn benstomme, har dock runt mage)
Kost : Lunch på jobbet (varierar), frysmat på kvällen.
Åtgärder : Försökt eliminera allt socker och snacks, undviker läsk t ex
Motion : Sitter mestadels av dagen

Any tips?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

189cm och väger 75kg, vill gå ner 7-10kg (tunn benstomme, har dock runt mage)
Kost : Lunch på jobbet (varierar), frysmat på kvällen.
Åtgärder : Försökt eliminera allt socker och snacks, undviker läsk t ex
Motion : Sitter mestadels av dagen

Any tips?

Börja äta regelbundet. Nu går din kropp in i "svältläge" och bunkrar det lilla du äter.

Om du äter frukost, lunch, mellanmål och middag så kommer du märka att du får igång din förbränning.

Ät bättre mat än frysmat.

Och det viktigaste, börja röra på dig. Minst en timme fysisk aktivitet per dag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Börja äta regelbundet. Nu går din kropp in i "svältläge" och bunkrar det lilla du äter.

Om du äter frukost, lunch, mellanmål och middag så kommer du märka att du får igång din förbränning.

Ät bättre mat än frysmat.

Och det viktigaste, börja röra på dig. Minst en timme fysisk aktivitet per dag.

Nej, kroppen går inte i "svältläge". Den kan dock ge dålig förbränning. Men det hänger mycket med hur maten ser ut. Äta ofta behöver man bara om man har kost baserad på snabb energi. Äter man mycket snabba kolhydrater så får man sänkt ämnesomsättning fort. Äter man protein och fett så kan man ha stabilt blodsocker hela dagen även med långt mellan måltiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Jag tappade 10kg att sluta med Coca cola, Cola zero eller light är inte ett bra substitut då sötningsmedlen påverkar hjärnan på samma sätt som socker gör, vilket producerar mer insulin i alla fall. Inget socker

Jovisst sötningsmedel är också socker. Det är dock mycket bättre för behövs så lite så dryckerna innehåller nästan ingen energi alls.
Jag dricker endast läsk sötade med sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Börja äta regelbundet. Nu går din kropp in i "svältläge" och bunkrar det lilla du äter.

Om du äter frukost, lunch, mellanmål och middag så kommer du märka att du får igång din förbränning.

Ät bättre mat än frysmat.

Och det viktigaste, börja röra på dig. Minst en timme fysisk aktivitet per dag.

Stämmer bara om man håller på att svälta sig i långa peridoer. Att svälta sig några dagar varje vecka påverkar inte förbränningen ngt.
Annars hade inte 5-2 dieten fungerat tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, BMI är inte ett extremt dåligt mått. Det handlar bara om att veta hur man ska tolka det. Vet man att en människa inte tränar, då VET man att personen i fråga ÄR övervikt om hens BMI är 30.

Att säga att BMI är dåligt för att alla är olika är ren skitsnack, BMI tar hänsyn till att alla är olika genom sina intervaller. "perfekt" bmi är mellan 20-25 (vissa säger 19-24, vissa säger 21-26). Dessa intervaller tar hänsyn till olika kroppstyper, olika benstrukturer etc. Har man dock 30 i BMI så finns det ingen ursäkt, förutom om man är ett muskelberg.

Helt korrekt. BMI är ett bra mått på medelmänniskan. Det är bara fetton som påstår att BMI inte är en bra skala. Antagligen för att kunna trösta sig själv
Elitidrottare och muskelbyggare är isf de som BMI inte funkar för men de har heller ingen anledning att använda BMI-skalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Jag skulle nog rekomendera simning. Skonsam för kroppen, förbränner mer än att bygga muskelmassa.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jovisst sötningsmedel är också socker. Det är dock mycket bättre för behövs så lite så dryckerna innehåller nästan ingen energi alls.
Jag dricker endast läsk sötade med sötningsmedel.

nej nej nej nej nej nej nej,
gå tillbaka till skolbänken.
sötningsmedel är INTE socker. Förutsatt att vi inte talar om t.ex honung och sirap, utan om artificella sötningsmedel som används i t.ex Zero och Light (acesulfam K och aspartam) för att dra ner på kolhydratsnivån.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dunde:

Cykling är bättre med lågt slitage på kroppen

Inlines med stavar är roligare samt att det inte ger dig pungbrock! Leta efter en kuperad asfalterad elljusbana.

Permalänk

Under två veckor kan man gå ner ganska många kilo, men det kommer mest vara vätska som försvinner ur kroppen i sådana fall.

Vill man ha en mer varaktig viktnedgång är mina tips (blandning av fakta och egen erfarenhet) att:
Äta var tredje timme, men små portioner. Dels hinner du aldrig bli tokhungrig och dels hinner kroppen aldrig gå in i svältläge och minska förbränningen.
Motionera - typ promenad - på tom mage före frukost. Men all motion och träning är bättre än ingen träning alls.
Skippa kolhydraterna. Typ köp thaimat men ät inte riset och gör du spaghetti och köttfärssås så äter du bara köttfärssåsen. Absolut inga mackor.
Blir du ändå hungrig, ta en frukt.

I teorin är det hur lätt som helst att gå ner i vikt. Bara gör av med mer kalorier än du stoppar i dig. I verkligheten är det oerhört jobbigt för många, eftersom frestelserna och den livsstil vi har här i västvärlden är som gjord för att vi ska göra det omvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

nej nej nej nej nej nej nej,
gå tillbaka till skolbänken.
sötningsmedel är INTE socker. Förutsatt att vi inte talar om t.ex honung och sirap, utan om artificella sötningsmedel som används i t.ex Zero och Light (acesulfam K och aspartam) för att dra ner på kolhydratsnivån.

Nja. Det jag menar är att det innehåller lika mycket energi som socker men det är mycket sötare så man behöver inte så mycket av det.
Det är galet mycket hälsosammare än rafinerat socker. Fetma är mycket farligare än artificiellt socker. Ja det är inte riktigt socker per definition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Inlines med stavar är roligare samt att det inte ger dig pungbrock! Leta efter en kuperad asfalterad elljusbana.

Pungbrock? Hur fan cyklar du egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara tala för mig själv och min släkt, men vad vi äter har spelat mycket större roll för vikten än motion och träning. Jag har aldrig motionerat mycket, det blir någon promenad eller cykeltur då och då, lite springande i trappor på fabriken jag jobbar på, och simning eller Linedance nån dag i veckan.

Jag är 175cm lång och vägde som mest 95kg innan jag på rekomenndation av syrran testade LCHF, d.v.s. dra ner rejält på socker, vitt bröd, pasta m.m. och ät lite mer nötter, grädde, créme fraiche.

Första året gick jag ner 15,5 kg, och då minskade jag på den lilla motionen jag redan fick. Nu har jag gått upp hälften igen, eftersom jag inte är så strikt med dricka och choklad som jag var i början, men jag har aldrig gått över 90kg igen.

Just LCHF är ju inte en kortsiktig diet (diet är ju för övrigt "det du vanligtvis äter" så alla har en diet) utan en långsiktig plan för resten av livet för mig. Även om vikten pendlar lite upp och ner med några kg, så mår jag bättre i övrigt. Inte lika trött, min psoriasis har lugnat ner sig rejält och jag blir inte lika hungrig mellan måltiderna.

Vad gäller motion föreslår jag också simning i första hand, särskilt om man har dålig kondition. Bara att göra lite vattengymnastik gör mycket för att hålla igång lite flås och smörja upp lederna med ganks mjuk belastning. Det är ju bara kroppen själv som man jobbar med och vattnet dämpar alla hastiga rörelser som annars kan skada.

Just linedance har funkat det senaste året, eftersom jag är gamer och att träna in stegen i en viss dans är ungefär som att lära sig hur man gör i en boss-fight Sen får man stå ut med att vissa av låtarna är country, men det funkar ju med moderna låtar också. En kompis till mig har avancerade kursen som vi hoppade på efter ett tag och hon kör lite mer dragiga poplåtar som man hör på radio.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jepp kosten är otroligt mycket viktigare när det gäller viktnedgång.

LCHF skulle jag passa mig för att hålla på med ngn längre period. Man vet fortfarande inte de långtgående effekterna av det.
Folk som går på LCHF tenderar också att käka på tok för mycket kött vilket innebär en kraftigt ökad risk för cancer och andra sjukdomar.

Permalänk
Medlem

@zxhosting: ett tips är att springa/simma tidigt på morgonen så kommer du bränna kalorier hela dagen du är vaken, du behöver inte kunna räkna kolhydrater utan ät bra(leta på nätet vad som är bra /dåligt)
Börja träna lätt, du lär dig mer och mer ju mer du kör. 20reps 3/4 sets ska dy köra i gymmet

Permalänk
Medlem

0.5-1kg per vecka är rekommenderat för en långsiktig förändring av sin livsstil. Går man ner fortare ökar risken bl.a. för njursten och det slipper man gärna.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vet inte hur mycket hur kalorier funkar.

Just nu äter jag bara tre olika mat vare månad så vet inte vad jag kan ändra på.

Är seriös till 110%.

Det låter lätt men så är det ju inte.

Jo men jag går aldrig ut om jag inte måste köpa mat som jag gör 1 gång per månad. För mig är det svårt att bara gå ut att träna.

Har ingen IRL kompis så där bliv det svårt på en gång. Jag är inte den typen som bara gå ut för att träna utan måste ha en anledning för att gå ut så funkar jag och sen så våga jag inte gå ut bara ibland så min mamma följer med mig ut.

Hej,
jag föreslår att du går och pratar med någon, t ex en psykolog eller kurator.
Låter som att det är andra problem bakomliggande förutom vikten.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja. Det jag menar är att det innehåller lika mycket energi som socker men det är mycket sötare så man behöver inte så mycket av det.
Det är galet mycket hälsosammare än rafinerat socker. Fetma är mycket farligare än artificiellt socker. Ja det är inte riktigt socker per definition.

Man måste vara noga med det man säger (skriver) Socker är en kolhydrat och påverkar oss på ett väldigt unikt sätt (insulinnivåer etc). Artificiella sötningsmedel är något annat.

Men ja, energimässigt har du rätt. Aspartam ger ungefär 4kcal/g energi, lika mycket som socker.
Medan vanlig Cola innnehåller 11g/100g socker, så innehåller Zero 87mg/330ml (en burk) Aspartam och 46mg/330ml Acesulfam K. Detta är uppenbarligen mycket, mycket mindre i mängd.

Sedan tänker jag inte diskutera nämnvärt vilket av dem som är farligast, eftersom vi vet väldigt lite om de långvariga effekterna på kroppen av sötningsmedel. Vissa forskningar pekar på höjd risk för cancer, medan andra visar att det inte finns någon effekt alls.

Personligen kommer jag fortsätta dricka Zero tills att jag får forskning som har bevisat att sötningsmedel är farligt, eftersom jag vet att socker gör mig tjock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |