Hur många kilo kan jag tappa från 1juni till 15juni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zxhosting:

Vet inte hur mycket hur kalorier funkar.

Just nu äter jag bara tre olika mat vare månad så vet inte vad jag kan ändra på.

Är seriös till 110%.

Det låter lätt men så är det ju inte.

Jo men jag går aldrig ut om jag inte måste köpa mat som jag gör 1 gång per månad. För mig är det svårt att bara gå ut att träna.

Har ingen IRL kompis så där bliv det svårt på en gång. Jag är inte den typen som bara gå ut för att träna utan måste ha en anledning för att gå ut så funkar jag och sen så våga jag inte gå ut bara ibland så min mamma följer med mig ut.

Gillar du att spela ? Byt spel... jag antar att du har en smartphone annars kan det vara en vettig anledning att skaffa en.
Om du ska ta busssen gå ett par hållplatser längre bort än närmaste ...

När det gäller spel så tycker jag du ska kolla på Turf, det är gratis och ska du lyckas få några poäng är du tvungen att röra dig på nått sätt, alltid finns det nån det är roligt att ha en liten kamp med och så kan du ju "ranka upp dig"
http://turfgame.com/
Jag lägger kring 30-40 mil/månad med cykel på att spela Turf men spelar du i en stad så är det mycket lättare att få mycket poäng även om det inte ger lika mycket kilometer.

Du skulle även kunna ägna dig åt geocaching men det är inte lika spelinriktat men det ger ju motion det också
https://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

J-a löjlig vikthets...Om TS inte är helt förslappad utan åtminstone har några halvtränade muskler så är han absolut inte överviktig (iofs marginellt om man kollar den gamla kvarlevan BMI som bortser från ett stort antal väsentliga parametrar, men knappast enligt moderna mätmetoder).

86kg 183cm är definitivt överviktigt för de flesta människor (definitionen av övervikt är att ha mer fett på kroppen än vad som är optimalt hälso-mässigt). Inte särskillt mycket överviktig, men någonstans runt 5-10kg för de flesta människors kroppsbyggnad. Du måste vara riktigt bra tränad och ha mycket muskler för att det inte ska vara övervikt.

OnTopic: Personligen har jag haft rätt mycket success med att köra intermittent fasting, dvs. att man under långa perioder varje dag inte äter någonting. Jag började med att gå 16 timmar utan mat, och sen 8 timmar med mat (så kallad 16-8 diet), vilket för mig betydde att jag käkade en något sen frukost när jag kom till jobbet, en lätt lunch på jobbet för att sen orka med en rejäl middag på kvällen så fort jag kom hem. Och sen ingen mat alls tills en något sen frukost nästa dag. Det var inte tillräckligt effektivt för mig dock och jag märkte att jag klarade mig rätt bra längre perioder utan mat så jag tog det ett steg längre och började gå 20 timmar utan mat och sen 4 timmar med mat (en så kallad 20-4 diet), vilket för mig betyder att jag käkar en stadig frukost hemma och sen en rejäl lunch, ofta ute på bufféer med kollegor, och sen inget mer tills nästa morgon. Fördelen med den här dieten som jag ser det är att jag kan typ äta vad jag vill när jag väl äter, för det är svårt att lyckas få i sig mer än 2000-2500 kalorier under en 4-timmars period om du äter någorlunda vettig mat. Intermittent fasting har en massa andra hälsosamma fördelar dessutom, jag kan tipsa att google'a och läsa på om det om du tror det är något som kan passa för dig.

Permalänk
Medlem

@zxhosting:
Börja lätt. Gå 1-3km varje dag efter att du käkat lunch. Det gör jag alltid på jobbet såvida inte vädret är riktigt kasst. På helger försök ta en lite längre runda, med musik i lurarna går det också rätt snabbt. Det är ofta svårt att faktiskt komma ut, och man hittar ursäkter att skippa det eller ta det imorgon, men du lär upptäcka att ofta önskar man att man hade lite längre kvar hem när man börjar närma sig.

Skippa snabba kalorier är givet, försök också skära ned på måltidsportioner om du är som mig och ofta tenderar att laga för mycket mat, och sedan äta upp det ändå. Köp en färdigrätt om 400gr och se hur lite det faktiskt är, försök hålla dig till det.

Jag är 195cm lång och har gått ned från 133kg till ~120kg det senaste året, troligtvis mest pga. minskade portioner.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Om du inte trollar skulle jag till skillnad från övriga här säga gå till doktorn, bums!
100kg på 184 cm är visserligen lite övervikt (om du inte är ett muskelberg) men borde absolut inte ge sådana besvär.
Utöver det har du fått bra tips i tråden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

med musik i lurarna går det också rätt snabbt.

Ljudbok (eller podcast) och promenad är annars en utmärkt kombination. Både för att man (om boken är tillräckligt bra) har något att tänka på och kan hålla på länge och för att man (om boken inte är riktigt så bra) somnar mindre lätt om man rör sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Om du inte trollar skulle jag till skillnad från övriga här säga gå till doktorn, bums!
100kg på 184 cm är visserligen lite övervikt (om du inte är ett muskelberg) men borde absolut inte ge sådana besvär.
Utöver det har du fått bra tips i tråden.

Helt rätt. Man kan till och med få motion utskrivet som recept.
jag har högre bmi och inte ens jag har sånna problem som TS skriver. Förövrigt känns hans ordsatser som totalt troll, men man vet ju aldrig..

Permalänk
Avstängd

@Playboy_1338: På lång sikt hjälper knappast en fettförbrännare, är ju mer tänkt för personer som redan är vältränade och vill framhäva sin muskler.

@Zxhosting:Börja med att se över kosten och motionera minst 1ggr/dag. Om du blir andfådd redan efter 100meter bör du träffa en läkare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Antar att jag inte förklarade tillräckligt bra
Jag har tränat i cirka 5 månader innan uppehållet så det är inte att jag bara ska börja imorgon första gången. Jag undrade för jag vill testa att se vad jag klarar och för att gå ner i vikt så snabbt som möjligt eftersom det tär på självförtroendet att ha gått upp i KG igen :/

Tackar så mycket för alla råd och tips, uppskattas verkligen!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

J-a löjlig vikthets...Om TS inte är helt förslappad utan åtminstone har några halvtränade muskler så är han absolut inte överviktig (iofs marginellt om man kollar den gamla kvarlevan BMI som bortser från ett stort antal väsentliga parametrar, men knappast enligt moderna mätmetoder).

TS: Bättre att ligga på normalt matintag och inte öka energiintaget när du ökar träningen än att minska energiintaget. Vid 1700 kcal/dag kan du i princip ligga till sängs och ändå tappa vikt...

Tvärtom. BMI är dåligt mätsätt, det håller jag med om. Men man kan ligga under 25 i BMI och fortfarande vara överviktig om man har för lite muskler. För att inte vara överviktig på 25 i BMI så krävs det en hel del muskler. Iaf som man över 30 då fettet börjar lägga sig på magen främst.
Lite nyfiken, enligt vilken mätmetod såg TS värden bra ut menar du? Eller gissar du?

Permalänk
Medlem

@zxhosting: Hade rekommenderat att söka läkare och få en remis för gå till sjukgymnast. En sjukgymnast kommer ge dig bäst hjälp för att se till att dina övningar inte skadar din kropps leder och skelett. Något som kan ske även på en person som är 80 kg muskler om de gör en övning på felsätt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden lite.

Jag väger 100 KG och är 184 cm lång vad ska man göra för att gå ner?

Jag blir andfådd när jag ska gå till bussen som är ca 100 meter går det att fixa på något sätt.

Jag har även svårt att andas när jag böjer mig fram.

Skrivet av Rasmus117:

Du kan förbättra din kondition, antingen gå i rask takt eller jogga eller springa, 20-30 min 3 gånger i veckan. Kom ihåg att all träning är bättre än ingen.

För att gå ned i vikt så är de två saker som behöver ändras, antingen så ändrar du antalet kalorier du intar eller så ändrar du antalet kalorier du förbränner.

Skulle nog säga gå nu i början, för dina ben kan ta väldigt mycket stryk om du börjar att springa direkt, med tanke på din vikt kall man inte överbelasta bena direkt. Se till att ha ett par bra skor och försök gå i skog/gräs/grus sen börja stegvis med att öka temp/över gå till att springa! lycka till!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vet inte hur mycket hur kalorier funkar.

Just nu äter jag bara tre olika mat vare månad så vet inte vad jag kan ändra på.

Är seriös till 110%.

Det låter lätt men så är det ju inte.

Jo men jag går aldrig ut om jag inte måste köpa mat som jag gör 1 gång per månad. För mig är det svårt att bara gå ut att träna.

Har ingen IRL kompis så där bliv det svårt på en gång. Jag är inte den typen som bara gå ut för att träna utan måste ha en anledning för att gå ut så funkar jag och sen så våga jag inte gå ut bara ibland så min mamma följer med mig ut.

Låter som att du hamnat i en ond cirkel lite grann. Jag vet att det är svårt att få för sig att gå ut då. Blir självförstärkande effekter som håller en isolerad. Folk förstår inte detta utan upprepar ju bara att du ska knalla ut och gå som om du skulle ha lika lätt för det som andra.
Om du inte har syskon eller familj som funkar att gå med i början heller så vet jag inte riktigt. Själv gör jag saker till en hobby. Jag hatar att jobba, och har riktigt dålig lön, men har gjort det till en hobby att spara pengar i högriskfonder. Jag jobbar och snålar och stoppar in tusentals kronor varje månad. Det som håller mig motiverad är att telefonen vibrerar 2 gånger om dagen och uppdaterar fondkursen. Det har blivit en tävling för mig nu.
När jag tränar så har jag ett mål. Folk kommer med det tipset hela tiden. Men gör det till ett mål som räknas. Skapa en tråd på SweClockers där du för dagbok om promenad och viktnedgång. Använd RunKeeper, ett program som med GPS följer din promenad med siffror och statistik så att man kan tävla med sig själv. Då kan man skapa hållhake på sig själv att man måste uppdatera SweClockerstråden med screenshot RunKeepers info på dagens promenad för att inte fuska t.ex.
Mycket som håller en tillbaka är att man skäms, men ingen ser ner på någon som har ett problem och som kämpar med det, tvärtom. Biggest looser kan ge inspiration om du inte tittat på det. Tränad som otränad så blir man imponerad av hur mycket de pressar sig.

Får man fråga hur dina måltider ser ut? Du verkar vara en vanemänniska så förstår att det inte är lätt att bryta där heller. Men kanske finns någon bra anpassning att göra som inte blir för tråkig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du inte trollar skulle jag till skillnad från övriga här säga gå till doktorn, bums!
100kg på 184 cm är visserligen lite övervikt (om du inte är ett muskelberg) men borde absolut inte ge sådana besvär.
Utöver det har du fått bra tips i tråden.

Jo det är en hel del övervikt. Allra helst om man inte har så mycket muskler. Och vikten i sig ger inte sådana problem, det är sant, men sitter man still och bara går ut en gång i månaden så blir det så. Mest nedvärderande om du ska få det att låta som att någon har omöjligt dålig kondition. Det ingjuter inte hopp. Det är inte bara möjligt, det är högst normalt vid en sådan livsstil. Det fina är också att det är högst normalt att kunna komma i god form vid rätt åtgärdsprogram vid en sådan situation.

Permalänk
Medlem

Sen kan man säga en sak som är väldigt viktig, se till att du hittar dina egna triggers. Det är lättare att stå emot om man vet vad det är som triggar!

Permalänk
Medlem

Vad du äter är viktigare än att du tränar om målet är att gå ner i vikt. Du kan träna hur mycket som helst men du går ändå inte ner i vikt om du äter fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Inför match går jag ner ca. 6-8 kg på två veckor, då dricker jag bara småklunkar vatten före invägning. Vi matchstart samma dag har jag ofta gått upp runt 3 kg vätska + mat och 2-3 dagar efter match är jag tillbaka på normalvikt.

Så jag skulle säga runt 6 kilo utan att basta innan du ställer dig på vågen utan att helt dränera kroppen på vatten

Att gå ner i vikt är skitlätt, ät ganska lite kolhydrater och köra långa medeltunga pass varvat med styrketräning. Byt ut kvällsmålet mot smootie eller annan vätskebaserad föda.

Är du mot förmodan ute efter att bibehålla en lägre vikt är det enda rätt att leva nyttigt lite långsiktigare. Med daglig motion och nyttig mat går de flesta ner 0,5 till 1kg i veckan tills kroppen når den vikt den "vill ligga på" och kanske kräver att du petar i dig lite mer kolhydrater och proteiner.

Mycket bra skrivet!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag tappade 10kg att sluta med Coca cola, Cola zero eller light är inte ett bra substitut då sötningsmedlen påverkar hjärnan på samma sätt som socker gör, vilket producerar mer insulin i alla fall. Inget socker

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har tyvärr inte läst igenom hela tråden så jag har inte sett vilka tips du fått av andra, men du får mina tankar här ändå.

Jag tror att du kan tappa MYCKET i vikt med ditt upplägg om du håller dig ifrån snabba kolhydrater och äter extremt näringsrik och kalorifattig mat dessa 14dagar,

Har du ätit onyttigt fram tills nu så kommer du att tappa massor med vätska och annat slagg som inte ska vara i kroppen första veckan.

Lycka till och skriv gärna hur det går så ska jag försöka komma ihåg att följa tråden

MVH
Jucke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

En viktig sak att tänka på ät att inte ligga på för stor underskott/dag för då går kroppen in i lågförbränning och du kommer inte att gå ner iaf. Att äta Aminosyror som BCAA hjälper att behålla en högre förbränning även när man ligger på underskott.

Till maten är mitt tips att dra ner på kolhydraterna och äta ca 1-1.5g protein / kg kroppsvikt för att kroppen inte ska förbränna muskler utan fet när den tar från reserverna som finns i kroppen.
Många påstår att man ska äta 2-3g protein men det är bara på tog för mycket.
Proteinpulver är enligt mig att kasta pengar i sjön. Behöver inte skidlandslaget det behöver inte en vanlig Svensson det.

Kyckling, Tonfisk, Kvarg är några bra alternativ på mat som innehåller mycket protein och har lågt kalorivärde.

Permalänk
Administrativ avgift

Var uppe i 104.9kg nu ligger jag på 95,2kg när jag vägde mig i lördags Började käka mindre portioner och la in 2 löparpass extra i veckan + skippade all dricka, pizza osv ( Hårt när fredagspanelen går #RIP)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Jag tappade 10kg att sluta med Coca cola, Cola zero eller light är inte ett bra substitut då sötningsmedlen påverkar hjärnan på samma sätt som socker gör, vilket producerar mer insulin i alla fall. Inget socker

Jag fick sluta med cola då jag fick diagnosen diabetes när jag blev inlagd och har inte tagit en droppe sedan dess (2010). När jag fes så luktade det nästan cola. Det blev en del kola pga att jag var fattig och cola dämpar ju hunger lite. Nu dricker jag bara ramlösa som är lite bättre. Jag har också vägt 100kg som mest och såg ut som en badboll ett tag, men nu har jag säker gått ner 20kg. Jag jobbar med tidningsutdelning som ger mycket kondition tack vare alla trappor springa i. Nu kan jag i alla fall ha en t-shirt storlek M utan att den sitter som korvskinn ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Detta kommer jag säkert få skit för, men det fungerade iaf för mig. Jag körde nutrilett i två veckor o tappade riktigt mycket. Det som är bra är att man slipper tampas med massa nyttig mat som är svår att laga och kanske handla och man vet alltid vad man ska äta.

Vi hade en tävling jag o några kompisar tillsammans. Jag vägde minst från början men tappade mest både i kg och procentuellt(duh).

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Jag tappade 10kg att sluta med Coca cola, Cola zero eller light är inte ett bra substitut då sötningsmedlen påverkar hjärnan på samma sätt som socker gör, vilket producerar mer insulin i alla fall. Inget socker

Aspartam ger inte någon insulinutsöndring:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2182973
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1946186
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9734727

Sukralos ger det inte heller:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21245879
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19221011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

En viktig sak att tänka på ät att inte ligga på för stor underskott/dag för då går kroppen in i lågförbränning och du kommer inte att gå ner iaf. Att äta Aminosyror som BCAA hjälper att behålla en högre förbränning även när man ligger på underskott.

Till maten är mitt tips att dra ner på kolhydraterna och äta ca 1-1.5g protein / kg kroppsvikt för att kroppen inte ska förbränna muskler utan fet när den tar från reserverna som finns i kroppen.
Många påstår att man ska äta 2-3g protein men det är bara på tog för mycket.
Proteinpulver är enligt mig att kasta pengar i sjön. Behöver inte skidlandslaget det behöver inte en vanlig Svensson det.

Kyckling, Tonfisk, Kvarg är några bra alternativ på mat som innehåller mycket protein och har lågt kalorivärde.

Huruvida om kroppen går in i lågförbränningsläge eller ej hänger mer ihop med kostsammansättning än kaloriintag. Äter du bara socker så kommer du stora delar av dagen ha energibrist och leva på lågförbränning och må dåligt även om du får i dig gott om kalorier per dag. Med LCHF eller periodisk fasta så kan man ligga på kaloriunderskott med god förbränning.

Och nä man ska verkligen inte äta 2-3g protein per kilo om man inte tränar mycket hårt för muskelmassa. Allra helst inte om man är överviktig. För svensson som vill gå ner i vikt så ska man nog inte ligga på mer än 1,5g om man inte vill trigga insulin för mycket i onödan. Överskottsprotein blir som att äta kolhydrater onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Vill du gå ner i vikt så undvik allt vad socker heter. Socker får kroppen att producera insulin,
vilket i sin tur leder till att öppna kroppens fett-celler.
Förjävligt som det är, så ju mer fettceller man har = ju lättare har man att lägga på sig.
Normalt förbränner kroppen ca 2700kcal per dag, så att äta runt 1700 kcal kommer ge dig ett underskott på 1000kcal per dag eller 7000kcal per vecka, 7200kcal = 1kg. så ligger du på 1700kcal per dag i din kost, så kommer du att gå ner 1kg i veckan.
På MM, sport kan du även köpa piller som kan öka din förbränning, kroppen kommer bli varm och svettas ut en hel del utan att du anstränger dig, på så sätt kanske du kan komma upp i 3700kcal per dag och gå ner 2kg per vecka istället för 1kg.

Hade jag varit du, hade jag undvikit läsk, tagit fettförbrännings piller, ätit mat rikligt på protein, och runt 1500kcal per dag.
och vill du inte gå ut så hade jag iaf gjort sit-ups eller push-ups samt tränat med hantlar.

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Viktnedgang/Fettforbrann...

Då måste jag dessvärre gå direkt emot ditt råd om fettförbränningspiller och råda TS och andra från att använda sådana tillskott. Det finns för dåliga rutiner för kontroller av vad för ämnen som ingår i tillskott, jag har sett produkter återkallas från butiker för att de varit hälsofarliga/innehållit dopingklassade preparat, och min personliga syn på det är att ju färre tillskott man äter desto bättre.

Jag tycker inte heller att det tillhör en sund ändring av ens livsstil att börja äta piller för att öka förbränningen.
Däremot håller jag med det mesta i övrigt som du säger, äta nyttigt fett och protein, mindre kolhydrater och undvika socker så mycket som möjligt.

Ett allmänt tips till de som vill komma igång med promenader och liknande är att t.ex. försöka hitta något roligt att lyssna på under den där stunden som man är ute och går, en intressant podcast eller dylikt kan få tiden att bara rinna iväg utan att man tänker på aktiviteten lika mycket. Annars är ens favoritmusik en bra adrenalinkälla, i alla fall är det så för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo det är en hel del övervikt. Allra helst om man inte har så mycket muskler. Och vikten i sig ger inte sådana problem, det är sant, men sitter man still och bara går ut en gång i månaden så blir det så. Mest nedvärderande om du ska få det att låta som att någon har omöjligt dålig kondition. Det ingjuter inte hopp. Det är inte bara möjligt, det är högst normalt vid en sådan livsstil. Det fina är också att det är högst normalt att kunna komma i god form vid rätt åtgärdsprogram vid en sådan situation.

Jag menar inte att vara nedvärderande, men som jag skrev så borde så lite övervikt inte ge andningsproblem och det bör kollas upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare

Väldigt många som fokuserar på maten och hävdar att det är kört om man inte äter "rätt" kost. För någon som inte är träningsfreak eller av annan anledning väldigt intresserad av kost måste det ju vara otroligt påfrestande att väga mat, räkna kalorier och alltid behöva reflektera över vad man stoppar i sig. Är maten verkligen så viktig utöver det uppenbara att man inte ska leva på snabbmat, läsk och chips?

Om målet "bara" är att hålla en hälsosam vikt, borde det inte räcka med vardagsmotion i form av rask promenad (av egen erfarenhet kan jag säga att hund är guld värd för detta), ta cykel i stället för bil till jobbet och liknande?

Tyvärr är det nog så att om man sitter på kontor hela dagen måste den nog till någon form av styrketräning, gissar att någon som aldrig tränat knappast vill söka sig till ett gym. Måste ändå finnas lämpliga övningar för någon som sitter väldigt mycket framför en datorn man kan utföra hemma, typ BRAK som vi som gjort militärtjänst fick roa oss med på morgonen. Här är nog den stora frågan hur man överhuvudtaget för det till en vana så det blir gjort...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag menar inte att vara nedvärderande, men som jag skrev så borde så lite övervikt inte ge andningsproblem och det bör kollas upp.

Nej, inte övervikt. Men i kombination med sådan inaktivitet så är det fullt normalt. Om han vet med sig att det är hans inaktivitet och vikt som tillsammans ger effekten, men folk ändå reagerar med att det inte kan vara möjligt att vara så "fet och stillasittande" så kommer personen ge upp. Då personen tror sig vara exceptionellt dålig som är sämre än vad folk ens trodde var möjligt.

Men tvärtom. Det är fullt normalt med sådana vanor att få så dålig kondition, och det går att åtgärda, snabbare än vad många tror. Omständigheter och onda cirklar kan skicka in en människa i det, och med bra hjälp finns allt hopp i världen att komma ur det och komma i utmärkt form. Det svåra är ofta att tro på det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt många som fokuserar på maten och hävdar att det är kört om man inte äter "rätt" kost. För någon som inte är träningsfreak eller av annan anledning väldigt intresserad av kost måste det ju vara otroligt påfrestande att väga mat, räkna kalorier och alltid behöva reflektera över vad man stoppar i sig. Är maten verkligen så viktig utöver det uppenbara att man inte ska leva på snabbmat, läsk och chips?

Om målet "bara" är att hålla en hälsosam vikt, borde det inte räcka med vardagsmotion i form av rask promenad (av egen erfarenhet kan jag säga att hund är guld värd för detta), ta cykel i stället för bil till jobbet och liknande?

Tyvärr är det nog så att om man sitter på kontor hela dagen måste den nog till någon form av styrketräning, gissar att någon som aldrig tränat knappast vill söka sig till ett gym. Måste ändå finnas lämpliga övningar för någon som sitter väldigt mycket framför en datorn man kan utföra hemma, typ BRAK som vi som gjort militärtjänst fick roa oss med på morgonen. Här är nog den stora frågan hur man överhuvudtaget för det till en vana så det blir gjort...

Faktiskt, maten är typ 80%. Man kan inte träna bort dålig kost. Och nej, man ska inte väga och räkna kalorier. Det är få som påstår sådant. Man ska äta mer rätt.

EDIT: 92% av allt statistik på internet är påhittad btw.

Permalänk
Medlem

Tror att du behöver längre horisont än 14 dagar. Även om det är en bra början.

Jag kan rekommendera LCHF, det har fungerat för mig.

Jag vägde 125 kg som mest, tappade första 10-15 kg på att börja röra på mig och äta mindre (naturliga skäl, mådde sådär under en period).

Från 110 ner till 90 har jag kört LCHF vid 2 tillfällen. Båda gångerna har jag tappat 10-12 kg på 2 månader.
Nu sista rundan tappade jag 10 cm runt midjan på några veckor bara.

Kanske LCHF fungerar extremt bra på mig, men det är förhållandevis enkelt att följa, man får äta och slipper vara hungrig. Vidare så är det ett bra sätt att få kontroll över sötsuget, eftersom man inte får äta några kolhydrater. (eller få iallafall...)

LCHF är alltså mycket fett, och inga/lite kolhydrater. Fokus på kött, grönsaker över jord, ost och andra feta mejeriprodukter.

Eftersom du äter fett så blir du snabbare mätt, vilket minskar ditt kaloriintag totalt sett. Eller ja, så är det tänkt iallafall.

En annan fördel är att kolhydrater binder vätska, slutar man så tappar man snabbt vikt och känner sig "fastare". På bara 3-4 dagar så kan man tappa typ 2 kg.

En annan grej är att jag slutat med läsk helt och hållet, dricker bara mineralvatten sedan 2008 ungefär. Och öl då och då, men det räknas inte

så, hitta en metod som fungerar, jobba långsiktigt, och börja motionera. Oavsett hur lite du orkar så behöver du ut och röra på dig, efter dina förutsättningar. Orkar du bara gå 500 meter så gör det, se till att få upp flås och ta det lungt, lätt att få förslitningsskador. Cykel kan vara en bra ide för att minska belastning och med det risk för skador.