Lite tankar efter byte från gröna till röda laget: 290X

Permalänk

Lite tankar efter byte från gröna till röda laget: 290X

Bytte från GTX680 till R9 290X på grund av dess sjukt bra pris, inte egentligen för att jag behövde ett nytt grafikkort. Nåja, har bara haft det sen inkopplat sen igårkväll men det första jag märkt är att 290Xen inte håller jämn FPS på samma sätt som mitt förra kort..
Visst, jag kunde skruva upp grafiken ganska mycket i och med bytet, men fpsen i t.ex. BF4 går mellan typ 30 o 95 på ultra settings @ 1080p.. Har ni några förslag på vad man kan göra? Känns bull att behöva skruva ner kvaliteten till vad jag hade innan, vad är då syftet Kan det vara min cpu som börjar flaska på så hög detaljrikedom? Den körs på 4Ghz nu (sig).. Verkar över lag som att AMDs grafikkort pendlar och har ganska ojämn fps jämfört med Nvidia ? Tankar? Finns det något man kan göra som förbättrar?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Avstängd

låter som en bugg nånstans.
om det är bf4 eller att kortet klockar ned sig av nån anledning etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Låter inte normalt...

Har du avinstallerat och rensat bort nVidia-drivarna, innan du installerade ditt AMD-kort?

Det finns många exempel, där man tvingats till ominstallation av OS,
för att få bort alla nVidia-rester.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har märkt en del buggar med 15.4 och 15.5 drivrutinerna, den gamla Omega drivrutinen ger mig underbart flyt i BF4. Bytte också från GTX680 till 290X, däremot kör jag med en 2560x1600 skärm så det som var ospelbart med GTX680 flyter på rätt bra med 290X :).

En annan sak, hade en del allvarliga buggar/fel, installerade om windows och alla dem var borta. Program etc konfiguerade för nvidia kort fortfarande kanske? Var en hel del som spökade, svarta skärmar som fastnade, tog 10-15 sekunder att vakna upp en slocknad skärm etc.

Permalänk
Medlem

Nere på 30 fps i bf4 ultra på ett 290x!?!?
Något är fel. Här är när jag spelar bf4 ultra i 1080 på ett 750 ti. OBS AA och AO är sänkta ett steg vardera så ha det i åtanke men vi snackar om ett 750 ti här, tror inte jag är under 40fps?. Men ändå ett 290x ska inte vara i närheten av 30 fps i ultra i 1080:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k

Detta på en AMD 760k processor för 650kr ny, så en 2500k borde klara det galant med så kan inte tänka mig att prollen skulle begränsa. Och då skulle den begränsat på ditt gamla kort med.
Så flaska inte din cpu på ditt gamla så flaskar det inte på ditt nya. Det blir inte någon extra försämring av att det flaskar, bara att det nått sitt max och maxet är inte lägre för du har ett 290x än ett nvidia.

Kör DDU Dispaly driver uninstaller o rensa nvidia drivisarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkräktare:

Bytte från GTX680 till R9 290X på grund av dess sjukt bra pris, inte egentligen för att jag behövde ett nytt grafikkort. Nåja, har bara haft det sen inkopplat sen igårkväll men det första jag märkt är att 290Xen inte håller jämn FPS på samma sätt som mitt förra kort..
Visst, jag kunde skruva upp grafiken ganska mycket i och med bytet, men fpsen i t.ex. BF4 går mellan typ 30 o 95 på ultra settings @ 1080p.. Har ni några förslag på vad man kan göra? Känns bull att behöva skruva ner kvaliteten till vad jag hade innan, vad är då syftet Kan det vara min cpu som börjar flaska på så hög detaljrikedom? Den körs på 4Ghz nu (sig).. Verkar över lag som att AMDs grafikkort pendlar och har ganska ojämn fps jämfört med Nvidia ? Tankar? Finns det något man kan göra som förbättrar?

1080p är relativt låg upplösning numera så eventuellt kan CPUn flaska på ultra. Men jag tror snarare att det är något med drivarna. Avinstallerade du ordentligt Nvidia drivarna (med 3e part mjukvara som jag hela tiden glömmer vad det heter)? Dock så ska ju AMD och Nvidia drivare kunna samexistera...

Omega drivarna har jag för mig ska vara särskilt optimerad för 290X.

290X är ju egentligen ett kort tänkt för 1440p så AMD kanske inte har optimerat så bra för 1080 i ultra.
Men visst, AMDs drivare är inte alltid lika polerade som Nvidias, kanske extra så för denna inställning du kör.

Har du möjlighet att låna en 1440p skärm av någon och se om det blir stabilare FPS?

Permalänk
Medlem

Blir troligtvis för varmt så det clockar ner sig. Asus korten har värmeproblem eftersom heatpipesen inte har riktig kontakt på de flesta korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ploxxan:
Nej felet är att kortet kommer levererat med überläget förinställt och folk ändrar den till Silent Mode i tro om att dem slår på übermode. Vilket gör att fläktarna knappt spinner alls vilket gör att allt utom GPUn blir lite för varmt så den throttlar ned.

Permalänk

@Pudeln: Hej, ska kolla på det.. hur installerar man Omega drivers? Behövs skräddarsydda drivers för just Asus modell? eller funkar det med generiska?

Mycket bra info, har tyvärr inte en 1440p skärm, vilket är lite synd. Man tycker att det borde funka bättre på lägre upplösning, men det kan vara så att de lagt mest krut på 1440p... Spelar inställningarna i Catalyst någon roll eller styrs allt från spelet man spelar? Jag kan ju ställa in kvalitet / performance därigenom.. Klockade kortet enligt sig, ska se hur det blir, än så länge håller det riktigt bra temp, överlägset mitt förra kort..

@Pudeln @stimpen
Ska ärligt erkänna att jag installerade driver sweeper men har glömt köra det! Pin. Ska fixa bort de gamla drivisarna omgående, även om jag tvivlar på att det spelar någon roll ?

Hur fixar jag über mode? har fått nåt as-trött bloatat program från asus fullt med reklam för free to play titlar o massa mög, går det att göra därifrån?

@str8forthakill :
Bra tips, vet inte om jag har det i mig att ominstallera windows dock, men ska driver sweepa o se! Fick svart skärm igår när jag ställde om från 120 till 144hz, drivern dog väl elelr nåt.. drog in en HDMI sladd och sen en dvi igen o då funkade det.. Fått lite märkliga fel som typ DVI out of range o sånt.. Känns helt enkelt inte lika putsat o polerat. Kan iofs vara på grund av som du säger; gamla drivisar som ligger kvar.

EDIT: en annan grej. Kör GPU upscaling i Catalyst control center, påverkar det även om jag kör native upplösning? Det borde det inte göra väl? Gillar att köra med 4:3 upscaled till 16:9 på CS:GO - lättare att träffa då
Bra tips gubbar, ska kolla på allt o se om det gör nån skillnad

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem

@inkräktare:
http://support.amd.com/en-us/download# (fungerar inte med adblock/noscript/ublock)
Välj saker etc, Omega drivern är 14.12. Sedan finns senaste betan under den.

Kör också med GPU skalning så, inte det.

Kortet kommer med übermode förinställt, du behöver inte göra någonting för det.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@inkräktare:
http://support.amd.com/en-us/download# (fungerar inte med adblock/noscript/ublock)
Välj saker etc, Omega drivern är 14.12. Sedan finns senaste betan under den.

Kör också med GPU skalning så, inte det.

Kortet kommer med übermode förinställt, du behöver inte göra någonting för det.

Om man mot förmodan vill se vart man ställer in det? Mvh

EDIT; Laddar ner betan, den verkar vara optimerad för Witcher 3 - vilket är bra

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem

@inkräktare:

Permalänk

@str8forthakill: Okay, nä det har jag inte rört. Så var den inställd på det så är den det fortfarande

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Hjälpsam

Installera heller inte något av Asus övervakningsprogram, de brukar stjälpa mer än de hjälper.
DDU är bättre och nyare än driverswiper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: Har kört DDU två gånger nu så förhoppningsvis är alla rester borta. .

Vilka program? Har fått installerat Asus GPUTweak, GPUTweakStreaming och AMD Catalyst Control Center.. Ska jag ta bort GPUTweak?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkräktare:

@Ratatosk: Har kört DDU två gånger nu så förhoppningsvis är alla rester borta. .

Vilka program? Har fått installerat Asus GPUTweak, GPUTweakStreaming och AMD Catalyst Control Center.. Ska jag ta bort GPUTweak?

Jepp ta bort gpu tweak sakerna. amd catalyst ska du ha kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av inkräktare:

@Ratatosk: Har kört DDU två gånger nu så förhoppningsvis är alla rester borta. .

Vilka program? Har fått installerat Asus GPUTweak, GPUTweakStreaming och AMD Catalyst Control Center.. Ska jag ta bort GPUTweak?

Som stimpen skrev, ta bort GPUTweak och GPUTweakStreaming.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jepp ta bort gpu tweak sakerna. amd catalyst ska du ha kvar.

Skrivet av Ratatosk:

Som stimpen skrev, ta bort GPUTweak och GPUTweakStreaming.

Borttagna. Vilka program rekommenderar ni för att sköta OC av kortet? Catalyst?

Ska se om detta gör nån skillnad. Var tvungen att cleara CMOS på grund av annat strul med boot också efter installationen av kortet.. Irrelevant kanske.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av inkräktare:

Borttagna. Vilka program rekommenderar ni för att sköta OC av kortet? Catalyst?

Ska se om detta gör nån skillnad. Var tvungen att cleara CMOS på grund av annat strul med boot också efter installationen av kortet.. Irrelevant kanske.

Kortet skall gå bättre än så utan överklock.
Har du laddat in optimerade inställningarna i BIOS?
Testa att installera om DirectX.
Har du testat Mantle i BF4?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: nej, var laddar man in inställningar i bios på kortet?
låter spännande
ska testa köra in dx på nytt. Nej såg igår att man kan välja grafikapi i spespelet.ska testa med mantle idag ..

med mantle går det knappt att spela. fpsen i multiplayer ligger mellan 120 o 30 på low, det går liksom upp och ner hela tiden, gör att man inte kan spela. Det fryser typ till en skärm var tredje sekund, blir jättechoppy gameplay. Ska testa byta tillbaka o se om det gör nån skillnad. Änsålänge är jag brutalt missnöjd med mitt köp, jag hoppas verkligen det bara är nåt med mina inställningar..

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk

struligt med DX11, verkar vara svårt att avinstallera per se. Försökt uppdatera men installern vägrar. Säger bara att jag har senaste versionen..

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem

@inkräktare:

Har du uppdaterat till senaste bios på moderkortet?
kan va bra o ha uppe msi afterburner och kolla gpu aktiviteten för att se ifall kortet klockar ner sig när du får sådana drops.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

@inkräktare:

Har du uppdaterat till senaste bios på moderkortet?
kan va bra o ha uppe msi afterburner och kolla gpu aktiviteten för att se ifall kortet klockar ner sig när du får sådana drops.

Jag hade GPUTweak innan som tipsade om en bios update som jag genomförde. Var annars kan man få tag på dem? Var laddar man in "optimerade bios inställningar" ? Finns de från asus hemsida eller? Ska ladda ner msi afterburner. Just nu med mantle igång på BF4 går det inte att spela..

Oj. Såg nu att du frågade om moderkortet. Ja senaste bios är inkörda där!

missed the point
Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem

@inkräktare: Optimerade bios inställningar finns i din Bios.
Bara att kolla i menyerna så ser du det tillslut.

Kan även ge dig rådet att ha två GPU-Z igång. Ett för vart kort. Du får ändra i det ena så båda inte visar samma kort.
Där ser du gpu load och alla temps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: Pratar du om moderkortet nu?

Här är en bild på hur det ser ut när jag lirar med mantle via MSI Afterburner på BF4, körde Ultra settings, men det verkar inte spela nån roll. kortet droppar i fps oavsett vad som händer på skärmen. Var tredje till tionde sekund droppar frameraten till mellan 59 o typ 30 fps, vilket gör att det känns som ett "hack" i spelandet. Värdelöst.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@inkräktare: Btw.. om någon skriver något du inte vet något om, prova googla det.
Ju mer du vet ju lättare blir det för oss att hjälpa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@inkräktare: Btw.. om någon skriver något du inte vet något om, prova googla det.
Ju mer du vet ju lättare blir det för oss att hjälpa.

Jo absolut.det verkar dock vara tal om både moderkorts bios vilket jag inte förstår hör ihop, samt bios för gpun.så du kam förstå om jag blir förvirrad dessutom verkar det finnas så sjukt många program och custom bios o drivrutiner. Orimligt att det ska vara så svårt att få det att funka out of the box. Tack för hjälpen, ska se i bios igen om det går att återställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem

@inkräktare:
290X krånglar lite med första generationens UEFI och äldre moderkort utan UEFI fungerar dem knappt alls med.

Permalänk

@str8forthakill: Ok - inte mkt att göra än å uppgradera moderkakan också då? Testade byta till 14.4 drivers med omega, lite stabilare fps nu men droppar ibland ner mot 50 typ.
@SCORPIUS
Körde in defaults också, fanns inget "optimized defaults" tyvärr.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500