Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Permalänk
Medlem

Många som verkar missa att TS säger att han inte trivs i lägenheten och hade hellre bott hos en kompis men att han bor där för flickvännens skull.

Visst att föräldrarna sitter med hela risken och vill se till att deras dotter har det bra, men ville de verkligen hjälpa båda parter så kunde de ju faktiskt kollat på lägenheter tillsammans med både dottern och killen och sedan satt upp ett ordentligt avtal (inga såna fjantregler som satts upp för det här) där dottern får äganderätt osv.
Nu är det föräldrarna som har valt ut en lägenhet som uppenbarligen inte passar killen alls, hur tjejen trivs är inte nämnt.

Jag hoppas bara att TS faktiskt har pratat med sin flickvän om detta, för om han går runt och mår dåligt så kommer det ju bara drabba förhållandet.

Edit: rent juridiskt spelar ju detta givetvis ingen roll men moraliskt så är det en annan femma.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Frågan är egentligen om man tycker att föräldrarna skall ta ut så hög hyra de kan av sin dotter och hennes pojkvän eller om de skall ta ut tillräckligt för att täcka sina egna kostnader för boendet de fixar.

Driftkostnader och dylikt är en sak samt även ränta går ju relativt lätt att motivera att man betalar (även om jag nog skulle stå för räntan som förälder om dottern och pojkvänen t.ex. studerade). Däremot är amorteringen galenskap att betala för TS och hans tjej om vi ser vad en amortering är för något, då kan TS och hans tjej lika gärna ge dem pengar till deras semesterkassa också.

Men ja, rent juridiskt har de rätt att ta ut en skälig hyra och kan se till att göra fin vinst på sin dotter och hennes kille. Vem vet, de kanske har fler barn de kan sko sig fint på.

I dagsläget borde ju räntan på en lägenhet för 1,8 miljoner landa på max runt 1600 kr i månaden om de lånade till hela beloppet så det är ingen stor kostnad utöver driften.

Permalänk

@XHI: Haha vi har samboavtal på allt utom just katt trädet Samboavtalet gäller mest för att skydda lägenheten... Den är ju det stora, möbler är ju piss summa jämförtmed

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Givetvis bör man skydda sina tillgångar, poängen är att det finns olika sätt att göra detta på. Detta sättet som beskrivs visar tydligt att de inte bryr sig ett skit om pojkvännen i sammanhanget. Jag har heller aldrig påstått att pojkvännen ska få ta del av lägenheten. Det hade räckt att ha en normal diskussion kring detta så hade det varit löst, se citerat inlägg ovan.

Läs även mitt svar ovan.

Det jag ville få ut ur mitt svar var att:
1: Ge exempel på andra som gör liknande.
2: Poängtera att man inte ska betala för någon annans amortering.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av truppenrille:

@XHI: Haha vi har samboavtal på allt utom just katt trädet Samboavtalet gäller mest för att skydda lägenheten... Den är ju det stora, möbler är ju piss summa jämförtmed

Din sambo verkar ju i alla fall kunna betala annat än smink, skor, utgångar…

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men då får han väl köpa sin lägenhet själv!
Hur mkt tror du jag "tjänar" eller "får tillbaks" på min hyresrätt?
Nej just det, nada zero zip. Ska jag gå och va sur och tycka att min hyresvärd är orättvis?

Klart som fan föräldrarna vill ha. Dom kan hu investera sitt kapital på annat håll eller hyra ut till nån annan?
Världen är inte rättvis.
Jag har polare som är sambos, där båda äger en varsin lägenhet. Nu bor dom i en av dom två och har så låg ränta och så hög andrahandshyra att hyran som andrahandsboende betalar, betalar båda lägenheterna

Är snarare upplägget som TS målade upp som är helt galet. Som att inte får flytta in mer grejer än flickvännen och inte får vara skriven där.

Jag skulle inte känna mig trygg att bo och betala utan avtal (kan ju slänga ut en på en dag om det är så). Bott själv i hyresrätt och är helt med på kostnader. Men inte rätt att TS ska betala flickvännens föräldrars lån, utan att få något tillbaks. Sen vad som är rimlig kostnad är en annan fråga, dels enligt mig ska bara TS betala halva hyran och något extra typ 3000kr ca (delar 5000 på två och la på lite extra). Mellan hyresrätt och bostadsrätt är inte skillnaden i hyra stor (inte den håla jag på i).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av XHI:

Din sambo verkar ju i alla fall kunna betala annat än smink, skor, utgångar…

Hon studerar och vi delar på alla utgifter utom personliga utgifter

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av truppenrille:

Hon studerar och vi delar på alla utgifter utom personliga utgifter

Underbart! Min vägrar spara pengar och lever för dagen. Lite hopp finns det i alla fall, hon har inte tagit något smslån än! haha

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Troberg:

...............
Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

..............
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.

Vad oväntat att du inte har något emot detta...

Citat:

..................

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

............

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Vadå "ge dem en lägenhet"? Har du och alla dina vapendragare som tar ditt parti i den här tråden inte någon som helst förmåga till huvudräkning? Ser ni inte hur liten din del blir? Man behöver ju inte ens räkna på det.
Glömde bort mig och fick för mig att amorteringen var på 5000 totalt, alltså 2500 från dig.
Detta blir alltså 30 000 per år. Tar förhållandet slut efter tre år har du alltså sumpat 90 000.
Vad ska du med 90 000 till?
Skulle de ge dig andelar av lägenheten allteftersom så skulle du efter tre år äga en imponerande tjugondel av den.

Men nu när jag citerar dig ser jag ju att amorteringarna är betydligt mindre än så. Ska ni amortera av totalt 2500 i månaden så kommer ni få hålla på i 60 år innan ni kommit upp i 1,8Mkr.
Förstår du inte hur sjukt det är?

Hennes föräldrar tar en enorm risk. En två eller trea i en hyfsad Stockholmsförort bör inte kosta 1,8Mkr.
Du kommer undan helt utan risk och borde vara väldigt tacksam.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad oväntat att du inte har något emot detta...

Vadå "ge dem en lägenhet"? Har du och alla dina vapendragare som tar ditt parti i den här tråden inte någon som helst förmåga till huvudräkning? Ser ni inte hur liten din del blir? Man behöver ju inte ens räkna på det.
Glömde bort mig och fick för mig att amorteringen var på 5000 totalt, alltså 2500 från dig.
Detta blir alltså 30 000 per år. Tar förhållandet slut efter tre år har du alltså sumpat 90 000.
Vad ska du med 90 000 till?
Skulle de ge dig andelar av lägenheten allteftersom så skulle du efter tre år äga en imponerande tjugondel av den.

Men nu när jag citerar dig ser jag ju att amorteringarna är betydligt mindre än så. Ska ni amortera av totalt 2500 i månaden så kommer ni få hålla på i 60 år innan ni kommit upp i 1,8Mkr.
Förstår du inte hur sjukt det är?

Hennes föräldrar tar en enorm risk. En två eller trea i en hyfsad Stockholmsförort bör inte kosta 1,8Mkr.
Du kommer undan helt utan risk och borde vara väldigt tacksam.

Det handlar om mer än det du tar upp, skulle du vilja betala en relativt hög hyra för en lägenhet som du inte fått vara med och välja, inte trivs i, inte vill bo i men gör det ändå för att du vill bo med din flickvän, där du inte får stå skriven som boende eller ha alla dina saker?
Nej 4000 är inte mycket om det handlar om eget boende, men när det är 4000 per person på 2 personer är det desto mer för en 2a även i en Sthlms förort, speciellt med de regler som blivit uppsatta.
I den förort jag bor kostar lägenheterna mer än 1.8Mkr men den totala månadskostnaden på dem ligger runt 6000kr.

Då TS står listad från Farsta här på Sweclockers kan man även enkelt se att priset där ligger runt 1.6-2.2Mkr för en 2a så det är ju absolut inget superkap som du verkar tro då du skriver "En två eller trea i en hyfsad Stockholmsförort bör inte kosta 1,8Mkr." utan ett ganska genomsnittligt pris, givetvis beror det lite på VAR i farsta det är men fortfarande inget direkt kap.

Av det vi fått veta låter det som att föräldrarna valt ut en lägenhet utan någon involvering av de som ska bo där, satt upp ett riktigt skumt muntligt avtal och förväntar sig att alla ska vara nöjda och glada.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det handlar om mer än det du tar upp, skulle du vilja betala en relativt hög hyra för en lägenhet som du inte fått vara med och välja, inte trivs i, inte vill bo i men gör det ändå för att du vill bo med din flickvän, där du inte får stå skriven som boende eller ha alla dina saker?
Nej 4000 är inte mycket om det handlar om eget boende, men när det är 4000 per person på 2 personer är det desto mer för en 2a även i en Sthlms förort, speciellt med de regler som blivit uppsatta.
I den förort jag bor kostar lägenheterna mer än 1.8Mkr men den totala månadskostnaden på dem ligger runt 6000kr.

Då TS står listad från Farsta här på Sweclockers kan man även enkelt se att priset där ligger runt 1.6-2.2Mkr för en 2a så det är ju absolut inget superkap som du verkar tro då du skriver "En två eller trea i en hyfsad Stockholmsförort bör inte kosta 1,8Mkr." utan ett ganska genomsnittligt pris, givetvis beror det lite på VAR i farsta det är men fortfarande inget direkt kap.

Av det vi fått veta låter det som att föräldrarna valt ut en lägenhet utan någon involvering av de som ska bo där, satt upp ett riktigt skumt muntligt avtal och förväntar sig att alla ska vara nöjda och glada.

Stämmer mycket bra det där, jag flyttade själv in i Hässelby Strand och här stiger priserna också stadigt.

Jag och min sambo la 1.6Mkr på vår tvåa på 55 kvm, nybyggd. Men lägenheterna runt om kostar minst samma eller mer och då är dom byggda på 70 till 80-talet och inte alls lika fräscha. Nya 2or på 40+ kvm som byggs runt vårt hus kostar runt 2Mkr nu.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det handlar om mer än det du tar upp, skulle du vilja betala en relativt hög hyra för en lägenhet som du inte fått vara med och välja, inte trivs i, inte vill bo i men gör det ändå för att du vill bo med din flickvän, där du inte får stå skriven som boende eller ha alla dina saker?
Nej 4000 är inte mycket om det handlar om eget boende, men när det är 4000 per person på 2 personer är det desto mer för en 2a även i en Sthlms förort, speciellt med de regler som blivit uppsatta.
I den förort jag bor kostar lägenheterna mer än 1.8Mkr men den totala månadskostnaden på dem ligger runt 6000kr.

Då TS står listad från Farsta här på Sweclockers kan man även enkelt se att priset där ligger runt 1.6-2.2Mkr för en 2a så det är ju absolut inget superkap som du verkar tro då du skriver "En två eller trea i en hyfsad Stockholmsförort bör inte kosta 1,8Mkr." utan ett ganska genomsnittligt pris, givetvis beror det lite på VAR i farsta det är men fortfarande inget direkt kap.

Av det vi fått veta låter det som att föräldrarna valt ut en lägenhet utan någon involvering av de som ska bo där, satt upp ett riktigt skumt muntligt avtal och förväntar sig att alla ska vara nöjda och glada.

Nej, det har du rätt i att det är olyckligt att han inte trivs, något märkligt att lägenheten som han skulle bo i köptes utan att han ens fick se den men tja, föräldrarna kanske tror att det tar slut snart?
Sen skrev han att köket skulle renoveras så då blir förhoppningsvis det där med höjden åtgärdat.
Han skrev vidare något att han vägrade diska, det är klart det är ju ofta stekpannor och kastruller som man inte kör i maskin av olika skäl men jag tycker det låter som att köket i nuläget saknar diskmaskin...

6000 kronor totalt tycker du verkar rimligt, jag förstår som sagt inte poängen med att hetsa upp sig över någon tusenlapp hit eller dit. Anta att han hade kommit undan med 3000/månad. På vilket sätt hade hans situation blivit bättre av det ifall det tar slut om tre år?
Vad ska han med 36 000 extra till?

Du missförstod mig rätt rejält när det gäller priset. Skriver ju faktiskt att föräldrarna tar en enorm risk, det borde vara en ledtråd.
Tror inte att en tvåa/trea i (utkanten av) Bagdad eller Mogadishu kostar 1,8 mille om man säger så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

6000 kronor totalt tycker du verkar rimligt, jag förstår som sagt inte poängen med att hetsa upp sig över någon tusenlapp hit eller dit. Anta att han hade kommit undan med 3000/månad. På vilket sätt hade hans situation blivit bättre av det ifall det tar slut om tre år?
Vad ska han med 36 000 extra till?

Du missförstod mig rätt rejält när det gäller priset. Skriver ju faktiskt att föräldrarna tar en enorm risk, det borde vara en ledtråd.
Tror inte att en tvåa/trea i (utkanten av) Bagdad eller Mogadishu kostar 1,8 mille om man säger så.

Om vi bortser från priset, det kunde vara 1kr per månad eller 10.000kr per månad, avtalet är fortfarande skit.
Jag sa inte att 6000 är rimligt, jag sa att det ungefär vad man kan räkna med att det kostar.
Med det avtalet han har fått tycker jag att det är i överkant att ens kräva 3000 då han behandlas som en inneboende utan rättigheter, hyr du ett rum av någon så brukar du iaf få ha dina egna saker i rummet.
Med ett ordentligt avtal ser jag dock inga som helst problem med att han ska betala 4000.

Ja föräldrarna tar en risk och spelar på sin dotters förhållande, vad händer om det spricker, klarar dottern av att fortsätta betala?
Det faktum att TS säger att han hellre bott hos en kompis men stannar pga flickvännen säger en hel del om hur han trivs i nuvarande situation, och det lär ju sätta sina spår i förhållandet om det fortgår.
Om föräldrarna räknar med att det kommer ta slut kan jag förstå deras agerande på sätt och vis, men det finns snyggare sätt att hantera det på.

Att föräldrarna står för renoveringen är ju en självklarhet då det är deras lägenhet.
Att han inte diskar beror så vitt jag kan förstå på att diskbänken uppenbarligen är för låg, vet du hur ont i ryggen man får om man ska stå och arbeta så även om det handlar om kortare stunder?

Edit: och jag vet inte hur lite 36.000kr är för dig, men om jag kunde spara in 36.000 på 3 år skulle jag vara överlycklig, inte haft råd med en semester på 15 år då jag fortfarande betalar av skulder jag drog på mig för att betala räkningar och mat under en långtidssjukskrivning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är snarare upplägget som TS målade upp som är helt galet. Som att inte får flytta in mer grejer än flickvännen och inte får vara skriven där.

Jag skulle inte känna mig trygg att bo och betala utan avtal (kan ju slänga ut en på en dag om det är så). Bott själv i hyresrätt och är helt med på kostnader. Men inte rätt att TS ska betala flickvännens föräldrars lån, utan att få något tillbaks. Sen vad som är rimlig kostnad är en annan fråga, dels enligt mig ska bara TS betala halva hyran och något extra typ 3000kr ca (delar 5000 på två och la på lite extra). Mellan hyresrätt och bostadsrätt är inte skillnaden i hyra stor (inte den håla jag på i).

Förstår vad du menar, men sen är jag nog skadad av Stockholm. Inget annat går ju att jämföra.
"Rimlig" och "Stockholm" går tyvärr inte ihop.
Att bo i 3:e hand är vardagsmat här. Allt är så godtyckligt, finns ingen rättvisa. Har vänner som tyvärr flyttar 3-4 ggr per år, dom bor med en resväska, bryr sig inte ens om att packa upp längre. Jag sörjer, saknar det Stockholm jag bodde i när jag växte upp för 15-20 år sen. Nu är det bara trängsel, bostadsbrist och gnäll överallt.

På söder byggdes det som kallats för "Stockholms dyraste hyresrätter", där kostade 2:orna runt 15 kakor i månaden i hyra, och folk köade för att få flytta in. Tror att dom stora 4-5:orna gick på runt 25 kakor i månaden!
Det är helt sjukt, men.... Problemet är att ska du flytta in i motsvarande BR så behöver du mellan 500k -> 1 mill i kontantinsats, och det har ofta inte folk. Därför så är deras enda "chans" att få bo så centralt att hosta upp dessa höga hyror.
Sen är dom ju helt nybyggda med top notch standard, kostar att ligga på topp.

Så jag håller även med @Jonte[YoT] här, det är fasen småsummor vi bråkar om.
Jag är snarare helt amaazed över det faktum att TS föräldrar ställt upp och hjälpt till såpass schysst. Har som sagt mängder av vänner och bekanta som hade "mördat" för möjligheten att slippa bo för överpriser (ofta 2-3 gånger ursprungshyran) i 3:e hand.

Sen, ontopic: Visst verkar hennes föräldrars krav orimliga.
Men flytta in tillfälligt och börja letar alternativ direkt. Utåt förorterna så ska det ju iaf vara möjligt att utan kontakter lyckas hitta en andrahandare relativt omgående. Tvivlar dock på att det blir för lika lite pengar som detta. Så återigen, lätt att gnälla, men vad finns det för _bättre_ alternativ?

Edit:
http://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm?sort=&ss=0&se=...
Sitt och klicka runt lite där så får ni se verkligheten.

http://www.blocket.se/stockholm/Ett_i_Hagersten_from_1_juni_6...
Där har vi nån som vill ha 10kkr i månaden i andrahand för en etta på 27 kvadrat, i Hägersten..
Snabb sökning på blocket ger runt 45kkr kvadraden, skulle ge ett pris på runt 1,2 mill. 1.5% ränta skulle ge 1500:- i månaden, amortering vetefan men säg 1500 spänn där med och sen nån tusing eller två i avgift, så kanske 4, max 5kkr för den som äger den lägenheten.
Så en nice liten dubblering i hyra där.

Permalänk
Administrativ avgift

Jag tycker ts fixar samboavtal hyran är väl okej och sedan att det bara skulle bli som att ni bodde i en lägenhet hyrd av någon annan. Skriven osv måste vara skitjobbigt med posten xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Det ni kan göra är skattejämka, då får inte hennes föräldrar 30% av räntan tillbaka på skatten (som ni betalar in till dom genom att betala amortering och lån).

Annars tycker jag att detta är helt absurt. Hennes föräldrar borde köpt er lägenhet till er och skrivit ett kontakt att dom går i borgen men att det är ni som äger den tillsammans, inte dom. Om dom betalar för alla renoveringar osv så kommer dom säga att vinsten går till dom för det är dom som har investerat i lägenheten, men samtidigt så är sannolikheten stor att lägenheten går i vinst ändå och det har inte dom betalat för under åren utan det är ni två.

Jag tycker att du ska be din flickvän läsa vad folk skriver här för detta är inte rättvist för dig. Stanna inte allt för länge på detta tåget, du har ingen säkerhet i detta och du tjänar pengar åt dom ju fler månader du bor kvar.

Sätt ett ultimatum till både din flickvän och hennes föräldrar. Om det inte löser sig, flytta ut. Finns inget att diskutera om. Låt inte din egen osäkerhet sätta käppar i hjulet för dig själv. Jag tycker att detta är helt sjukt. Hennes föräldrar är riktiga kapitalister, passar på att tjäna pengar på sin dotter och hennes pojkväns bekostnad. Helt skadat!

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk

Min tanke av berättelsen är att föräldrarna var trotsallt sjyssta som satsade nästan 2 miljoner (!) för en lägenhet till er. Hur många får sådan chans?

Att dina 4000 går till deras låneutgifter ser jag inget ont i, om du betalat hyra för en hyresrätt hade inte gett dig något speciellt heller den dagen du flyttar.

Det är först när lägenheten säljs som föräldrarna troligen går vinst.
Visst lån kan man dra av men nu är ju räntorna så bra så det är väl inga pengar i det årsvis.
- något kan väl föräldrarna få för att ha ställtupp?

Enda jag tycker sticker i ögonen är ju detta att du inte ska få ha förmycket saker.
- Troligen hade du inte fått ha så mycket saker vilketsom var ni än bott för tjejer brukar lägga mer pengar på inredning vilketsom.
Men just att någon har sagt en gräns, det känner även jag som något provocerande.

Släpp det andra. Prata lugnt och vettigt om din rätt att få leva ditt fulla liv i erat gemensamma boende. Få full rätt att inreda hur du vill.
- Jag tror din tjej håller med. Och tillsammans ta det med hennes föräldrar.

OM dagen kommer att ni skiljs åt så kan hon stöka ner lägenheten bäst hon vill men egna saker. Fast om ni håller ihop för alltid, vill du då ses som den snåla dryga som inte vill stå för halva kostnaden?
- Att säga att du vill ha lika mycket rätt till balanserat hem, det är däremot ett mer "vi i framtiden" tänk i...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska betala halva hyran.

Resten får tjejen ta då du inte får ta del utav lägenheten överhuvudtaget.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag är 45 år och jag skulle aldrig gjort så mot någon.

Eller skall jag köpa en lägenhet och hyra ut den och låta hyresgästerna betala av på lånet. Det är ju en superdeal.

Att göra så mot min dotters pojvän(dealen mot dottern förstår man ju)? Det låter ju som att någon inte tänker på framtiden.... Låt oss säga om 20 år när en stor del av dom där lånen är avbetalt... men du som bor där fortfarande och betalar marknadsmässig hyra eller tvingas flytta vid en separation. Och inte nog med det du tvingas börja från början på bostadsmarknaden.

Nä jag skulle nog säga till min flickvän att hurrudu såhär gör man inte om man vill ha barn ihop. Hon är inte direkt ett giftasämmne direkt... om man säger så. Så komplicerat det lär bli om ni skaffar barn och du vill separerera men du kommer leva där som en mannshora och tvingas hålla masken år ut och år in.

Föräldrarna kan man be dra åt hellvete tycker jag på grund av det ekonomiska upplägget.

Nä det är lättare att du flyttar och säger upp bekantskapen och skaffar en ny flicka nu på direkten, för vad som helst lär vara bättre än det där tycker jag...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Det är marknadspris som gäller för folk man inte känner (pojkvänner osv.). 4000 kr = lågt marknadspris.
Med inneboendekontrakt går det lättare att kräva in pengar och avhysa personer.

Permalänk
Skrivet av Pepe's Bodega:

Det är marknadspris som gäller för folk man inte känner (pojkvänner osv.). 4000 kr = lågt marknadspris.
Med inneboendekontrakt går det lättare att kräva in pengar och avhysa personer.

Då undrar jag vad ordet "Känner en person" betyder med tanke på att du skriver "pojkvän" och då antyder att det inte ingår i ordets betydelse.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Jag har full förståelse att man arrangerar själva upplägget... Att folk som kan gör på olika sätt för att tjäna pengar... Så fungerar ju världen.

Men när man gör sådan arrangemang inom familjen eller det som kan bli Barn-familjen, ja det kan ju sluta som en annan tidigare sagt. ja tyvärr kommer vi inte och hälsar på med barnen för vi köper god julmat i stället men ni får här en trisslott God jul

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag har full förståelse att man arrangerar själva upplägget... Att folk som kan gör på olika sätt för att tjäna pengar... Så fungerar ju världen.

Men när man gör sådan arrangemang inom familjen eller det som kan bli Barn-familjen, ja det kan ju sluta som en annan tidigare sagt. ja tyvärr kommer vi inte och hälsar på med barnen för vi köper god julmat i stället men ni får här en trisslott God jul

Japp! Kanske därför jag är så luttrad, för jag redan sett "allt".

En kund jag jobbade åt för ungefär 8 år sedan, kom jag på en lunch in på en diskussion om planer för jul och nyår. Mannen var drygt 60 bast och vad god för 100-tals miljoner. Sjukt skön, skarp och skötte affärer fläckfritt. Bodde större delen av året utomlands.
På frågan "kommer dina barn och barnbarn och hälsar på under julen?" så svarade han "nej, det vore trevligt, men dom har det tajt ekonomiskt just nu så dom har inte råd". Att köpa flygbiljetter åt dom för pengarna han ändå kommer ta med i graven kom inte på fråga.
Jag däremot fick en nice julbonus för att jobbet var klart 2 veckor tidigt

Permalänk
Medlem

Men va fan, håller ni fortfarande på och ältar det här?

Föräldrarna har investerat i en bostadsrätt och förväntar sig givetvis avkastning. Det är trots allt pengar som de själva ska ha i framtiden. Vad är ni för typer som tycker att föräldrar ska ägna sig åt välgörenhet i summor om hundratusentals kronor bara för att det handlar om familjen?

Jag hade förstått upprördheten om föräldrarna ockrade sin dotter och hennes pojkvän, men nu har de fått en schysst hyra i tider då det är svårt, om inte omöjligt, att finna bostad utan att själva kunna skjuta in en rätt fet kontantinsats eller betala extra under bordet för ett andra- eller tredjehandskontrakt.

OP behöver ett hyreskontrakt, och ni andra behöver skämmas.

Edit: Passar inte nuvarande boende så FLYTTA. Se hur lätt det är idag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Men va fan, håller ni fortfarande på och ältar det här?

Föräldrarna har investerat i en bostadsrätt och förväntar sig givetvis avkastning. Det är trots allt pengar som de själva ska ha i framtiden. Vad är ni för typer som tycker att föräldrar ska ägna sig åt välgörenhet i summor om hundratusentals kronor bara för att det handlar om familjen?

Jag hade förstått upprördheten om föräldrarna ockrade sin dotter och hennes pojkvän, men nu har de fått en schysst hyra i tider då det är svårt, om inte omöjligt, att finna bostad utan att själva kunna skjuta in en rätt fet kontantinsats eller betala extra under bordet för ett andra- eller tredjehandskontrakt.

OP behöver ett hyreskontrakt, och ni andra behöver skämmas.

Edit: Passar inte nuvarande boende så FLYTTA. Se hur lätt det är idag.

Anledningen till att det fortfarande ältas är ju just för att samma villkor kvarstår, dvs att han inte har några rättigheter i lägenheten.
Summan som betalas varje månad är helt ok så länge som ett juste kontrakt skrivs upp, men med nuvarande vad jag förstår muntliga kontrakt som säger att TS inte har några som helst rättigheter i lägenheten är det långt ifrån en ok hyra.

Dock så har ju inte TS tagit tag i saken och snackat med tjejens föräldrar trots att de nu bott där i 2 månader så innan han gör detta kommer ju heller ingenting att förändras.

Och vilka är det som borde skämmas? I princip alla i tråden håller ju med om att det är just villkoren som är helt åt helvete.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Och vilka är det som borde skämmas? I princip alla i tråden håller ju med om att det är just villkoren som är helt åt helvete.

Vad spelar det för roll vad "i princip alla" tycker när "i princip alla" inte förhåller sig sakligt till situationen?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Men va fan, håller ni fortfarande på och ältar det här?

Föräldrarna har investerat i en bostadsrätt och förväntar sig givetvis avkastning. Det är trots allt pengar som de själva ska ha i framtiden. Vad är ni för typer som tycker att föräldrar ska ägna sig åt välgörenhet i summor om hundratusentals kronor bara för att det handlar om familjen?

Jag hade förstått upprördheten om föräldrarna ockrade sin dotter och hennes pojkvän, men nu har de fått en schysst hyra i tider då det är svårt, om inte omöjligt, att finna bostad utan att själva kunna skjuta in en rätt fet kontantinsats eller betala extra under bordet för ett andra- eller tredjehandskontrakt.

OP behöver ett hyreskontrakt, och ni andra behöver skämmas.

Edit: Passar inte nuvarande boende så FLYTTA. Se hur lätt det är idag.

Somliga är vi som inte tycker man behöver gå med vinst på sina närstående, det räcker ju med att de går +/- 0. Jag vet inte hur du får det till att bli välgörenhet för hundratusentals kronor om det enda de skulle göra är att inte gå med vinst.

Jag skulle defenitivt inte suga ut från mitt egna barn och dess respektive för att tjäna några tusenlappar i månaden. Om man låter dem behålla dessa tusenlappar blir det avsevärt lättare för dem att köpa eget boende inom några år. Låt dem betala de faktiska kostnaderna, man behöver inte lägga på en fin marginal på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad spelar det för roll vad "i princip alla" tycker när "i princip alla" inte förhåller sig sakligt till situationen?

Ser bara ett par som resonerar extremt åt båda hållen. Men flesta tycker jag resonerar rätt. Nej handlar inte om att TS ska bo gratis.

Ser inget fel på hyran, utan hur hela är upplagt.

1. han får inte vara skriven där.

2. han får inte ha fler saker än flickvännen.

3. han ska betala halva lånet, trots han inte får äga något av lägenheten.

Numer tre kan ju diskuteras så klart, men som det är upplagt nu är det helt fel att TS ska beta en Kr utan hyreskontrakt. Som även du nämner, men inget sådan är fixat.

Köper jag en lägenhet låter jag så klart inte min flickvän/pojkvän betala lånet, utan halva hyran (är snarare om denna vill köpa in sig i lägenheten som man strular med köp av halva bostaden/lån t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser bara ett par som resonerar extremt åt båda hållen. Men flesta tycker jag resonerar rätt. Nej handlar inte om att TS ska bo gratis.

Ser inget fel på hyran, utan hur hela är upplagt.

1. han får inte vara skriven där.

2. han får inte ha fler saker än flickvännen.

3. han ska betala halva lånet, trots han inte får äga något av lägenheten.

Numer tre kan ju diskuteras så klart, men som det är upplagt nu är det helt fel att TS ska beta en Kr utan hyreskontrakt. Som även du nämner, men inget sådan är fixat.

Köper jag en lägenhet låter jag så klart inte min flickvän/pojkvän betala lånet, utan halva hyran (är snarare om denna vill köpa in sig i lägenheten som man strular med köp av halva bostaden/lån t.ex).

Jag är kanske naiv, men jag har aldrig varit med om att det upprättats hyreskontrakt när jag flyttat in i någon tjejs lägenhet eller tvärt om. Dock har vi alltid gjort upp något om vem som ska betala hur mycket så att det blir rättvist. Det borde TS och hans tjej också kunna lösa tillsammans oavsett inblandning av hennes föräldrar.

Funkar det så kan man ordna kontrakt och sånt längre fram, funkar det inte så får man ta den smällen. Ofta vill man ju fixa något gemensamt så snart man kan, vilket jag tror att TS och hans tjej också vill. Detta är bara en lösning som är praktisk nu.

Jag håller med om att hennes föräldrar är och rotar i lite väl mycket, men det borde ju TS och hans tjej kunna lösa på något annat sätt vid sidan av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Somliga är vi som inte tycker man behöver gå med vinst på sina närstående, det räcker ju med att de går +/- 0. Jag vet inte hur du får det till att bli välgörenhet för hundratusentals kronor om det enda de skulle göra är att inte gå med vinst.

Jag skulle defenitivt inte suga ut från mitt egna barn och dess respektive för att tjäna några tusenlappar i månaden. Om man låter dem behålla dessa tusenlappar blir det avsevärt lättare för dem att köpa eget boende inom några år. Låt dem betala de faktiska kostnaderna, man behöver inte lägga på en fin marginal på det.

Nu skulle de ju dock stå för renovering med, då är några tusenlappar i månaden inte mycket beroende på vad som görs.
Sen går kylskåp etc sönder så småningom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."